Työelämäpolku
KV-osaajat töihin
Autamme kansainvälisiä opiskelijoita ja paikallisia yrityksiä kohtaamaan luomalla Työelämäpolku-mallin, joka viitoittaa tietä työharjoittelun kautta kohti opinnäytetyötä ja työllistymistä alueelle.
International student of today is the international expert of tomorrow.
Ratkaisuja Kymenlaakson osaajapulaan
Hanke edistää kansainvälisiä rekrytointeja erityisesti Kymenlaakson vientiä harjoittavissa yrityksissä. Yritysten kv-rekrytointikyvykkyyteen liittyvien haasteiden lisäksi kansainvälisillä tutkinto-opiskelijoilla ei ole ammatillista verkostoa, jonka avulla integraatio kampuspaikkakunnille ja alueen yrityksiin onnistuisi opintojen päätyttyä.
Ratkaisemme Kymenlaakson osaajapulaa edistämällä kansainvälisiä rekrytointeja alueen yrityksissä.
Työelämäpolku-hanke etsii ratkaisuja näihin haasteisiin sekä kv-opiskelijoiden että yritysten näkökulmista. Hankkeessa rakennetaan ja pilotoidaan yhdessä opiskelijoiden ja yritysten kanssa 2-4 eri toimialalle suunniteltu, pilotoitu ja dokumentoitu työelämäpolku, joka edesauttaa kv-opiskelijoiden integroitumista suomalaiseen työelämään ja alueen yrityksiin.
Mitä teemme?
Työelämäpolku-malli ja sen toimialakohtainen räätälöinti
Työelämäpolun pilotointi opiskelijoiden ja yritysten kanssa
Työelämäpolun dokumentointi ja valmistelu sovellettavaksi eri toimi- ja koulutusaloille
Työelämäpolun valmistelu jatkokehittämistä varten
Yrityksille
- Olemassaolevien työelämäpolku-mallien tunnistaminen ja vertaaminen mallin kehittämiseksi
- Työelämäpolun askelten tunnistaminen yritysten HR:n kanssa
- Toimialakohtaisten työelämäpolkujen mallintaminen hyödyntäen Xamkin työharjoittelu- ja opinnäytetyöprosesseja
- Työkulttuuriin liittyvien koulutusten järjestäminen
- Osallistuvien yritysten tukeminen työelämäpolun pilotin aikana
Opiskelijoille
- Työelämäpolusta viestiminen ja osallistumismahdollisuus mallin pilotointiin
- Opastus suomalaiseen työelämään ja yrityskulttuuriin sekä vaadittuihin teknologisiin taitoihin
- Ohjatut työharjoittelut ja opinnäytetyöt hankkeeseen osallistuvissa yrityksissä
Mallin kehittäminen
- Palautekeskustelut yritysten ja opiskelijoiden kanssa
- Kokemusten kerääminen ja dokumentointi mallin piloteista
- Työelämäpolun viimeistely yhteiskehittäen yritysten ja opiskelijoiden kanssa
- Työelämäpolun dokumentointi, jalkauttaminen ja seuraavien kehitysaskeleiden valmistelu
Työelämäpolku-malli
- Parempi ymmärrys työnantajan ja opiskelijan odotuksista ja tarpeista
- Toiveena palkallinen työharjoittelu
Opiskelijalle
- Selkeät, ohjatut askeleet opintojen aikana
- Mahdollisuus työharjoittelun ja opinnäytetyön suorittamiseen
- Suomalaiseen työelämään integroituminen
Työnantajille
- Selkeät askeleet kansainvälisten osaajien löytämiseen ja rekrytointiin
- Opiskelija saa työkokemusta
- Työharjoittelussa tärkeintä:
- Sosiaalisuus: työskentely paikan päällä
- Oppiminen ja vastuunottaminen: opiskelija tekee oikeita työtehtäviä
- Arjen työelämän oppiminen: mitä tarkoittaa työskennellä klo 8-16
- Työnantajan on varattava resursseja opiskelijan ohjaamiseen
- Työharjoittelun osuus opinnoista on 30 opintopistettä
- Perusharjoittelu (10 op) = 8 viikkoa =~300 tuntia (~37.5 tuntia viikossa)
- Syventävä harjoittelu (20 op) =12 viikkoa =~450 tuntia (~37.5 tuntia viikossa)
- Yhteensä 20 viikkoa / 5 kuukautta kokopäivätyötä
- Jos opiskelija suorittaa molemmat harjoittelut yhdistettynä (sovittava erikseen työharjoittelukoordinaattorin ja työnantajan kanssa), tuntimäärä on ~750h yhteensä
- Työtunnit on määritelty työaikalaissa (605/1996) ja harjoittelijan työsopimuksessa. Viikottainen työaika voi siis olla esimerkiksi 37,5−40 tuntia.
Työharjoitteluprosessi
Erilaisia harjoittelumalleja
Perinteisen harjoittelumallin lisäksi harjoittelu voidaan tehdä myös kiertävällä tai tandem-mallilla. Pääasia on, että harjoittelu tukee opiskelijan oppimista sekä yrityksen tarpeita.
Kiertävä malli
Opiskelija voi harjoittelun aikana kiertää esimerkiksi yrityksen eri toimipisteissä tai toiminnoissa. Harjoittelu voidaan jakaa esimerkiksi 2-4 viikon jaksoihin.
Mallia voidaan lähestyä opiskelijan tarjoaman osaamisen kautta eli opiskelija on tuotteistanut oman osaamisensa erilaisiksi paketeiksi, joista yritys/yritykset valitset sopivat harjoittelun ajaksi. Opiskelija tekee näitä tuotteistamiaan töitä aina harjoittelun yhden jakson ajan.
Tandem-malli
Tandem-harjoittelussa harjoittelupaikassa on kaksi opiskelijaa, jotka työskentelevät parina koko harjoittelun ajan yhteisten työtehtävien äärellä. Tandem voidaan toteuttaa niin, että toinen opiskelija on kansainvälinen ja toinen suomalainen, tai niin, että molemmat ovat kansainvälisiä opiskelijoita, mutta eri koulutusaloilta.
Opintojen sisältö: Mitä Digital International Business -opintoihin kuuluu?
Koulutusohjelma Digital International Business, BBA-ohjelma on 210 op. Yksi opintopiste vastaa noin 27h opiskelijan työtä. Opiskelija suorittaa tämän ohjelman keskimäärin 3,5 vuodessa. Ydinkompetenssit ovat 150 op ja täydentävät 60 op, jotka sisältävät koulutusohjelman syventäviä opintoja (45 op) ja 15 op, jotka kukin opiskelija valitsee täysin itsenäisesti (ns. vapaasti valittavat opinnot).
Jokaisella kurssilla odotetaan TKI (tutkimus, kehittämis ja innovaatio) -yhteistyötä ja se voi sisältää erilaisia liiketoimintaan liittyviä tehtäviä, business caseja tai suoria liiketoimintaprojekteja paikallisten tai kansainvälisten yritysten kanssa.
Liiketoiminnan perusosaamisen lisäksi opiskelijat keskittyvät muun muassa liikeviestintään, yrittäjyyteen sekä talous-, tilasto- ja matemaattisiin taitoihin. Lisäksi ohjelmassa kasvatetaan digitaalisia, markkinoinnin, innovaation ja tekoälyn osaamista. Valmistuakseen opiskelija suorittaa perusharjoittelun (10 op) ja jatkoharjoittelun (20 op). Opinnäytetyöprosessi kestää vielä 30 op.
Opiskelijaprofiilit Xamkin Nursing-koulutuksessa
Nämä opiskelijaprofiilit on tehnyt Anne Heikka osana hänen opinnäytetyötään ”Sujuvan opiskelupolun kehittäminen Nursing-opiskelijalle palvelumuotoilun keinoin”. Opiskelijaprofiilit ovat todelliseen kerättyyn aineistoon perustuvia fiktiivisiä henkilöitä. Niiden tarkoitus on havainnollistaa tutkimuksen kohteena olevan kohderyhmän kokemuksia, haasteita ja toiveita.
Opiskelen perheen ehdoilla.
Pabitran aviomies ehti asua jonkin aikaa Suomessa, kunnes hän ehdotti Pabitralle, että koko perhe muuttaisi hänen peräänsä Suomeen. Insinööriksi kouluttautunut Pabitran mies on töissä rakennusfirman varastolla ja siellä hän oli myös saanut tietää Suomessa vallitsevasta sairaanhoitajapulasta.
Hänen ehdotuksensa olikin, että Pabitra hakisi opiskelupaikkaa sairaanhoidon koulutusohjelmasta. Pabitra on aina halunnut työskennellä ihmisten parissa, mutta hänen suomen kielen taitonsa on melko heikko.
Pabitra pyrkii matkustamaan Helsingistä Kotkaan opintojen pariin, mutta harmillisen usein joku perheen kolmesta lapsesta on kipeänä. Pabitra joutuu iemään heitä lääkäriin tai jäämään kotiin hoitamaan yhtä tai useampaa lasta.
Myös Suomessa asuvat muut sukulaiset tarvitsevat apua. Pabitran mielestä suku ja ystävät ovat tärkeintä elämässä. Toisinaan hän kokee opiskelujen ja oma perhe-elämän tasapainottamisen olevan melko haasteellista.
Haasteet
- Suomen kieli
- Ajankäyttö
Vahvuudet
- Into alaa kohtaan
- Positiivinen asenne
Tavoitteet
- Työelämään pääsy
- Vakaa perhe-elämä
Huomioitavaa
- Tarvitsee tukea perhe-elämän ja opintojen yhdistämisessä
Pabitran polku
”Elämä on muuten hyvin, mutta kaipaan Suomessa asuvaa miestäni.”
”Hei kulta, minäkin kaipaan sinua ja lapsia. Mitä jos hakisit opiskelemaan tänne?
”Olen aina halunnut työskennellä sairaanhoitajana. Xamkilla näyttää olevan käynnissä myös Early Bird -haku.”
”Olen niin iloinen päästessäni mieheni luo. Meitä odottaa korkea elintaso ja uusi elämä.”
”Tykkään sairaanhoitajaopinnoista ja luokkakaverit ovat mukavia.”
”Suomen kieli on kyllä melko vaikeaa. En tiedä, mitä tästä tulee…”
”Lisäksi lapset ovat turhan usein kipeänä. Joudun jäämään heidän kanssaan usein kotiin, jolloin oppitunnit jäävät välistä.”
”Eniten elämässä minulle tuovat iloa perhe ja ystävät. Katsotaan myöhemmin, miten opintojen kanssa käy.”
Elämä on seikkailu.
Kiara tuli Kotkaan opiskelemaan Xamkiin sairaanhoitoa. Hän ei ole aiemmin ikinä ottanut vastuuta omasta elämästään ja on siitä syystä epävarma. Hän tykkää kyllä matkustella ja nähdä maailmaa. Suurin osa sukulaisista asuu kotimaassa ja heitä on jonkin verran ikävä.
Kiara puhuu englantia, mutta suomen kieli tuntuu haastavalta. Kiara tutustuu melko hyvin toisiin ihmisiin, mutta ei ole vielä varma, mitä tarkalleen ottaen haluaisi tehdä tulevaisuudessa.
Kiara on diginuori ja käyttää innokkaasti sosiaalista mediaa. Hän on tehnyt itsestään paljon päivityksiä someen ja seuraa myös paljon muita nuoria, jotka liikkuvat eri puolilla maailmaa.
Kiara tuntee olevansa vielä nuori ja valmis kokeilemaan erilaisia asioita elämässä. Hän sanoo olevansa onnekas, koska kotimaassa asuvat vanhemmat ovat keskiluokkaisia ja tukevat häntä itsenäistymisessä.
Haasteet
- Suomen kieli
- Motivaatio opiskella
Vahvuudet
- Nuoruuden into
- Digiosaaminen
Tavoitteet
- Oman urapolun löytäminen
- Itsenäistyminen
Huomioitavaa
- Tarvitsee vahvaa ohjausta oman urapolun löytämisessä
Kiaran polku
”On aika itsenäistyä. Vanhempani lupasivat maksaa opintoni ulkomailla.”
”Haen Xamkiin, suoritan pääsykokeen ja haastattelun.”
”Minut hyväksytään Nursing-opiskelijaksi!”
”Haen viisumin, hankin matkalipun ja matkustan Suomeen.”
”On pimeää, tunnen oloni yksinäiseksi ja kaipaan perhettäni.”
”Viihdyn kuitenkin opinnoissani ja tutustun uusiin ihmisiin.”
”Matkustelen Suomessa ja rakastun luontoon ja sen puhtauteen.”
”Selätän koti-ikävän ja löydän tasapainon elämässäni. Taisin tehdä sittenkin oikean valinnan!”
Kun jotain haluaa, sen myös saa.
Felix matkusti Suomeen opiskelemaan sairaanhoitoa. Hänellä on kotimaassa suoritettu akateeminen tutkinto ja useamman vuoden kokemus työelämästä. Felixin kotimaassa on kuitenkin heikko taloudellinen tilanne. Siitä syystä Felix on jättänyt kotimaansa ja lähtenyt Suomeen saadakseen tutkinnon ja työn, jolla hän voisi saavuttaa paremman elintason.
Felixillä on haasteita suomen kielen kanssa, mutta hän on hyvin optimistinen siitä, että kielitaito kohentuu, kunhan hän vain tekee töitä asian eteen.
Felix on sosiaalinen ja hän on jo löytänyt uusia ystäviä sekä osa-aikatyön hoiva-avustajana hoivakodista pk-seudulta. Ikäihmiset ovat ottaneet hänet hyvin vastaan työpaikalla.
Haasteet
- Suomen kieli
- Osaamisen osoittaminen
Vahvuudet
- Työelämäkokemus
- Sinnikkyys
Tavoitteet
- Vakituinen työ
- Korkea elintaso
Huomioitavaa
- Tarjottava sopivasti vaihtoehtoja ja faktaa
Felixin polku
”Hei, olen Felix Fokus ja toimin korkeakoulussamme lehtorina. Toiveenani on hyödyntää lahjojani myös muilla aloilla ja saavuttaa parempi elintaso jossakin länsimaassa.”
”Xamkilla oli tarjolla Early Bird -hintaan kansainvälisiä sairaanhoitajaopintoja. Hain niihin, suoritin pääsykokeen ja sain Kotkasta opiskelupaikan. Seuraavaksi lennän Helsinkiin.”
”Nämä opinnot ovat todella mielenkiintoisia. Tunnen olevani oikealla alalla. Ainoastaan suomen kieli tuntuu jonkin verran haastavalta, mutta eiköhän sekin onnistu, kun teen asian eteen tarpeeksi töitä.”
”Sain onnekseni hoiva-avustajan osa-aikatöitä lähellä asuinpaikkaani olevasta hoivakodista. Asukkaat pitävät minusta paljon ja opin heiltä hyvin suomea. Tämä työ sopii hyvin sairaanhoitajaopintojeni rinnalle ja saan tuloilla maksettua myös opintojeni lukukausimaksua.”
Julkaisut
Sujuvan opiskelupolun kehittäminen Nursing-opiskelijalle palvelumuotoilun keinoin
Anne Heikan opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun keinoin sujuva opiskelupolku ulkomaalaistaustaisille sairaanhoitaja (Nursing) opiskelijoille. Koulutuksen tarkoitus on vastata Kymenlaakson vakavaan sairaanhoitajapulaan tuottamalla alueelle pätevää henkilöstöä.
Näe minut – tässä ja nyt
Xamkin nursing-koulutuksen opiskelijat kertoivat työharjoitteluun liittyvistä kokemuksistaan palvelumuotoilun työpajoissa.
Artikkeli on julkaistu Xamkin Read -verkkolehdessä 2/2024. Kirjoittaja on opiskelijapalveluneuvoja Anne Heikka, joka teki opinnäytetyönsä nursing-koulutuksen opiskelijoiden työelämäpolun kehittämisestä.
Ammattikorkeakoulut ovat Suomen selkäranka
Vuoden 2023 Suomi Areenassa Porissa, yhteiskunnallisissa koulutuskeskusteluissa, nousi esiin yliopiston merkitys alueen elinvoimaisuuden takaajana.
Artikkeli on julkaistu Xamk Next -verkkolehdessä 19.10.2023. Kirjoittaja on Työelämäpolku-hankkeen projektipäällikkö Riku Happonen.
Vetovoimaa on – miten saadaan pitovoimaa?
Kymenlaakso houkuttelee kansainvälisiä opiskelijoita. Isoksi pullonkaulaksi on kuitenkin muodostunut alueen yritysten haluttomuus rekrytoida opiskelijoita töihin tai edes harjoittelujaksoille. Kauppakamari kutsui koolle laajan konsortion miettimään kansainvälisten opiskelijoide integrointia maakuntaan.
Artikkeli on julkaistu Kymenlaakson kauppakamari -lehden numerossa 1/2024. Kirjoittaja Kirsi Juura. Artikkeliin on haastateltu Työelämäpolku-hankkeen projektipäällikkö Riku Happosta.
Kokemuksia hankkeen toiminnasta
Nursing-opiskelijoiden työelämäpolun muotoilua
Ihmisten välisiä kohtaamisia – työpajatyöskentelyä nursing-ryhmäläisten kanssa Kotkan kampuksella, osa 2
Tapahtumat
Suomiareena 29.6.2023: MUST – Monimuotoisuus uusi supervoima työelämään
MUST-hanke eli Monimuotoisuus Uusi Supervoima Työelämään. Keskustelua suomalaisten yritysten kansainvälistymisen tärkeydestä. Samalla keskustelemme Suomen Nuorkauppakamareiden uudesta kansallisesta kilpailusta, jossa valitaan Suomen kansainvälisin työnantaja kolmessa kategoriassa.
Yhteistyö
Työharjoittelu Lumon Oy:lla
Digital International Business -opiskelija Rushitha Fonseka teki kesällä 2023 työharjoittelunsa Lumon Oy:lla. Videolla hän kertoo, millainen kokemus oli ja kuinka hän tutustui yritykseen.
Lumon Oy tekee vahvaa yhteistyötä Xamkin kanssa.
Kouvolan kaupungin ja Kohoa Synergiakeskuksen työharjoittelijat
Kesällä 2024 Kouvolan kaupunki työllisti kaksi kansainvälistä opiskelijaa henkilöstöhallinnon ja viestinnän tehtäviin kaupungintalolla sekä maahanmuuttajien ohjauksen ja neuvonnan tehtäviin MOONAssa. Lisäksi yksi opiskelija suoritti harjoittelunsa Kohoa Synergiakeskuksella. Videolla opiskelijat kertovat kesän kokemuksistaan.