PARK

Peliala suunnannäyttäjänä kohti pandemiaresilienttiä koulutusta

PARK-hankkeessa otettiin mallia pelialan hyvistä käytännöistä ja kehitettiin yritysten toimintaa ja uusia tuoteaihioita palvelumuotoilun avulla. 

Pelialan soveltamista

Peliteollisuus on kehittänyt monia notkeita ja näppäriä tapoja tehdä menestyksekästä kehitystyötä. PARK-hankkeessa näitä hyväksi havaittuja konsteja tehtiin tutuksi myös muiden toimialojen kehitystoimintaan yhdessä pelialan osaajien kanssa. Hankkeen tavoitteena oli parantaa yritysten valmiuksia reagoida yllättäviin toimintaympäristön muutoksiin, sekä kehittää koulutusorganisaatioiden kyvykkyyttä vastata äkillisesti syntyviin tarpeisiin.

PARK –hanke järjesti pk-yrityksille suunnattuja työpajoja, joissa koulutettiin muun muassa pelialan ansaintamalleista ja peliteknologioista. Työpajoissa eri alojen osaajat ja opiskelijat pääsivät verkostoitumaan keskenään ja saamaan pelialan lisäksi uutta ymmärrystä palvelumuotoilusta ja yhteiskehittämisestä. Toiminnan tavoitteena oli saada eri alojen yrityksiä pohtimaan, miten pelialan käytäntöjä voisi soveltaa omaan toimintaan ja löytää sitä kautta uusia tuoteaihioita, markkinointi-ideoita sekä pandemiarajoitusaikana toimivia palveluinnovaatioita.

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

Hanke oli tarkoitettu erityisesti:

  • tapahtuma-, matkailu- ja luovien alojen PK-yrityksille
  • freelancereille, yhdistyksille sekä kuntatoimijoille
  • eri alojen opiskelijoille
  • pelialan ammattilaisille

Hanke järjesti:

  • verkkotyöpajoja
  • live-työpajoja
  • tutustumispäiviä XR-teknologioista
  • sparrausta ja jatkokeskusteluja osallistuneille

Tilaisuuksien tavoitteena oli, että osallistujat saavat lisäymmärrystä ja apua esimerkiksi oman liiketoiminta- ja digimarkkinoinnin kehittämiseksi pelillisyyden ja palvelumuotoilun avulla. Hankkeen toimenpiteisiin osallistuminen oli maksutonta.

Tuotoksia

Videot

UnHappy Place

Pelitaiteen Slow Jam -työpajakokonaisuudesta syntyi UnHappy Place -peli.

Pelikonseptin kehittäjät:
Tuukka Pasanen
Aku Rundberg
Vilma Virtanen

Pelikonseptin jatkokehitys:
Oiva Kahri
Karo Pietilä
Toni Turunen

tiimin ohjaus:
Jani Saari

UnHappy Place -pelin tietosuojaseloste löytyy tämän linkin takaa: UnHappy Place Tietosuojaseloste

Hankkeen nimi:

PARK – Peliala suunnannäyttäjänä kohti pandemiaresilienttiä koulutusta

Hankkeen kesto: 1.3.2021–31.8.2022

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Osatoteuttajat: Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jamk, Kajaanin ammattikorkeakoulu KAMK, LAB-ammattikorkeakoulu
Vahvuusala: Digitaalinen talous
Osaamiskärki: Digitaalinen liiketoiminta, Luova talous, Peliteknologiat ja kyberturvallisuus
Tutkimusyksikkö: Luova talous
Vaikuttavuustavoite: Ihminen ja käyttäjälähtöisyys, Yrittäjyys ja korkea lisäarvo

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Euroopan sosiaalirahasto ESR, Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Kokonaisbudjetti: 205 253 euroa
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 65 045 euroa

Yhteystiedot

Puhelin
+358447028960
Sähköposti
Tiina.Savallampi@xamk.fi
Sosiaalinen media
Yksikkö
Luovan talouden tutkimusyksikkö

Olen luovuuden suurlähettiläs, pimee mimmi ja utelias generalisti. Työkalupakkiini kuuluu muun muassa muotoilun menetelmät, kokeilukulttuurin periaatteet ja analyyttinen ajattelu.

Työskentelen Kouvolassa Luovan talouden tutkimusyksikössä projektipäällikön ja TKI-asiantuntijan nimikkeillä, mutta muuntaudun tilanteen mukaan palvelumuotoilijasta palloseinäksi ja tutkijasta toteuttajaksi.

Rakastan vanhojen ajatusmallien ravistelua ja eri alojen välistä ristiinpölytystä.
Innostun ideoiden jakamisesta ja ihmisten kohtaamisista.
Haluan edistää planeettamme hyvinvointia ja lajien välistä vieraanvaraisuutta.

Tiina Savallampi
Projektipäällikkö
+358447028960
Tiina.Savallampi@xamk.fi
Sosiaalinen media
Puhelin
+358504626560
Sähköposti
Jani.Saari@xamk.fi
Yksikkö
Digitaalisen tiedonhallinnan tutkimuskeskus Digita
Jani Saari
TKI-asiantuntija
+358504626560
Jani.Saari@xamk.fi