

Versus
Tupakkatuotteisiin liittyviin nuorten vertaisuskomuksiin vaikuttaminen pelillisin ja kuvallisin menetelmin
Kohti tupakoimattomuutta pelillisin ja kuvallisin keinoin.
Hanke on päättynyt.
Hankkeen tavoitteet
– Edistettiin nuorten tupakoimattomuutta digitaalisen työskentelyn avulla
– Kehitettiin pelillisiä ja visuaalisia menetelmiä tavoitteellisen elämän rakentamiseksi
– Terveyskäyttäytymisen tavoite: tupakoinnin, sähkötupakoinnin ja nuuskan käytön ehkäisy
Toimenpiteet
Hanke aloitettiin kehittämällä ja kokeilemalla pelillisen menetelmän prototyyppiä vertaisuskomusten kartoittamiseen. Kokeilu toteutetaan perusasteella ja toisella asteella Kymenlaakson alueella.
Menetelmän tuottamia vertaisuskomuksia ja vertaiskäyttäytymisen vaikutusta koskeva data analysoitiin. Tavoitteena luotiin kouluyhteisöä ja terveysopetusta koskevat yhteisölliset johtopäätökset.
Kokemukset ja tiedot siirrettiin käytännön suosituksiksi.
Tulokset
– Pelillinen ja kuvallinen digitaalinen sovellus tupakoinnin merkitysten ja käytön reflektointiin ryhmissä. Sovellus tuottaa myös analysoitavaa tutkimusaineistoa
– Sovelletut ja testatut terveyden edistämisen menetelmät, joissa hyödynnetään esimerkiksi sosiaalialalla käytettyjä vertaismenetelmiä
– Visualisoiva työkalu vertaisuskomuksista
– Pelillinen työkalu yläkoulun ja toisen asteen terveystiedon opetukseen.
– Tietokanta uskomusten vaikutuksesta tupakointiin
– Menetelmä, joka tukee tupakoimattomien ympäristöjen kehittämistä osana terveystiedon opetusta.
– Tutkimustulokset, kuten artikkelit ja raportti
Hankkeen tulokset on koottu alle.
Artikkelit:
Tarinoilla ja kuvilla on piilovoimaa, Kirsi Purhonen & Miikka-Petteri Lesonen, 2017 Tarinoilla ja kuvilla on piilovoimaa | READ Xamk https://read.xamk.fi/2017/luovat-alat/tarinoilla-ja-kuvilla-on-piilovoimaa/
Maailmat yhdistyvät pelien kautta, Minna Porvari & Miikka-Petteri Lesonen, 2017
Maailmat yhdistyvät pelien kautta | READ Xamk https://read.xamk.fi/2017/luovat-alat/maailmat-yhdistyvat-pelien-kautta/
Terveyttä voi edistää myös rippikoulussa, Marja-Leena Kauronen, 2018 Terveyttä voi edistää myös rippikoulussa | READ Xamk https://read.xamk.fi/2018/luovat-alat/terveytta-voi-edistaa-myos-rippikoulussa/
Pelillisyys ratkaisee kaikkien alojen ongelmia, Miikka-Petteri Lesonen & Markus Myllylä, 2018
Kuvalla on voimaa tupakoinnin ehkäisyssä, Marja-Leena Kauronen, 2019
Kuvalla on voimaa tupakoinnin ehkäisyssä | READ Xamk https://read.xamk.fi/2019/kestava-hyvinvointi/kuvalla-on-voimaa-tupakoinnin-ehkaisyssa/
Kuvat ja pelit sopivat tutkimusmenetelmäksi, Kirsi Purhonen & Angelika Polak, 2019 Kuvat ja pelit sopivat tutkimusmenetelmäksi | READ Xamk https://read.xamk.fi/2019/kestava-hyvinvointi/kuvat-ja-pelit-sopivat-tutkimusmenetelmaksi/
Hyvä kumppanuus kehittämisen keskiössä, Marja-Leena Kauronen, 2019 Hyvä kumppanuus kehittämisen keskiössä | READ Xamk https://read.xamk.fi/2019/kestava-hyvinvointi/hyva-kumppanuus-kehittamisen-keskiossa/
Nuoren terveyden lukutaito ja sosiaaliset ympäristötekijät, Marja-Leena Kauronen, 2019 Nuoren terveyden lukutaito ja sosiaaliset ympäristötekijät – Next (xamk.fi) https://next.xamk.fi/uutta-luomassa/nuoren-terveyden-lukutaito-ja-sosiaaliset-ymparistotekijat/
Pelialan osaamisen hyödyntäminen tupakoinnin ehkäisyssä, Marja-Leena Kauronen & Kirsi Purhonen, 2019 https://uasjournal.fi/4-2019/pelialan-hyodyntaminen-tupakoinnin-ehkaisyssa/
Julkaisut
Kuvallisuus ja pelillisyys tupakoinnin ehkäisyssä. Menetelmäkokeiluja yläkoulussa ja toisella asteella
Versus-hankkeessa kehitettiin tupakkatuotteiden käytön ehkäisyssä käytettäviä pelillisen vertaisvaikuttamisen menetelmiä yläkoulun 9.-luokkalaisten ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden terveystiedon opetuksessa. Tavoitteena oli muuttaa nuorten tupakointia tukevia asenteita, heikentää tupakointiin liittyviä sosiaalisia hyötyjä ja vahvistaa tupakoimattomuutta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-190-3
Parempia pelejä luovilta aloilta
Parempia pelejä luovilta aloilta -kirja on syntynyt osana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun luovien alojen luotsaamaa vuotuista Kouvola Game Week –tapahtumaa 5.-11.11.2018. Teoksen artikkelit pureutuvat rajat rikkovaan pelaamiseen ja peleihin samalla kun kirjamme ydin ei hylkää pelikulttuuriin kuuluvaan mielihyvän ja kokemuksellisuuden tunnetta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-180-4
Versusportaalin Versus pelit & muut
Tiedoksi: Pelien linkit kysyvät salasaa joka on: versus
https://ikamon.itch.io/seo
https://ikamon.itch.io/time-out
https://ikamon.itch.io/the-other-story
https://ikamon.itch.io/return-to-smoketopia
Ajankohtainen
VERSUS-hankkeen päätösseminaari pidettiin Kouvola Game Week 2019 –tapahtumana 27.9.2019 Nuorten Paikassa yhdessä Kouvolan kaupungin ja Digitaaliset ja pelilliset ratkaisut hyvinvointitalouden edistämisessä –hankkeen kanssa. Tapahtuma kokosi kolmen päivän aikana pelaamisesta ja pelien kehittämisestä kiinnostuneita nuoria, ammattilaisia, asiantuntijoita ja tutkijoita yhteen Sohvalla, Somessa ja Steamissa –teeman ympärille. Asiantuntijaseminaarin lisäksi nuoriille järjestettiin viikonlopun yli kestävää toimintaa kuten nuorten lanitapahtuma, pelialan opiskelijoiden Rapu Game Jam –hackathon, ja Kadulta koodaamaan -työpaja kaikenikäislle ja VERSUS-hankeen sarjakuvatyöpaja Kouvolan kirjaston Mediamajassa yläkouluikäisille.
Asiantuntijaseminaari alkoi pelillistetyllä aloituspuheella, jossa Xamkin Juvenian sekä Luovien alojen yksiköiden johtajat ottivat mittaa toisistaan pelillistetyssä ja leikkimielisessä Päivän shotti -kisassa. Pelaajien piti lukea aloituspuhe virheettömästi ja oikein lukeminen kerrytti pisteitä. Vähiten pisteitä saanut joutui juomaan katkeran makuisen elintarvikeshotin.

(Kuva: Miikka-Petteri Lesonen, Markus Myllylä, Teemu Järvisalo & Ronja Pölkki)
Päivän teemaa lähestyttiin laajasti pelien ja hyvinvoinnin yhdyspinnoilla. Aiheena olivat mm. seuraavat teemat:
Pelit, digitaalisuus ja tuotteistus nyt (Henry Korkeila)
Pelitaidetta ja taidepelejä (Jaakko Kemppainen, Läänintaiteilija)
Sukupuoliroolit ja pelillisyys (Salli Loikkanen, Lizard Hazard Games)
Pelillisyyden monet kasvot (Suvi Pylvänen, Xamk ja Henri Brandt, Dark Amber Softworks)
VERSUS – tupakkatuotteiden käytön ehkäisyä nuorille pelillisin ja kuvallisin keinoin -hankkeen tutkimus- ja kehittämistyön tulokset (Kirsi Purhonen, Xamk ja Miikka-Petteri Lesonen, Xamk)
Sohvalla, somessa ja Steamissa –paneelikeskustelu (pj. Henry Korkeila, Valdemar Kallunki, Laurea amk, Marja-Leena Kauronen, Xamk, Salli Loikkanen, Lizard Hazard Games, Juha Leskinen, Kouvolan kaupungin nuorisopalvelut ja Jaakko Kemppainen, pelitaiteen läänintaiteilija)
Tilaisuuden lopussa julkaistiin kolme kirjaa: Parempia pelejä Luovilta aloilta (toim. Nevanperä & Purhonen), Kuvallisuus ja pelillisyys tupakoinnin ehkäisyssä – menetelmäkokeiluja yläkouluissa ja toisella asteella (toim. Purhonen & Kauronen) ja Pelisuunnittelijan peruskirja (Jaakko Kemppainen)
27.9.2019 Sohvalla, Somessa ja Steamissa –seminaarin tallenne on katsottavissa täältä
Hankkeessa tutkitut ja kehitetyt menetelmät sekä julkaistut artikkelit löytyvät osoitteesta www.versusportaali.fi.
Hankkeen painettua loppujulkaisua ja julisteita on vielä saatavilla. Maksuttomia julkaisua ja julisteita voi tiedustella sähköpostitse osoitteesta kirsi.purhonen@xamk.fi.
Angelika Polak, Miikka-Petteri Lesonen ja Kirsi Purhonen
Versus-hanke lähenee loppuaan ja vietämme viimeistä tapahtumaa Kouvola Game Weekin tapahtuman puitteissa 27-29.9.2019. Teemana on Sohvalla, somessa ja steamissa.
Tapahtuman sisältö on monipuolinen. Ohjelmasta löytyy erilaisia tapahtumia niin pelaajille, pelintekijöille, tutkijoille, kehittäjille, kasvattajille tai juuri Sinulle, joka olet kiinnostunut pelien ja pelaamisen taustalla olevista asioista. Ohjelmassa muun muassa huippuammattilaisten monipuolisia puheenvuoroja sekä toiminnallisia sarjakuva- ja koodaustyöpajoja, laneja ja Game Jameja nuorille ja kaikenikäisille pelaajille.
Perjantain seminaarin päätteeksi jaetaan 50:lle ensimmäiselle tilaisuuteen osallistujalle pelialan ammattilaisten tuore julkaisu. Ilmoittaudu seminaarin tästä!
Kouvola Game Week järjestetään 27.-29.9.2019 Kouvolan kaupungin Nuorten Paikassa (ent. Kirjapainotalo), Kouvolankatu 28, 45100 Kouvola. Tilaisuudet ovat maksuttomia ja avoimia kaikille kiinnostuneille. Tarkempi ohjelma löytyy Kouvola Game Weekin sivuilta ja Facebook-tapahtumasta.
Lämpimästi tervetuloa vuoden 2019 Kouvolan Game Week:iin!
Tapahtuman järjestävät Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Kouvolan Nuorisopalvelut, Kouvolan kirjaston Mediamaja.
Koulutimme kevään aikana koulunuorisotyöntekijöitä ja alaa opiskelevia yhteisöpedagogeja VERSUS-hankkeessa kehitettyjen menetelmien käyttöön. Menetelmien avulla otetaan puheeksi ja keskustellaan nuorten tupakkatuotteiden käytön ehkäisystä. Koulutuksia järjestettiin touko- ja kesäkuussa Mikkelissä ja Kouvolassa.
Menetelminä olemme käyttäneet mm. aiheeseen liittyviä tarinallisia pelejä, Smoke Em Out ja The Other Story -pelejä. Pelit löytyvät osoitteesta: http://www.versusportaali.fi/
Pelien jälkeen olemme jatkaneet keskustelua kuvallisten ryhmätehtävien avulla, jossa nuorten tupakkatuotteiden käyttöön liittyviä sosiaaliset sidoksia ja tilannetekijöitä puretaan auki. Tupakkatuotteiden käyttöön liittyvää tietoa olemme käsitelleet Kahoot-kisailun avulla. Olemme hyödyntäneet myös peleihin liittyvää tarinallisuutta. Nuoret ovat jatkaneet pelihahmojen tarinaa sarjakuvien avulla.

Menetelmiä voi hyödyntää muun muassa terveystiedon oppitunneilla, koulunuorisotyössä, ehkäisevän päihdetyön menetelminä nuorisotyössä tai osana rippikoulutyötä.
Järjestämme tarvittaessa syksyn 2019 aikana lisää koulutuksia. Mikäli olet kiinnostunut hankkeen menetelmistä ja koulutuksesta, niin ota yhteyttä!
teksti & kuvat:
Kirsi Purhonen, projektipäällikkö
Angelika Polak, projektityöntekijä
Lisätietoja koulutuksesta:
Angelika Polak,
projektityöntekijä
044 702 8482
angelika.polak@xamk.fi
Tupakoinnin ehkäisyä voidaan lähestyä monin keinoin. Kouvolassa, Symbioosi – tarinallisuuden ja tiedon voimat -seminaarissa 16.4.2019 järjestettiin yläluokkalaisille sarjakuvatyöpaja aiheesta.
Sarjakuvatyöpajan luovan lähestymistavan avulla, nuoria heräteltiin keskustelemaan muun muassa siitä, minkälaisia vaikutuksia tupakoimattomuudella on? Miksi joku tarttuu tarjotessa tupakkaan ja minkälaista hyötyä on siitä, että päättää olla tupakoimatta?
Sarjakuvatyöpajan teema liittyy VERSUS-hankkeen pelisarjaan, jossa nuori tyttö, Anna, seikkailee savuisessa maailmassa ja päättää lopettaa tupakoinnin. Seikkailun aikana Anna tapaa erilaisia ihmisiä ja löytää uusia ystäviä tupakoitsijoiden keskuudesta. Uusi ystäväporukka päättää vaikuttaa omaan käytökseensä ja lopettaa tupakoinnin.
Sarjakuvatyöpajan aikana nuoret käsikirjoittivat pienissä ryhmissä omia, lyhyitä sarjakuvatarinoita käyttäen tarroja ja värejä. Tarinoiden aiheena olivat tupakointi ja se, miten tupakoimattomuutta voidaan edistää. Tämän jälkeen sarjakuvatarinat käytiin nuorten kanssa yhdessä läpi.
Nuoret olivat innostuneita osallistumaan työpajaan ja kokivat menetelmän helpoksi ja hauskaksi tavaksi käsitellä tupakkatuotteiden käytön ehkäisyä.
Työpajan onnistumiseen tarvittiin vain avointa mieltä ja mielikuvitusta. Nuoret toivat sarjakuviin huumoria, jonka avulla vaikeasta aiheesta keskustelu oli rentoa. Nuorten antama palaute työpajasta oli positiivista. Nuorten mielestä sarjakuvatyöpaja oli mielenkiintoinen tapa käsitellä terveyttä ja tupakointia. Nuoret olisivat myös jatkossakin halukkaita osallistumaan vastaavaan tapahtumaan.

Sarjakuvatyöpaja toteutettiin osana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun VERSUS-hanketta. Sarjakuvatyöpajan toteuttivat Miikka-Petteri Lesonen ja Angelika Polak.
teksti & kuvat: Angelika Polak, projektityöntekijä
Vietimme kansainvälistä peliviikkoa 5.11-12.11. Peliviikolla järjestimme Kouvolan kirjastossa KidsDraw- tapahtumaa ryhmille. Ryhmät olivat suurimmaksi osaksi eskarilaisia, mutta joukkoon liittyi myös vanhempia ryhmiä kouluilta. KidsDraw- tapahtumassa luimme lapsille ja kirjasta kohdan, jonka perusteella he saivat piirtää siihen oman versionsa tapahtumasta. Tapahtuma oli lapsista mukava ja erityisen kivaa oli tehdä jotain erilaista koko ryhmän kanssa, sillä kaikki ryhmäläiset saivat piirtää saman pöydän äärellä samalle paperille. Lapset olivat todella innokkaina piirtämässä ja uppoutuivatkin piirtämiseen tosissaan. Piirtämisen ohella lapset pääsivät tutustumaan kirjaston Mediamajaan ja heidän tarjontaansa. Meidän vetäjien mielestä tapahtuma oli onnistunut, kun lapset lähtivät hymy huulilla samoin kuin me vetäjätkin.
KidsDraw on tapahtuma, jota Kouvolassa vetävät Tiina Ikonen ja Sabine Suorsa eri teemoilla. Lainasimme tapahtuman ideaa peliviikolle ja saimme kerättyä joukon hyvän mielen kuvia jalostettavaksi eteenpäin pieniksi pelitarinoiksi.
Sosionomiopiskelijat Julia ja Jonna
Väitöskirjatutkija ja pitkän linjan pelaaja Mikko Meriläinen vieraili Kouvolassa puhumassa pelikasvatuksesta. Mikko käsitteli aihetta monipuolisesti ja innostavasti. Mikko pelaa myös itse ja osaa oman kokemuksensa kautta tunnistaa pelaamisen hyödyt ja haitat.
Pelaaminen on osa lasten ja nuorten kulttuuria, jota kannattaa lähestyä monipuolisesti. Pelaamista voi lähestyä muun muassa osaamisen ja taitojen lisääntymisen, nuoren kasvuun liittyvänä itsenäistymisen, digitaalisena hengailun tai yhteenkuuluvuutta lisäävän tekijän kautta. Pelikasvatuskeskustelu kannattaa pitää monisävyisenä ja olla utelias lasten ja nuorten maailmasta. Pelit jatkuvat pelaamisen jälkeen monesti leikeissä ja uusina tarinoina. Pelit ovat siis yksi mielikuvituksen lähde, samoin kuin esimerkiksi kirjat tai elokuvat.
Haittoihin tulee suhtautua vakavuudella ja muistamalla suhteuttaa pelaamista muuhun elämisen tapahtumakirjoon. Pelkkä ruutuaika ei ole haittojen mittari, toki myös kasvattajien tulee olla johdonmukaisia ja asettaa rajoja lasten pelaamiseen käytettävän ajan suhteen. Verkossa tapahtuvaa digipelaamista voi rajoittaa myös siten, että houkuttelee lapsen ja nuoren perinteisten lauta- tai korttipelien äärelle. Mikäli et päässyt paikalle, löydät Mikon luentodiat täältä.
Pelaaminen ja pelit ovat myös tärkeä väline nuorten kanssa käytävään keskusteluun. VERSUS-hankkeessa. Hyödynnämme pelillisyyttä terveellisen ja tupakoimattomuutta edistävän elämän keskusteluissa. Pelisarjamme ensimmäinen peli, Smoke Em Out on pelattavissa osoitteessa versusportaali.fi ja toinen peli valmistuu vuoden 2019 alussa.
Mikko Meriläisen (kuvassa) pelikasvatusluento ja VERSUS-pelin esittely olivat yksi Kouvola Game Week -tapahtumista, joka järjestettiin Kouvolan kaupungin nuorisopalveluiden, Kouvolan kirjaston Mediamajan ja VERSUS- hankkeen yhteistyönä.
teksti:
Kirsi Purhonen
Projektipäällikkö
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Luovat alat
Ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijalle opinnäytetyön liittäminen hankkeeseen syventää aiempaa tietoa aiheesta ja laajentaa tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamista. Näin on tapahtunut Versus-hankkeessa, jossa kehitetään uusia malleja tupakointikokeilujen vähentämiseen. Vastavuoroisesti opinnäytetyöt ovat edistäneet kehittämistyötä hankkeessa.
Versus-hankkeessa kehitetään kuvallisia ja pelillisiä menetelmiä tupakoinnin ehkäisyyn. Opiskelijoiden yksi opinnäytetyö koskeekin nuoria osallistavaa, kuvallista aineistonkeruuta heidän kouluympäristössään. Maija Aho on koonnut oppilaiden mielipaikkoja koskevan kuva- ja tekstiaineistonsa yläkoululaisilta näiden matkapuhelimilla ottamista kuvista ja kuville antamista merkityksistä. Laadullisen kuva- ja tekstianalyysin perusteella oppilaille merkityksellisiä ovat kouluympäristön viihtyisyys ja sen virkistymistä, yhteisöllisyyttä, aktiivisuutta ja terveyttä tukevat tekijät. Oppilaat osallistuivat aineiston keruuseen erittäin innostuneesti, minkä mahdollisti koulun johdon ja opettajien myötämielisyys hankkeeseen. (Aho 2018)
Laura Haukijärven kirjallisuuskatsaukseen perustuvan opinnäytetyön aiheena on ollut 11-18-vuotiaiden tyttöjen ystävyyssuhteet terveyttä suojaavana tai haittaavana tekijänä. Tulosten mukaan ryhmään kuuluminen ja yhteenkuuluvuuden tunne suojaavat tyttöjen psykososiaalista terveyttä. Sen sijaan ryhmän ulkopuolelle jääminen ja vertaisten torjunta aiheuttavat mielialaongelmia ja negatiivista ruumiinkuvaa. Halu ulkonäön ja käyttäytymisen yhdenmukaisuuteen tyttöjen kesken on suuri ja voi johtaa myös riskikäyttäytymiseen, kuten epäterveelliseen syömiseen, laihduttamiseen tai päihteiden käyttöön. Tulosten mukaan nuorten tyttöjen terveyttä tulisikin edistää näiden sosiaalisissa ympäristöissä ja kehittää menetelmiä minäkuvan ja itsetunnon vahvistamiseen. (Haukijärvi 2018)
Sanna Tähkäsen on kartoittanut kirjallisuuskatsauksen avulla vertaissuhteiden ja uskomusten vaikutusta tupakointiin. Tulosten mukaan mielikuvat ja uskomukset vaikuttavat tupakoinnin aloittamiseen enemmän kuin tupakoinnin haitallisista terveysvaikutuksista annettu tieto. Ensimmäisen tupakan nuori saa usein ystävältään ja kokeilu voi jatkua, jos nuori olettaa kaveripiiriin kuulumisen edellyttävän tupakointia. Tupakoiva kaveripiiri ei kuitenkaan painosta tupakointiin, kun sen sijaan tupakoimattomissa nuorten ryhmissä ilmenee painostusta pysyä tupakoimattomana. Tutkimustulokset puoltavat visuaalisen ja osallistavan valistuksen käyttöä tupakoinnin ehkäisyssä. (Tähkänen 2018)
teksti:
Kirsi Purhonen, projektipäällikkö
Marja-Leena Kauronen, terveyden edistämisen asiantuntija
Angelika Polak, projektityöntekijä
Lähteet:
Aho, M. 2018. Kuvattuja merkityksiä: 7.-luokkalaisten merkitykselliset asiat koulussa. Opinnäytetyö (yamk). Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Terveyden edistämisen koulutusohjelma. https://www.theseus.fi/handle/10024/143007
Haukijärvi, L. 2018. 11-18-vuotiaiden tyttöjen ystävyyssuhteet ja psykososiaalinen terveys – Suojaavat ja haittaavat tekijät. Opinnäytetyö. Terveyden edistämisen koulutusohjelma (yamk). Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu/Kirjasto, opinnäytetöiden arkistointi. 2018.
Tähkänen, S. 2018. Vertaissuhteiden ja uskomusten vaikutus nuorten tupakointikäyttäytymiseen. Opinnäytetyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Terveyden edistäminen (yamk). https://www.theseus.fi/handle/10024/142951
Nuorten tupakkatuotteiden käytön aloitus, tupakkatuotteisiin liittyvät vertaisuskomukset ja visuaalisuus ovat asioita, joita VERSUS-hankkeessa (2017-2019)tarkastellaan ja kehitetään. Käynnistelimme hanketta kevään 2017 aikana ja jalkauduimme kokeilujemme kanssa nuorten pariin muun muassa Kouvolan keskustaan, nuorisotilalle ja Hirvelän koululle yhdeksäs-luokkalaisten pariin. Lähdimme testaamaan kokeilukulttuuriasenteella ja erilaisilla kuvilla nuorten ajatuksia ja uskomuksia tupakkatuotteiden käyttämisen taustalla oleviin asioihin. Tehtävä ei ole yksiselitteinen eikä helppo, mutta oletamme, että ihmisen visuaalisella ajattelulla on yhteys tupakkatuotteiden käytön aloitukseen.
Otamme nuoret mukaan kehittämiseen ja haastamme heidät kriittiseen ajatteluun ja pelillisen tarinan tekemiseen. Ensimmäisen toimintavuoden aikana etsimme visuaalista tietoa kyselyjen avulla ja kehittelemme peliversiota Kymenlaaksossa Kouvolassa ja Kotkassa siirtyen pikkuhiljaa myös muualle. Toimimme yläkouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Hanketta rahoittaa THL ja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hallinnoima monialainen hanke.
Hankeen löytää myös Facebookista, Instagramista ja Twitteristä tunnisteella @VersusXamk
Käy myös kurkkaamassa maskottiamme VERSUS-robottia Youtubessa https://youtu.be/ohtFT2Ucu58
Olemme alkusyksyn aikana mukana Ksaon ja Ekamin aloittavien opiskelijoiden päivillä keräämässä kyselyaineistoa ja testaamassa ensimäistä peliversiota. Lisää VERSUS-hankkeen kuulumista ja pelitestauksista lähiaikoina.
Kirsi Purhonen, projektipäällikkö
Versus: Tupakkatuotteisiin liittyviin nuorten vertaisuskomuksiin vaikuttaminen pelillisin ja kuvallisin menetelmin
Tiedot
Budjetti
Yhteystiedot
Jussi Ronkainen
Tutkimusjohtaja
050 312 4983
etunimi.sukunimi@xamk.fi
Miikka-Petteri Lesonen
TKI-asiantuntija
044 702 8583
etunimi.sukunimi@xamk.fi
Kirsi Purhonen
Projektipäällikkö
044 702 8487
etunimi.sukunimi@xamk.fi
Angelika Polak
Projektityöntekijä
044 702 8482
etunimi.sukunimi@xamk.fi
Marja-Leena Kauronen
Terveyden edistämisen asiantuntija
044 702 8441
etunimi.sukunimi@xamk.fi
Ronja Pölkki
Projektityöntekijä
044 702 8474
etunimi.sukunimi@xamk.fi