Virtuaalisia elämyksiä ja taidekokemuksia – kokemusten tila Kouvolan kauppakeskus Veturissa

Kokemusten tila on elämyksellisiä sisältöjä esittelevä tila. Siellä pääsee kokemaan muun muassa virtuaalista taidetta, pelejä sekä ohjattuja työpajoja. Tila ja sisällöt ovat kaikille kiinnostuneille avoinna. Kokemusten tilan tavoitteena on tuoda kauppakeskukseen uusia taide- ja kulttuuripainotteisia sisältöjä. Samalla selvitetään, millainen kulttuuritoiminta kiinnostaa kauppakeskuksessa asioivia sekä millaista kysyntää ja liiketoimintamahdollisuuksia tällaisella toiminnalla voisi olla luovan ja elämysalojen yrityksille. 

Kokemusten tila löytyy Kouvolan kauppakeskus Veturin 2. kerroksesta lasten leikkipaikan läheisyydestä, Jack & Jones -liikkeen vierestä. Tila on avoinna 20.10.-11.11. arkisin klo 14.00-18.30 ja sinne on maksuton sisäänpääsy.  

Ohjelma

20.-28.10. Installaatiot ja virtuaalisisällöt 

Samassa hetkessä -teos / misun (Milla Veijalainen ja Susanna Hilska) teos Samassa hetkessä käsittelee virtuaalisen ja fyysisen todellisuuden välistä vuorovaikutusta. Teoksen tematiikka on lähtöisin videopeleistä ja niiden luomasta virtuaalisesta tilasta sekä todellisuudesta. Teoksessa pohditaan immersiota ja eskapismia eli kokemuksiin uppoutumista ja pakoa todellisuudesta taiteilijoiden omien kokemusten pohjalta.  

Arboretum VR-pelissä seikkaillaan Mustila Arboretumista inspiroituneessa peliympäristössä virtuaalilasit päässä. Pelin lisäksi tai sen sijasta on mahdollista pysähtyä tilaan rakennetun installaation luokse ja kokea virtuaalinen luonto videon ja tilaäänen kautta. Pelin ovat suunnitelleet ja toteuttaneet Xamkin Game Design opiskelijat Jenna Toivonen ja Viktor Pavlov peliasiantuntija Tatu Heinämäen johdolla. Pelin äänisuunnittelusta ja musiikista vastaa Lassi Kähärä. 

Kuvitettu metsämaisema, jossa puita ja lehtien lomasta siivilöityvää auringonvaloa.
Kuvakaappaus Arboretum VR-pelistä.

31.10.-4.11. Nuoret 

Ripaus mysteeriä halloweenin kunniaksi: Luvassa on muun muassa valokuvausta, haamuja, lauta- ja korttipelejä sekä taidetta niin perinteisillä menetelmillä kuin myös virtuaalisella graffitiseinällä.  Ohjelman nuorille järjestävät Xamkin yhteisöpedagogiopiskelijat Mikkelistä. Ma, ti, ke ja pe klo 15:00-18:00 

Pop-Up Living Lab, jossa pääsee kehittämään nuorten palvelukarttaa sekä digitaitokoulutuksia. Luvassa Moto tiles -nopeuspelin pelaamista, tietovisailua ja kahvittelua. Living Labin järjestää NOUSU – nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hanke. To 3.11. klo 14.00-18.30 

7.-11.11. Tarinat ja pelit  

Kouvolan kirjastolta Heli Malometsä tulee lukemaan ääneen kauhutarinoita 7. ja 8.11. Tarinat on kuvitettu tekoälyn avulla. Kuvituksista vastaa digitaalisen taiteen asiantuntija Carine Fabritius. Kauhutarinat ja kuvitukset ovat lapsille sopivia. 

Kirjasto tuo tilaan nuorille suunnatun pakopelin Loihditun luokkahuoneen kirous, jota pääsee pelaamaan 9. ja 11.11. klo 14.00-18.30. Pelin suositusikäraja on 12 vuotta, ryhmäkoko 2-6 hlöä ja kesto 30 min. Ennakkoilmoittautuminen täältä.


Lisäksi Kokemusten tilassa on koettavissa muita digitaalisen taiteen sisältöjä, kuten vuorovaikutteinen lyhtyteos, Aavistus Festivaalin The Exquisite Machine -työpajassa tekoälyn avulla tehty animaatio ja Mustila Arboretumin kanssa toteutettuja, älypuhelimella koettavia luontoaiheisia lisätyn todellisuuden sisältöjä. Tilassa on joka päivä paikalla henkilökuntaa opastamassa ja auttamassa sisältöjen kokemisen kanssa, mikäli teknologia on vierasta. Tilan kalustaminen on toteutettu yhteistyössä Parik-säätiön Goodwill-kierrätysmyymälän kanssa.   

Kokemusten talo järjestäjänä

Kokemusten tilan järjestää Kokemusten talo -hanke. Kokemusten talo on neljän ammattikorkeakoulun yhteinen hanke, jossa muun muassa tutkitaan tilakokemusta, kehitetään uusia kulttuurikokemuksia ja elämyksellisiä tiloja sekä yhdistetään fyysinen ja virtuaalinen tila erilaisten digitaalisen taiteen ja pelikokeilujen avulla. Lisäksi hankkeessa selvitetään liiketoimintamahdollisuuksia ja kasvuhaasteita pandemian asettamissa rajoissa nyt ja sen jälkeen etenkin matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alojen sekä luovien alojen yrityksissä ja organisaatioissa.  

Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto osana Euroopan unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hankkeen päätoteuttajana toimii Laurea ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajina Haaga-Helia, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) sekä Turun ammattikorkeakoulu. Hankeaika on 1.9.2021-31.8.2023. 

Lisätietoja Tiina Savallampi, projektipäällikkö, tiina.savallampi@xamk.fi, puh. 044 702 8960 

Kuva: kuvakaappaus Arboretum VR-pelistä, Tatu Heinämäki 

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk, tarjoaa opetusta, tekee tutkimus- ja kehittämistyötä ja tuottaa palveluja yrityksille sekä yksittäisille ihmisille. Xamk profiloituu hyvinvoinnin, teknologian ja luovan talouden korkeakouluksi. Korkeakoulun kivijalkoina ovat Kotka, Kouvola, Mikkeli ja Savonlinna. Opiskelijoita on 10 800 ja henkilökuntaa yli 900. www.xamk.fi Twitter: @xamk.fi

Tutustu myös näihin artikkeleihin