Digiaktorit
Hanke kehitti Kymenlaaksolaisten 15-29-vuotiaiden nuorten digiosaamista koulutus- ja työllistymisvalmiuksia vahvistaen.
Hanke on päättynyt.
Ohjauksella ja mentoroinnilla DIGIAKTORISTA digiosaajaksi
Kymenlaakson nuorten koulutus- ja työllisyystilanne on sekä kotimaista kieltä puhuvien, että vieraskielisten nuorten kohdalla kansallisella tasolla heikko. Samalla käytännön digiosaamisen merkitys koulutuksessa ja työelämässä on kasvanut merkittävästi. Nuorista puhutaan usein diginatiiveina, mutta oppiakseen digiaktoriksi moni tarvitsee intensiivisempää ohjausta ja mentorointia. Kouluttautuminen vaatii aiempaa enemmän itseohjautuvuutta ja sähköisten palvelujen hyödyntämistä. Digiosaaminen on siis välttämätöntä kenelle tahansa nuorelle, mutta syrjäytymisuhan alla olevat nuoret tarvitsevat erityisesti tukea osaamisen kehittämisessä sekä motivaation lisäämisessä.
Koulutus- ja työllistymisvalmiuksia tukevia palveluja nuorille
Digiaktorit -hankkeen tavoitteena on edistää kohderyhmään kuuluvien nuorten koulutus- ja työllistymisvalmiuksia hyödyntämällä sosiaalisia ja teknologisia innovaatioita sekä digitalisoitumiskehitystä. Digiosaamisen parantamiseksi hankkeessa pilotoidaan ja kehitetään digitaalisia pelillisiä menetelmiä, sekä mentoroinnissa tarvittavia sähköisiä- ja etäohjausmenetelmiä. Hankkeessa järjestetään yhteisiä työpajoja opiskelijoille ja heitä ohjaavalle henkilökunnalle sähköisistä työnhakutavoista ja palveluista.
Tietoa nuorten käyttäytymisestä digitaalisessa ympäristössä
Hankkeen toimenpiteet tukevat nuorten koulutuksesta koulutukseen ja työelämään siirtymistä huomioiden oppijoiden erityisen tuen tarpeet. Hankkeessa tehtävän käytettävyys selvityksen avulla saadaan kerättyä tietoa sähköisten välineiden ja pelillisten ratkaisujen suunnitteluun. Palvelumuotoilun menetelmin, selvitetään minkälaisia innovatiivisia digitaalisia tukipalveluita nuoret haluavat oppimisen tueksi ja missä muodossa ne pitää käyttäjäystävällisesti kohderyhmälleen olla.
Hanke toteutetaan yhteistyöverkostona Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Xamkin, Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston Ekamin, Ekamin Rannikkopajojen ja Kouvolan seudun ammattiopiston KSAOn kanssa.
Hankkeen etenemistä, tiedotusta työpajoista ja muita hankkeessa järjestettäviä koulutuksia voit seurata hankkeen blogissa. Sosiaalisesta mediasta hankkeen löydät #digiaktorit
Hankkeen muita tuloksia
Hankkeen videoita voi katsella Digiaktoreiden youtube-kanavalta
Ekamin ja Rannikkopajojen koostama materiaali ThingLink-alustalle:
Työelämä ja digitaalisuus -työpajan materiaalit:
Ajankohtaista
On tullut aika hyvästellä Digiaktorit hanke. Erilaisiin toimenpiteisiin ja työpajoihin osallistui satoja henkilöitä, joten voimme todeta hankkeen olleen vaikuttavampi kuin alun perin uskalsimme toivoa. Päätavoitteemme toteutuivat: saimme käyttöön uudenlaiset toimintamallit (digitutorointi/ vertaismentorointi) ja vahvistimme sekä osallisena olleiden nuorten, että opetus- ja ohjaushenkilöstön digitaitoja. Lisäksi tuotimme materiaalia, minkä avulla voidaan tukea monenlaisesta taustasta tulevia nuoria muuttuvassa digiympäristössä.
Hankkeemme eli vuoden verran korona-ajassa, mihin hankehenkilöstö sopeutui tilanteeseen upeasti. Samalla Digiaktoreista tuli tärkeä tuki osa-toteuttajille, näiden luoviessa etäopetuksen ja –valmennuksen ensiaskelia. Olimme aina tienneet tavoitteidemme tärkeyden, mutta yhtäkkiä meidän ei tarvinnut perustella niitä kenellekään.
Käytännön digiosaamisen tarve on ensisijaisen tärkeää sekä koulutuksessa, työelämässä kuin kansalaisyhteiskunnassa toimittaessa.
Tarvittava digiosaaminen ovat Digiaktoreiden määritelmän mukaan osa digi-lukutaitoa. Kukaan ei voi hallita kaikkia maailman sovelluksia ja ohjelmia. Tärkeintä on uskaltaa käyttää erilaisia sovelluksia, samoin kuin vierasta kieltä. Harjoitus tekee mestarin, mutta mestarikin tarvitsee välillä tukea, joten hankkeessa kehittämämme mallit (mentorointi/tutorointi) ovat kuin sanakirjoja, joiden sisältö muuttuu kielen muuttuessa.
Hankkeemme filosofialle uskollisena, esittelemme Digiaktoreiden matkan ja tuotokset alusta loppuun animaation muodossa.
Vappu Myllärinen
projektipäällikkö
vappu.myllarinen@xamk.fi
Vuoden vaihtuminen on kulman takana ja tässä kohtaa on hyvä tehdä katsaus vuoden 2018 Digiaktorit hankkeen toimenpiteisiin.
Nuorten digiosaaminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Käytännön digiosaamisen merkitys koulutuksessa ja työelämässä on kasvanut merkittävästi. Nuorista puhutaan usein diginatiiveina, mutta oppiakseen digiaktoriksi moni tarvitsee intensiivisempää ohjausta ja mentorointia. Digiaktorit -hanke tarjoaa tähän nuorille tukea. Hankkeessa on tehty selvitystä nuorten digitaalisista osaamistarpeista muuttuvassa toimintaympäristössä, jotta pystyttäisiin tarjoamaan nuorille mahdollisimman hyvin kohdennettuja toimenpiteitä. Hankkeen käytettävyysselvityksen ensimmäisen osan tuloksena syntyi animaatio aiheesta.
TKI-pelialan asiantuntijan Ronja Pölkin kuvittama animaatio: Nuoren digiosaaminen muuttuvassa toimintaympäristössä.
Palvelumuotoilua ja nuorten kohtaamisia
Hankkeen kohderyhmään kuuluvia (16-29-vuotiaita) nuoria on kohdattu erilaisissa tapahtumissa syksyn aikana. Alueellisia tapahtumia, joihin osallistuttiin Kymenlaakossa olivat: Xamkin Motiivi –hankkeen Digimenetelmät ohjauksessa –koulutus, Nuoret valtaavat kaupungintalon Kotkassa –tapahtuma, Uusien alkujen Festarit Kouvolassa –tapahtuma, Kouvola Game week creative world–pelillisyys seminaari ja Global Entrepreneurship week –tapahtuma Kotkassa. Tapahtumien lisäksi hankkeen palvelumuotoilun työpajoissa on havainnoitu nuorten digiosaamista ja rekrytoitu tulevia mentoreita.
Palvelumuotoilun työpajoja on pidetty kuusi. Kaksi työpajaa on pidetty Xamkilla Summa –hankkeen työkokeiluun osallistuneille työttömille nuorille, kaksi työpajaa Ekamin maahanmuuttaja/kielikoulutuksen ryhmille sekä kaksi työpajaa Ekamin Rannikkopajojen nuorille. Työpajoista on kerätty havainnoimalla nuoria ns. raakadataa. Tätä dataa on hyödynnetty hankkeen käytettävyysselvityksen toisessa vaiheessa, jossa nuorista käyttäjistä muodostetaan tyyppikuvaukset. Jatkossa näitä tyyppikuvauksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa hankkeen tulevia toimenpiteitä vastaamaan paremmin nuorten osaamistarpeiden kehittämistä.
Lisäksi hankkeessa on tehty yhteistyötä City Drivers -hankkeen palvelumuotoilu koulutuksen kanssa, jossa Digiaktorit -hankkeen digitutor -palvelukonsepti on ollut opiskelijoiden muotoiltavana. Palvelumuotoilun koulutus päättyi marraskuussa ja koulutukseen osallistuneet muotoilijat esittelivät digitutortoiminnan prototyypin tuotoksia Kouvolassa järjestetyssä Symbioosi –seminaarissa 28.11.2018.
Nuorille pidettyjen työpajojen ja käytettävyysselvityksen tulosten perusteella on nähty, ettei nuorten työelämän odotukset ja työllistymisen taidot kohtaa enää niin hyvin kuin ennen. Tähän tarpeeseen hankkeessa on kehitetty Työelämätaitotaulu osallistuttaessa Nuoret valtaavat kaupungintalon -tapahtumaan. Työelämätaitotaulu on konkreettinen pelillinen ja leikillinen hankkeen tuotos, jossa nuoria autetaan löytämään eri työelämäntaitojen osa-alueilla omia vahvuuksia ja sanoittamaan omaa osaamistaan. Lisää Työelämätaitotaulusta ja tapatumasta on luettavissa Xamkin Next varkkolehden artikkelista.
Jatkossa Työelämätaitotaulua voidaan käyttää työpajoissa keskusteltaessa nuorten osaamistarpeista.
Hankeyhteistyön on kantanut hedelmää
Hanketyöskentelyn onnistumiselle on olennaista hyvä verkostoyhteistyö. Xamkin Digiaktorit-tiimi haluaakin kiittää osatoteuttajia (KSAO, EKAMI ja Rannikkopajat) hyvin ja aktiivisesti sujuneesta yhteistyöstä. Lisäksi kiitokset kuuluvat myös sidosryhmille ja hankekumppaneille. Sidosryhmissä aktiivisia kumppaneita ovat olleet Kouvolan- ja Kotkan kaupungit sekä hankekumppaneina Xamkin Summa- ja City Drivers -hankkeet.
Erityiskiitos myös kaikille nuorille, jotka ovat osallistuneet hankkeen toimenpiteisiin jo tähän mennessä. Hanke jatkuu edelleen vuoden 2020 puoliväliin asti.
Hyvää uutta vuotta 2019!
Kirjoittaja Henna Ström-Kallio, projektipäällikkö
Tervetuloa Digiaktorit -hankkeen pariin. Digiaktorit on Kakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Xamkin hallinnoima ESR-hanke (2018-2020). Hankkeen tavoitteena on lyhyesti kuvattuna tukea nuorten digitaalisia taitoja muuttuvassa toimintaympäristössä, niin että heillä olisi paremmat valmiudet ja mahdollisuudet kouluttautua, hakeutua työelämään ja toimia digitaalisessa yhteiskunnassa.
Tänä päivänä paljon puhutaan ja uutisoidaan työelämän ja ammattien muutoksista. Tulevaisuudessa edessämme on käsiteltävänä monia tänään vielä vierailta tuntuvia ilmiöitä. Automaatio, robotit ja oppiva keinoäly tulevat muuttamaan lähitulevaisuudessa työnkuvia ja työuria. Tulevaisuuden tutkijan Marja-Liisa Viherän näkemys tällaisista ilmiöistä on esimerkiksi tiettyjen työpaikkojen katoaminen, luonnonmullistukset, hupenevat luonnonvarat, eriarvoisuus ja osaamisen muutos. Vaikka tulevaisuutta ei voi ennustaa, niin ympäristöstä, työstä, ammateista, toimeentulosta ja tekniikasta puhutaan usein ilmiöinä, jotka tulevat vääjäämättömästi ja joihin yksittäisten ihmisten pitää sopeutua.
Tulevaisuuden ja työelämän muutokset haastavat myös koulutusta, vaikka koulu perinteisenä instituutiona ja järjestelmänä on ollut varsin pysyvä yhteiskunnan muutoksille. Työelämän muutoksen lisäksi oppimiskäsitys on muuttumassa ja tämä asettaa niin opettajat kuin oppijat uuden eteen. Ammatillisen koulutusreformin myötä oppimispolkujen monimuotoistuminen ja henkilökohtaistaminen vaatii aiempaa enemmän itseohjautuvuutta ja sähköisten palveluiden hyödyntämistä. Digitalisaatio ratkaisee palveluiden saatavuuden koulussa, kotona ja vapaa-ajalla, omasta taskustamme ja on väline, joka tuo nuorille uudenlaisen tavan oppia, tehdä osaaminen näkyväksi, hakea töitä ja työllistyä.
Digitalisaation kehityksen seurauksena on kuitenkin kasvava eriarvoisuus. Riskinä on, että osa nuorista oppii navigoimaan digitaalisessa maailmassa luontevasti. Samalla on kuitenkin huolehdittava vähemmän etuoikeutettujen ja erityisen tuen tarvitsevien nuorten digiosaamisen kehittymisen tasavertaisuudesta. Koulun tehtävä on pitää huolta tasavertaisuudesta ja oppijoille tarjottavista mahdollisuuksista, taustoista huolimatta. Kaikille nuorille on huolehdittava riittävästi kehittyvä digiosaaminen, jotta taataan pärjääminen kansalaisena ja työntekijänä digitaalistuvassa yhteiskunnassa. Koulun on tuettava opiskelijoiden kykyä toimia ja mahdollistaa työskentely moninaisissa ympäristöissä.
Digiaktorit -hankkeessa tuetaan nuorten digitaalisen osaamistarpeen muutosta Kymenlaakson alueella. Hankkeen osatoteuttajia ovat Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto, Rannikkopajat ja Kouvolan seudun ammattiopisto. Kohderyhmänä 16-29-vuotiaat nuoret, ammatillisen toisen asteen opiskelijat, VALMA-koulutuksen opiskelijat, maahanmuuttajataustaiset opiskelijat, nuorten työpajan asiakkaat ja ohjaus- sekä opetushenkilöstö.
Tulevaisuuden koulutuksen tärkein tehtävä on ammattitaidon perusteiden lisäksi valmistaa opiskelijoita elinikäiseen oppimiseen ja auttaa sopeutumaan muuttuvaan työympäristöön. Digiaktorit –hankkeessa kehitetään nuorten koulutukseen ja työelämään hakeutumista helpottavia digitaalisia menetelmiä ja toimintamalleja.
Digiaktorit verkossa
Tänne tutkimus- ja kehitystoiminnan blogiin kootaan hankkeen Xamkin toimijoiden ajankohtaisia kuulumisia ja tiedotteita tapahtumista. Ajan tasalla hankkeen tapahtumista ja tuloksista pysyt liittymällä Digiaktorit Facebook-ryhmään. Ryhmä on kaikkien hanketoimijoiden ja aiheesta kiinnostuneiden yhteinen keskustelu- ja tiedotuskanava, jonne linkittyvät myös tämän blogin Digiaktoreihin liittyvät jutut. Digiaktorit pyrkii verkostoitumaan aktiivisesti sosiaalisen median eri kanavissa tavoittaakseen kohderyhmänsä ja viestiäkseen sidosryhmille. Löydät meidät verkosta:
- Digiaktorit_hanke Facebook-sivu
- Digiaktorit –verkkosivu
- Instagram @digiaktorit
- Twitter #digiaktorit
Kesäisin hanketerveisin, Henna Ström-Kallio
Digiaktorit -hankkeen projektipäällikkö
Digiaktorit
Tiedot
Budjetti
Yhteystiedot
Vappu Myllärinen
Projektipäällikkö
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
etunimi.sukunimi@xamk.fi
Hilkka Huisko
Hankevastaava
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto, Ekami
040 755 5056
etunimi.sukunimi@ekami.fi
Kristiina Ström
Hankevastaava
Kouvolan seudun ammattiopisto, KSAO
020 615 5903
etunimi.sukunimi@ksao.fi