Virtuaalistudiosta liiketoimintaa
Tässä hankkeessa suunnitellaan virtuaalituotantoja koskeva tki-toiminnan ja elinkeinoelämän innovaatioyhteistyön toimintamalli.
Elokuva- ja tv-tuotantojen, mainoskuvausten ja tarinankerronnan tulevaisuus
Virtuaalistudiosta Liiketoimintaa
Virtuaalistudiosta liiketoimintaa -hankkeessa suunnitellaan kansainvälisesti kiinnostavia virtuaalistudiota, uusinta kameratekniikkaa sekä VR/AR/XR/5G-teknologioita hyödyntäviä palvelumuotoilun tuotteita ja kehitetään tutkimuksen, tki-toiminnan ja elinkeinoelämän innovaatioyhteistyön toimintamalli, jolla alueen älykkään erikoistumisen vaikutuksen piirissä olevat yritykset, korkeakoulut ja yhteistyöalueet voivat yhä nopeammin ja paremmin vastata kansainvälisten markkinoiden tarpeisiin ja muutoksiin.
Mitä on virtuaalituotanto?
Virtuaalituotanto (Virtual Production) on elokuva- ja audiovisuaalista alaa uudistava teknologia. Se yhdistää videopelien tekemisessä käytettävän pelimoottorin (esim. Unreal Engine) ja siihen kytköksissä olevan, esimerkiksi näyttelijän liikettä seuraavan kameran sekä LED-seinän kokonaisuudeksi, jonka avulla voidaan luoda vaikuttavia ja todentuntuisia kohtauksia sekä lavastuksia.
Hankkeen keskeiset toimenpiteet
•Hankkeessa saatetaan yhteen media-alan osaajat ja potentiaaliset asiakkaat uuden teknologian ja uusien toimintatapojen äärelle.
•Xamkin Game Design –opinto-ohjelma tuottaa pelimoottoriosaamista sekä kykyä toimia sujuvasti pelimoottoriteknologioiden kanssa. Virtuaalituotantostudio sijaitsee Game Design -opinto-ohjelman kotirakennuksessa.
•Kouvolan kampuksen Meduusa studiolla sijaitsee samassa tilassa liikkeenkaappaus-laitteisto, jota käytetään virtuaalituotantojen osana.
•Toiminta on vahvasti kansainvälistä ja kaikki verkostot nojaavat kansainvälisiin kontakteihin ja osaamiseen.
•Tavoitteena on luoda virtuaalituotannon osaamiskeskittymä, joka tuottaa uutta liiketoimintaa alueellisesti.
Studiolla tapahtuu
ti 14.1.2025 Webinaari
to 13.2.2025 Työpaja: virtuaalituotantoon liittyvien koulutustarpeiden kartoittaminen
ti 18.3.2025 Työpaja: virtuaalistudiolta kansainvälisesti kiinnostavia tuotteita
ti 15.4.2025 Työpaja: virtuaalistudion käyttö tuote- ja muotikuvauksissa
ti 27.5.2025 Työpaja: virtuaalistudion toimintamallin ja ohjeistusten testaus
OPINTOMATKA TUKHOLMAAN JA OSLOON
Virtuaalistudiosta liiketoimintaa -hankkeen opintomatka Ruotsiin LLB-messuille ja Norjaan Norwegian Film Schooliin Oslossa sekä Gateway Studioon Drammenissa 1.-4.10.2024 olivat silmät avaava ja äärimmäisen opettavainen kokemus.
Saimme tilaisuuden kurkistaa ison virtuaalituotannon kulisseihin, tutustua Norwegian Film ja Game Schoolien professoreihin ja heidän projekteihinsa. Lisäksi saimme lisäymmärrystä virtuaalituotantojen tekemiseen VP Nordicin johdolla.
VIRTUAALISEN VÄESTÖNSUOJASIMULAATTORIN ESITTELYVIDEON KUVAUKSET 11.3.2024
Virtuaalinen väestönsuojasimulaattori -hankkeen esittelyvideon kuvaukset käynnistivät hankkeen vauhdikkaasti 11.3.2024. Koska väestönsuojasimulaattori käyttää samaa Unreal-pelimoottoria kuten virtuaalistudio, projektipäällikkö Jani Kiviranta keksi, että kokeillaan samalla kuvata simulaattoriin liittyvää esittelymateriaali niin, että pelastuslaitoksen edustajat ovat ”sisällä” simulaattoriympäristössä.
VR-asiantuntija Eero Tiainen valmisteli simulaattoriympäristöstä virtuaalistudioon sopivan version ja Dan Brierley auttoi sen saattamisessa kuvausvalmiiksi Xamkin Meduusa-studion virtuaalituotantoympäristössä.
Kuva: Jani Kiviranta kuvaamassa virtuaalistudiossa Black Magic -kameralla Kymenlaakson pelastuslaitoksen kehittämispäällikköä Teemu Veneskaria.
PALIMPSESTI – OHITA INTRO -ELOKUVAN KÄSIKIRJOITTAJA-OHJAAJA HANNA VÄSTINSALO JA TUOTTAJA CYRIL ABRAHAM VIERAILULLA
6. huhtikuuta 2024 Palimpsesti – ohita intro -elokuvan käsikirjoittaja-ohjaaja Hanna Västinsalo ja New Yorkista ensi-iltaa varten saapunut tuottaja Cyril Abraham vierailivat Meduusa-studion virtuaalituotantotilassa tutustumassa led-seinään ja kalustoon.
Tarkoituksena oli tutkia miten seinän käyttö onnistuu vähän erikoisemmalla kamerakalustolla ja linssivalikoimalla, ja onnistuuhan se. Tämä auttaa meitä ymmärtämään miten esimerkiksi media-alan tuotantoyhtiön pitää varautua kevyeen virtuaalituotantoon esittely- ja mainosvideoiden teossa.