
Peliteknologiat ja kyber-turvallisuus
Peliteknologioiden kasvava käyttö kaikilla toimialoilla luo innovaatioita, jotka vaativat uutta osaamista. Tietoturvaan liittyvät uhat koskettavat yhä useampaa ja varautumisen merkitys korostuu. Peliteknologiat ja kyberturvallisuus ovat merkittävä osa koko digitaalista yhteiskuntaa.
Peliteknologiat ja kyberturvallisuus ovat osa digitaalista yhteiskuntaa.
Peliteknologian ja kyberturvallisuuden huippuosaamista Xamkissa
XXamkilla on useita tutkimushankkeita, joissa asiantuntijamme kehittävät ja soveltavat peliteknologioita sekä kyberturvallisuutta. Peliteknologiaprojekteissamme keskitymme peliteknologioiden hyödyntämiseen mm. erilaisten virtuaalisten ympäristöjen ja digitaalisten kaksosten kehittämisessä ja niihin liittyvissä simulaatioissa ja koulutusympäristöissä. Virtuaalisia ympäristöjä hyödynnetään tällä hetkellä erityisesti kaupunkisuunnittelun, varautumisen, kokonaisturvallisuuden sekä virtuaalisen hälytysajon harjoitteluympäristön rakentamiseen.
Kyberturvaprojekteissamme kehitämme ja testaamme turvallisuuskäytäntöjä ja -teknologioita, järjestämme harjoituksia sekä tarjoamme koulutusta ja valmennusta eri osa-alueilla. Asiantuntijamme tekevät tiivistä yhteistyötä paikallisten yritysten ja elinkeinoelämän kanssa. Osallistamme myös alan opiskelijoita tutkimus- ja kehittämisprojekteihin ja tarjoamme harjoittelumahdollisuuksia sekä opinnäytetyöaiheita.
Järjestämme vuosittain tapahtumia, jotka ovat herättäneet laajasti kiinnostusta eri sidosryhmissä. Kärkitapahtumia ovat esimerkiksi Kotkassa järjestettävät peliteknologioihin keskittyvä Xamk Game Track sekä kyberturvallisuusalan tapahtuma Kybertuska.
Peliteknologiat mahdollistavat tuotekehityksen lukuisilla eri toimialoilla
Viihdepelien lisäksi peliteknologiat ovat yhä laajemmin mukana eri toimialoilla, kuten koulutuksessa, terveydenhuollossa, mediatuotannoissa sekä teollisuuden suunnittelussa ja käyttöönotossa.
Hyödynnämme laajasti pelimoottoreita ja projektimme vastaavat yritysten ja työelämän tarpeisiin. Keskitymme muun muassa virtuaalitodellisuuteen (VR) ja laajennettuun todellisuuteen (XR) ja niissä tarvittaviin sisällöntuotantoihin.
Lisäksi tarjoamme asiantuntemusta pelialan liiketoiminnan kehittämisessä ja peliyritysten kansainvälistymisen tukemisessa.
Teemme tiivistä yhteistyötä laajasti eri alojen yritysten kanssa. Opiskelijamme ja asiantuntijamme työskentelevät aidoissa yritystoimeksiannoissa julkaisemassa kaupallisia pelituotteita ja hyötysovelluksia. Projektien kautta yritykset saavat käyttöönsä tuoreinta osaamista ja innovaatioita.
Tutustu Kymenlaaksossa tehtyihin peliteknologiaprojekteihin:


Kyberturvallisuus auttaa suojaamaan elintärkeitä toimintoja
Digitalisaation myötä kyberturvallisuuden merkitys kasvaa, ja sen rooli esimerkiksi kriittisten liiketoimintojen suojaamisessa on ratkaiseva.
Xamk toteuttaa useita kyberturvallisuuteen liittyviä kehittämishankkeita, jotka tähtäävät yritysten ja yhteiskunnan tietoturvavalmiuksien parantamiseen. Hankkeissa keskitymme muun muassa seuraaviin osa-alueisiin:
- Verkkojen ja järjestelmien turvallisuus: Kehitämme ja testaamme turvallisuuskäytäntöjä ja -teknologioita.
- Kyberturvaharjoitukset: Simuloimme kyberhyökkäyksiä ja harjoittelemme niiden torjuntaa yhdessä yritysten kanssa.
- Tietoturvakoulutus: Tarjoamme koulutusta ja valmennusta kyberturvallisuuden eri osa-alueilla, jotta yritykset voivat parantaa omaa tietoturvaosaamistaan.
Tutustu Xamkin Kyberasemaan, jonne on koottu kattavasti Kyberturvallisuuteen liittyviä palveluja.
Paikalliset digitaaliset innovaatiohubit keräävät yhteen Xamkin kyberturva ja peliteknologiapalveluja yrityksille. Hubin asiantuntijat ohjaavat mielellään eteenpäin palvelujemme piiriin. Kymenlaakson Digitaalinen innovaatiohub, Digiasema: Digiasema Kymenlaakso.
Xamk on osa Euroopan Digitaalista Innovaatiohubiverkostoa Robocoast EDIH -hankkeen kautta. Yksi Robocoastin kärkiteemoista on yritysten kyberturvavalmiuksien parantaminen: Robocoast EDIH – Asiantuntemusta teollisuuden uudistamiseen – Robocoast. Roboboast palvelee kaikkien toimialojen yrityksiä ympäri Suomen!
Xamkilla on monipuolista asiantuntemusta kyberturvallisuuden eri osa-alueista sekä koulutuksen että TKI-hankkeiden kautta.
Kehitämme jatkuvasti uusia ratkaisuja kyberturvallisuuden parantamiseksi. Käytössämme on testausympäristöä ja tiloja toiminnan tukemiseen.
Teemme tiivistä yhteistyötä niin paikallisten kuin kansainvälistenkin kyberturvallisuusalan toimijoiden kanssa. Haemme jatkuvasti myös uusia yhteistyömahdollisuuksia!
Jos olet mikroyrittäjä voit tehdä yrityksellesi maksuttoman riskianalyysin. Se auttaa tunnistamaan kyberturvaan ja riskitekijöihin liittyviä uhkia ja riskitekijöitä. Kyberturvalisuuden riskianalyysi lötyy täältä: Hyviö (hyvio.fi)
Kybertietopankista löytyy maksuttomia kyber- ja tietoturvasisältöjä, asiakirjapohjia, podcasteja ja videoita: Tietopankki – Digiasema
Xamkin peliteknologia-hankkeet tutkivat uusia teknologioita ja ideoivat, miten näitä voidaan hyödyntää yrityksen arjessa.
Peliohjelmoinnin ja pelisuunnittelun opiskelijat voivat tuottaa ratkaisuja yritysten tarpeisiin peliteknologian avulla esimerkiksi työharjoitteluna.
Opiskelijoiden ratkaisut voivat olla virtuaalisia ympäristöjä, pelejä, sovelluksia, pelillistettyjä virtuaalisia toteutuksia tai vaikkapa lautapeli. Pyrkimyksenä on aina toteuttaa mahdollisimman tarvetta mukaileva tuote, jolloin opiskelijamme oppivat suunnittelemaan ja toteuttamaan projekteja oikealla tavalla. Tutustu peliteknologiaprojekteihin: Peliteknologiat – Digiasema
Kymenlaaksossa on oma kyberturvaverkosto, Cybercare. Verkosto käsittelee kyber- ja tietoturvaan liittyviä vaaroja sote-alan näkökulmasta. Cybercare auttaa varautumisessa ja esimerkiksi lakien soveltamisessa: Sote-ala – Digiasema