Vähähiilisyys yritysten kilpailueduksi
Kohti vähähiilisempää tulevaisuutta – strateginen muotoilu liiketoiminnan kehittämisen ytimeen
Hanke on päättynyt.
Vähähiilisyys yritysten kilpailueduksi
Xamkin, Cursorin ja Kinnon yhteistyönä toteutettavassa hankkeessa osallistetaan kymenlaaksolaisia, etenkin vähähiilisyysinnovaatioista tunnettuja pk-yrityksiä. Hankkeen toimenpiteinä yritysten kanssa järjestetään strategisen muotoilun valmennus yritysjohdolle ja jatkokehitystoimina muun muassa digital design business lab -analyysityöpajoja.
Hankkeessa arvioidaan yritysten kehitystasoa koskien strategisen muotoilun hyödyntämistä ja kestävän kehityksen astetta. Yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden kanssa hankkeessa rakennetaan yritysten innovaatioille kaupallistamisprosesseja ja -tiekarttoja. Hankkeessa toteutetaan myös alueen kestävän kehityksen edelläkävijöiden vertaisoppimista yritysvierailuin.
Hankkeessa toteutettavien profilointikyselyjen avulla pyritään kartoittamaan yritysten nykytilaa, tunnistamaan liiketoiminnan kehittämiskohteita sekä seuraamaan yritysten kehitystä hankkeen aikana. Profilointityökalu on luotu hankkeeseen osallistuvia yrityksiä varten hyödyntämällä tietoa ja kokemuksia aiemmista vastaavista projekteista, joiden tavoitteena on tukea vähähiilisyyttä ja kestävää kehitystä sekä Suomessa että globaalisti.
Valmennuksen toteuttaa Design Forum Finland. Valmennus tarjoaa osallistuville yrityksille ymmärryksen muotoilun arvosta liiketoiminnan kehittämisessä. Muotoiluajattelun ja muotoilun strategisen käytön avulla luodaan kestäviä toimintaedellytyksiä yrityksille ja merkityksellisiä sekä tärkeitä tuotteita ja palveluita asiakkaille. Valmennuksen keskeisenä teemana on se, kuinka strategista muotoilua hyödyntäen voidaan parantaa yritysten innovaatioiden tuottamaa arvoa ja vaikuttaa myös kaupallistamiseen ja tuotteiden ja palvelujen kiinnostavuuteen ja haluttavuuteen.
Hankkeen horisontaalisia periaatteita ovat ympäristöosaamisen kasvattaminen, luonnonvarojen käytön kestävyys, ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen, kestävän kehityksen ratkaisujen hyödyntäminen materiaalien kierrätyksessä sekä uusiutuvien energianlähteiden käyttö.
Hankkeen tavoitteena on
- Integroida vähähiilisyys yritysten strategiseen kehittämiseen rohkaisemalla yritysjohtoa kestävään kehitykseen liittyvien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämiseen kokonaisvaltaisesti ja hyödyntämällä strategista muotoilua yritysten vähähiilisyysinnovaatioiden tuottaman arvon kasvattamiseksi
- Arvioida vähähiilisyyttä edistävien tuote-, palvelu- ja prosessi-innovaatioiden kaupallistamismahdollisuuksia ja rakentaa tiekarttoja niiden viemiseksi markkinoille
- Edistää alueen materiaali- ja energiavirtoja hyödyntävien yritysten ja niitä tukevien toimijoiden verkostojen vertaisoppimista ja yhteistä arvonmuodostusta kestävän kehityksen/yhteiskunnallisen arvon näkökulmasta
Hankkeessa tapahtunutta
Sinua saattaa kiinnostaa myös
Tutustu materiaaleihin:
Lähteet
Profilointityökalun muodostamisessa on käytetty apuna useita lähteitä artikkeleista erilaisiin muotoilun työkaluihin. Alle on koottu osa näistä lähteistä, joihin voi halutessaan tutustua tarkemmin ja joita voi hyödyntää omassa työssä vähähiilisyyden edistämiseksi.
Innovaatiojohtamisen pelikirja. Artikkeli. Sitra. 2015.
Innovaatiojohtamisen pelikirja. Raportti. Sitra. 2015.
Hiilineutraalissa bisneksessä on tulevaisuus. Käsikirja. Sitra. 2018.
The New Design Frontier. Raportti. InVision. 2019.
The strategic tool for circular business development. Käsikirja. EcoDesign.
Circular Strategies Scanner. Artikkeli. CIRCit Norden.
Three Dimensions of Design for Sustainable Behaviour. Artikkeli. Shin, H. & Bull, R. 2019.
Työ- ja elinkeinoministeriö:
Vähähiiliset tiekartat 2035
Vähähiiliseen yhteiskuntaan siirtymiseksi tarvittava muutos on valtava. Tarvittavien toimenpiteiden mittakaavasta ja hintalapusta on tarkoitus saada tarkempi käsitys tiekarttojen myötä. Toisaalta siirtyminen vähähiiliseen yhteiskuntaan on Suomelle suuri mahdollisuus, sillä samoja ratkaisuita tarvitaan myös muissa maissa.
Kuunneltavaa verkossa:
Xamk podcast
Tämä podcast muotoutuu Petteri Kolisen johdolla avaamaan muotoilun roolia liiketoiminnan kehityksessä.
Mitä on strateginen muotoilu ja miten se voisi auttaa PK-yrityksiä? Podcast-isäntinä tuttuun tapaan Ari Lindeman ja Jani Kiviranta Xamkin Luovien alojen yksiköstä.
Vähähiilisyys yritysten kilpailueduksi
Tiedot
Budjetti
Asiasanat
Seuraa
Yhteystiedot
Projektipäällikkö
Meri Valta
meri.valta@xamk.fi
044 702 8573