Nuori nainen VR-lasit päässä.

Insinööri (AMK), peliohjelmointi

Insinööri (AMK)

Hyppää pelien luovaan maailmaan ja hae opiskelemaan Xamkin peliohjelmoinnin insinöörikoulutukseen! 

Koulutuksen aikana saat hankittua kattavan peliohjelmoinnin ammattitaidon, joka on suoraan hyödynnettävissä myös missä tahansa ohjelmistokehityksessä.  

Hae kevään 2025 yhteishaussa!

Kevään yhteishaku on 11.3.-25.3.2025.

Päiväopiskelu

Kotka

Aloituspaikat: 25 Opintojen kesto: 4 vuotta Seuraavat hakuajat: 11.3.-25.3.2025 Hakeminen ja valintaperusteet opintopolku.fi

Tutkintonimikkeet

  • Insinööri (AMK)

Oletko haaveillut oman pelin kehittämisestä?

Peliohjelmoinnin insinöörikoulutuksen sisältöä kehitetään jatkuvasti tiiviissä yhteistyössä peliteollisuuden ja siellä toimivien yritysten ja ammattilaisten kanssa. Koulutuksen aikana saat hankittua kattavan peliohjelmoinnin ammattitaidon, joka on suoraan hyödynnettävissä myös missä tahansa ohjelmistokehityksessä.  

Opintojesi aikana teet yhteistyötä niin peliteollisuuden kuin perinteisenkin ohjelmistoteollisuuden kanssa erilaissa projekteissa. Voit jo opintojen aikana työskennellä yrityksissä tai julkaista omia kaupallisia tuotteitasi. Kerrytät opintojesi aikana portfoliota, joka tuo osaamisesi esille tuleville työnantajille. Projektipainotteisen koulutuksen avulla voit kehittää osaamistasi sinua kiinnostavissa pelituotannoissa ja keskittyä opinnoissa omiin mielenkiinnon kohteisiisi.  

Peliohjelmoinnin opinnot suoritettuasi osaat suunnitella, toteuttaa sekä testata pelejä. Kansainväliset tapahtumat ja verkostoituminen ovat tärkeä osa pelialan kulttuuria, ja opintojesi aikana sinulla on mahdollisuus osallistua useisiin pelialan tapahtumiin ja verkostoitua alan ammattilaisten kanssa.  

Työllistymisesi on meille tärkeä asia

Sinun on mahdollista työllistyä alalle jo opintojesi aikana sekä hyödyntää sitä opintojesi kartuttamiseen. Työskentelet aidoissa yritystoimeksiannoissa ja olet mukana julkaisemassa kaupallisia pelituotteita tai hyötysovelluksia jo koulutuksen aikana. Xamkin Gamelab-oppimisympäristö mahdollistaa myös työn opinnollistamisen. Tämä tarkoittaa sitä, että voit työskennellä normaalisti pelialalla tai ohjelmistokehityksessä ja kerryttää opintosuorituksia yhdessä yrityksen kanssa yhdessä sovituista työtehtävistä.  

Mikäli näet itsesi uutena pelialan yrittäjänä, pystyt opinnoissasi edistämään yrittäjyyttäsi. Xamkin tutkimus- ja kehittämishankkeiden tarjoamat kiihdyttämö- sekä hautomo-ohjelmat tarjoavat tukea yrittäjille aina ideoinnista startup-yrittäjyyteen. Opintojesi aikana pystyt kokeilemaan siipiäsi pelialan yrittäjänä, mikäli niin haluat ja hyödyntää opintoja oman yritysidean eteenpäin viemiseen.  

Ohita upotus:
Ole hyvä ja hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
  • ohjelmointi
  • ohjelmistotekniikka 
  • ohjelmistotuotanto
  • ongelmanratkaisu  
  • ohjelmistoarkkitehtuuri

Miksi kannattaa opiskella peliohjelmoinnin insinööriksi Xamkissa?

Opintojen sisältö

Koulutus koostuu ydinosaamisen ja ammattiasi täydentävän osaamisen opinnoista. Lisäksi täydennät ammattitaitoasi vapaasti valittavilla opinnoilla.  Tutkintoon kuuluu 30 opintopistettä harjoittelua sekä opinnäytetyö, jonka laajuus on 15 opintopistettä.  

Peliohjelmoinnin opinnot suoritettuasi osaat suunnitella, toteuttaa ja testata pelituotteen. Sinulla on hyvät yleisohjelmoinnin taidot ja osaat käsitellä erilaisia tietokantoja sekä suunnitella ja toteuttaa verkossa toimivia sovelluksia ja taustajärjestelmiä. Osaat suunnitella tuotteita hyödyntäen erilaisia mockup- sekä prototypointimenetelmiä sekä mallintaa tuotteiden teknistä toteutusta kaavioiden avulla. Hallitset projektityöskentelyn kehittäjän näkökulmasta ja ymmärrät projekti- ja versionhallinnan merkityksen onnistuneen peli- tai sovellustuotannon osana.

Ensimmäisen opiskeluvuotesi aikana saat kattavan perusosaamisen pelituotannosta ja peliohjelmoinnista. Pääset työskentelemään pelimoottoreiden parissa ja toteuttamaan ensimmäistä projektimuotoista pelituotantoa, jonka lopputuloksena syntyy valmis kokonaisuus. Opinnoissa syntyvän työnäyteportfolion kerryttäminen alkaa.  

Toinen opiskeluvuosi laajentaa osaamistasi ohjelmoinnissa ja pelituotannon erilaisista vaiheista aina pelien monetisointiin. Toisen opiskeluvuoden opintojen suorituksen jälkeen saavutat tarvittavan osaamisen työskennelläksesi pelialalla harjoittelijana.  

Kolmas ja neljäs opiskeluvuosi syventävät osaamistasi sekä tarjoavat mahdollisuuden kehittää juuri sinun tärkeimpiä ammatillisia osaamisalueitasi. Opinnot painottuvat entistä enemmän työelämälähtöiseen projektityöskentelyyn. Halutessasi voit suunnata maailmalle opiskelemaan laajan partneriverkostomme korkeakouluihin sekä halutessasi suorittaa harjoittelun ulkomailla. Kahden viimeisen opiskeluvuoden aikana saat koottua kattavan portfolion, joka auttaa sinua saavuttamaan haluamasi työroolin alalla. 

Lue opiskelijatarinoita ja artikkeleita

Opiskele lähiopetuksessa Kotkan kampuksella!  

Koulutus on päiväopiskelua. Tekemällä oppiminen (learning by doing) on koulutuksemme ydin. Peliohjelmointia ja ohjelmointia oppii vain tekemällä, joten ongelmien ratkaiseminen, uuden opiskelu ja itsenäinen tiedonhaku ovat osa päivittäistä työskentelyä. Pystyt syventämään osaamistasi halutessasi Xamkin täydentävistä opinnoista sekä muiden korkeakoulujen tarjonnasta (ristiinopiskelu) tai hyödyntämään Xamkin hankkeiden projektityömahdollisuuksia.

Koulutuksen toteutus

Peliohjelmoinnin koulutus järjestetään suomen kielellä. Peliala on lähtökohtaisesti globaali, joten saat myös paljon harjoitusta englannin kielen taitoosi. Opinnot avaavat sinulle ovet kansainvälisille, erittäin mielenkiintoisille ja haastaville pelikentille.  

GameLab

Gamelab-oppimisympäristö tarjoaa nykyaikaisen työskentely-ympäristön tehokkaine ja jatkuvasti uudistuvine työvälineineen. Niiden avulla pääset kehittämään ideoitasi uusimpien teknologioiden siivittämänä. Käytämme työskentelyyn samoja työkaluja kuin pelialan yritykset. 

Gamelab on mukana useissa peliteollisuuden verkostoissa, mm. Neogames ja IGDA Finland Kotka Hub. Teemme jatkuvaa yhteistyötä peliteollisuuden ja ohjelmistoalan yritysten kanssa.  

Gamelab toimii koulutuksemme keskiössä, jossa opiskelijat kohtaavat toisensa vuosikurssista riippumatta. Tilassa työskentelemme projektimuotoisesti aitojen peli- ja sovellustuotantojen parissa. Yhteisöllisyys onkin yksi koulutuksemme ylpeyden aiheista. Alumnimme ovat aktiivisesti mukana tapahtumissa sekä Discord-peliyhteisöissämme. Yhteisöllisyys näkyy myös aktiivisena osallistumisena erilaisiin Game Jam -tapahtumiin, jotka ovat luonteva osa opintojasi. 

Uramahdollisuudet

Opintojesi aikanavoit osallistua monipuolisiin työelämäprojekteihin. Projektit käynnistyvät yrityselämän tarpeesta, ja niistä saat työelämässä tarvittavaa kokemusta. Hyvin hoidettu työelämäprojekti johtaa usein työpaikkaan! 

Paikalliset peli- ja ohjelmistoyritykset tarjoavat hyvän mahdollisuuden työelämälähtöisiin projekteihin, työharjoitteluun ja toiminnallisiin opinnäytetöihin. Seudulla toimivat pelialan kehittämishankkeet auttavat peliyritysten ja koko yhteisön kehittymistä sekä järjestävät vientimatkoja ja -tapahtumia muun muassa yhteistyössä Neogames-pelialan hubin ja Pocket Gamer Connect -tapahtuman kanssa. 

Kotkassa toimii myös kansainvälisen pelikehittäjäjärjestö IGDA:n paikallinen yhteisö, IGDA Finland Kotka Hub, joka järjestää säännöllisiä yhteisiä tapaamisia pelialan opiskelijoille ja työntekijöille. 

Yrittäjyys pelialalla

Digitaaliset jakelukanavat madaltavat kynnystä toimia yrittäjänä pelialalla. Monet yritykset ovat pieniä, ja myös asiantuntijatasolla yrittäjähenkisyys ja pelialan ymmärtäminen liiketoimintaosaamisen näkökulmasta ovat tärkeitä.

Lue opiskelijan tarina yrittäjyyden yhdistämisestä opintoihin.

Kansainvälisille pelikentille

Pelialan opinnotavaavat sinulle oven kansainvälisille erittäin mielenkiintoisille ja haastaville pelikentille. Pelialan työkielenä käytetään pääsääntöisesti englantia, ja kaikki materiaali tuotetaan lähes poikkeuksetta englannin kielellä. Opetusmateriaalit perustuvat kansainvälisesti tunnettuihin lähteisiin. 

Kansainväliset tapahtumat ja verkostoituminen ovat tärkeä osa alan pelialan kulttuuria, ja koulutuksemme tukee tätä mahdollistamalla opiskelijoiden osallistumisen useisiin pelialan tapahtumiin. 

Peliohjelmointi-insinöörin tutkinnon suoritettuasi voit työskennellä peli- ja ohjelmistotaloissa sekä ICT-alan palveluyrityksissä. Työtehtäviä ovat erilaiset ICT-alan asiantuntijatehtävät, kuten 

  • Peliohjelmoija 
  • Full stack developer 
  • Pelisuunnittelija 
  • Junior Developer 
  • Developer 
  • Back-End developer 
  • Front-End developer 
  • Game developer 
  • Koodari 
  • Programmer 
  • Coder 
  • Ohjelmoija 
  • Ohjelmistoasiantuntija 
  • Data engineer 
  • DevOps developer 
  • Software engineer 
  • Software developer 
  • IT specialist 
  • Software Architect 
  • IT Consultant 
  • Ohjelmistosuunnittelija 
  • Sovellutuskehittäjä 
  • Pelialan yrittäjä 
  • Startup-yrittäjä 

Usein kysyttyjä kysymyksiä koulutuksesta

Xamkissa tuetaan opiskelijoita kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa. Tukea saat sekä opintojen suorittamiseen, osaamisen kehittämiseen sekä hyvinvointiin ja opiskelukyvyn ylläpitämiseen. Hyvinvointisi eteen tekee töitä koko korkeakoulumme henkilökunta. 

  • Oppimisen ja opintojen suorittamisen tuki: opettajat, harjoittelun ohjaajat, opintotoimisto, E-kampus ja muut tukipalvelut
  • Osaamisen kehittäminen ja urasuunnittelun tuki: opettajat, opiskelijavastaavat, opiskeluhyvinvoinnin asiantuntijat ja Xamkin tukipalvelut
  • Hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn tuki: opintopsykologit, opiskelijahyvinvoinnin asiantuntijat, erityisopettajat, opiskeluterveydenhuolto, tutorit, Xamk Sports, opiskelijakunta Kaakko, oppilaitospastorit.

Kansainvälinen yhteistyöverkostossa on partnereita kymmenistä eri maista. Xamkissa on mahdollista lisätä opiskeluun kansainvälisyyttä monella tavalla. Voit opiskella tai suorittaa harjoittelun ulkomaisessa yhteistyökorkeakoulussa tai -organisaatiossa joko Erasmus+-, Nordplus- tai kahdenvälisten vaihtosopimusten kautta. Voit myös suorittaa tutkinnon tai osan siitä englannin kielellä. 

Ulkomailla opiskelu tarjoaa mielenkiintoisten opintojen lisäksi myös uusia kokemuksia, ystäviä, kielitaitoa sekä itsevarmuutta. Valmiutesi toimia kansainvälisessä ja monikulttuurisessa työelämässä kasvavat. Opiskeluvaihto on osa laadukasta korkeakouluopiskelua ja se edistää ammatillista kasvua ja osaamista. 

Xamk on myös mukana Eurooppa -yliopisto INGENIUM-verkostossa, joka tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuksia osallistua kaksi kertaa vuodessa järjestettäviin 10 Days of INGENIUM tapahtumien Junior ja Senior Schooleihin.

Xamkin opiskelijoilta edellytetään omien päätelaitteiden käyttöä (esimerkiksi kannettavia tietokoneita).

Xamk ilmoittaa opiskelijalle opintoihin suositellun laitteiston ja opiskelija hankkii laitteen omatoimisesti ja -kustanteisesti. Opetus suunnitellaan ja toteutetaan laitesuosituksen mukaisesti. Joissain koulutuksissa, joissa tarvitaan ohjelmistoja, joita ei ole järkevästi saatavilla omiin päätelaitteisiin, osa opetuksesta järjestetään kampusten atk-luokissa. Microsoft Office -tuotteet saat opintoja varten käyttöösi maksutta.

Jos mietit, onko peliohjelmointi sinun juttusi, tutustu koulutukseen avoimen AMK:n Löydä oma alasi!-opintojaksolla.

Opintojakson suoritettuasi:
– osaat tunnistaa omia vahvuuksia ja mielenkiinnon kohteita alaa kohtaan
– osaat paremmin arvioida alan soveltuvuutta sinulle
– ymmärrät mitä opiskelu ammattikorkeakoulussa vaatii
– tunnistat sen, mitä mahdollisuuksia valmistuminen Peliohjelmoinnin insinööriopinnoista sinulle tarjoaa.

AMK-opintojen suorittaminen

AMK-opintojen suorittaminen

Lue lisää toteutustavoista ja opintojen yleisestä rakenteesta.

Käytännönläheistä opiskelua

Käytännönläheistä opiskelua

AMK-opintojen tärkeä osa on oppiminen työelämässä. Siihen on paljon erilaisia tapoja, eri opintojen vaiheisiin.

Opiskeluhyvinvointi

Opiskeluhyvinvointi

Hyvinvointi syntyy monen eri tekijästä, joista valtaosaan voi jokainen vaikuttaa itse. Hyvinvointiin ja jaksamiseen tarvitaan myös muiden tukea ja apua. Xamkissa huolehditaan, että tukea on saatavilla.

Ihmisiä juomassa kahvia pöydän ympärillä Cafe Alfassa.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys

Voit lisätä opiskeluusi kansainvälisyyttä monin eri tavoin. Lähtemällä itse ulkomaille vaihtoon, opiskelemalla englanniksi tai osallistumalla kv-toimintaan kampuksillamme.

Opiskele tutkintoon polkuopinnoilla

Polkuopinnoissa suoritetaan AMK-tutkinnon ensimmäisen vuoden opintoja. Suoritetut opinnot antavat hakukelpoisuuden Xamkiin avoimen väylän haussa.

Savonlinnan kampus

Kampukset neljässä kaupungissa

Xamkin kampukset sijaitsevat neljässä kaupungissa: Kotkassa, Kouvolassa, Mikkelissä ja Savonlinnassa. Osa koulutuksista on kokonaan verkossa.

Tutustu omaan kampukseesi!

Voisit olla kiinnostunut myös näistä

Kysy lisää koulutuksesta

Puhelin
+358447028900
Sähköposti
Niina.Masseli@xamk.fi
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Niina Mässeli
Lehtori
+358447028900
Niina.Masseli@xamk.fi

Sinulla on mahdollinen polku Xamkista Aalto-yliopiston maisteriohjelmaan!

Kun suoritat tekniikan ammattikorkeakoulututkinnon hyvin arvosanoin, ja valinnaisina opintoina syvennät erityisesti matemaattis-luonnontieteellistä osaamistasi, sinulla on hyvä mahdollisuus hakeutua jatkamaan opintojasi Aalto-yliopistossa tekniikan 2-vuotisessa maisteriohjelmassa. Valinnat yliopiston maisteriohjelmiin ovat kilpailullisia ja perustuvat pääsääntöisesti aiempien opintojen perusteella saatuun näyttöön. Pääsykokeita ei järjestetä.

Ota yhteyttä hakijapalveluihin

Xamkin hakijapalvelut palvelee ensisijaisesti tutkinto-opiskeluun hakemiseen liittyvissä asioissa. Voit ottaa meihin yhteyttä soittamalla tai verkkolomakkeellamme.

Ma-pe klo 09.00-15.00

Suomenkielinen tutkintokoulutus:

  • 044 702 8891 
  • 040 585 6610

Englanninkielinen tutkintokoulutus:

  • 040 585 6610

Yhteydenottopyyntö verkkolomakkeella: