



Zero Co2
Uusi digitaalinen, älykäs oppimisalusta.
Hanke on päättynyt.
Tavoite
Zero CO2 -hankkeessa luodaan uusi digitaalinen, älykäs oppimisalusta peli, jonka avulla visualisoidaan logistiikkaan, biotalouteen ja kestävään kehitykseen liittyvää tietoa. Pelissä pelaaja joutuu punnitsemaan eri kuljetusmuotojen vähähiilisyyttä ja pelaajan omien valintojen kautta hän pystyy vaikuttamaan ympäristön hyvinvointiin ja hiilijalanjäljen muodostumiseen.
Hankkeen aikana Itä-Suomen yliopiston Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osaston opiskelijat ja tutkijat keräävät tutkimusaineistoa koskien pelien kautta opiskelua ja oppimista.
Toimenpiteet
- pelinsuunnittelu ja -mekaniikan työpaketissa kerätyn datan pohjalta suunnitellaan peliä ja tehdään pelinsuunnitteludokumentti, josta käy esille, miten opetussuunnitelman sisältöjä tuodaan pelissä esille.
- pelinkehitystyöpaketti, jonka aikana pelin rakentaminen alkaa.
- pelitestaus ja pelin hiomisen työpaketti sekä tutkimusosio alkavat
- pelin jalkauttaminen ja levittäminen sekä tutkimustulosten julkaiseminen ja levittäminen
Tulokset
- älykäs oppimisalusta, Zero CO2 -peli
- tutkimusaineisto koskien pelien kautta opiskelua ja oppimista
- tutkimusjulkaisuja koskien digitaalisesta pelien kautta opiskelusta ja oppimisesta
- yritysyhteistyö syventynyt kestävän kehityksen saralla
- monialainen tki-yhteistyö lisääntynyt Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston välillä
- uusia TKI-työpaikkoja syntyy Kymenlaakson alueelle
- Kymenlaakson pelialaan kytkeytyvät osaamisalueet vahvistuneet
- peliä pelaavien kestävää kehitystä koskeva tietotaito lisääntynyt, jonka seurauksena pelaajat osaavat omilla valinnoillaan vaikuttaa hiilijalanjäljen vähentymiseen; luonnon biodiversiteetti lisääntyy ja vahvistuu
- Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ohjelmointi- ja game design koulutusalojen hakijamäärä lisääntynyt ja koulutusalat vahvistuneet ja niiden välinen yhteistyö lisääntynyt
Hankkeen loppujulkaisu
Visiona kestävämpi tulevaisuus. Pelaamalla vähähiilisempi yhteiskunta – Theseus
Muita saman aihepiirin hankkeita
- Digitaaliset ja pelilliset ratkaisut luovan hyvinvointitalouden edistämiseen
- GAHWA – Games and Apps for Health and Wellbeing
Zero Co2
Tiedot
Budjetti
Yhteystiedot
Riina Hämäläinen
Projektipäällikkö
040 668 7944
etunimi.sukunimi@xamk.fi
Janne Raunila
Projektityöntekijä: pelisuunnittelu ja ohjelmointi
0447028721
etunimi.sukunimi@xamk.fi
Tarita Karhulahti
Projektityöntekijä: grafiikka ja ohjelmointi
050 572 3101
etunimi.sukunimi@xamk.fi