Kymenlaakson liitto

Raideliikenteen sujuvuuden parantaminen satama-alueella

Hanke edisti ensisijaisesti HaminaKotkan sataman raideliikenteen toimintaa ja tehokkuutta tulevaisuuden monitoimijaympäristössä.

Hanke on päättynyt.

Tavoitteet

  1. Luoda toimintamalli HaminaKotkan sataman alueella olevien yksityisraiteistojen käyttämisestä tehokkaasti.
  2. Luoda tietoa toimintamallista ja sen hyödyistä kansallisesti myös muiden satamien ja yksityisraiteistojen sekä viranomaisten hyödynnettäväksi.
  3. Sisällyttää toimintamalliin kehitysehdotuksia, joiden avulla eri monitoimijaympäristöä voidaan edelleen kehittää tehokkaammaksi ja turvallisemmaksi.

Toimenpiteet

  1. Tehdään selvitys HaminaKotkan sataman raiteiden käytöstä nykytilassa. Selvitys tehdään haastatellen eri sataman toimijoita (sekä johtoasemassa olevia että liikenneturvallisuustehtävissä olevia). Selvitys sisältää mm. eri toimijoiden nykyiset vastuut (raiteiden omistajat, haltijat ja liikennöijät) sekä kuvauksen miten tällä hetkellä sataman raiteistolla toimitaan monitoimijaympäristössä.
  2. Luodaan ja dokumentoidaan yksityiskohtainen toimintamalli HaminaKotkan sataman alueella olevien yksityisraiteistojen käyttämisestä sisältäen sekä ennalta suunnittelun että operatiiviset tilanteet. Toimintamalli kehitetään yhdessä varsinaisten sekä välillisten kohderyhmien kanssa.
  3. Pilotoidaan luotua toimintamallia ja kerätään palaute toimintamallin haasteista ja hyödyistä.
  4. Kehitetään toimintamallia pilotin aikana yrityksiltä saadun palautteen pohjalta. Muodostetaan kaikille toimijoille tasapuolinen ja turvallinen toimintamalli, jota voidaan esittää otettavaksi virallisesti käyttöön HaminaKotkan satamassa.
  5. Jaetaan tietoa kehitetystä toimintamallista valtakunnallisesti viranomaisten ja muiden satamien käyttöön sekä nostetaan esille, miltä osin satamissa voisi olisi kehitettävää rautatieliikenteen sujuvoittamiseksi.
  6. Tarkastellaan Euroopan ja Aasian välisen konttiliikenteen lisääntymisen vaikutuksia HaminaKotkan sataman kapasiteettiin ja nostetaan esille mahdollisiksi pullonkauloiksi muodostuvat alueet, vaihteet ja raiteistot raiteiston kapasiteetin lisäämisen näkökulmasta

Tulokset

  1. Rautatieliikenteen sujuvuus ja tehokkuus paranee ensisijaisesti HaminaKotkan sataman osalta. Tämä heijastuu positiivisena vaikutuksena myös Suomen valtion omistamille raiteille esim. Kotkan ja Kouvolan välillä.
  2. Hankkeen tuloksena eri toimijoiden roolit ja vastuut selkiytyvät, niiden kautta yhteistyö sekä viestintä eri toimijoiden välillä paranee.
  3. Eri toimijoiden tasapuolinen kohtelu paranee säilyttäen sekä mahdollisuuksien mukaan kehittäen samalla toiminnan tehokkuutta. Toimintamallin avulla markkinoille tulon kynnystä voidaan madaltaa. Tämä myös lisää pk-yritysten kasvun mahdollisuuksia sekä viennin kasvattamista, koska roolit sekä toimintatavat ovat selkeämpiä.
  4. Pitkän aikavälin tavoitteena on, että toimintamallia voidaan implementoida myös muissa Suomen satamissa tarpeiden ja kysynnän mukaan.
  5. Toimintamallista tullaa tiedottamaan ja viestimään tämän hankkeen aikana muille satamille suorilla kontakteilla sekä sopivissa seminaareissa.
  6. Raideliikenne on Suomessa ympäristöhaittoja (esim. hiilidioksidipäästöt, äänimelu, onnettomuudet ja ruuhkautuminen) vertailtaessa erittäin kilpailukykyinen mm. kumipyöräliikenteeseen verrattuna. Hanke mahdollistaa täten vähähiilisyyden edistystä kansallisella tasolla.
  7. Lyhyen aikavälin vaikutuksina ovat mm. selkeämmät toimintaohjeet ja tavat miten HaminaKotkan sataman raiteilla tulee toimia ja liikennöidä monitoimijaympäristössä.

Ajankohtaista

Rautatieliikenteen kilpailun avautuminen on johtanut tilanteeseen, jossa satama-alueella voi operoida jatkossa useita rautatieoperaattoreita. HaminaKotkan satama-alueella on useita yksityisiä raiteita, yhteensä raiteita on noin 80 kilometriä. Finrailin liikenteenohjauksessa oleva raiteisto päättyy sataman rajalle, eikä satamassa kulkevilla junilla ole vastaavaa liikenteenohjausta. Koska satama-alueella ei ole liikenteenohjausta, liikenteen sujuvuus aiheuttaa ongelmia monitoimijaympäristössäMonitoimijaympäristö muodostuu sataman useista eri alan yrityksistä, joilla ei ole sidoksia toisiinsa, mutta jotka kaikki tarvitsevat rautatietä oman liiketoimintansa hoitamiseen. Rautatietä käyttävästä yrityksestä käytetään termiä operaattori.

Operaattorien tehtävänä on viedä täysiä junia tai pienempiä vaunuyhdistelmiä satamassa toimiville yrityksille ja hakea myöhemmin tyhjät vaunut pois tai päinvastoin viedä tyhjiä vaunuja satamaan ja hakea myöhemmin täysiä vaunuja.

HaminaKotkan satama-alueella on yli 80 km raiteita ja lukuisia käsikäyttöisiä vaihteita. Rautateitä käyttäviä yrityksiä on 30. Sataman alueen rautateiden liikenteenohjaus on alueen yritysten omalla vastuulla. Nykytilanteessa kommunikaatio perustuu lähinnä yhden operaattorin sisäiseen kommunikaatioon (VHF:llä tai puhelimella). Sataman rautatieliikenteeltä puuttuu siis yhteiset pelisäännöt ja valvonta – liikenteenohjaus.

Kilpailun tavoite

Kilpailun tavoitteena on ideoida kommunikaatio-/operointimalli, jonka avulla satama-alueella liikkuminen on turvallista ja tehokasta. Kisassa keskitytään pääasiassa rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseen. Veturinkuljettajien ja muiden operaatioissa mukana olevien henkilöiden varustemäärää (puhelimet yms.) ei saa kasvattaa. Veturinkuljettajien käytössä ovat puhelin, VHF-radio sekä tabletti, jotka muodostavat ideakilpailun tekniset rajoitteet.

Hamina-Kotkan satamassa toimii suuri määrä yrityksiä, jotka operoivat suuria rahtivolyymeja päivittäin. Näistä 30 on sellaisia yrityksiä, jotka kuljettavat rahtia rautatietä käyttäen. Sataman alueella on muun muassa yli 80 kilometriä rautateitä, satoja ajoneuvoja, lukemattomia risteyksiä ja tuhansia työntekijöitä, mutta ei liikenteenohjausta. Kuinka voisimme kehittää satama-alueen operoinnista turvallisempaa? Kuinka saisimme satama-alueen liikennettä ohjattua turvallisesti?

Kisassa etsitään parasta ideaa, joka voi olla muodoltaan tuote, palvelu, prosessi tai muu satama-alueen turvallisuutta ja/tai tehokkuutta lisäävää asia. Ratkaisuehdotuksen ei tarvitse olla osallistuakseen valmis tuote, palvelu, prosessi tai muu sellainen. Se voi hyödyntää olemassa olevaa tai olla jotain aivan uutta.

Pyri vastauksessasi kuvailemaan ehdotuksesi kattavasti. Avaa esimerksiksi siihen johtanutta ajatuspolkua, kuvaa miten ratkaisusi toimii, arvioi mitä se voisi maksaa, mitä sen hyödyt ovat ja niin edelleen. Ratkaisun kuvailemisessa pyri olemaan mieluummin kattava ja tarkka kuin lyhytsanainen.

Kisaan voi osallistua yksin tai yhdessä. Suosi kirjallisessa palautuksessa Xamkin opinnäytetyöpohjan valmista asiakirjamuotoilua. Palauta ratkaisuehdotuksesi kirjallisesti viimeistään maanantaina 30.9.2019 klo 12.00 sähköpostilla: petri.kahara@xamk.fi

Palkinto

Parhaat ideat palkitaan. Jaossa Xamk-huppareita sekä parhaalle idealle 500€. Parhaan idean valitsevat ”Raideliikenteen sujuvuuden parantaminen satama-alueella” -hankkeen henkilökunta sekä heidän valitsemansa asiantuntijat yhdessä. Parhaista ideoista pyritään tekemään myös kokeilu oikeassa ympäristössä tai Xamkille uusi hanke.

Kisan järjestää Xamkin ”Raideliikenteen sujuvuuden parantaminen satama-alueella” –hanke. Hanketta rahoittaa Kymenlaakson liitto. Hanke toteutetaan 01.09.2018 – 31.12.2019. Lisätietoja antaa Petri Kähärä, 044 702 896 tai petri.kahara@xamk.fi.

Opening rail freight transportation for competition in Finland has led to a situation where in the port area, there may operate more than one service provider. HaminaKotka port has several private railroads; altogether, there are around 80 kilometres of tracks. Traffic management of railroads under Finrail surveillance ends to the edge of the port and the trains in the port area does not have their own similar traffic management. Because the port does not have traffic management, flow of traffic is not smooth in multi-actor environment. Multi-actor environment refers to the bunch of all different business sector companies that does not have any connection to each other – besides the fact, that they need railroads to operate their business. Operator means a company that uses the railroads.

Operators’ task is to deliver full-length trains – or smaller combinations – to the ports’ companies and later pick up the empty trains away. Alternatively the opposite, bring empty wagons and take away fully loaded trains.

HaminaKotka port has more than 80 kilometres of railroad and multiple manual used railroad switches. There are 30 companies operating the tracks. In the port area, the traffic management is fully under the operators’ responsibility. Current situation is that the communication is based only to one operator’s internal communication (VHF radio or phone). Thereby the port is lacking shared rules and monitoring – the traffic management for safe and effective rail freight transportation.

The goal of the competition

Goal of the competition is to create an idea for the communication/operation in the port area, so that the moving (by trains and other means) is safe and efficient. In this competition, the focus is developing train operations’ safety. Train drivers and other workers tool load cannot be raised. This means exploiting the current tools: phone, tablet and VHF-radio. These are the technical limitations for the competition.

There are numerous amount of companies in the HaminaKotka port, that move massive amounts of cargo daily. From these, 30 companies transports cargo on rails. There is more than 80 kilometres of railroad, hundreds of vehicles, great number of intersections and thousands of workers – but no traffic management. How could we improve track operations safer? How could we manage port traffic safely?

In this competition, we are looking for the best idea, which can be product, service, process or any other form thing that improves the ports safety/effectiveness. The idea does not need to be ready-for-use product, service or process etc. It can exploit existing or be something totally new.

In your answer, aim to describe your idea comprehensively. Open the thinking process behind the idea, describe how it works and estimate the costs, what are the benefits and so on. In the description, try to be more comprehensive and specific than short worded.

You can participate alone or in a group. In your written answer, prefer Xamk’s thesis document formation. Return your idea in PDF document latest on Monday 30th of September, 12.00 o’clock.

Reward

The best ideas will be rewarded. The best idea receives 500 euros, others can be granted with Xamk hoodies etc. The winner is chosen by the staff of “Improving the efficiency of rail transportation in seaport area” –project and their chosen experts together. The greatest ideas have a chance to be written into a Xamk’s RDI project.

The competition is held by “Improving the efficiency of rail transportation in seaport area” –project. Regional Council of Kymenlaakso funds project and it is executed 01.09.2018 – 31.12.2019. For more info about the competition please contact Petri Kähärä 044 702 896 or petri.kahara@xamk.fi.

Hankkeen nimi:

Raideliikenteen sujuvuuden parantaminen satama-alueella

Hankkeen kesto: 1.9.2018–31.12.2019

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk
Muut kumppanit: Kouvola Innovation Oy (Kinno), Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy (KRAO), Lappeenrannan teknillinen yliopisto (LUT), Liikennevirasto, Liikenteen turvalllisuusvirasto, Finrail Oy, Proxion, HaminaKotkan satama, Steveco, Fenniarail, VR
Vahvuusala: Logistiikka ja merenkulku

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Kymenlaakson liitto, EAKR-rahoitus
Kokonaisbudjetti: 129 608 euroa
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 33 883 euroa

Yhteystiedot

Harri Sane
Projektipäällikkö
044 702 8974
etunimi.sukunimi@xamk.fi

Ohita upotus:
Ole hyvä ja hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.