PARK
Peliala suunnannäyttäjänä kohti pandemiaresilienttiä koulutusta
PARK-hankkeessa otettiin mallia pelialan hyvistä käytännöistä ja kehitettiin yritysten toimintaa ja uusia tuoteaihioita palvelumuotoilun avulla.
Pelialan soveltamista
Peliteollisuus on kehittänyt monia notkeita ja näppäriä tapoja tehdä menestyksekästä kehitystyötä. PARK-hankkeessa näitä hyväksi havaittuja konsteja tehtiin tutuksi myös muiden toimialojen kehitystoimintaan yhdessä pelialan osaajien kanssa. Hankkeen tavoitteena oli parantaa yritysten valmiuksia reagoida yllättäviin toimintaympäristön muutoksiin, sekä kehittää koulutusorganisaatioiden kyvykkyyttä vastata äkillisesti syntyviin tarpeisiin.
PARK –hanke järjesti pk-yrityksille suunnattuja työpajoja, joissa koulutettiin muun muassa pelialan ansaintamalleista ja peliteknologioista. Työpajoissa eri alojen osaajat ja opiskelijat pääsivät verkostoitumaan keskenään ja saamaan pelialan lisäksi uutta ymmärrystä palvelumuotoilusta ja yhteiskehittämisestä. Toiminnan tavoitteena oli saada eri alojen yrityksiä pohtimaan, miten pelialan käytäntöjä voisi soveltaa omaan toimintaan ja löytää sitä kautta uusia tuoteaihioita, markkinointi-ideoita sekä pandemiarajoitusaikana toimivia palveluinnovaatioita.
Hankkeen keskeiset toimenpiteet
Hanke oli tarkoitettu erityisesti:
- tapahtuma-, matkailu- ja luovien alojen PK-yrityksille
- freelancereille, yhdistyksille sekä kuntatoimijoille
- eri alojen opiskelijoille
- pelialan ammattilaisille
Hanke järjesti:
- verkkotyöpajoja
- live-työpajoja
- tutustumispäiviä XR-teknologioista
- sparrausta ja jatkokeskusteluja osallistuneille
Tilaisuuksien tavoitteena oli, että osallistujat saavat lisäymmärrystä ja apua esimerkiksi oman liiketoiminta- ja digimarkkinoinnin kehittämiseksi pelillisyyden ja palvelumuotoilun avulla. Hankkeen toimenpiteisiin osallistuminen oli maksutonta.
Tuotoksia
Artikkelit ja blogit
Videot
- Tällä videolla avataan peliteollisuudessa tyypillisiä aikaperusteisia ansaintamalleja, joita ovat kuukausitilaus ja season pass. Voisitko hyödyntää yritystoiminnassasi näitä ansaintamalleja?
- Digitaalisen tuotteen kehittäjät voivat saada lisätuloa käyttäjien tekemästä vaihtokaupasta. Mitä tämä tarkoittaa ja miten voisit soveltaa samaa ideaa omalle alallesi? Katso lisää videolta.
- Kurkkaa videolta mitä erityisesti mobiilipelialalla yleiset mikrotransaktiot tarkoittavat ja miten voisit soveltaa näitä digitaalisia ansaintamalleja omaan toimintaasi alasta riippumatta.
- Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus pelaajien sekä pelinkehittäjien välillä on pelialan ominaispiirteitä. Katso videolta, miten yhteisön rakentaminen tapahtuu ja pohdi, miten voisit ottaa mallia omaan toimintaasi.
- PARK-työpajassa kokeiltiin liikkeenkaappausteknologiaa. Katso videolta miten tanssijan liike siirtyy pelihahmolle.
- Hankkeessa järjestettiin erilaisia koulutus-/työpajatilaisuuksia. Katso oheisesta videosta esittely, kuinka LAB-ammattikorkeakoulussa hyödynnetään Design Sprint -menetelmää ideoinnissa ja ideoiden testaamisessa.
UnHappy Place
Pelitaiteen Slow Jam -työpajakokonaisuudesta syntyi UnHappy Place -peli.
- Steam: https://store.steampowered.com/app/2106680/UnHappy_Place/
- Itch.io: https://xamkdeveloper.itch.io/unhappyplace
- Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.PARKHanke.UnHappyPlace&hl=fi
Pelikonseptin kehittäjät:
Tuukka Pasanen
Aku Rundberg
Vilma Virtanen
Pelikonseptin jatkokehitys:
Oiva Kahri
Karo Pietilä
Toni Turunen
tiimin ohjaus:
Jani Saari
UnHappy Place -pelin tietosuojaseloste löytyy tämän linkin takaa: UnHappy Place Tietosuojaseloste