Xamkin brändiohjeisto

Tämä ohjeisto linjaa Xamkin viestintää ja markkinointia sekä ohjaa yhtenäisen ja tunnistettavan brändin rakennusta.

Se kiteyttää Xamkin identiteetin ja määrittelee brändin perustan: arvomaailman, näkemyksen siitä mitä olemme ja mihin olemme menossa.

Ohjeistossa on käytännönläheisiä ohjeita: miten visuaalisia elementtejä käytetään, mitkä ovat pääviestit ja miten Xamkista voi kertoa lyhyesti ja kiteytetysti. Ohjeista on linkkejä erilaisiin materiaaleihin, joita voit hyödyntää päivittäisessä viestinnässä ja markkinointiviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa.

Ohjeisto helpottaa xamkilaisten työtä ja innostaa kaikkia viestimään. Se on myös työkalu yhteistyökumppaneille Xamkiin liittyvien aineistojen tuottamiseen. Tämän ohjeen rinnalla noudatetaan tarvittaessa esimerkiksi hankkeiden rahoittajien ohjeita tai muita viestintä- ja markkinointiohjeita.

Etsitkö logotiedostoja?

Xamkin logotiedostot digi- ja painokäyttöön löydät Emmi-aineistopankistamme.

Ohjeistoa päivitetty 19.11.2024.

Brändiohjeisto

Graafinen ohjeisto

Muuta

Brändiohjeisto

Xamkin persoona

Brändin persoonan määrittely auttaa viestinnän suunnittelussa, teemoittamisessa ja sisällön tuottamisessa.

Xamkin arvot

Toimimme vastuullisesti.
Pidämme huolta.
Teemme työtä huomisen hyväksi.

Verbit

Olemme. Välitämme. Uskallamme.
Teemme. Tunnemme. Luomme.

Xamkin äänensävy

Xamkin viestinnällinen äänensävy on innostava ja selkeä. Viestit muodostetaan rohkean, uteliaan ja avoimen asenteen kautta.

Asiaa.

  • Xamk on selkeäsanainen, ymmärrettävä viestijä.

Ajattelua.

  • Xamk haastaa ajattelemaan itse. Xamk ei anna valmiita vastauksia.

Aktiivisuutta.

  • Xamk kysyy oikeat kysymykset. Xamk kuuntelee.

Asennetta.

  • Xamkin asenne on määrätietoinen, aktiivinen ja tekevä.

Miten äänensävy saavutetaan?

Innostava ja selkeä äänensävy saavutetaan selkeillä lauserakenteilla, asiallisella mutta rennolla puhetavalla sekä kirjakielisellä mutta maanläheisellä, loogisella ja yhtenäisellä kerrontatyylillä.

Mikä brändin äänensävy on?

Yhtenäinen brändin äänensävy, kerrontatyyli, tekee brändistä erottuvan ja tunnistettavan jopa ilman visuaalisia elementtejä.  Suunnitelmallinen äänensävy varmistaa, että kokemus brändistä on yhtenäinen verkkosivuista koulutusvideoihin ja sosiaaliseen mediaan.

Brändilupaus

Brändilupaus kiteyttää brändin ytimen: arvot, merkityksen sekä hyödyn asiakkaalle ja kumppanille.

Xamkin brändilupaus on Tunne huominen.

Tulevaisuuden työelämää luovassa Xamkissa innostetaan tutkimiseen, uuden oppimiseen ja edelläkävijyyteen. Xamk on näiden asioiden mahdollistaja ja asiantuntija. Siksi Xamkin lupaus sekä kehottaa, kannustaa että innostaa tuntemaan huomisen.

Pääsääntöisesti Tunne huominen allekirjoittaa kaiken Xamkin viestinnän, mutta bränditasolla otsikkona toimiessaan allekirjoituksena voidaan käyttää myös pelkkää Xamk-logoa tai englanninkielistä All for the future -käännöstä.

Bränditason viesti

Tunne huominen. Rohkeus ja uteliaisuus. Tahto kokeilla, oivaltaa ja oppia. Halu laittaa kaikki likoon huomisen puolesta. Xamkilaisuus on asenne, joka yhdistää. Tehtävänämme on palvella sinua, joka rakennat uuden ajan työelämää. Paras tapa tuntea huominen on luoda se itse.

All for the future

Courage and curiosity. The will to discover, understand and learn, and to go all in for a better future. We at South-Eastern Finland University of Applied Sciences – Xamk – share an attitude and a mindset. We work to support you when you define a new era of professionals. Because the best way to know tomorrow is to create it yourself.

Xamkin bränditarina

Bränditarina vahvistaa brändiin liittyviä mielikuvia ja herättää tunteita.
Tarinan avulla kerrotaan strategisista valinnoista, yrityksen suunnasta ja arvoista sekä tavasta toimia.

Rohkeus ja uteliaisuus. Tahto kokeilla, oivaltaa ja oppia. Halu laittaa kaikki likoon huomisen puolesta.
Xamkilaisuus on asenne, joka yhdistää.

Työskentelemme paremman huomisen eteen neljällä kampuksella, yhteistyökumppaneidemme kanssa ja
maailmanlaajuisen verkoston tukemana. Luomme elinvoimaa omaan ympäristöömme ja
jätämme kädenjälkemme sinne, missä sitä eniten tarvitaan.

Olemme sinua varten, joka rakennat uuden ajan työelämää.
Paras tapa tuntea huominen on luoda se itse.

Xamk – Tunne huominen.

Pääviestit

Xamkin pääviestinä toimii Xamkin brändilupaus Tunne huominen.

Tulevaisuuden työelämää luovassa Xamkissa innostetaan tutkimiseen, uuden oppimiseen ja edelläkävijyyteen. Xamk on näiden asioiden mahdollistaja ja asiantuntija. Siksi Xamkin lupaus sekä kehottaa, kannustaa että innostaa tuntemaan huomisen.

Pääsääntöisesti Tunne huominen allekirjoittaa kaiken Xamkin viestinnän, mutta bränditasolla otsikkona toimiessaan allekirjoituksena voidaan käyttää joko pelkkää Xamk-logoa tai englanninkielistä All for the future -käännöstä.

Miten huominen tunnetaan?

Tukiviesti Paras tapa tuntea huominen on luoda se itse avaa Tunne huominen -lupausta, Xamkin ajatusmaailmaa ja toimintatapaa. Xamkilainen ei arvaile, mitä tulevaisuus pitää sisällään – xamkilainen tietää, sillä hän luo huomisen itse.

Tukiviestiä ei käytetä otsikkona eikä allekirjoituksena, vaan osana leipätekstiä.

Hissipuhe

Yleisen tason hissipuhe esittelee koko Xamkin aina koulutuksista tutkimus- ja kehitystyöhön ja kansainvälisiin yhteistyömahdollisuuksiin.

Hissipuhe kiinnittää huomion kiinnostavalla avauksella ja kolmella avausta tukevalla kärjellä. Se kertoo Xamkin tarkoituksen, strategiset painopisteet ja erottavat tekijät. Alta löydät Xamkin hissipuheen jaoteltuna yleiseen, paikalliseen ja henkilökohtaiseen tasoon.

Yleinen hissipuhe

Paras tapa tuntea huominen on luoda se itse. Teemme työtä paremman huomisen eteen vastuullisesti.

Innostamme henkilökuntaamme ja opiskelijoita itsensä kehittämiseen sekä jatkuvaan oppimiseen. Vastuullisten muutoksentekijöiden kouluttamisen lisäksi tuemme yrittäjyyttä ja ratkaisemme työelämän haasteita tutkimalla ja kehittämällä.

Paikallinen hissipuhe

Hissipuhe on muotoiltavissa kaupunkikohtaiseksi, painottaen joko yhdessä tai useammassa hissipuheen kolmesta pääkohdasta jotain kaupunkikohtaista faktaa.

Kotkan kampuksella opiskelee peräti 3500 tulevaisuuden osaajaa. Sen lisäksi, että Xamk kouluttaa osaavaa työvoimaa alueen tarpeisiin, teemme vaikuttavaa tutkimus- ja kehittämistyötä. Kotkan kampuksella keskitymme esimerkiksi laadukkaaseen ja käyttäjäystävälliseen kyberturvallisuuteen. Olemme edelläkävijä myös öljyntorjunnassa.

Koulutamme osaajia niin hyvinvoinnin, tekniikan, liiketalouden ja kultuurin aloilla.

Me Xamkissa tunnemme kotikenttämme. Vaikutamme suoraan Kaakkois-Suomen menestykseen ja elinvoimaan kouluttamalla osaajia ja parantamalla erityisesti PK-yritysten toimintaedellytyksiä tutkimalla ja kehittämällä. Lisäksi tuomme alueelle kansainvälistä osaamista ja uusia yhteistyömahdollisuuksia.

Kouvolan kampuksella opiskelee peräti 2500 tulevaisuuden osaajaa. Sen lisäksi, että Xamk kouluttaa osaavaa työvoimaa alueen tarpeisiin, teemme vaikuttavaa tutkimus- ja kehittämistyötä. Jo pelkästään Kouvolan kampuksella teemme esimerkiksi rautatielogistiikkaa, pelillisyyttä sekä palvelumuotoilua julkisen sektorin ja teollisuuden tarpeisiin.

Koulutamme osaajia niin hyvinvoinnin, tekniikan, liiketalouden ja kultuurin aloilla.

Me Xamkissa tunnemme kotikenttämme. Vaikutamme suoraan Kaakkois-Suomen menestykseen ja elinvoimaan kouluttamalla osaajia ja parantamalla erityisesti PK-yritysten toimintaedellytyksiä tutkimalla ja kehittämällä. Lisäksi tuomme alueelle kansainvälistä osaamista ja uusia yhteistyömahdollisuuksia.

Mikkelin kampuksella opiskelee peräti 4500 tulevaisuuden osaajaa. Sen lisäksi, että Xamk kouluttaa osaavaa työvoimaa alueen tarpeisiin, teemme vaikuttavaa tutkimus- ja kehittämistyötä. Kehitämme mm. Mikkelin kampuksella mitattuun tietoon perustuvia hyvinvointipalveluja. Teemme myös yhdenvertaisuuteen tähtäävää nuorisotutkimusta sekä panostamme ympäristöturvallisuuteen ja kiertotalouden kehitykseen.

Koulutamme osaajia niin hyvinvoinnin, tekniikan, liiketalouden ja kultuurin aloilla.

Me Xamkissa tunnemme kotikenttämme. Vaikutamme suoraan Kaakkois-Suomen menestykseen ja elinvoimaan kouluttamalla osaajia ja parantamalla erityisesti PK-yritysten toimintaedellytyksiä tutkimalla ja kehittämällä. Lisäksi tuomme alueelle kansainvälistä osaamista ja uusia yhteistyömahdollisuuksia.

Savonlinnan kampuksella opiskelee jopa 1500 tulevaisuuden osaajaa. Sen lisäksi, että Xamk kouluttaa osaavaa työvoimaa alueen tarpeisiin, teemme vaikuttavaa tutkimus- ja kehittämistyötä. Esimerkkinä mainitsen Savonlinnan kuitulaboratorion, jossa kehitämme metsäbiomassan ja puukuidun käsittelyn prosesseja sekä jatkojalostamista uusiksi tuotteiksi.

Koulutamme osaajia niin hyvinvoinnin, tekniikan, liiketalouden ja kultuurin aloilla.

Me Xamkissa tunnemme kotikenttämme. Vaikutamme suoraan Kaakkois-Suomen menestykseen ja elinvoimaan kouluttamalla osaajia ja parantamalla erityisesti PK-yritysten toimintaedellytyksiä tutkimalla ja kehittämällä. Lisäksi tuomme alueelle kansainvälistä osaamista ja uusia yhteistyömahdollisuuksia.

Kohderyhmäkohtaiset viestit

Kohderyhmäkohtaiset viestit muodostetaan kuten Tunne huominen -lupaus, eli kaksisanaisina käskylauseina, jotka innostavat ja aktivoivat. Näin viestejä voi varioida ja lisätä tarpeen mukaan, säilyttäen silti viestien yhtenäisyyden ja tunnistettavuuden. Kohderyhmäkohtaisilla viesteillä voidaan kohdentaa viestintää suoraan haluttuun kohderyhmään yleisen ydinviestin sijaan.

AMK-tutkinnot


Pääviesti: Erotu osaajana.
Tukiviesti: Kokeile, oivalla ja opi. Tulevaisuuden ammatit luodaan Xamkissa jo tänään. Valmistu osaajaksi ja työelämän uudistajaksi.


Pääviesti: Be the difference.
Tukiviesti: To make a difference, you have to be the difference. The professions of tomorrow are created today at South-Eastern Finland University of Applied Sciences – Xamk. Gain the skills, become an expert and define a new era of work.

YAMK-tutkinnot


Pääviesti: Tähtää korkeammalle.
Tukiviesti: Nouse maisteritasolle ja etene urallasi. Xamkin Master School on yhteisö, jossa syvennät osaamistasi ja laajennat verkostoasi.


Pääviesti: Aim higher.
Tukiviesti: Take your career to new heights with master’s level studies. Join the Xamk Master School community. Expand your network and expertise for an even brighter tomorrow.

TKI- ja asiantuntijapalvelut


Pääviesti: Ajattele isommin.
Tukiviesti: Xamkin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan kulmakivet ovat metsä, ympäristö ja energia, merenkulku ja logistiikka, digitaalinen talous sekä kestävä hyvinvointi. 250 vuosittaista käynnissä olevaa hanketta palvelevat elinvoimaa, yrittäjyyttä ja yhteiskuntaa sekä paikallisesti, valtakunnallisesti että kansainvälisesti.


Pääviesti: Think bigger.
Tukiviesti: The Forest, the Environment and Energy, Logistics and Seafaring, Digital Economy and Sustainable Wellbeing. These are the cornerstones of Xamk’s research, development and innovation activities. With 250 annually ongoing projects, we make an impact regionally, nationally and internationally.

Yrityksille


Pääviesti: Tunnista muutos.
Tukiviesti: Tarvitseeko yrityksesi apua muuttuvassa työelämässä? Jotta tulevaisuus olisi ennakoitavampi, hallittavampi ja kannattavampi meille kaikille, Xamk tarjoaa osaamistaan myös yrityksille ja yhteisöille. Meidän kanssamme saat uutta näkökulmaa ja oikeat työkalut paremman huomisen rakentamiseen.


Pääviesti: See the difference.
Tukiviesti: Does your company need help navigating the constant changes of working life? South-Eastern Finland University of Applied Sciences – Xamk – is here for you. To make the future more foreseeable, manageable and profitable, we offer our expertise for companies and communities. Join us at Xamk and get the insight, tools and perspective you need to build a better future.

Työnantajamielikuva ja yhteisöviestintä


Pääviesti: Jätä kädenjälkesi.
Tukiviesti: Paras tapa tuntea huominen on luoda se itse. Siksi Xamkissa rakennetaan, tutkitaan ja kehitetään tulevaisuuden työelämää neljän kampuksen ja maailmanlaajuisen verkoston voimin. Olemme yhdenvertainen, tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen työyhteisö, jossa on hyvä olla. Välitämme toisistamme ja ympäristöstämme. Jätämme kädenjälkemme sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Tahdotko sinä jättää omasi?


Pääviesti: Make your mark.
Tukiviesti: The best way to know tomorrow is to create it yourself. That is why South-Eastern Finland University of Applied Sciences – Xamk – builds, researches and develops the working life of tomorrow with the strength of four campuses in the South Savo and Kymenlaakso regions in Finland, and with the help of a global network of friends and partners. We at Xamk believe in equality, equal opportunities and fairness. We care for each other and we care for the environment. We make our mark where it’s needed the most. Do you?

Ravintola- ja kokouspalvelut


Pääviesti: Käy pöytään.
Tukiviesti: Meillä nautit mutkattomasti ja maukkaasti. Seitsemän ravintolaamme Mikkelissä, Kotkassa, Kouvolassa ja Savonlinnassa tarjoavat Xamkin opiskelijoille, henkilökunnalle sekä muille asiakkaille lounas- ja kahvilapalveluita, tilaustarjoiluita ja -palveluita, lähialueen raaka-aineita ja luomutuotteita suosien. Tervetuloa!


Pääviesti: Take a seat.
Tukiviesti: Grab a chair and get ready for a tasty time in our seven cosy restaurants in Mikkeli, Kotka, Kouvola and Savonlinna. The lunch cafeterias of South-Eastern Finland University of Applied Sciences – Xamk – serve daily our students, staff and customers outside the Xamk organisation. In addition, we offer catering and meeting services. Great service is a matter of heart to us, and we favour the best organic produce of our own region. You are warmly welcome!

Graafinen ohjeisto

Tunnus

Tunnukset voit ladata Emmi-kuvapankista!

Xamkin tunnus muodostuu X:ästä, jonka visuaalisessa ilmentymässä neljä sakaraa kuvaavat sen neljää kampuspaikkakuntaa. X:n äänneasu taas muodostuu Kaakkois-Suomen KS-yhdistelmästä. Ammattikorkeakoulun virallinen nimi on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Tunnuksessa käytetään markkinointinimeä Xamk.

Tunnuksen muodostavat merkkiosa (iso X taustalla) sekä logo (Xamk-teksti) Virallisissa yhteyksissä käytetään väritaustaa (sininen tai musta). Markkinointiviestinnässä ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnässä käytetään kehystunnusta tai väritaustallista tunnusta; keltaista kehystä mustalla pohjalla, mustaa kehystä tai mustataustaista tunnusta vaaleilla pohjilla tai valkotaustaista tunnusta tummilla pohjilla. Yhteydestä riippuen kumman tahansa tunnuksen kanssa voidaan käyttää eri alatekstiä, esim. slogania, ammattikorkeakoulun virallista nimeä tai tutkimuskeskuksen, ravintolan tai vastaavan alabrändin nimeä.

Xamk kirjoitusasun x-kirjain lausutaan KS [KSAMK].

Huomaathan, että ammattikorkeakoulun nimi kirjoitetaan muodossa ”Xamk”. Ei siis xamk tai XAMK.

Kehystunnukset

Tunnukset voit ladata Emmi-kuvapankista!

Kehystunnus on suunniteltu erityisesti ulospäin suuntautuvaan viestintään. Sen pääversio on keltainen ja sitä tulee käyttää aina tummalla pohjalla. Mustavalkoisissa aineistoissa on mahdollista käyttää valkoista versiota. Kehystunnusta käytetään sekä koulutusmarkkinoinnissa että tutkimus- ja kehittämisviestinnässä verkkosivuilla, painotuotteissa ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kehystunnusta käytetään ravintola- ja kokouspalveluiden markkinoinnissa.

Kehystunnuksesta voi käyttää tilanteesta riippuen versiota, jossa alatunnisteena lukee Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (tai engl. versiossa South-Eastern University of Applied Sciences) tai versiota, jossa alatunnisteena toimii slogan Tunne huominen (tai engl. versiossa All for the future.)

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnässä käytetään ensisijaisesti vain tunnusta, jossa alatunnisteena lukee koulun nimi.

Alatunnisteen teksti tunnuksessa on aina samanvärinen kuin itse tunnus, keltainen kehystunnus keltaisen alatekstin kanssa, musta kehystunnus mustan alatekstin kanssa.

Musta ja sininen tunnus

Sininen tunnus mustalla alatunnistetekstillä on ammattikorkeakoulun tunnus, jota käytetään virallisemmissa yhteyksissä, kuten tutkintotodistuksissa, lomakkeistoissa ja käyntikorteissa. Näissä yhteyksissä tunnusta käytetään aina ammattikorkeakoulun virallisen nimen kanssa (suomeksi tai englanniksi). Mustavalkopainatuksessa käytetään mustaa tunnusta.

Suoja-alue

Tunnuksen ympärille on määritelty suoja-alue, jonka tehtävänä on taata tunnuksen erottuvuus muista sen ympärille sijoitetuista elementeistä. Suoja-alueen koon määrittämisessä käytetään mittayksikkönä tunnuksen M-kirjaimen leveysmittaa. M-kirjain esiintyy kaikissa tunnuksissa, joten kaikissa tunnusvaihtoehdoissa käytetään samaa suoja-aluetta.

X-tunnuksissa (Xamk Sports, Xamk Alumni, Xamk Lux) suoja-alue muodostuu tunnuksen ympärille pystysuorassa ja vaakasuorassa alueesta, joka on puolet X:n leveydestä ja korkeudesta.

Minimikoot

Tunnukselle on määritetty minimikoko, joka säilyttää logo-osan ja alatekstin lukukelpoisina. Vaakaversion minimileveys kaikissa toteutuksissa on 19mm. Jos tunnusta täytyy käyttää joissakin tapauksissa (esimerkiksi liikelahjoina jaettavat kuulakärkikynät) voidaan tunnuksesta käyttää versiota, jossa ei ole alatunnusta.

X-tunnus

Xamkin visuaalisissa aineistoissa ja palvelutunnuksissa käytetään myös neliökuviota, jonka jokainen sivu on lovitettu. Kuviolla voidaan elävöittää kuvamaailmaa, ja sitä voidaan käyttää yksinkertaisena allekirjoituksena erilaisissa visuaalisissa aineistoissa, kuten esimerkiksi sosiaalisessa mediassa käytetyissä kuvissa tai Xamkin brändikuvissa. X-tunnus esiintyy Xamkin brändi-identiteetissä aina mahdollisuuksien mukaan keltaisena. Toisin kuin Xamkin tunnusta, X-tunnusta voi maltillisesti kääntää myös vinoon, ei kuitenkaan enempää kuin 30 astetta!

Tunnuksen asettelu

Xamkin tunnus sijoitetaan aina aineistojen alareunaan sopivan marginaalin päähän aineiston reunuksesta, jos se vaan on aineiston rajoitukset huomioonottaen mahdollista. Aineistosta riippuen tunnus voidaan sijoittaa joko oikeaan alareunaan tai poikkeustapauksissa (esimerkiksi aineiston koon aiheuttamat haasteet aineiston asettelulle) keskitettynä aineiston alareunaan.

Älä sijoita Xamkin tunnusta vasempaan yläreunaan tai esimerkiksi otsikoksi tekstin päälle. Yhtenäinen tunnuksen sijoittelu yhdistää Xamkin visuaaliset aineistot toimivaksi kokonaisuudeksi.

Tunnuksen käyttö

Pääsääntönä on, että tunnuksen täytyy aina erottua selvästi taustastaan. Erityisesti jos tunnus sijoitetaan kuvan päälle, tähän on syytä kiinnittää huomiota. Tunnuksen ja kuvan välillä tulee olla riittävä kontrastiero, joten tunnusta ei saa käyttää kirjavien kuvien päällä. Valkoista tunnusta ei saa sijoittaa liian vaaleiden kuvien päälle, eikä mustaa versiota saa sijoittaa liian tummien kuvien päälle.

Tunnusta ei saa venyttää eikä vääristellä mitenkään vaan sen kuvasuhde tulee pysyä samana tilanteesta riippumatta. Tunnuksen värejä ei saa muokata itse, eikä sen muotoa saa muokata mistään syystä. Kuvassa on esimerkkejä kielletyistä tunnuksen käyttötavoista – huomioi aina riittävä kontrasti tunnuksen ja taustakuvan välillä, äläkä venytä tai käännä tunnusta.

Aina samanmuotoinen, korkealaatuinen tunnus allekirjoittaa Xamkin viestintää ja luo laatumielikuvaa brändille. Korkealaatuisella tunnuksella allekirjoitettu viestintä koetaan luotettavaksi ja laadukkaaksi.

Tunnushierarkia

Xamk-tunnus leimaa kaikki toiminnot

Xamkin brändihierarkia on monoliittinen – monoliittisessa brändihierarkiassa kaikki alabrändit viestivät Xamkin brändin alla, eikä niillä ole erikseen omia brändejään. Näin Xamk näyttäytyy monipuolisena toimijana ja sen eri toiminnoista muodostuu yhtenäinen kokonaisuus. Xamkin kaikki toiminnot viestivät Xamk-brändillä. Esimerkiksi hankkeille ei luoda omia brändejä tai logoja, vaan hankkeet ovat osa Xamkin toimintaa ja niistä viestitään Xamkin visuaalisia aineistoja hyödyntäen. Poikkeuksen voivat muodostaa yhteistyössä muiden korkeakoulujen kanssa vedetyt hankkeet.

Jos hankkeessa, tapahtumassa tai muussa yhteydessä on järjestäjinä useampia Xamkin yksiköitä, käytetään viestinnässä yhteistä Xamkin päätunnusta eikä jokaisen yksikön omaa tunnusta.

Xamkin alabrändien tunnukset on muodostettu käyttämällä Xamkin mustaa tunnusmerkkiä, jonka alle ladotaan Montserrat Bold -fontilla yksikön tai palvelun nimi.

Xamkin palveluiden tunnukset on muodostettu keltaisesta X-kuviosta ja sen alle Montserrat Bold -fontilla ladotusta palvelun nimestä (esim. Xamk Alumni, Xamk Sports tai Xamk Lux). Viestintä- ja markkinointipalvelut muodostavat palvelutunnuksia tarkkaan harkituille palveluille.

Sininen tunnus mustalla alatunnistetekstillä on ammattikorkeakoulun tunnus, jota käytetään ainoastaan virallisemmissa yhteyksissä, kuten tutkintotodistuksissa, lomakkeistoissa ja käyntikorteissa. Näissä yhteyksissä tunnusta käytetään aina ammattikorkeakoulun virallisen nimen kanssa (suomeksi tai englanniksi). Mustavalkopainatuksessa käytetään mustaa tunnusta. Koulutusmarkkinoinnissa ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnässä käytetään mustaa tai keltaista Xamk-tunnusta.

Värit

Väreille on määritelty väriarvot eri käyttötarkoituksia varten, jotta ne toistuisivat kaikissa medioissa mahdollisimman samankaltaisina. Nämä väriarvot noudattavat yleisesti käytössä olevia väriprofiileja.

Päävärien käyttö on määritelty siten, että konsernitason viestinnässä käytetään päävärinä sinistä. Muissa tapauksissa käytetään mustan ja keltaisen yhdistelmää.

Lisävärien tarkoituksena on rikastaa esimerkiksi taittojen ja infografiikan ulkoasua. Ne antavat suunnittelijalle enemmän työkaluja visuaalisesti mielenkiintoisemman lopputuloksen saavuttamiseksi.

Brändin päävärit

Keltainen

RGB: 251, 186, 24
HEX: #fdb92a
CMYK: 0 30 93 0
Pantone: 123 C

Musta

RGB: 0, 0, 0
HEX: #000000
CMYK: 0, 0, 0, 100
Pantone: Black

Brändin lisävärit

Harmaa

HEX: #8D8D8D

Turkoosi:

HEX: #1DBED0

Pinkki:

HEX: #F16280

Violetti:

HEX: #595CA9

Vihreä:

HEX: #A6CE39

Typografia

Typografia on tärkeä osa visuaalista identiteettiä. Xamkin sovelluksissa käytetään seuraavia kirjainperheitä käyttötarkoituksesta riippuen.

Verkkosivujen typografia

Xamkin verkkosivuilla ja verkkopohjaisissa aineistoissa (mm. sosiaalisen median kanavat) käytetään otsikkotekstinä Montserrat Bold -fonttia ja leipätekstinä Montserrat Regular -fonttia.

Office-tuotteiden typografia

Microsoft Office -tuoteperheen ohjelmistoissa (esim. Microsoft Word) käytetään otsikkotasolla Arial Bold -fonttia ja leipäteksteissä Arial Regular -fonttia.

Valokuvat

Brändikuvat

Xamkin brändikuvat ovat tarinallisia ja visuaalisesti näyttäviä kuvia, joiden keskiössä on ihminen inspiroivan ympäristön tai maiseman äärellä. Kuvat eivät esitä Xamkissa konkreettisesti tapahtuvaa toimintaa, kuten opiskelua, tutkimusta tai yritysyhteistyötä. Sen sijaan kuvat ilmentävät Xamkin arvoja, bränditarinaa, persoonaa ja lupausta – ajatusta huomisen tuntemisesta, rohkeudesta ja tulevaisuuden työelämän rakentamisesta.

Brändikuvissa esiintyvä henkilö on selkä kameraan päin, sillä hän suuntaa katseensa kohti maisemaa, joka symboloi tulevaisuutta ja edessä siintäviä mahdollisuuksia. Kuvissa esiintyy lähtökohtaisesti yksi ihminen, mutta uusia brändikuvia suunnitellessa useampaa henkilöä voi käyttää harkinnanvaraisesti, jos se tukee kuvan tarkoitusta ja tarinankerrontaa paremmin kuin yksi ihminen. Kuvassa on hyvä olla yksityiskohtana jokin keltainen objekti, kuten esimerkiksi vaate, esine tai rakennus, joka toistaa Xamkin brändiväriä.

Yleiskuvat

Yleiskuvissa näkyy yksi tai useampia ihmisiä. He eivät poseeraa kohti kameraa eikä heitä asetella poseeraamaan kuvaan, vaan he ovat kuvissa mahdollisimman luonnollisesti. Osa ihmisistä voi olla kohti kameraa, osa selin kameraan. Valokuvat pyritään ottamaan aina aidoissa tilanteissa, jotka kuvastavat Xamkin tekemisen monipuolisuutta ja laajuutta, sekä Xamkissa opiskelevien ja työskentelevien ihmisten monimuotoisuutta.

Kuvien tulee olla tarkkoja ja laadukkaita, mutta valaistuksen ei tarvitse olla täydellinen mainoskuvan valaistus. Kuvaa suunnitellessa ja käyttökohdetta miettiessä on syytä aina kysyä, mitä kuvassa tapahtuu ja mistä kuva kertoo. Mitä selkeämpi vastaus ja asiayhteys on, sitä paremmin kuva vastaa Xamkin yleiskuvalinjaa.

Nainen katsoo merimaisemaa, taustalla on majakka ja sininen taivas
Siniseen työasuun pukeutunut naprapaattiopiskelija pitää käsissään selkärangan mallikappaletta.

Painotuotteet

Kaikissa painotuotteissa esitteistä julisteisiin ja oppaisiin sovelletaan Xamkin visuaalista ilmettä. Painotuotteisiin on saatavilla valmiita pohjia, joita voit käyttää apuna painotuotteita suunnitellessa. Ilmeen yhtenäisyyden vuoksi suosittelemme pohjien käyttöä – ne myös nopeuttavat painotuotteen työstämistä ja voit myös varmistua siitä, että aineisto on teknisesti painokelpoinen!

Hakijan oppaat

Hakijan opas, Master School -opas ja kansainvälisille hakijoille suunnattu opas ovat vuosittain päivitettäviä Xamkin koulutustarjonnan kokoavia oppaita. Tekstisisällön lisäksi taitossa nostetaan esiin mielenkiintoisia faktoja koulutuksista, työllistymisestä ja kampuspaikkakunnista. Oppaissa myös esitellään kattavasti Xamkin toimintaa.

Sosiaalinen media

Xamkin sosiaalisen median kanavat

Xamkilla on tällä hetkellä noin 40 000 seuraajaa eri sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen median kautta tavoitamme useita eri kohderyhmiä: potentiaalisia ja nykyisiä opiskelijoita, työntekijöitä, asiakkaita, alumneja, yhteistyökumppaneita, sidosryhmiä, muita korkeakouluja ja tiedeyhteisöjä sekä median edustajia. Viestintä- ja markkinointipalvelut (VMP) hallinnoi Xamkin sometilejä, koordinoi sisällöntuotantoa, vastaa sisältökonsepteista ja niiden kehittämisestä sekä tuottamisesta. Osan viestintäsisällöstä tuottaa opiskelijat ja Xamkin asiantuntijat.

Visuaalinen ilme

Xamkin sosiaalisen median sisältö tukee Xamkin brändiä ja rakentaa  mainetta. Xamkin visuaalinen ilme, värimaailma ja graafiset elementit näkyvät myös eri somekanavissa ja noudattavat Xamkin graafista ohjeistoa.

Hashtagit

FI #xamk #tunnehuominen
EN #xamk #allforthefuture #learningunlimited

Vastuullisuusteemoissa: #xamkvastuu
Emma Gaala: #xamkgoesemma
Tutkimustoiminta: #xamktutkii
Työelämäyhteistyö: #työelämätarinat

Sisältöresepti – mitä tuomme esille Xamkin some-kanavissa?

Xamkin sosiaalisen median sisällöt ovat hyödyllisiä, informatiivisia, innostavia ja visuaalisia.

Asioista kerromme esimerkein, kuvin ja tarinoiden kautta. Haluamme viestiä, että teemme töitä huomisen hyväksi ja rakennamme tulevaisuuden työelämää yhdessä tämän päivän osaajien kanssa. Haluamme jättää muistijäljen! Erotumme joukosta ja teemme brändin eläväksi hyvillä sisällöillä.

Sosiaalisessa mediassa haluamme välittää tunnelmaa, kerromme ihmiseltä ihmiselle monimutkaisista asioistakin yksinkertaisesti ja näytämme taustoja tapahtumien takaa. Yhteisössämme opiskelee 9500 tutkinto-opiskelijaa ja 20 000 avoimen amk opiskelijaa sekä työskentelee lähes 900 työntekijää. Tarinoita riittää kerrottavaksi!

Ja tarinathan kiinnostavat ja aidot kokemukset. Tarinan voi kertoa millä vain alustalla ja valinnanvaraa riittää myös Xamkin kanavissa. Tervetulleita ovat monenlaiset kiinnostavat sisällöt niin koulutuksesta kuin tuktimus- ja kehittämistyöstä. Xamkin asiantuntijat pääsevät ääneen kanavillamme. Äänensävymme on jokaisessa kanavassa rento. Olemme helposti lähestyttävä! Mutta myös haastamme ajattelemaan.

Suosimme konsepteja ja sisältöjä, jotka ohjaavat strategisia tavoitteitamme, innostavat ja huomioivat kanavakohtaiset ominaispiirteet. Tuomme uudella tavalla esille sisältöjä niin koulutuksista kuin TKI-toiminnasta.

Kanavat

Instagram – @xamkfi
Facebook (FI) – @xamkfi
Facebook (EN) @xamk
TikTok – @xamkfi
Youtube
Podcast @xamkpodcast
LinkedIn
Viestipalvelu X

Hyödynnä Xamkin kanavia – lupa somettaa

Parhaan hyödyn sosiaalisen median kanavista näkyvyyden kannalta saat kun käytät Xamkin virallisia tilejä viestintään. Xamkin henkilökunta ja opiskelijat voivat tuottaa sisältöä Xamkin kanaviin. Ole yhteydessä yhteisömanagereihin – sisällöt kannattaa suunnitella yhdessä ennakkoon hyvissä ajoin.

Asiantuntijana sosiaalisessa mediassa

Omasta työstä kertominen kannattaa. Omaa innokkuutta ei kannata peitellä, päinvastoin. Sisällön arvo määräytyy sisällön lisäksi sen leviämisen mukaan. Hyvä sisältö ei ole päätepiste, vaan välietappi tai lähtöpiste. ​Samoin kuin hyvä tapahtuma ei ole mitään ilman yleisöä. Omaa LinkedIn-profiilia kannattaa hyödyntää asiantuntija-viestintään. Xamkissa opiskelevat ja työskentelevät voivat halutessaan lisätä someprofiiliinsa Xamkin virallisen kansikuvan! Kuvat LinkedIniin ja viestipalvelu X:ään löydät Emmi-kuvapankista!

Pidä ilme yhtenäisenä

Vältä käyttämästä sosiaalisen median kuvissa venytettyjä kuvia, Xamkin logoa väärissä mittasuhteissa tai vääristettyinä, kuvia joihin sinulla ei ole tekijänoikeuksia ja esimerkiksi liian isoja tekstiseiniä – kuvien sijasta isommat tekstikappaleet kannattaa aina sijoittaa kuvapäivityksen yhteyteen, ei kuvaan itsessään. Xamkin sosiaalisen median päivityksissä käytetään aina Xamkin brändi-identiteetin virallisia värejä ja tunnuksia. Näin sosiaalisen median kanavien ilme pysyy yhtenäisenä ja vahvistaa ulkoasullaan Xamkin laatumielikuvaa.

Verkkosivut

Xamkin verkkosivun viestit, värimaailma, bannerit, typografia ja graafiset elementit välittävät brändiä ja sen visuaalista ilmettä.

Videot

Xamkissa tuotetut videot ovat informatiivisia ja noudattavat ilmeeltään Xamkin brändi-identiteettiä. Xamkissa luodaan vuosittain uusia videoita koulutusmarkkinoinnin käyttöön omalla koulutusvideokonseptilla.

Koulutusvideoiden runkona toimivat kysymykset: mitä, miksi, kenelle ja miten? Jokaisen osion kesto on noin 10-15 sekuntia, jolloin kokonaiskesto on noin 1 minuutti. Sisältö voi olla liikkuvaa kuvaa tai still-kuvaa, joka on spiikattu ja tekstitetty. Se voi olla myös ns. spontaaneja kommentteja koulutuksesta. Videon formaatti on neliö (1:1).

Koulutusvideoista voidaan muodostaa myös erillisiä 10-15 sekunnin mittaisia teaser-videoita, joita voidaan käyttää mm. sosiaalisen median markkinoinnissa.

Lisäksi Xamkissa tuotetaan myös niinsanottuja testimonial-videoita, jotka kertovat yrityslähtöisesti potentiaalisia opiskelijoita ja yrityksiä kiinnostavasta näkökulmasta Xamkin ja työelämän yhteistyöstä. Videot painottavat niin yrityksen kuin opiskelijan hyötyjä enemmän kuin opiskelun mahdollisuuksia.

Testimonials-videot ovat oma sarjansa, jotka noudattavat kerronnaltaan samaa kaavaa, jotta videokonsepti on myöhemmin laajennettavissa käytännössä rajattomasti uusiin testimonials-videoihin. Videoiden keskiössä on yrityksen edustaja, joka haastatellen ja ohjaten kertoo omin sanoin vapaasti yrityksestä, alan tulevaisuuden haasteista sekä yhteistyöstä Xamkin kanssa.

Lisäksi Xamkin videotarjontaan kuuluvat myös livestriimit, joita lähetetään Youtubessa esimerkiksi etänä pidettävistä tapahtumista.

Infografiikka

Infografiikkaa käytetään muun muassa esitteissä, Powerpointeissa, sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuilla kiteyttämään ja havainnollistamaan tietoa. Infografiikan käyttö on suositeltavaa silloin, kun se auttaa kiteyttämään tai selventämään sisältöä, tekee siitä helpommin ymmärrettävää tai nopeammin havaittavaa.

Selkeät ja hyvin jäsennellyt infografiikat sopivat hyvin Xamkin informatiiviseen, ytimekkääseen ja selkeään viestintätyyliin. Koulutusmarkkinoinnin ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhteydessä infografiikka on aina mustakeltaista. Brändi-identiteetin lisävärejä voidaan käyttää infografiikassa lisäväreinä.

Liike- ja mainoslahjat

Liike- ja mainoslahjat ovat osa Xamkin markkinointiviestintää ja brändin rakentamista ja niillä lisätään Xamkin näkyvyyttä ja vahvistetaan identiteettiä. Designiltaan tavarat ovat pelkistettyjä ja mustakeltaisia.

Allekirjoitusmalli

Sähköinen allekirjoitus on myös osa organisaatiomme näkyvyyttä. Visuaalista identiteettiä vahvistetaan yhtenäisellä sähköisellä allekirjoituksella, jossa käytämme Xamkin mustavalkoista tunnusta. Fonttina käytämme allekirjoituksessa aina Calibria ja fontin koko on 11. Sähköiseen allekirjoitukseen voit sisällyttää halutessasi omia tai Xamkin sosiaalisen median kanavia. Tarkemmat ohjeet sähköpostin allekirjoituksen luomiseen löydät Lux-intrasta.

Graafisen suunnittelun tilauslomake

Tarvitsetko Xamkin brändiin liittyvää graafista suunnittelua? Tilaa työ tämän lomakkeen kautta.

Lisätietoja

Puhelin
+358405211809
Sähköposti
Tiivi.Pukkila-Nupponen@xamk.fi
Sosiaalinen media
Yksikkö
Viestintä- ja markkinointipalvelut

Tehtävänäni on johtaa ja kehittää Xamkin viestintää,  markkinointia ja vaikuttamistyötä. Tiimissäni on 13 asiantuntijaa.

Työpöydälläni ovat:

  • strateginen viestinnän ja markkinoinnin suunnittelu
  • sisältöteemojen johtaminen
  • asiakaspersoonatyön ja sisältöpolkujen kehittäminen
  • viestinnän ja markkinoinnin vaikuttavuuden ja tulosten mittaaminen
  • viestinnän linjaukset, periaatteet, prosessit ja järjestelmät
  • työyhteisö- ja sidosryhmäviestintä
  • brändi ja visuaalinen identiteetti
  • mediayhteistyö, mediaviestintä sekä mediaseuranta
  • sponsorointiyhteistyö
  • kriisiviestinnän operatiivinen johtaminen
Tiivi Pukkila-Nupponen
Viestintä- ja markkinointipäällikkö
+358405211809
Tiivi.Pukkila-Nupponen@xamk.fi
Sosiaalinen media
Puhelin
+358405966317
Sähköposti
Jukka.Turunen@xamk.fi
Sosiaalinen media
Yksikkö
Viestintä- ja markkinointipalvelut
Jukka Turunen
Graafinen suunnittelija
+358405966317
Jukka.Turunen@xamk.fi
Sosiaalinen media