“Life is a game: YOU JUST NEED TO KNOW HOW TO PLAY IT ”
Hamina 1810 Waypoint – Peli
Pelaa peliä selaimessa tai lataa Windows-versio tietokoneellesi painamalla tästä
Pelin ohjekirja
Hamina 1810. Opaskirja ohjaajalle ja pelaajalle – Theseus
Hamina 1810 -pelin Unity-projektipohja:
Peliprojektin opas
Koodin dokumentaatio
Pelin palaute:
Pelin trailerivideo:
Ohjausmoduulin esittely:
Ohjaajan kirja:
Ohjaajan kirja pelin käyttöön julkaistaan myöhemmin. Tieto täydentyy tähän myöhemmin.
Waypoint-hanke
Waypoint tarkoittaa etappia ja/tai välietappia ja Waypoint-hankkeessa tavoitteena oli erilaisten pelillistettyjen välietappien tai etappien kautta tukea ja kehittää nuorten työllistymistä. Hankkeessa kokeiltiin erilaisia pelillisiä ohjaus-ja koulutusmenetelmiä, joiden avulla tuetaan pelkän peruskoulun tutkinnon varaan jääneitä nuoria työllistymään suoraan avoimille työmarkkinoille esimerkiksi tuetusti oppisopimuskoulutuksen avulla. Työllistymisen ohessa nuoria ohjattiin ja tuettiin pelillisiä menetelmiä hyödyntäen saavuttamaan puuttuva keskiasteen tutkinto, tutkinnon osa ja/tai päivitettiin osaaminen vastaamaan muuttuvan työympäristön osaamisvaateita.
Pajoille tulleet nuoret osallistuivat Hamina 1810 – työ ei koskaan muutu peliin rakennettavaan työllistymistä tukevan ja kehittävän ohjausmallin suunnitteluun ja kehitystyöhön. Peliin rakennettun ohjausmallin tavoitteena on tukea nuorten polkuja kohti opinto- ja työelämää. Näin nuoret toimivat pelin kautta toistensa vertaisohjaajina.
TAVOITTEET
-
- Suunniteltiin ja rakennettiin yhdessä nuorten kanssa Hamina 1810 – työ ei koskaan muutu peliin liittyvä nuorten työllistymistä kehittävä ja tukeva ohjausmalli.
- Edistettiin nuorten työllistymistä avoimille- ja välityömarkkinoille sekä törmäytettiin työttömiä nuoria ja yrittäjiä etsimällä piilossa olevia oppisopimuspaikkoja.
- Sitoutettiin nuorten työllistymistä kiinnostuneita yrittäjiä pelin ohjausmallin sisällölliseen suunnitteluun: työantajanäkökulma.
- Arvioitiin pelin ja pelillisyyden merkitystä nuorten työllistymisen edistämisessä sekä työllistymisessä.
KOHDERYHMÄ
Työelämän ulkopuolella olevat kymenlaaksolaiset työttömät 16-29-vuotiaat nuoret, joilta puuttui keskiasteen tutkinto, sekä toisen asteen Valma opiskelijat ja työpajoilla eri sopimuksilla jo mukana olevat nuoret.
TOIMENPITEET
-
- Hankkeen käynnistämistoimenpiteet (toteutusaika: 1.4.- 31.8.2020)
- Pelipajat ja –tapahtumat (toteutusaika: 1.9. 2020 – 30.9.2021) pajat toteutettiin: Kouvolassa ja Kotkassa
- Pajojen yritysyhteistyö ja työllistyminen (toteutusaika: 1.9. 2020 – 30.9.2022)
- Juurrutus ja arviointiprosessi (Toteutusaika: 1.10. 2021 – 31.3.2022)
TOIMINTA-ALUE
Kymenlaakso
TULOKSET
Lyhyen aikavälin tuloksia:
-
- 15 työllistynyttä nuorta, joiden työllistymispolkua seurataan hankkeen aikana.
- nuorten työllistymistä- ja kouluttautumista tukevaan peliin Hamina 1810 – Työ ei koskaan muutu on rakennettu nuorten suunnittelema työllistymistä tukeva ohjausmalli.
- arviointitietoa pelin uusien ohjauksellisten elementtien toimivuudesta työllistymisen edistämisessä.
Pitkän aikavälin tuloksena pajoille osallistuneiden nuorten asenteet koulutusta ja työllistymistä kohtaan ovat lieventyneet ja siten nuorten työllistyminen paranee. Pelkän perusasteen varaan jääneiden nuorten ohjaus kohti työelämää paranee sekä menetelmän käyttöönotto mahdollistaa useimpien nuorten työllisyysmahdollisuuksien kehittymisen.
Hankkeen toteutusaika: 1.4.2020 – 31.3.2022
Hanke toteutettiin yhteistyössä Kouvolan ja Kotkan kaupunkien, Työ- ja elinkeinotoimiston, Kaakkois-Suomen sosiaalipsykiatrisen yhdistyksen, Sotek-säätiön, Ravimäkiyhdistyksen, Parik-säätiön, EKAMI:n, KSAO:n, Kymsoten työelämäpalvelujen ja alueiden Ohjaamoiden kanssa.
Voit käydä tutustumassa ja lataamassa Hamina 1810 Työ ei koskaan muutu -pelin alla olevasta linkistä. Tiedoksi: Hamina 1810 -Työ ei koskaan muutu -pelin ohjausmoduuli julkaistaan 31.3.2022 ja pelin latauslinkki päivittyy tälle sivulle myöhemmin!
♦ Summa hankkeen sivuston linkki
Loppuseminaari
Voit katsoa tallenteen allaolevasta linkistä!