PAMU Savonlinna
Hankkeen tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun avulla entistä asiakaslähtöisempää toimintakulttuuria Savonlinnan seudulle.
Hanke on päättynyt.
PAMU Savonlinna -hankkeessa kehitetään ja otetaan käyttöön palvelumuotoilun toimintatapa, jonka avulla luodaan entistä asiakaslähtöisempää toimintakulttuuria Savonlinnan seudulle. Tuloksena alueen tuotteita ja palveluympäristöjä suunnitellaan ja muotoillaan entistä houkuttelevimmiksi.
Toimenpiteet
- Palvelumuotoilun LivingLab-toimintamallin luominen Savonlinnan seudulle
- Yritysten käyttäjälähtöisen palveluliiketoiminnan kehittäminen:
-
- PAMU Savonlinna –valmennukset 1 ja 2
- Palvelupuntari – palveluliiketoiminnan kypsyyden mittaamiseen ja kehittämiseen
- Uuden viestinnän ja yhteismarkkinoinnin toimintatavan rakentaminen.
Palvelumuotoilu ja nopeat kokeilut -webinaari 20.5. klo 9-10
Mitä palvelumuotoilulla on annettavaa tilanteeseen, jossa vaaditaan aitoa ketteryyttä ja kykyä selvitä epävarmassa tilanteessa?
Vieraana on Tom Hagelberg, toimitusjohtaja Tamora Muutosmuotoilu Oy. Tom uskoo kokeiluihin ja näkee mahdollisuuksia siellä, missä muut näkevät esteitä.
Webinaari on kaikille avoin ja maksuton, mutta vaatii ilmoittautumisen 17.5.2020 mennessä:
https://www.lyyti.in/palvelumuotoilu_ja_nopeat_kokeilut
PAMU-valmennus 2 starttaa 4.6.2020
Mitä annettavaa palvelumuotoilulla on tilanteeseen, jossa vaaditaan äärimmäistä aitoa ketteryyttä ja kykyä sopeutua epävarmaan tilanteeseen?
Sujuvat palvelut ja asiakasymmärrys saavat liiketoimintasi uuteen kasvuun. Tule mukaan kehittämään asiakasymmärrystä ja yrityksesi palveluprosesseja Savonlinnassa starttaavassa PAMU Savonlinna palvelukehittämisen valmennuksessa. Saat käytännön työkaluja asiakaslähtöiseen palvelujen kehittämiseen. Valmennus herättelee katsomaan asioita uusista näkökulmista, miten voimme luoda uutta liiketoimintaa.
Valmennus on Sinulle, joka toimit tuotannollisessa yrityksessä tai palvelualalla kuten kaupan-, ravintola- ja catering- tai matkailun aloilla asiantuntija- ja kehitystehtävissä tai yrittäjänä.
Artikkelit
Xamk Beyond 2020. At Your Service – Business Development, Co-operation and Sustainability
Hankkeen teemaan liittyvä artikkeli ”A Maturity Model for Service Development for Smes” on luettavissa julkaisusta Xamk Beyond 2020. At Your Service – Business Development, Co-operation and Sustainability. Artikkelin ovat kirjoittaneet Kaija Villman sekä Mervi Rajahonka.
Kirjoittaja työskentelee kartanovastaavana Tiittalan kartanolla, Etelä-Savon maakunnassa, Sulkavalla. Töiden ohella hän suorittaa matkailu- ja palveluliiketoiminnan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa sekä käy satunnaisissa koulutuksissa, joita innokas pomo tarjoaa.
”Mikä h** on palvelumuotoilu”, kävi mielessäni, kun pomoni linkkasi minulle koulutuksen, johon halusi minun osallistuvan. Palvelumuotoilu oli sanana itselleni kaukaisesti tuttu, ja tiesin, että palvelumuotoilun ajatuksena on asiakkaan ja palveluntarjoajan ”voimien” yhdistäminen parempien palveluiden luomisessa.
Koulutus oli yrityksille tarjolla olevaa maksullista valmennusta ja osa PAMU Savonlinna -hanketta, jonka toteuttavat yhteistyössä Ammattiopisto SAMIedu, Xamk Pienyrityskeskus ja Savonlinnan Hankekehitys Oy. Hanketta rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta.
Lähdin kurssille mukaan odottavaisin mielin ja halusin myös pitää mieleni avoimena tulevalle ja mahdollisille haastaville tehtäville, joita valmennuksen aikana voisi eteen tulla. Takaraivossa hieman pelotti myös ajatus siitä, kuinka aika tulisi riittämään päivätöiden ja yamk-opintojen ohella.
Olin valinnut opinnäytetyöhön aiheeksi oman työpaikkani, Tiittalan kartanon, majoituspalveluiden kehittämisen.
Valmennuksen alussa tutustuttiin jo ennalta tuttuihin termeihin, kuten palvelupolkuun, palvelukohtaamisiin ja palveluelementteihin. Valmennuksen alkuvaiheilla huomasin, että voisin yhdistää tämän koulutuksen omaan opinnäytetyöprosessiini, jota olin juuri aloittelemassa. Olin valinnut opinnäytetyöhön aiheeksi oman työpaikkani, Tiittalan kartanon, majoituspalveluiden kehittämisen. Opparini otsikko sai siis jatkoa ja kulkee tällä hetkellä nimellä: Majoituspalveluiden kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin – Tiittalan kartano.
Palveluprototypoinnin ideana on nopeat kokeilut, ilman viikkojen ja kuukausien hiontaa, jotta ideoita päästään testaamaan käyttäjillä heti alkuvaiheissa.
Valmennuksen edetessä pääsimme syvemmälle palvelumuotoiluun, ja tällaiselle pitkään empivälle ja jahkailevalle persoonalle meinasi mennä sormi suuhun, kun eteen tuotiin palveluprototypointi ja nopeat kokeilut. Taas muistutin itseäni avoimesta mielestä, jota piti hetki kaivella esille.
Palveluprototyypeistä kuulimme mielenkiintoisia esimerkkejä. Jos kerran Helsinki–Vantaan lentokentällä oli pystytty nopeilla prototyypeillä testaamaan turvatarkastuksen toimivuutta ja kehittämään sitä asiakasystävällisemmäksi, niin miksei se sitten onnistuisi myös Sulkavalla pienessä kartanossa. Palveluprototypoinnin ideana on nopeat kokeilut, ilman viikkojen ja kuukausien hiontaa, jotta ideoita päästään testaamaan käyttäjillä heti alkuvaiheissa.
Seuraavana haasteena olikin sitten tehdä prototyypeistä tarkoituksella karsittuja raakileita, jotta testattava asiakas saataisiin avoimesti ehdottamaan omia ajatuksiaan, ilman rajoittavia ja valintoja ohjaavia palveluntarjoajan päättämiä seikkoja.
Lähdin rakentamaan kolmea vaihtoehtoista vastaanottoprosessin prototyyppiä. Majoittumaan saapuvan asiakkaan vastaanottoprosessit etenivät joko nopean sisäänkirjautumisen, tietopainotteisen tai historiaan painottuvan prosessin kautta. Haastatteluiden avulla testasin Tiittalassa jo aiemmin vierailleilta asiakkailta, mikä vaihtoehdoista on mielekkäin ja mitä ajatuksia ne asiakkaassa herättävät. Voisi ajatella, että mahdollisimman keskeneräisen työn tekeminen tarkoituksella olisi helppoa, vaan eipä ollut. Jatkuvasti meinasivat prototyypit lipsahtaa liian pitkälle harkituiksi.
Haastatteluiden edetessä minullekin selvisi konkreettisesti, mitä tarkoitetaan mahdollisimman ”alkeellisilla” prototyypeillä, sillä haastateltaviltani nousi hyviä omia ehdotuksia ja huomioita prosessiin ja myös itse vastaanottoaulan sisustukseen ja opasteisiin. Näiden lyhyiden haastatteluiden aikana sain haastateltaviltani laajempia näkemyksiä ja omia ideoita palveluin kehittämiseen, kuin olin kertaakaan aiemmin saanut palautekyselyiden avulla.
Valmennus opetti itselleni, että asioita voi testata nopeallakin aikataululla, jopa keskeneräisinä, ja joskus parhaita vastauksia saadaan silloin, kun ei tietoisesti lähdetä hakemaan juuri niitä vastauksia, joita itse odottaisi saavansa.
PAMU-koulutuksen kautta sain arvokkaita työkaluja omassa opinnäytetyössä etenemiseen. Koulutuksen sai myös hyväksiluettua osaksi yamk-opintojani. Hyväksiluku, asia, josta jokainen opiskelija varmasti pitää. 😉
Iina Reponen
Matkailu- ja ravitsemisalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelija
Mikkelin kampus
Podcastit
Mitä asiakasarvo on?
Pekka Töytäri, Aalto-yliopiston tuote- ja palvelujärjestelmien työelämäprofessori ja Kalle Reunanen, Innomaatti Oy:n toimitusjohtaja ovat molemmat pohdiskelleet työssään liki 20 vuotta arvoa ja asiakasarvon käsitettä. Puhe on asiakasarvosta, eli mikä on asiakkaalle tärkeää. Entä, kun arvo on subjektiivinen kokemus, joten voidaanko asiakasarvoa mitata tai miten arvosta viestitään.
Miten asiakasarvoa luodaan?
Tässä Asiakasarvon äärellä podcastin toisessa osassa Kalle Reunanen ja Pekka Töytäri jatkavat keskus-telua asiakasarvosta miettien muun muassa, miten arvoketjut muuttuvat ja miten riskit ja tuotot jakau-tuvat eri tavalla kuin aiemmin. Kaikki lähtee jälleen siitä, että miten toimitaan osana asiakkaan arkea.
Mitä se tarkoittaa kun yrityksessä palvelumuotoillaan?
Yrittäjä Jarkko Saari, Toisintekijät Oy kertoo millaista palvelukehittämisen ja palvelumuotoilun matkaa heillä tehdään. Toisintekijät on sosiaalialan yritysvalmennusta ja Elämänhuoltamon palveluita tuottava yritys. Jarkkon kanssa palvelukehittämisen kysymyksiä on pohtimassa kasvuyritysvalmentaja ja palvelumuotoilija Outi Ihanainen-Rokion Growthsetters Oy.
Miten pienikin yrittäjä saadaan verkkoon?
Miten pienikin yrittäjä saadaan verkkoon ja mitä digitalisaatio tarkoittaa yrittäjälle? Entä miten asiakaslähtöisyys toteutuu verkossa?
Näitä yhdessä pohtivat viestinnän, markkinoinnin ja myynnin kehittäjä Outi Ihanainen-Rokio, Growthsetters Oy sekä sarjayrittäjä ja verkkokaupan palveluihin erikoistuneen Woolman Oy:n toimitusjohtaja Juha Harju.
Palvelumuotoilu ja nopeat kokeilut
Mitä palvelumuotoilulla on annettavaa tilanteeseen, jossa vaaditaan aitoa ketteryyttä ja kykyä selvitä epävarmassa tilanteessa?
Kuuntele kouluttajana ja palvelu- ja muutosmuotoilijana toimivan Tom Hagelbergin (Tamora Muutosmuotoilu Oy) mietteitä palvelumuotoilusta ja nopeista kokeiluista.
Musta joutsen – Suunnitellen ja suoraan toimintaan
Miten toimia tilanteessa, jossa ei ole mahdollista tehdä selkeää suunnitelmaa, mutta silti pitää toimia ja edetä?
Yrittäjä, ajatusjohtaja ja tekniikan tohtori Jukka Ala-Mutkan (Growman Oy) ajatuksia johtamisesta, erityisesti palveluliiketoiminnassa ja digitaalisessa liiketoimintaympäristössä.
Videot
Saimaa Coop
luo puuttuvia palveluja
Tiittalan kartano
kehittää majoituspalveluja
Tapahtumat
Kuinka kohtaan asiakkaan verkossa kotimaassa ja ulkomailla? -webinaari
28.04.2021
Palvelumuotoilusta nostetta bisnekseen – webinaari & sparraustilaisuus
4.11.2020
Palvelumuotoilu ja nopeat kokeilut -webinaari
20.5.2020
PAMU Savonlinna 2 -valmennus starttaa 4.6.2020!
4.6.2020
Ajankohtaista
Savonlinnalainen Iltakoti Oy on kasvanut vauhdilla viime vuodet ja haluaisi tarjota jatkossa palveluja hybridimallilla, joka yhdistää kotiin annettavat palvelut sekä tehostetun ja tavallisen palvelumallin.
Savonlinnassa aletaan jälleen viiden vuoden tauon jälkeen tarjota myös ns. tavallista palveluasumista. Kaupungin suurimpiin yksityisiin hoiva-alan palveluiden tarjoajiin kuuluvan Iltakoti Oy:n toimitusjohtaja Jari Leskinen toivoo, että yritys voisi taas tarjota tavallista ympärivuorokautista palveluasumista asiakkailleen.
Vankan kokemuksen kiinteistöalan johtotehtävissä hankkinut Leskinen on luotsannut Iltakoti Oy:tä kahdeksisen vuotta. Sinä aikana toiminta on laajentunut niin, että on rakennettu toinen palvelutalo, ja konserniin on ostettu kiinteistö- ja siivouspalveluja tarjoava yritys. Samalla henkilöstön määrä on kasvanut noin 20:stä noin 130:een. Myös liikevaihto on moninkertaistunut.
Konsernin rakenne on sikäli poikkeuksellinen, että emona toimii voittoa tavoittelematon yhdistys. Lisäksi konserniin kuuluu kaksi osakeyhtiötä. Käytössä on yhteiskunnallinen yritys -merkki,
joka kertoo siitä, että mahdolliset voitot palautuvat toiminnan kehittämiseen.
Korona-aika pisti hoivakodit tiukille. Suojavälineiden hinnat ovat kivunneet välillä ennätyksiin. Henkilökunta on pitänyt kiinni turvaväleistä ja rajoittanut sosiaalista kanssakäymistään suojatakseen työpaikkansa asiakkaita. Omaisten vierailuja on jouduttu rajoittamaan etenkin sisätiloissa. Myös sijaisjärjestelyt ovat olleet tavanomaista hankalampia toteuttaa.
Toissa keväänä ryöpsähtänyt hoivakriisi sai aikaan sen, että poliittiset päättäjät nostavat hoitajamitoitusta 0,5:stä 0,7:ään vaiheittain. Jari Leskinen uskoo oman yrityksensä kokemusten pohjalta, että hyvin johdetuissa yrityksissä maltillisempikin hoitajamitoitus olisi ollut riittävä. Häntä askarruttaakin, mistä löydetään tarpeeksi ammattilaisia, jotta mitoitukset saadaan täytettyä valtakunnan tasolla ja mistä kunnat ottavat rahan kasvaviin hoivakuluihin.
Jari Leskisellä on mielessään uusien palvelujen kehittäminen. Siksi hän lähti mukaan Xamk Pienyrityskeskuksen aloittaessa Savonlinnassa palvelumuotoilun Pamu 1 -valmennuksen. Omaan työkalupakkiin valmennuksesta jäikin menetelmiä siitä, miten asiakkaiden kanssa yhdessä kehitetään uusia palveluita.
Teksti, kuva ja videoleikkeet: Päivi Kapiainen-Heiskanen
PAMU 1 -valmennuksen osallistuja: ”Tämä kurssi jokaisen savonlinnalaisen yrityksen pitäisi käydä!”
Miten oma yritys saisi hyödyn irti digitaalisesta liiketoiminnasta näinä äärimmäistä sitkeyttä ja ketteryyttä vaativina aikoina? Savonlinnan alueen yrittäjille tällaisia työkaluja ja tuoreita näkökulmia tarjoaa kuukauden kuluttua alkava palvelumuotoilun j a -liiketoiminnan valmennus.
Nyt toista kertaa järjestettävä PAMU Savonlinna sai ensimmäiseen valmennukseen osallistuneilta todella hyvää palautetta. Uuteen valmennukseen mukaan ovat tervetulleita eri alojen pk-yritykset. Valmennus antaa käytännönläheisiä työkaluja yrityksille, kun ne kehittävät digitaalista liiketoimintaansa yksin ja yhteistyökumppaneidensa kanssa.
”Tänä keväänä on nähty, että moni yritys on pystynyt luomaan aivan uudentyyppisiä tuotteita ja palveluita asiakkailleen yhteistyössä eri alojen yritysten kanssa. Siksi haluamme, että osallistujat pääsevät peilaamaan omia kehittämisajatuksia muiden kanssa”, projektipäällikkö Kaija Villman Xamk Pienyrityskeskuksesta sanoo.
Webinaareja ja podcasteja
Jo ennen varsinaisen valmennuksen alkua osallistujille järjestetään verkon välityksellä tietoisku aiheesta: Mitä palvelumuotoilulla on annettavaa tilanteessa, jossa vaaditaan äärimmäistä resilienssiä ja aitoa ketteryyttä? Sen pitää toimitusjohtaja Tom Hagelberg Tamora Muutosmuotoilu Oy:stä. Hän työskentelee itsekin palvelu- ja muutosmuotoilijana, uskoo kokeiluihin ja näkee mahdollisuuksia siellä, missä muut näkevät esteitä.
Varsinainen valmennus alkaa 4.6., kun digitaaliseen liiketoimintaan erikoistunut sarjayrittäjä ja tutkija Jukka Ala-Mutka esittelee tuoreita hyviä esimerkkejä siitä, miten digitaalisilla ratkaisuilla on luotu yrityksille ketterästi uutta kannattavuutta, kun entiset liiketoimintamallit on kyetty kääntämään ylösalaisin. Hän on tutkinut ketteryyttä 20 vuotta, kirjoittanut aiheesta useita kirjoja.
”Hän on pitkään seurannut, miten muualla kehitetään uusia malleja, ja hän myös kuvaa osallistujille digitaalisen liiketoiminnan tulevaisuuden näkymiä.”
Sekä Hagelbergin että Ala-Mutkan puheenvuorot kuullaan verkon välityksellä. Xamk Pienyrityskeskus julkaisee heiltä myös lyhyemmät podcast-puheenvuorot verkkosivustollaan.
Vauhtia omaan kehityshankkeeseen
Valmennus jatkuu kesätauon jälkeen 30.8. Syksyn aikana järjestetään viisi kokoontumiskertaa, joista kolmen aikana syvennytään palvelumuotoiluun ja lisäksi käsitellään yrityksen brändiä, viestintää ja myyntiä.
”Ajatuksena on, että osallistujayrityksillä olisi omaan liiketoimintaan liittyvä kehityshanke menossa ja sitä jalostettaisiin yhdessä valmentajien ja muiden osallistujien kanssa.”
Osallistujat saavat kartutettua omaa ymmärrystään siitä, ketkä yrityksen asiakkaita ovat, mitä käyttäjälähtöinen kehittäminen on ja miten asiakkaiden tarpeet opitaan tuntemaan ja miten niihin voidaan vastata.
”Valmennuksen edetessä testataan omia oletuksia myös oikeilla asiakkailla, mikä auttaa uudistamaan omaa palvelutarjontaa.”
Kaija Villman tapaa henkilökohtaisesti kaikki valmennukseen mukaan lähtevät, jotta valmennusta voidaan räätälöidä vastaamaan heidän odotuksiaan. Samalla mietitään yhdessä, löytyisikö yrityksestä sopivankokoista kehittämishanketta, jota voitaisiin jatkojalostaa yhdessä valmennuksen kuluessa. Mukaan voi toki lähteä myös ilman kehittämishankettakin, kun oman osaamisen kartuttaminen kiinnostaa.
”Monet yritykset Savonlinnankin seudulla ovat hakeneet ja saaneet kehittämisrahoitusta koronakriisiin räätälöidyistä rahoituslähteistä. PAMU-valmennus tarjoaa hyvän tuen niille yrityksille edistää kehittämisideoitaan, testata niitä ja luoda uudenlaisia kumppanuuksia eri alojen yritysten kanssa. Yhteisestä kehittämisestä on hyötyä myös yrityksille, jotka vasta alkavat kehittää digitaalista liiketoimintaansa.”
Syksyn valmennukset järjestetään joko lähitapaamisina tai verkon välityksellä tai niiden yhdistelmänä vallitsevan tilanteen mukaan.
Valmennukseen voi hakea mukaan toukokuun loppuun saakka ottamalla yhteyttä projektipäällikkö Kaija Villmaniin:
sposti: kaija.villman(at)xamk.fi ja puhelin 040 176 4667, www.pienyrityskeskus.fi
PAMU Savonlinna 2 –valmennuksen lisätiedot ja aikataulu:
https://www.xamk.fi/app/uploads/sites/2/2024/12/avoimen-amkn-kurssit_pamu-savonlinna-2-valmennus.pdf
Ilmoitautumislinkki webinaariin:
https://www.lyyti.fi/reg/palvelumuotoilu_ja_nopeat_kokeilut
PAMU Savonlinna 2 –valmennus on osa PAMU Savonlinna –hanketta, jonka toteuttavat yhteistyössä Ammattiopist SAMIedu, Xamk Pienyrityskeskus ja Savonlinnan Hankekehitys Oy. Hanketta rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta.
Teksti: Päivi Kapiainen-Heiskanen
PAMU Savonlinna
Tiedot
Budjetti
Yhteystiedot
Kaija Villman
Xamk Pienyrityskeskus
0401764667
etunimi.sukunimi@xamk.fi
Elisa Koivunen
SAMIedu
044 550 6234
elisa.koivunen@samiedu.fi
https://www.samiedu.fi/pamu-savonlinna/
Susanna Peura
Savonlinnan Hankekehitys Oy
040 152 5111
susanna.peura@savonlinna.fi
www.elinkeinopalvelut.fi