Kartoitus teknologiaan liittyvistä osaamistarpeista esittävän taiteen ja media-alan kentälle

LATUA! – Laajennetun Todellisuuden Tutkimusmatka on suunnitteilla oleva hanke, jolle haetaan rahoitusta Luovan ja kulttuurialan innovaatio-osaamisen ESR+ -hausta. Hankkeen tarkoituksena on tuoda yhteen esittävän taiteen ja media-alan ammattilaisia oppimaan uusia taitoja ja kehittämään XR- ja AI-teknologioiden mahdollistamia taidekokemuksia.

Hanketta suunnittelevat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk, Turun Ammattikorkeakoulu sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulu yhdessä. Hankkeen suunniteltu toteutusaika on 1.1.2026-31.12.2027, mikäli se saa rahoituksen.

Teemat, tutkimuskysymykset ja toimenpiteet

Alustavia ajatuksiamme hankkeen toimenpiteistä, joiden tavoitteena on vahvistaa osallistujien digitaalista osaamista, tuote- ja palvelukehitystä sekä luovien alojen liiketoimintaosaamista:
– virtuaalisten taide-elämysten kokeminen
– osaamisen syventäminen ammattilaisluennoilla
– digitaalisten työkalujen kokeileminen

Yhdessä luomme uusia latuja jotka antavat meille valmiuksia luoda tulevaisuuden taidekokemuksia. Tärkeänä osana tutkimusmatkaamme on myös uusien yleisöjen ja levityskanavien kartoittaminen.

Miten live-esitykset tai installaatiotaide voi ottaa virtuaalitodellisuuden (VR) tai lisätyn todellisuuden (AR) osaksi taide-kokemusta?

Miten generatiivistä tekoälyä ja uutta teknologiaa voi käyttää muusana osana luovaa prosessia?

Miten liikekaappaus-teknologiaa ja virtuaalituotantoa voi hyödyntää live-esityksissä tai installaatioissa?

Millaisia vuorovaikutteisia taidekokemuksia pelimoottorit mahdollistavat?

Miten voimme hyödyntää digitaalisia levityskanavia ja tavoittaa uusia yleisöjä?

Kenelle LATUA! on tarkoitettu?

Jos yllä esitellyt tutkimusmatkan teemat ja kysymykset kutkuttavat, silloin tämä on sinulle. Rahoituksen saadessaan LATUA! on kaikille avoin ja osallistujille ilmainen lyhytkoulutusohjelma. Ennakkotaitoja tai –tietoja osallistujilta ei tarvita. LATUA! kutsuu kokoon mahdollisimman värikkään joukon luovalta alalta – yhdistäen erityisesti esittävän taiteen ja media-alan ammattilaisia.

Tutkimusmatkalla muodostamme pienryhmiä eri tutkimuskysymysten ympärille, kukin oman kiinnostuksensa ja osaamisensa pohjalta. Syvennämme ymmärrystämme ammattilaisluentojen ja käytännönläheisten kokeilujen kautta. Lisäksi opimme toinen toisiltamme monialaisissa pienryhmissä. Mukana tutkimusmatkalla toimivat mentorit jotka jakavat osaamistaan erikoisalueensa erityisasiantuntijoita. Ryhmissä on tarkoitus olla mukana myös innokkaita korkeakouluopiskelijoita mm. pelialalta.

Kutsu kumppanuuteen

Kutsumme nyt luovan alan ammattilaisia, etenkin esittävän taiteen ja media-alan ammattilaisia sekä organisaatioita vastaamaan kyselyymme, jolla kartoitamme teknologiaan liittyviä osaamistarpeita, koulutussisältöjä sekä kiinnostusta ryhtyä hankkeen kumppaniksi.

Viestintäkumppani

  • taho, joka viestii hankkeen toteutuksesta ja tuloksista omissa verkostoissaan
  • saa ensikäden tietoa hankkeen etenemisestä ja mahdollisuuden hyödyntää sen tuloksia

Venuekumppani

  • taho, joka tarjoaa tilojaan ja laitteitaan hankkeen koulutustapahtumien toteuttamiseen
  • saa verkostoiduttua hankkeen osallistujiin omissa tiloissaan

Kehittämiskumppani

  • taho, joka haluaa olla mukana hankkeen kehittämistyössä
  • saa ensikäden tietoa hankkeen etenemisestä ja mahdollisuuden hyödyntää sen tuloksia

Osatoteuttaja

  • organisaatio, joka lähtee mukaan hankkeen yhdeksi toteuttajaksi
  • osallistuu hakemusvaiheessa rahoitushakemuksen tekemiseen
  • hankkeen toteutuessa saa osuuden ulkoisesta rahoituksesta
  • sitoutuu 30% omarahoitusosuuteen
  • osallistuu hankkeen toteutukseen rahoituksen edellyttämällä työpanoksella

Esimerkkejä ja inspiraatiota

VR ja AI mahdollistavat ennenkokemattomia taide-elämyksiä. Tässä viime vuosilta muutamia toteutuksia, jotka antavat osviittaa elävää esitystä ja digitaalisuutta yhdistäviin mahdollisuuksiin!

Frankenstein AI 
Tekoälypohjainen esitystaideprojekti, joka herättää Mary Shelleyn Frankenstein-hahmon henkiin. Yleisö osallistuu kollektiivisesti tarinankerrontaan, jossa tekoäly tulkitsee ja reagoi heidän toimintaansa. Frankenstein AI yhdistää tanssiteatteria ja vuorovaikutteista teknologiaa tarjoten uuden tavan kokea kirjallisuusklassikko. 

Rakkaussimulaatio EVE
Espoon teatterissa 2023 ensiesitetty lokaatiopohjainen monimediateos rakkauden muodostumisesta. Teos yhdistää pelillisiä kohtaamisia virtuaalitodellisuudessa sekä immersiivistä teatteria ja kuunnelmaa. VR-lasien avulla kokija viedään volumetrisiin (kolmiulotteisen elokuvallisiin) kohtauksiin ja kohtaamisiin joissa hän kerää henkilökohtaista “rakkausalgoritmiaan”.

We Live in An Ocean of Air
We Live in an Ocean of Air on yhdstetyn todellisuuden (mixed reality, MR) -teos, joka visualisoi ihmisen, puiden ja ilman vuorovaikutusta. Käyttäen liikkeenseurantaa, hengityksen seurantaa ja reaaliaikaisia projisointeja, elämys liittää kokijan osaksi näkymätöntä, elämää ylläpitävää ekosysteemiä. 

Pixel
Pixel on ranskalaisen Adrien M / Claire B -kollektiivin luoma tanssiteos, joka yhdisti nykytanssia ja projisointitekniikkaa . Teoksessa käytettiin projisointeja ja liikkeenkaappaustekniikkaa, jotka luovat dynaamisia, reaaliaikaisia visuaaleja tanssijoiden liikkeiden ympärille. 

The Under Presents: The Tempest
Tässä kotiyleisölle suunnatussa VR-kokemuksessa kokijat sukelsivat Shakespearen Myrsky-esityksen maailmaan. Live-näyttelijä ohjasi pelaajaryhmää ja esitti osia näytelmästä reaaliajassa. Kokijat saivat vapaasti liikkua virtuaalisessa ympäristössä, ”esittää” kohtauksia toistensa kanssa, ja tehdä jokaisesta esityksestä ainutlaatuisen.

Kiinnostuitko?

Vastaa seuraavaksi kyselyymme. Vastausaikaa on su 9.2.2025 saakka.

Tutustu myös näihin artikkeleihin