RestoLab
Xamkin RestoLab tarjoaa virtuaalisia, pelillisiä ja VR-teknologioita hyödyntäviä oppimisympäristöjä, jotka mahdollistavat taitojen joustavan etäoppimisen.
Hybridiopetusmallin avulla opiskelijat voivat kehittää palveluliiketoiminnan taitoja, kuten asiakkaan kohtaamista, johtamistaitoja sekä ruokatuotteiden ja prosessien kehittämistä.
RestoLab on täysin uudenlainen palveluliiketoiminnan,
ruokapalveluiden ja matkailun oppimis- ja kehittämisympäristö.
Xamk RestoLab tuo virtuaalisia ja pelillisiä ja VR-teknologioita hyödyntäviä oppimisympäristöratkaisuja ruoka- ja matkailupalveluihin.
Se mahdollistaa näin alalla tarvittavien taitojen oppimisen joustavasti etänä missä tahansa, melkein milloin tahansa. Taitojen oppimisessa hyödynnetään hybridiopetusmallia.
RestoLabissa opiskelijat voivat kehittää palveluliiketoiminnan taitojaan, esimerkiksi asiakkaan kohtaamista, esimiehen ohjaus-, suunnittelu- ja johtamistaitoja sekä ruokatuotteiden, prosessessien ja teknologioiden kehittämistaitoja.
RestoLab mahdollistaa esimerkiksi ruokaopetuksen hybridiopetuksena, jossa osa opiskelijoista on fyysisesti ammattikeittiössä, osa paikalla kameroiden ja etäyhteyksien kautta.
Kyseessä on siis tulevaisuuden matkailu- ja ruokapalveluprosessien ja -teknologioiden koulutus- ja kehittämisyksikön keskus!
RestoLabin tavoitteena on toimia sekä Xamkin koulutusten oppimisympäristönä että henkilöstön ja työelämän yhteisenä oppimisen ja kehittämisen innovaatioympäristönä.
Lisäksi tavoitteena on parantaa alan työvoiman ammattitaitoa, kehittää elinikäistä oppimista ja eri alueiden tasa-arvoisia oppimisen mahdollisuuksia hyödyntämällä uudenlaisia simulaatio- ja virtuaaliympäristöjä.
RestoLab tukee myös alueen alykästä erikoistumista kehittämällä huippuosaamista ruokapalvelu- ja ruokamatkailualoille.
RestoLab on paitsi koulutuksen oppimisympäristö myös alueen yrittäjien osaamisen kehittämisen ja kohtauttamisen paikka.
RestoLabin tavoitteena on luoda yhteyksiä opiskelijoiden ja työelämän välille.
RestoLab oppimis- ja kehittämisympäristönä
Opiskelijoille
Xamk Restolabin oppimisympäristöratkaisut sekä hybridiopetusmalli tukevat ajasta ja paikasta riippumatonta palveluliiketoiminnan opiskelua.
Lähiopetus ja digitaalisuus muodostavat työssä tarvittavien taitojen joustavia ja monimuotoisia oppimista tukevia ympäristöjä.
Voit opiskella allalla tarvittavia taitoja myös etänä missä tahansa, melkein myös milloin tahansa. Taitoja tuottavien opintojen saavutettavuus paranee.
Yrityksille
Xamk Restolabin oppimisympäristöratkaisut sekä hybridiopetusmalli mahdollistavat yrittäjien paikasta riippumattoman aktiivinen osallistumisen myös taitoja kehittävään opetukseen.
Osaamista jaetaan ja kehitetään yhteisissä verkostostoissa TKI-toimijoiden, työelämän, opiskelijoiden ja opettajien kesken.
Koulutusten saavutettavuus paranee ja mahdollistaa aiempaa paremmin jatkuvan oppimisen ja oman henkilöstön kouluttamisen.
Oppimisympäristöä rakentamassa
”Xamkin RestoLab antaa mahdollisuuden kehittää myös opetusta ihan uudelle tasolle. Restonomitutkinto on ollut mahdollista suorittaa täysin verkossa jo syksystä 2019 lähtien.
Restonomin tehtäväkenttä painottuu työelämässä paljon kuitenkin sosiaaliseen vuorovaikutukseen, kädentaitoihin ja käytäntöön ja tämän oppimisen tehostamiseksi olemme lähteneet kehittämään uutta oppimisalustaa ja virtuaalisia työkaluja.
3DBear on tunnettu virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittämisestä lisätyssä todellisuudessa ja virtuaalitodellisuudessa. Yhteistyössä olemme nyt kehittämässä kokonaisuutta, joka tukee ajasta ja paikasta riippumatonta oppimista myös kädentaitoihin liittyen.”
Anu Rantanen, lehtori
Olemme aloittaneet yhteistyön 3DBearin kanssa, jonka tarkoituksena on avata oppimiselle aivan uudenlainen virtuaalinen maailma.
Vaikuttavaa TKI-toimintaa
ESR-hanke: Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla
Hankkeella edistetään perehdyttämiseen ja työn opastukseen soveltuvia digitaalisia työkaluja ja uudenlaisia toimintatapoja sekä malleja.
Sekä organisaatiot että työntekijät saavat havainnollista tietoa digitaalisesta perehdyttämisestä- ja työnohjauksesta sekä oppivat hyödyntämään uudenlaisia toimintamalleja työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Virtuaalimatkailun käsitystä purkamassa
Virtuaalimatkailusta puhutaan nyt kaikkialla. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa matkailualalla toimiville yrityksille? Mitä erilaisia malleja ja vaihtoehtoja virtuaalimatkan toteuttamiseen on meillä Suomessa tarjolla? Mikrokurssin tuoteaihio virtuaalimatkailusta osana OVI hankkeen MOC (Massive online course) kokeiluja oli juuri syntynyt.
Xamkin matkailun lehtori Marjut Kasperin mukaan kehitysmatkalle matkaan lähti Samiedun kansainvälisyys ja opetusteknologian asiantuntija Anne-Mari Behm.
Mistä RestoLab koostuu?
- kameroita, näyttöjä ja tallennus- sekä etälähetysmahdollisuus
- opetuskeittiö ja ravintolakeittiö
- 2 yhdistettävää hybridiopetustilaa lähellä keittiöitä
- simulaatio/video-ohjaustila
- TKI-henkilöstötila (4 työpistettä) ja kokoustila
- Laitteisto
- vesimittarit
- energiamittarit
- AR/VR-laitteet
Tutustu Xamkin restonomikoulutuksiin
Restonomi (AMK), matkailu- ja ravitsemisala
Matkailu- ja palveluliiketoiminta YAMK
Kysy lisää RestoLabista
Koulutus RestoLabissa
RestoLabin palvelut työelämälle