Kalastusmatkailu houkuttelee yrittäjiä – Xamk auttaa palvelujen kehittämisessä

Suomessa noin 1,8 miljoonaa ihmistä kalastaa vuosittain. Kalastavat matkailijat muodostavat merkittävän asiakaskohderyhmän sesongin ulkopuolella rospuuttokaudella. Kalastavat matkailijat voivat olla omatoimikalastajia, kalastusoppaiden asiakkaita, kansainvälisiä kalastusmatkailijoita sekä muita lomamatkailijoita, jotka haluavat lomallaan kalastaa lomallaan.


– Yritykset, jotka pystyvät palvelemaan kalastusmatkailijoita, parantavat omia toimintaedellytyksiään varsinkin ei-sesonkiaikana. Parhaimmillaan kalastusmatkailu edistää aluetaloutta etäisillä ja harvaan asutuilla alueilla, joilla on muuten vähän vetovoimatekijöitä, kertoo tuottaja Anne-Maarit Sepling Kalastajan Kanavalta.


Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa pilotoitiin muutaman tunnin mittaisia koulutuksia, joilla edistettiin yrittäjien osaamista kalastusmatkailijoiden palvelemisessa. Koulutuksiin osallistui 81 yritystä ympäri Suomen. Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana -hanketta toteutettiin yhdessä Kalastajan Kanavan kanssa.

Kalastajat tarvitsevat käytännöllisiä palveluita

Matkailuyritysten palvelujen kehittämisessä asiakasymmärrys on keskeinen lähtökohta. Ensimmäisessä koulutuksessa digimedia Kalastajan Kanavan vetäjä Jyri Kuusisalo kertoi matkailevien kalastajien tarpeista kalareissuilla. Esiin nousivat niin märkien kalastusvaatteiden kuivausmahdollisuudet kuin kalojen käsittelypaikat, ruuanlaitto- ja peseytymismahdollisuudet sekä veneen lasku- ja säilytyspaikat reissuilla. Toisessa koulutuksessa Kalastusopaskillan puheenjohtaja Markku Tiusanen neuvoi, millaista palveluyhteistyötä yritykset ja kalastusoppaat voivat tehdä. Kolmannessa koulutuksessa keskityttiin matkailuyritysten markkinointi- ja viestintätoimenpiteisiin kalastaville matkailijoille. Lisäksi Salia Binaud Leader Kantrista kertoi minkälaista tukea yritykset voivat saada Kala-Leadereiltä ja Leader-ryhmiltä. Koulutuswebinaarien materiaalit ja tallenteet julkaistaan hankkeen verkkosivuilla.


Koulutusten ennakkokyselyyn vastasi 86 henkilöä. Vastaajista 65 % edusti matkailupalveluyrityksiä. Loput vastaajat edustivat muun muassa ravintolapalveluita, kalastusoppaita ja kuntia. Kolmasosa vastaajista harrastaa myös kalastusta. Kaikki vastanneet ilmoittivat, että ovat halukkaita kehittämään kalastusmatkailijoille suunnattuja palveluja. Suurimmalla osalla vastanneista (87 %) on jo nyt tarjolla kalastajamatkailijoille palveluita. Tarjolla olevia palveluita ovat esimerkiksi majoitus, ateriat, eväät, elintarvikemyynti, kalastusluvat, veneen laskupaikka, parkkipaikkoja auto-venetraileriyhdistelmälle, kalastusvälineiden vuokraus, kalojen käsittelytiloja, kalojen säilytysmahdollisuus ja kalastusoppaan palvelut.


Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana -hankkeen toteuttajat ovat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Kalastajan Kanava. Hanketta toteutetaan 14.6.–4.12.2024. Rahoitus on maa- ja metsätalousministeriöltä. Hankkeen päätöswebinaarissa 27.11.2024 kootaan yhteen hankkeen vaikuttavuutta ja tuloksia.

Lisätietoja:


Lehtori Eeva Koljonen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, 050 312 4989, eeva.koljonen ( at ) xamk.fi

Lehtori Hanna Pajari-Seppänen 050 564 3004, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, hanna.pajari-seppanen ( at ) xamk.fi

https://www.xamk.fi/hanke/kalastaja-matkailuyrityksen-asiakkaana/

Tutustu myös näihin artikkeleihin