Naishenkilö katsoo metsää virtuaalilasien läpi.

Peliteknologiat ja kyber-turvallisuus

Peliteknologioiden kasvava käyttö kaikilla toimialoilla luo innovaatioita, jotka vaativat uutta osaamista. Tietoturvaan liityvät uhat koskettavat yhä useampaa ja varautumisen merkitys korostuu. Peliteknologiat ja kyberturvallisuus ovat merkittävä osa koko digitaalista yhteiskuntaa.

Peliteknologiat ja kyberturvallisuus ovat osa digitaalista yhteiskuntaa.

Peliteknologian ja kyberturvallisuuden huippuosaamista Xamkissa

Xamkilla on useita tutkimushankkeita, joissa asiantuntijamme kehittävät ja soveltavat peliteknologioita sekä kyberturvallisuutta. Peliteknologiaprojekteissamme keskitymme peliohjelmointiin, muotoiluun ja virtuaalitodellisuuteen. Kyberturvaprojekteissamme kehitämme ja testaamme turvallisuuskäytäntöjä ja -teknologioita, järjestämme harjoituksia sekä tarjoamme koulutusta ja valmennusta eri osa-alueilla.

Asiantuntijamme tekevät tiivistä yhteistyötä paikallisten yritysten ja elinkeinoelämän kanssa. Osallistamme myös alan opiskelijoita erilaisiin projekteihin ja tarjoamme harjoittelumahsollisuuksia.

Järjestämme vuosittain tapahtumia, jotka ovat herättämeet laajasti kiinnnostusta eri sidosryhmisssä. Kärkitapahtumia ovat esimerkiksi Kotkassa järjestettävät peliteknologioihin keskittyvä Xamk Game Track sekä kyberturvallisuustapahtuma Kybertuska.

Peliteknologiat toimivat moottorina uudelle osaamiselle

Pelien tuotanto yhdistää teknologian, luovuuden sekä myynti- ja markkinointitaidot. Viihdepelien lisäksi peliteknologiat ovat yhä laajemmin osana erilaisten toimialojen tulevaisuutta, kuten koulutusta, terveydenhuoltoa ja teollisuutta.

Prokektimme vastaavat peliteollisuuden tarpeisiin. Hankkeissa keskitymme muun muassa peliohjelmointiin, virtuaalitodellisuuteen (VR) ja lisättyyn todellisuuteen (AR). Lisäksi tarjoamme asiantuntemusta pelialan liiketoiminnan kehittämisessä ja peliyritysten kansainvälistymisen tukemisessa.

Teemme tiivistä yhteistyötä pelialan yritysten kanssa. Opiskelijamme ja asiantuntijamme osallistuvat projekteihin, jotka kattavat esimerkiksi verkkosivustojen toteutuksia ja logistiikan automatisointiratkaisuja. Projektien kautta yritykset saavat käyttöönsä tuoreinta osaamista ja innovaatioita.

Tutustu Kymenlaaksossa tehtyihin peliteknologiaprojekteihin:

Kyberturva_tietokoneet

Kyberturvallisuus auttaa suojaamaan elintärkeitä toimintoja

Digitalisaation myötä kyberturvallisuuden merkitys kasvaa, ja sen rooli esimerkiksi kriittisten liiketoimintojen suojaamisessa on ratkaiseva.

Xamk toteuttaa useita kyberturvallisuuteen liittyviä kehittämishankkeita, jotka tähtäävät yritysten ja yhteiskunnan tietoturvavalmiuksien parantamiseen. Hankkeissa keskitymme muun muassa seuraaviin osa-alueisiin:

  • Verkkojen ja järjestelmien turvallisuus: Kehitämme ja testaamme turvallisuuskäytäntöjä ja -teknologioita.
  • Kyberturvaharjoitukset: Simuloimme kyberhyökkäyksiä ja harjoittelemme niiden torjuntaa yhdessä yritysten kanssa.
  • Tietoturvakoulutus: Tarjoamme koulutusta ja valmennusta kyberturvallisuuden eri osa-alueilla, jotta yritykset voivat parantaa omaa tietoturvaosaamistaan.

Tutustu Xamkin Kyberasemaan, jonne on koottu kattavasti Kyberturvallisuuteen liittyviä palveluja.

Paikalliset digitaaliset innovaatiohubit keräävät yhteen Xamkin kyberturva ja peliteknologiapalveluja yrityksille. Hubin asiantuntijat ohjaavat mielellään eteenpäin palvelujemme piiriin. Kymenlaakson Digitaalinen innovaatiohub, Digiasema: Digiasema Kymenlaakso.

Xamk on osa Euroopan Digitaalista Innovaatiohubiverkostoa Robocoast EDIH -hankkeen kautta. Yksi Robocoastin kärkiteemoista on yritysten kyberturvavalmiuksien parantaminen: Robocoast EDIH – Asiantuntemusta teollisuuden uudistamiseen – Robocoast. Roboboast palvelee kaikkien toimialojen yrityksiä ympäri Suomen!

Xamkilla on monipuolista asiantuntemusta kyberturvallisuuden eri osa-alueista sekä koulutuksen että TKI-hankkeiden kautta.

Kehitämme jatkuvasti uusia ratkaisuja kyberturvallisuuden parantamiseksi. Käytössämme on testausympäristöä ja tiloja toiminnan tukemiseen.

Teemme tiivistä yhteistyötä niin paikallisten kuin kansainvälistenkin kyberturvallisuusalan toimijoiden kanssa. Haemme jatkuvasti myös uusia yhteistyömahdollisuuksia!

Jos olet mikroyrittäjä voit tehdä yrityksellesi maksuttoman riskianalyysin. Se auttaa tunnistamaan kyberturvaan ja riskitekijöihin liittyviä uhkia ja riskitekijöitä. Kyberturvalisuuden riskianalyysi lötyy täältä: Hyviö (hyvio.fi)

Kybertietopankista löytyy maksuttomia kyber- ja tietoturvasisältöjä, asiakirjapohjia, podcasteja ja videoita: Tietopankki – Digiasema

 Xamkin peliteknologia-hankkeet tutkivat uusia teknologioita ja ideoivat, miten näitä voidaan hyödyntää yrityksen arjessa.  

Peliohjelmoinnin ja pelisuunnittelun opiskelijat voivat tuottaa ratkaisuja yritysten tarpeisiin peliteknologian avulla esimerkiksi työharjoitteluna. 

Opiskelijoiden ratkaisut voivat olla virtuaalisia ympäristöjä, pelejä, sovelluksia, pelillistettyjä virtuaalisia toteutuksia tai vaikkapa lautapeli. Pyrkimyksenä on aina toteuttaa mahdollisimman tarvetta mukaileva tuote, jolloin opiskelijamme oppivat suunnittelemaan ja toteuttamaan projekteja oikealla tavalla. Tutustu peliteknologiaprojekteihin: Peliteknologiat – Digiasema

Kymenlaaksossa on oma kyberturvaverkosto, Cybercare. Verkosto käsittelee kyber- ja tietoturvaan liittyviä vaaroja sote-alan näkökulmasta. Cybercare auttaa varautumisessa ja esimerkiksi lakien soveltamisessa: Sote-ala – Digiasema