Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu - Xamk logo

ODI – VIRTUAALITEKNOLOGIAT HALTUUN

ODI-hankkeessa kehitettiin virtuaaliteknologian koulutusta ja digitaalisia palveluita kymenlaaksolaisten yritysten ja oppilaitosten kanssa.

Hankkeen tulokset

  • 30 opintopisteen laajuinen digitaalisuutta ja virtuaalisuutta hyödyntävä oppimiskokonaisuus
  • alueen yritysten ja organisaatioiden ymmärrys AR/VR-teknologioiden mahdollisuuksista ja haasteista lisääntyy
  • osallistuvien organisaatioiden henkilökunnan  AR/VR-osaaminen lisääntyy
  • syntyy uusia TKI-hankkeita
  • syntyy virtuaaliteknologioihin pohjautuvia uusia palveluita

Hankkeen keskeiset tavoitteet olivat

  • Parantaa Kymenlaakson alueen virtuaalitodellisuuden liiketoimintapotentiaalin ymmärrystä ja osaamista sekä oppilaitoksissa että yrityksissä
  • Kehittää Kymenlaakson alueen organisaatioiden käyttöön uusi virtuaalitodellisuuden liiketoimintamahdollisuuksia kouluttava monialainen oppimiskokonaisuus (30 op)
  • Tuotteistaa digitaalisuutta ja virtuaalitodellisuutta hyödyntäviä ammattikorkeakoulun opetuksen ja TKI-toiminnan palveluita yrityksille
  • Tuottaa lisäarvoa Kymenlaakson alueen liiketoiminnalle digitaalisin ja virtuaalitodellisuuden keinoin

Menneet tapahtumat

ke 17.1.2024 klo 9-15 Virtuaaliluonto teemapäivä Kymenlaakson keskussairaalan OLKA-pisteellä

pe 1.9.2023 klo 12-17 Kulttuurialalle suunnattu koulutuspäivä Kotkassa Merikeskus Vellamossa

16.5.2023 klo 8:30-14 koulutuspäivä Kouvolan kampuksella

30.5.2023 ideointipäivä Xamkin tilassa Kohoa synergiakeskuksessa Kouvolassa

Tilaisuuksissa kartoitettiin yritysten kiinnostusta osallistua teknologialähtöisten pilottiprojektien toteuttamiseen. Pilotteja ideoitiin yhdessä. 
Osaa piloteista vietiin hankkeen aikana eteenpäin muun muassa opiskelijayhteistyönä. 

Pilottitoteutuksissa oli mukana Kino 123, Kouvolan teatteri, Arboretum Mustila, Kotkan kaupunginteatteri ja Nuorten Väylä.

.

.

AR – LISÄTTY TODELLISUUS
Augmented Reality

Lisätty todellisuus (Augmented Reality, AR)
tarkoittaa teknologiaa, jossa virtuaalinen sisältö liitetään
osaksi oikeaa maailmaa AR-tuetun sovelluksen tai
selaimen avulla.

VR – VIRTUAALITODELLISUUS
Virtual Reality

Virtuaalitodellisuudella tarkoitetaan
vuorovaikutteista, simuloitua ympäristöä, josta
välitetään käyttäjälle keinotekoisesti läsnäolon
tunne esimerkiksi virtuaalilasien avulla.

360-YMPÄRISTÖT

360-ympäristöillä tarkoitetaan
panoraamakameralla kuvatusta materialista
rakennettua ympäristöä, jossa katsoja voi säätää kameran katselukulmaa vapaasti.

Oppimiskokonaisuus

Yksi ODI-hankkeen tavoitteista oli kehittää digitaalisuutta ja virtuaalisuutta hyödyntävä monialainen oppimiskokonaisuus. Keräsimme oppimiskokonaisuutta varten tietoa koulutuspäivissä ja verkkokyselyillä sekä tutkimme, minkälaisia vastaavia koulutuksia on tarjolla muissa ammattikorkeakouluissa. Huomioimme oppimiskokonaisuudessa myös luovan talouden sekä createch-alojen tunnistetun kasvupotentiaalin.

ODI Pilotit

KINO123 AR applikaation tuotanto

Lisätty todellisuus elokuvateatterissa

Nianticin 8th Wall -teknologia on ollut pitkään johtava verkkopohjaisten kaupallisten AR-kokemusten moottori. Tutkimme voisiko elokuvateatterikokemusta ennen näytöstä tehdä mielenkiintoisemmaksi ja voisimmeko kertoa asiakkaille jotain olennaista teatterista ja sen toiminnasta. Edukon tietojenkäsittelyn opinto-ohjelman harjoittelijat saapuivat auttamaan meitä tutkimustyössä ja lopputuloksena syntyi lokaatiopohjainen mobiili-AR, jossa ohjelmisto kertoo asiakkaalle siitä miten teatterissa toimitaan ja muistuttaa popcornin tärkeydestä osana kokemusta. 

AR-sovellus otetaan käyttöön Kino123:ssa Kauppakeskus Veturissa 2024.

Aalto-mallit Kotkan kaupunginteatterissa

3D-mallit Aino A -näytelmän tunnelmanluojana

Idea Aino ja Alvar Aallon suunnittelemien teosten 3D-mallintamiseen ja käyttämiseen tunnelmaluojana/tuojana lähti Kotkan kaupunginteatterin Juhalta. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ODI-hanke tutki erilaisten XR-teknologioiden käyttöä ja pelimoottorit sekä 3D-mallintaminen olivat olennaisena osana sitä tutkimustyötä. Tähän samaan saumaan sattui kuin tarjottimella Kotkan kaupunginteatterin lämpiön projektorisysteemin uusiminen. 

Idea oli 3D-mallintaa valittuja Aino ja Alvar Aallon tekemiä ikonisia teoksia ja tehdä ohjelma, jossa niitä teoksia voisi pyörittää ja valaista sekä samalla ottaa videokuvaa niistä, joka toimisi sitten valkokankailla teatterin lämpiössä. Unity 3D-pelimoottorilla siis rakennettiin tällainen ohjelma, josta pystyi valitsemaan haluamansa mallin tai objektin ja esittää se katsojille eri kulmista sekä pyörittää sitä kolmiulotteisessa tilassa kolmen eri akselin ympäri eri valaistusolosuhteissa. Tätä on hieman haasteellista tehdä oikeassa elämässä. 

3D-malleiksi valikoitui Aino Aalto juomalasi, Riihitie-ruukku, Aalto Jakkara 60, Nojatuoli 41 ”Paimio” ja Savoy maljakko, jotka ovat kaikki hyvin kauniita, ikonisia ja tunnistettavia malleja. Autenttisuuden varmistamiseksi digitaaliset mallit lähetettiin Artekille tarkistusmittauksiin. 3D-mallinnustyön toteuttivat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijat Matías Acuña Ramírez ja Christopher Solis.

Interaktiivisen Runokirjan Demosta kuvankaappaus

Virtuaalitodellisuus Nuorisotyössä

Nuorten Väylä on lastensuojelupalvelua tuottava Kymenlaaksolainen yritys. ODI-hanke teki Nuorten Väylän kanssa yhteistyötä työpajojen merkeissä, joissa tutkittiin, havainnoitiin ja keskusteltiin erilaisista VR-sisällöistä ja niiden vaikutuksesta ja merkityksistä nuorisotyön näkökulmasta. 

Keskusteluissa ja tapaamisissa Nuorten Väylän kanssa ajatus sivusi erilaisia tapoja rakentaa mielekkäitä kokemuksia. Esiin nousi hyvin lahjakkaan nuoren runoteos, joka oli jo aikaisemmin taitettu runokirjaksi. Samaan aikaan ODI-hankkeessa tutkimme metaversumeita ja erityisesti Spatialia. Spatialiin voi luoda erilaisia interaktiivisia maailmoja ja ympäristöjä Unity 3D-pelimoottorilla. Kirjoitin muistikirjaan:

”Niitty maljamaisessa laaksossa, metsänraja kaukana ja nousee kukkulan rinteille (kontrolloidaan piirtoetäisyyksiä). Purppura taivas, pilvet liikkuvat hitaasti. Himmeä aurinko. Metsän rajassa purppuraa sumua (atmospheric fog). Teoksen värimaailma ja graafinen tyyli kumartaa hienovaraisesti alkuperäisteokselle. Värimaailma ja värinsävyt.”

Jokainen voi käydä katsomassa alla olevasta linkistä kuinka lähelle pääsimme.

Arboretum Mustila 360-kierros

Arboretum Mustila 360-kierros

ervetuloa virtuaalivierailulle kesäiseen Mustilan Arboretumiin Kouvolan Elimäelle. Tällä 360-kierroksella voit uppoutua hemlokkimetsän vehreyteen tai atsaleoiden hehkuviin väreihin. Virtuaalivierailulla voit nähdä myös metsäkirkon ja tutustua veistospolun teoksiin. Mukavaa vierailua!

Hankkeen nimi:

ODI – Osallistavat digitaaliset teknologiat design- ja datapohjaisissa yhteiskokeiluissa

Hankkeen kesto: 1.3.2023–29.2.2024

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Otsakorven säätiö
Kokonaisbudjetti: 70 000
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 20 000

Yhteystiedot

Tiina Savallampi
Projektipäällikkö
Luova talous
050 123 4567
tiina.savallampi@xamk.fi

Henri Brandt
TKI-asiantuntija
Luova talous
050 5318910
henri.brandt@xamk.fi