Opiskelijaryhmä istuu kampuksen sohvalla keskustelemassa keskenään.
  • Artikkeli
  • Henkilöjuttu
  • Kokemus
  • Uutinen
Artikkeli
Henkilöjuttu
Kokemus
Uutinen

Kevään 2024 opiskelijapalautteen tuloksia

Xamk on monipuolinen, innovatiivinen, mielenkiintoinen, hyvä, innostava, laadukas. 

Keväällä opintonsa aloittaneet opiskelijat ovat tyytyväisiä opiskeluun Xamkissa. Tulokset selviävät maalis- huhtikuun aikana tehdystä tulokyselystä.

Palautteen mukaan yhteistyö oman opiskelijaryhmän ja henkilöstön kanssa sujuu erittäin hyvin. Learnia ja Tuudoa pidetään tärkeimpinä viestintäkanavina. Xamkin tarjoamat kansainvälistymismahdollisuudet ovat parantuneet, ja Xamk tarjoaa kiinnostavia opiskelumahdollisuuksia. Opiskelijatutorointi on ollut hyvä tuki opintojen alkuvaiheessa, ja tyytyväisyys siihen on entisestään noussut. AMK-opiskelijoiden suositteluhalukkuus on noussut, ja opiskelupaikkakunnan houkuttelevuus on hieman parantunut viime keväästä.

Tulokset ovat kokonaisuudessaan hyvällä tasolla. Mediaani (joukon keskimmäinen arvo) oli pääsääntöisesti 4, eli melko hyvä. Alle neljän oli ainoastaan AMK-opiskelijoiden osalta yhdessä väittämässä, joka sai arvon 3, eli ei hyvä eikä huono ja YAMK-opiskelijoiden osalta kahdessa väittämässä. Väittämät liittyivät opiskelupaikkakunnan houkuttelevuuteen ja YAMK-opiskelijoiden osalta henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman apuun opintojen suunnittelussa (HOPS).

Opinnot koettiin alkaneen pääsääntöisesti hyvin

AMK ja YAMK opiskelijoista 77 % vastasi väittämään “Koen opintojeni alkaneen hyvin” erittäin hyvin ja melko hyvin.  YAMK-opiskelijoiden tyytyväisten osuus on laskenut viime kevään tuloksesta, jolloin erittäin hyvin ja melko hyvin vastanneiden osuus oli 92 %.

Avoimen palautteen mukaan AMK-opiskelijat kertoivat, että opinnot olivat alkaneet hyvin. Kiitosta tuli hyvistä opettajista, tutoreista ja henkilökunnasta, jotka olivat auttavaisia ja kuuntelevia. Myös selkeistä ja hyvistä ohjeista kiiteltiin. Opettajien tukea ja ohjausta kiiteltiin. YAMK-opiskelijoiden osalta opettajien tukea ja ohjausta kiiteltiin.

Myös kehitettävää löytyi. AMK-opiskelijoiden osalta jonkin verran kommentoitiin opintojen alun sekavuutta. Ulkomaalaiset opiskelijat toivoivat ohjeita käytännön asioista. Vertaistutorien tervehdyksiä kaipasivat muutamat opiskelijat. Monet opiskelijat kommentoivat, että eri järjestelmiä ja oppimisalustoja on liikaa. Käytännön ongelmia oli aiheuttanut muun muassa se, että Teams-tuntien linkit olivat hyvin monessa paikassa. 
YAMK-opiskelijoiden osalta opintojen alku on koettu sekavaksi ja haasteelliseksi ja selkeämpää ohjeistusta kaivattiin. Nopeat aikataulut ja tehtävien palautuspäivät ovat aiheuttaneet huolta ja siksi parempaa tiedotusta aikatauluista ja kurssien sisällöistä kaivattiin. Lisäksi toivottiin opintoihin lisää joustavuutta.

Yhteistyö oman opiskelijaryhmän kanssa ja henkilökunnan kanssa sujuu erittäin hyvin

Yhteistyö henkilöstön kanssa sujuu hyvin tai erittäin hyvin. Erittäin hyvin tai melko hyvin AMK-opiskelijoista vastaisi 87 % ja YAMK opiskelijoista 85 %. YAMK-opiskelijoiden erittäin hyvin ja hyvin vastanneiden osuus on kuitenkin laskenut viime vuoden keväästä kuusi prosenttiyksikköä.

Yhteistyö oman opiskelijaryhmän kanssa sujuu erittäin hyvin. AMK-opiskelijoista erittäin hyvin tai melko hyvin vastasi 85,5 %. YAMK-opiskelijoista erittäin hyvin tai melko hyvin vastasi 79 % vastaajista.

AMK-opiskelijat ovat melko tyytyväisiä HOPS-keskusteluihin mutta YAMK-opiskelijoista tyytyväisten osuus oli laskenut viime keväästä

Väittämään “Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS) on auttanut minua opintojen suunnittelussa” AMK-opiskelijoista erittäin hyvin tai melko hyvin vastasi 63 % vastaajista. AMK-opiskelijoiden osalta väittämässä oli kuitenkin paljon vaihtelua eri koulutusten välillä ja myös paljon en osaa sanoa vastauksia, joita oli 8 %.

YAMK-opiskelijoiden osalta väittämä on laskenut edellisen vuoden keväästä. Mediaani oli 3 ja se oli YAMK-opiskelijoiden kyselyn huonoin. Erittäin hyvin tai melko hyvin vastasi 40 % vastaajista, kun edellisen vuoden kevään erittäin hyvin tai melko hyvin vastanneiden osuus oli 79 %.

AMK-opiskelijoiden antamassa avoimessa palautteessa tyytyväisimmät opiskelijat kiittelivät opintojen ohjausta ja HOPS-keskusteluja. Toisaalta HOPS-keskusteluihin kaivattiin lisää selkeyttä tai ripeyttä, ne koettiin jopa jarruttavan opintojen etenemistä. Useita kommentteja tuli lisäksi siihen, että opiskelijat tarvitsevat tukea opintojen valitsemiseen.
YAMK opintoihin liittyvistä HOPS-keskusteluista oli muutama kommentti siihen, ettei niitä ole vielä käyty.

Opiskelijatutorointi on auttanut hyvin AMK-opiskelijoita

AMK-opiskelijoista opiskelijatutorointia oli hyödyntänyt joka neljäs. ”Opiskelijatutorointi on auttanut minua” väittämään erittäin hyvin tai melko hyvin vastasi 83 % vastaajista. Tyytyväisyys opiskelijatutorointiin on noussut viime vuoden keväästä 7 prosenttiyksikköä. Tyytyväisyys kuitenkin vaihteli eri koulutuksissa.

Avoimen palautteen mukaan tutorit olivat olleet suureksi avuksi opintojen alussa. Ohjausta, ryhmäytymistä, verkostoitumista toivottiin enemmän. Tutorit ovat olleet mukavia ja helposti lähestyttäviä ja olivat antaneet apua ja tukea käytännön asioissa.

Viestintäfoorumeista Learn ja Tuudo koetaan erittäin tärkeäksi

AMK-opiskelijoista Learnin tärkeys sai koko kyselyn parhaan arvion, 96 % vastasi, että tämä kuvaa erittäin hyvin tai melko hyvin. Myös YAMK-opiskelijoista 95,5 % piti Learnia tärkeimpänä.

Learnin lisäksi Tuudo koettiin hyvin tärkeäksi viestintäfoorumiksi ja 80 % AMK-opiskelijoista vastasi, että tämä kuvaa erittäin hyvin tai melko hyvin. Tuudon tärkeys vaihteli eri koulutuksissa ja YAMK-koulutuksissa sitä ei koettu yhtä tärkeäksi kanavaksi.

Lux-intranetin tärkeys oli melko hyvä, mutta se vaihteli eri koulutuksissa. Tärkeiksi viestintäfoorumeiksi mainittiin kysyttyjen lisäksi muun muassa sähköposti, Teams, Peppi ja Whatsapp.   

Opiskelijat kertoivat, että viestintäkanavia oli liikaa, olisi tarve yhden yhteisen viestintäkanavan käyttöönotolle, jotta tiedonkulku olisi sujuvampaa.

AMK-opiskelijoiden kansainvälistymismahdollisuudet ovat parantuneet ja Xamk tarjoaa kiinnostavia opiskelumahdollisuuksia

Väittämään ”Tarjoaa kansainvälistymismahdollisuuksia” 75 % AMK-opiskelijoista vastasi erittäin hyvin tai hyvin ja osuus oli noussut 6 prosenttiyksikköä edellisestä keväästä.

Väittämään ”Tarjoaa kiinnostavia opiskelumahdollisuuksia” 85 % AMK-opiskelijoista vastasi erittäin hyvin tai hyvin. Tulos on pysynyt samana viimevuotiseen verrattuna. YAMK-opiskelijoista 77 % vastasi erittäin hyvin tai hyvin.

Opiskelupaikkakunta ei houkuttele kaikkia opiskelijoita

Opiskelupaikkakunnan houkuttelevuus sai AMK-opiskelijoista matalimman arvion (mediaani 3, joka on ei hyvä eikä huono), mutta suunta on hieman ylöspäin. Tässä väittämässä oli myös suuret erot eri koulutusten välillä ja eniten niitä, jotka vastasivat melko huonosti tai erittäin huonosti. Heitä oli, yhtensä 15 %.  Melko huonosti tai erittäin huonosti vastanneiden määrä oli kuitenkin pienentynyt neljä prosenttiyksikköä viime kevään tuloksiin verrattuna.

Varsinkin polkuopiskelijat suosittelevat koulutustaan

AMK-opiskelijoista väittämään “Miten todennäköisesti suosittelisit koulutustasi ystävällesi tai tuttavallesi” = Net promoter score, NPS oli 34 ja se oli noussut edellisen vuoden keväästä. YAMK-opiskelijoiden NPS oli 39 ja Polkuopiskelijoden NPS oli 54. NPS arvoa voidaan pitää korkeana, jos se on yli 50.

Suosittelijat arvostivat monipuolista ja laadukkaasta opetusta, joka valmistaa hyvin työelämään. Opiskelijat arvostavat selkeitä tietopaketteja ja opettajien ammattitaitoa sekä innostavaa opetusta. YAMK-opiskelijat suosittelevat koulutustaan koska opinnot olivat mielenkiintoisia ja ajankohtaisia, opettajat hyviä ja sisältö hyvä.

Ei suosittelijoiden perustelut vaihtelivat paljon ja niitä olivat muun muassa opintojen nopea tahti, työmäärä ja alan huono työllistyminen. 

AMK-opiskelijoiden mielestä Xamkia kuvaavat parhaiten adjektiivit monipuolinen, innovatiivinen, mielenkiintoinen, hyvä, innostava, laadukas. 

YAMK-opiskelijoiden mielestä Xamkia kuvaa parhaiten adjektiivi joustava, innostava, uudistunut

Lyhyesti tulokyselystä

Tulokysely oli avoinna tammikuussa 2024 aloittaneille opiskelijoille maallis-huhtikuussa. Kyselyyn vastasi yhteensä 649 opiskelijaa, joka on 53 prosenttia läsnä olevista opiskelijoista.

Keväällä 2023 uudistettu tulokysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kyselytuloksia on verrattu kevään 2023 tuloksiin. 

Kyselyn avulla kerätään tietoa

  • opintojen aloittamisesta
  • opintojen ohjauksesta ja etenemisestä
  • opiskelijatutoroinnista
  • opintojen viestintäfoorumeista
  • suositteluhalukkuudesta sekä
  • Xamkin brändistä

Tulokyselyyn vastaavat kaikki tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat ja polkuopiskelijat. Kyselyyn vastataan ensimmäisen lukukauden aikana ja se toteutetaan anonyymisti. 

Kyselyn arviointiasteikko oli 5 = erittäin hyvä, 4 = melko hyvä, 3 = ei hyvä eikä huono, 2 = melko huono, 1 = erittäin huono, ja en osaa sanoa vastausvaihtoehto.

Tutustu myös näihin artikkeleihin