Kolme digitaalista mekkoa mallinnettuna hahmojen päälle.
  • Artikkeli
  • Henkilöjuttu
  • Kokemus
  • Uutinen
Artikkeli
Henkilöjuttu
Kokemus
Uutinen

Savolinnasta Uuteen-Seelantiin, esiintymisasuista digitaaliseen puvustukseen: pukusuunnittelijan matka

Valmistuin aikanaan esiintymisasun ja digitaalisen puvustuksen muotoilija (AMK) -koulutusta edeltäneestä koulutuksesta. Koulutuksen pohjalta olen päässyt suunnittelemaan ja valmistamaan pukuja ja hahmoja monipuolisesti sekä teatterin lavalle, kokeellisiin taideprojekteihin, että peleihin.

Valmistumisen jälkeen työskentelin Lahden alueella suunnitellen ja valmistaen puvustuksia teattereihin ja muille esiintymislavoille mm. Sibeliustalolle ja Lahden Kaupunginteatteriin.

Muutaman vuoden jälkeen kaipasin uusia haasteita ja mahdollisuutta keskittyä omaan taiteelliseen kehitykseeni, jonka vuoksi hain jatkokoulutukseen. Artenomin koulutus ja työkokemukseni olivat erinomainen tausta Aalto-yliopiston pukusuunnittelun maisteriohjelmaan ja mahdollistivat harjoittelun ja opinnäytetyön kautta erikoistumisen digitaaliseen pukusuunnitteluun peliteollisuudessa.

Koulutuksen myötä olen päässyt tapaamaan pukusuunnittelijoiden kansainvälistä yhteisöä tapahtumissa ja konferensseissa eri puolilla maailmaa.

Heli Salomaa: pitkähiuksinen nainen poseeraa sinisessä kauluspaidassa ja punaisissa housuissa.
Heli Salomaa

Pukusuunnittelun koulutuksen puitteissa maailma on avoin: olen voinut työstää niitä materiaaleja niillä tekniikoilla, jotka kullakin hetkellä kiinnostaa eniten, ja työskentelemään mielenkiintoisissa projekteissa inspiroivien ihmisten kanssa.

Tällä hetkellä johdan vaate- ja pukusuunnittelun koulutusohjelmaa Victorian Yliopistossa Uudessa-Seelannissa, sekä suunnittelen pukuja digitaalisille pelihahmoille kansainvälisessä peliprojektissa. 

Kuvituskuvan krediitit: Heli Salomaa ja Mainframe

Tutustu myös näihin artikkeleihin