Puhelimen näytöllä näkyy, mihin testihenkilön katse kiinnittyy. Testattavana tuotevitriini.

uXlab

uXlab on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin katseenseurantaan perustuva käyttäjä- ja asiakaskokemuksen testauspalvelu.

Etumatkaa asiakaslähtöisyydellä – uXlabin silmänliikekamerat kirkastavat asiakaskokemuksen sokeat pisteet.

Näe, mitä asiakkaasi näkevät.

Mitä uXlabissa voidaan esimerkiksi testata?

Verkkosivujen käytettävyystestaustilanne käynnissä, testikäyttäjänä nainen, testausta seuraa Xamkin asiantuntija Teppo Rantaniva.

Verkkosivut ja -kaupat, ohjelmistot, digitaalinen sisältö

Verkkosivut ja -kaupat, ohjelmistot, digitaalinen sisältö

Mobiilikäytettävyystestaus, nainen käyttää mobiilisovellusta, silmänliikekamera seuraa käyttäjän katsetta.

Mobiilisovellukset, pelit, audiovisuaalinen sisältö

Mobiilisovellukset, pelit, audiovisuaalinen sisältö

Ruokakaupan hyllysijoittelun testaus käynnissä, miehellä on puettava silmänliikekamera ja hän etsii tuotteita ostoslistan perusteella.

Opasteet, tuotesijoittelu, ympäristöt, fyysiset käyttöliittymät

Opasteet, tuotesijoittelu, ympäristöt, fyysiset käyttöliittymät

Miten uXlabin palvelu toimii?

uXlabin palveluprosessi

Silmänliikekamera

Testaus sekä tietokoneella että mobiililaitteella

Silmänliikekamera tarkastelee testihenkilön pupilleja ja reagoi katseen liikkeeseen ja kohteisiin. Näin voimme mitata, mikä koehenkilöitä kiinnostaa ja kuinka intuitiivisesti he löytävät haluamansa tiedon suorittaessaan etukäteen määriteltyjä tehtäviä.

Testaus voidaan tehdä tietokoneella ja mobiililaitteella.

Silmänliikeanalyysi verkkokaupan etusivulla
Käyttäjän katsepolku (Fixation Map) verkkokaupan mobiiliversiossa.
Testataan tuotesijoittelua kahvilassa puettavalla silmänliikekameralla, kuvassa katsepolku.

Puettava silmänliikekamera fyysisten käyttöliittymien ja tilojen testaamiseen

Silmänliikekameralaitteistoomme kuuluu lisäksi silmälasien kaltainen puettava malli, joka mahdollistaa digitaalisten käyttöliittymien lisäksi myös fyysisten käyttöliittymien ja esimerkiksi ympäristön käytettävyyden tutkimisen.

Testauksen fasilitoinnin ja analyysin tekee Xamkin kokenut asiantuntija.

Laitteisto liikuteltavissa

Laitteisto on liikutettavissa, joten tarvittaessa käytettävyystestauksia voidaan suorittaa myös asiakkaan omissa tiloissa missä päin Suomea tahansa.

Lisäksi käytössä on biometrinen anturi, joka aistii testihenkilön tunnetilaa. Tätä voidaan hyödyntää erityisesti audiovisuaalisen sisällön käyttäjäkokemuksen testaamisessa.

Xamkin asiantuntija Teppo Rantaniva testaa puettavalla silmänliikekameralla tuotevitriinin käyttäjäkokemusta, nainen testihenkilönä lasit päässä.

Helposti ymmärrettävä ja hyödynnettävä raportti asiakkaalle

Havainnot silmänliikedatasta ja ääneenajattelusta

Testin jälkeen tehtävän kyselyn yhteenveto ja havainnot

Kehitystoimenpide-ehdotukset

Testauksen ja testiryhmän kuvaus

Vuokrattavissa yritysten käyttöön

Testauslaitteisto on myös mahdollista vuokrata yrityksen käyttöön, jolloin yritys hoitaa itse käytettävyystestauksen Xamkin asiantuntijan kanssa ja saa datan analysoitavakseen.

Esimerkkihintoja paketeista

S

Suppea käytettävyystestaus pienellä testiryhmällä, yhdellä testausteknologialla toteutettuna.

1000-1500 € (alv 0 %)

M

Perus käytettävyystestaus 6-10 testikäyttäjällä, yhdellä testausteknologialla toteutettuna.

2500-3500 € (alv 0 %)

L

Laaja käytettävyystestaus isolla testiryhmällä ja eri testausteknologioilla toteutettuna.

6900-9900 € (alv 0 %)

Silmänliikeanalyysi mobiililaitteella, kuvassa näkyy lämpökartta siitä, mihin käyttäjän katse on kohdistunut.

Mitä uXlab-palvelu sisältää?

Mitä uXlab-palvelu sisältää?

✓ Kaiken tarvittavan käyttäjätestaukseen

✓ Testikäyttäjät

✓ Asiantuntijan valvoma ja fasilitoima testaus

✓ Asiantuntijan analyysi

✓ Toimenpide-ehdotukset

Puhelimen näytöllä näkyy, mihin testihenkilön katse kiinnittyy. Testattavana tuotevitriini.

Miksi uXlab-palvelu?

Miksi uXlab-palvelu?

✓ Käytettävyystestissä tunnistetaan nopeasti pienetkin käytettävyyden ongelmat

✓ Tehokas ja helppo tapa selvittää palvelusi käytettävyys

✓ Kun virheet löydetään ennen tuotteen / palvelun julkaisua, korjauskustannukset ovat huomattavasti pienemmät

✓ Asiakkaat suosivat helppoja ja intuitiivisia tuotteita ja palveluita

✓ Palvelupyyntöjen määrä pienenee, kun asiakkaat löytävät itse etsimänsä / tekevät vähemmän virheitä

Verkkosivujen käytettävyystestaustilanne käynnissä, testikäyttäjänä nainen, testausta seuraa Xamkin asiantuntija Teppo Rantaniva.

Kuinka aloitetaan?

Kuinka aloitetaan?

✓ Ota yhteyttä suoraan sivun alalaidassa olevaan asiantuntijaan.

✓ Käydään läpi digipalveluasi tai muuta testauksen kohdetta ja tehdään arvio tarvittavasta testauspaketista ja sen laajuudesta

✓ Sovitaan työn aloitusajankohta ja myös raportin ja loppuyhteenvedon läpikäynti.

✓ Yhteisessä läpikäynnissä saatte konkreettiset tulokset ja toimenpide-ehdotukset.

Kokemuksia uXlabista

Testiasiakas katsoo kädessään olevaa ostoslistaa, päässä on puettava silmänliikekamera. Etualalla näkyy testaajan puhelimen näytöllä, mitä testiasiakas näkee.

Case: Sale / Osuuskauppa Suur-Savo

Case: Sale / Osuuskauppa Suur-Savo

Lue Sale Nuijamiehen asiakaskokemuksesta.

Kuvakaappaus verkkokaupasta. Ohjesivun linkit eivät kiinnitä käyttäjän huomiota hänen etsiessään ohjeita. Videoiden listaus on epäselvä.

Case: LuxJewelle Oy

Case: LuxJewelle Oy

Lue LuxJewelle Oy:n asiakastarina

Kysy lisää palvelusta

Teppo Rantaniva

Teppo Rantaniva
Digipalveluasiantuntija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

teppo.rantaniva@xamk.fi
+358 50 409 2809

Teppo Rantanivalla on yli 10 vuoden kokemus palveluiden ja tuotteiden käyttäjälähtöisestä suunnittelusta ja kehittämisestä.

Puettava silmänliikekamera, taustalla linssisetti.