KUVAKO

kuvakommunikaatio vastaanottokeskuksissa

Turvapaikanhakijoiden ja vastaanottokeskusten henkilökunnan välinen vuorovaikutus helpottuu yhteisen kielen puuttuessa kuvakommunikaation avulla.

Hanke on päättynyt.

Hankkeen tulokset

Yhtenäinen kommunikaation väline tukee vastaanottokeskuspalveluiden kustannustehokkuutta,parantaa kielellisen saatavuuden ja ihmisoikeuksiin pohjautuvan itseilmaisun tukemista arjen tilanteissa joissa yhteistä kieltä ei ole

Menetelmää voidaan käyttää tulkkauksen tukena.

Hankkeen välittömiä hyödynsaajia ovat turvapaikan hakijat ja vastaanottokeskukset.

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

Menetelmän kehittämisessä tutkitaan,sovelletaan ja kehitetään kuvakommunikaatioon perustuvia menetelmiä, jotka ovat käytössä puhevammaisten kommunikaatiossa.

Hanke yhdistää eri viranomaistahojen, kolmannen sektorin, turvapaikanhakijoiden, tutkijoiden ja kehittäjien osaamisen moniammatillisen asiantuntijatyöryhmän kautta.

Hankkeessa keskitytään vastaanottojärjestelmien alkuvaiheen prosessien kannalta olennaisiin kommunikaatiotilanteisiin.

Xamk kehittää mobiilisovellusta ja siihen liittyvän graafisen materiaalin (sis. kuvakommunikaatiossa käytettävän kuvituksen, käyttöliittymäsuunnittelun ja ohjelmoinnin).

Tavoitteet

Hankkeessa pyritään ratkaisemaan kommunikoinnin ongelma tilanteissa, joissa turvapaikanhakijan ja vastaanottokeskuksen työntekijöillä ei ole yhteistä kieltä.

Hankkeen nimi:

KUVAKO – kuvakommunikaatio vastaanottokeskuksissa

Hankkeen kesto: 6.2.2017–20.1.2020

Tiedot

Hallinnoija: Humanistinen ammattikorkeakoulu, Humak
Osatoteuttajat: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk; Pohjois-Savon Opisto Ry; Papunet
Vahvuusala: Digitaalinen talous

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Sisäministeriön turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahasto
Kokonaisbudjetti: 461 500,07 euroa
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 70 378 euroa

Yhteystiedot

Projektipäällikkö

Suvi Pylvänen

044 702 8354

suvi.pylvanen@xamk.fi