KUVAKO
kuvakommunikaatio vastaanottokeskuksissa
Turvapaikanhakijoiden ja vastaanottokeskusten henkilökunnan välinen vuorovaikutus helpottuu yhteisen kielen puuttuessa kuvakommunikaation avulla.
Hanke on päättynyt.
Hankkeen tulokset
Yhtenäinen kommunikaation väline tukee vastaanottokeskuspalveluiden kustannustehokkuutta,parantaa kielellisen saatavuuden ja ihmisoikeuksiin pohjautuvan itseilmaisun tukemista arjen tilanteissa joissa yhteistä kieltä ei ole
Menetelmää voidaan käyttää tulkkauksen tukena.
Hankkeen välittömiä hyödynsaajia ovat turvapaikan hakijat ja vastaanottokeskukset.
Hankkeen keskeiset toimenpiteet
Menetelmän kehittämisessä tutkitaan,sovelletaan ja kehitetään kuvakommunikaatioon perustuvia menetelmiä, jotka ovat käytössä puhevammaisten kommunikaatiossa.
Hanke yhdistää eri viranomaistahojen, kolmannen sektorin, turvapaikanhakijoiden, tutkijoiden ja kehittäjien osaamisen moniammatillisen asiantuntijatyöryhmän kautta.
Hankkeessa keskitytään vastaanottojärjestelmien alkuvaiheen prosessien kannalta olennaisiin kommunikaatiotilanteisiin.
Xamk kehittää mobiilisovellusta ja siihen liittyvän graafisen materiaalin (sis. kuvakommunikaatiossa käytettävän kuvituksen, käyttöliittymäsuunnittelun ja ohjelmoinnin).
Tavoitteet
Hankkeessa pyritään ratkaisemaan kommunikoinnin ongelma tilanteissa, joissa turvapaikanhakijan ja vastaanottokeskuksen työntekijöillä ei ole yhteistä kieltä.
KUVAKO – kuvakommunikaatio vastaanottokeskuksissa
Tiedot
Budjetti
Yhteystiedot
Projektipäällikkö
Suvi Pylvänen
044 702 8354
suvi.pylvanen@xamk.fi