BEHI
Betoni hiilinieluna – ratkaisuja vähähiiliseen rakentamiseen
Hankkeessa tutkitaan hiilidioksidin vaikutusta betonin ominaisuuksiin ja pyritään vaikuttamaan betonirakentamisen hiilijalanjälkeen.
Kestävämpää betonia.
Uutta teknologiaa vihreämpää tulevaisuutta varten
Vuosittain betonirakennukset ja kierrätysbetoni sitovat Suomessa noin 23 % sementtiteollisuuden hiilidioksidipäästöistä. Jotta betoni saavuttaisi hiilineutraaliuden, tarvitaan myös aktiivisia toimenpiteitä.
Yksi alan kiinnostavimmista päästöjen vähentämiseen tähtäävistä teknologioista on betonin kovetus teollisuuden päästöistä talteenotetun (CCU) hiilidioksidin avulla.
Ajankohtaista ja tärkeää tutkimusta
Ns. hiilidioksidikovetuksessa etuja syntyy kahdella tavalla: talteen otettua hiilidioksidia sitoutuu betoniin ja kovetuksen seurauksena betonin on raportoitu lujittuvan. Hiilidioksidikovetuksen ansiosta päästöintensiivisen sementin määrää voidaan vähentää betonia valmistettaessa, vaikuttamatta betonin lujuusominaisuuksiin.
Hankkeen keskeiset toimenpiteet
Hankkeen päätavoitteena on edistää betonin hiilineutraaliutta tutkimalla ja kehittämällä hiilidioksidin hyötykäyttöä betoniteollisuuden laajamittaiseen käyttöön. Hankkeen aikana tutkitaan, validoidaan ja testataan hiilidioksidin käyttöä ja sen vaatimuksia. Sen käyttöaste optimoidaan niin, ettei betonin luontaiset ominaisuudet heikkene. Käyttötapauksia pilotoidaan todellisissa tuotantoympäristöissä.
.
.
Pysyvää hiilensidontaa
Betoni hiilinieluna – ratkaisuja vähähiiliseen rakentamiseen on hanke, jossa pyritään vaikuttamaan betonin ominaisuuksiin parantavasti hiilidioksidin avulla. Ajatus ei ole uusi, sillä aihetta on tutkittu jo 1970-luvulla. BEHI kuitenkin lähestyy aihetta betoniteollisuuden näkökulman huomioiden.
Kun betoniin sidotaan hiilidioksidia, se mineralisoituu pysyvästi betonin rakenteeseen tehden siitä tiiviimmän. Prosessia kutsutaan hiilidioksidikovettamiseksi.
Uusia tulokulmia
Betonin hiilidioksidikovetusta on tutkittu etupäässä altistamalla kovettuva betoni hiilidioksidille (carbon curing), usein korkeassa paineessa. Teknologia ei kuitenkaan sovellu suurille elementeille eikä sitä voi hyödyntää valmisbetonin tuotannossa.
BEHI-hankkeessa tutkitaan betonin altistamista hiilidioksidille sen vielä ollessa plastisessa vaiheessa. Kun hiilidioksidi lisätään tuoreeseen betonimassaan jo sekoituksen aikana (carbon mixing), saadaan hiilidioksidin mineralisoitumisen hyödyt käyttöön myös valmisbetonituotannossa.
Betonin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi on etsittävä myös uusia keinoja