Ovi
Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon
Hankkeessa kehitettiin koulutus- ja TKI-vientiosaamista sekä jalkautettiin uudenlaista, alueellista yritysyhteistyöverkostoa.
Hanke on päättynyt.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena ovat koulutus- ja TKI-vientiosaamisen kehittäminen, uudenlaisen alueellisen yritysyhteistyöverkoston kehittäminen ja jalkauttaminen sekä Etelä-Savon alueen koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatioiden vientiyhteistyön kehittäminen, jotta koulutus- ja TKI-viennissä päästäisiin mittavampaan liiketoimintaan. Tavoitteena on luoda pysyviä toimintamalleja, jotka mahdollistavat hankkeen jälkeen maksullisen koulutus- ja TKI-palvelumyynnin kasvun ja kansainvälistymisen. Koulutuksen ja TKI-toiminnan osalta valmistellaan uudenlaisia virtuaalisia, ajasta ja paikasta riippumattomia, tutkimuksen ja koulutuksen yhdistämisen mahdollistavia ympäristöjä/tuotteita.
Tiedote: Venäjän tilanteen ja Ukrainan sodan vaikutukset koulutusvientiin Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon – OVI hankkeessa
Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on vaikuttanut myös kohdemarkkinoihin ja yhteistyökumppanuuksiin koulutus- ja osaamisviennissä, joita toteutetaan Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon OVI -hankkeessa. Alkuperäisessä hankesuunnitelmassa Venäjä oli mainittu yhtenä tärkeimmistä koulutusvientialueista Etelä-Savon koulutusvientitoimijoille. Rajan läheisyys ja pitkäaikaiset kumppanuudet sekä aiemmin saavutetut tulokset tukivat tätä tavoitetta.
Sodan alettua käytännössä kaikki yhteistyö ja kauppa venäläisten kumppaneiden kanssa on jäädytetty osana EU-laajuista kauppasotaa ja yhteisiä pakotteita. Pitkäaikaisiin kumppanuuksiin ja rajan läheisyyden tarjoamien mahdollisuuksien varaan rakennettu yhteistyö on ajettu alas. OVI -hankkeessa se tarkoittaa, että käytännössä kaikki Venäjälle suuntautuneet markkinointitoimenpiteet on lopetettu, yhteistyö ja tuotteiden testaaminen venäläisten kumppaneiden kanssa on keskeytetty sekä kaikki suunnitelmat Venäjälle suuntautuvista vienninedistämismatkoista sekä yhteistyöneuvotteluista on peruttu. Venäjän markkinoille suunniteltuja tuotteita tullaan hankkeen päätyttyä mahdollisuuksien mukaan kohdentamaan ja soveltamaan muille markkina-alueille. Sotatilanne ja sen vaikutukset tulivat lähes kaikille yllättäen, joten resurssoinnissa tai riskiarvioissa tällaiseen mahdollisuuteen ei osattu valmistautua.
Erityisesti Etelä-Savon koulutuksen (Esedu) osalta Venäjän tilanne on aiheuttanut merkittävää haittaa koulutusviennille, sillä lähes kaikki Esedun koulutusvientituotteet oli suunnattu Venäjän markkinoille ja suunniteltu yhteistyö sekä tuotteet olivat jo pitkällä erityisesti metsäalalla, IT-puolella sekä liiketaloudessa. Myös Xamkin osalta Venäjän markkinat olivat yksi mahdollinen koulutusvientimarkkina ja joitain tuotteita suunniteltiin ja testattiin venäläisten kanssa. . Näistä toimenpiteistä on nyt luovuttu. Suurin osa koulutusvientituotteista, joita Xamk on ollut suunnittelemassa ovat sovellettavissa pienin muokkauksin tai sellaisenaan myös muille markkina-alueille. Itä-Savon koulutuskuntayhtymällä ei ollut suoraan Venäjälle suunnattuja koulutusvientituotteita, mutta välillisesti matkailusektorin muutosten kautta sillä on vaikutuksia Savonlinnassa suunniteltuun matkailualan yritysverkoston vahvistamiseen.
Tehdään yhdessä koulutusviennistä kansainvälistä liiketoimintaa!
Koulutusvientimenestys syntyy yhteistyössä ja eritasoiset yhteistyöverkostot ovat avainasemassa. Yhteistyöllä saadaan niin organisaatioiden sisäiset kuin alueelliset ja valtakunnalliset resurssit laajemmin käyttöön. Suomalaiselle osaamiselle on kysyntää maailmalla ja asia on yhteinen – lisää tekijöitä tarvitaan!
VOISIKO OSAAMISTASI VIEDÄ ULKOMAILLE? TEE OSAAMISESI NÄKYVÄKSI JA VERKOSTOIDU XENTRE-SOVELLUKSESSA
Xentre-sovellus kokoaa yhteen alueelliset koulutusorganisaatioiden ja vientiyritysten osaajat. Liittymällä sovellukseen saat tehtyä oman osaamisesi ja kiinnostuksen kohteesi muiden koulutusviennin toimijoiden tietoon ja voit verkostoitua heidän kanssaan.
Katso videolta, mitä hyötyä Xentrestä on ja miksi OVI-hankkeen asiantuntijat Tuulia Litmanen (lehtori, sosiaali- ja terveysala) ja Marjut Kasper (lehtori, matkailu-, ravitsemus- ja nuorisoala) ovat ottaneet sen käyttöön.
Luo oma osaajaprofiilisi – tapaamisiin Xentressä!
Lataa sovellus Google Playsta / App Storesta!
Oppeja ja kokemuksia koulutusvientituotteiden kehittämisestä
Oletko kiinnostunut koulutusvientituotteiden kehittämisestä? Katso tältä videolta OVI-hankkeeseen osallistuneiden asiantuntijoiden kokemuksia koulutusvientituotteiden kehittämisestä ja oppeja siitä, mitä koulutusviennissä kannattaa huomioida.
MIKÄ ON XENTRE-SOVELLUS?
Xentre on Xamk:n ylläpitämä yhteisösovellus (toimii mobiilissa ja selaimella), joka kokoaa yhteen Etelä-Savon ja Kymenlaakson yrittäjät sekä yritysten ja koulutusorganisaatioiden vientiosaajat ja asiantuntijat. Xentressä pääset osaksi yhteisöä ja voit olla kätevästi yhteydessä sen jäseniin.
MITEN XENTRE-SOVELLUS TOIMII?
Katso tästä ohjeet, miten saat sovelluksen käyttöösi ja luot oman osaajaprofiilin.
Katso tästä ohjeet profiilisi muokkaamiseen, osaamisesi kuvaamiseen ja verkostoitumiseen sovelluksessa.
TULE MUKAAN ESITTELYSESSIOON
- Mikä on Xentre-sovellus?
- Mitä hyödyn sovelluksen käytöstä?
- Miten teen osaamiseni näkyväksi ja verkostoidun?
tiistaina 16.11. klo 10 – 10.20 tästä
torstaina 18.11. klo 14 – 14.20 tästä
Hankekokonaisuuteen sisältyy:
- Kick-off -aloitustilaisuus 10.12.2019 Juvalla. Tilaisuudessa kuultiin kuulumisia koulutusmatkailusta sekä kokemuksia koulutusviennistä. OVI-hankkeen, sen toimenpiteet ja tavoitteet esitteli Anne Gustafsson-Pesonen. Löydät kaikki tilaisuuden puheenvuorot täältä.
- Osaajatietopankin kokoaminen
- Kansainvälistymisen kehittämisvalmennus
- Viennin edistämismatkat kohdemarkkinoille
- Uusien digitaalisten ja virtuaalisten koulutus- ja TKI-muotojen valmistelu
- Skaalattavien koulutus- ja TKI-vientituotteiden tuotteistaminen
- Yritysverkoston rakentaminen: koulutus- ja TKI-vientitoimijoiden- ja matkailun (mahdollisesti myös muiden toimialojen) kehittämisen yritysyhteistyön mallinnus ja luonti
- Uudenlaisten, konseptoitujen opintopisteettömien koulutusten ja opintoihin liittyvien tutustumistuotteiden kehittäminen ja testaus yhdessä hanketoimijoiden ja yritysverkoston kanssa sekä yritysten ja toimijoiden kansainvälistymiseen liittyvän tki-selvityksen tuottaminen
- Elinvoimaisuuden kehittäminen ja tasapainoisen talouden tukeminen tuottamalla ja tuotekehittämällä laadukkaita kehittämisympäristöjä sekä laadukasta kansainvälistä TKI-benchmarking-tutkimusta ja yhteiskansainvälistä selvitystä
Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon – OVI –hanketta toteuttavat yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Etelä-Savon Koulutus Oy sekä Itä-Savon koulutuskuntayhtymä Ammattiopisto SAMIedu. Hanketta rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke toteutetaan ajalla 2019 – 2022.
Ajankohtaista
Moni viettää lomalla aikaa mökillä, mutta oletko kuullut 5G Mökistä? 5G Mökki on uudentyyppinen oppimis- ja teknologiaympäristö, jossa voi nopeammin päästä kiinni uusiin teknologioihin ja oppia niistä. Xamk on alusta asti ollut mukana kehittämässä tätä tulevaisuuden oppimisympäristöä, joka on herättänyt myös kansainvälistä kiinnostusta. Kuuntele Xamkin Jari Handelbergin haastattelusta, miten konsepti sai alkunsa opiskelijalähtöisesti!
Lue lisää 5G Mökistä Start North -verkoston sivuilta.
OVI’s spring content marketing workshops kicking off soon. You can still join!
The OVI project is inviting anyone interested in participating in a series of workshops about content marketing this spring, to make themselves known.
The workshops will touch upon digital marketing, content marketing, inbound marketing, social media marketing, content planning and content creation.
We will cover theory and best practices, but also discuss and work on real-world cases.
Some of those cases may involve the promotion of educational products that have been created within the OVI project and international marketing by Xamk’s education export team. But there is also room for other cases that participants may bring to the table.
The sessions will be hosted live at Xamk premises in Mikkeli by RDI Specialist Tommi Kuukkanen and Jos Schuurmans, marketing consultant with Cluetail Oy, and will be accessible through Microsoft Teams.
The 6 sessions are scheduled for the following dates, each time from 09:00 to 12:00 hrs.:
- Thu, April 21 (Click here to join)
- Wed, May 4 (Click here to join)
- Thu, May 12 (Click here to join)
- Thu, May 19 (Click here to join)
- Wed, May 25 (Click here to join)
- Wed, June 1 (Click here to join)
The workshops are organised as part of the Exporting expertise and know-how from South-Savo (OVI) -project, which receives partial funding through South Savo Regional Council from the European Regional Development Fund.
Osaamisen viennin ja koulutusviennin kehittäminen ovat yhä tärkeämpiä monelle koulutusorganisaatiolle. Tutkimus- ja kehityshankkeista, alan trendien seuraamisesta ja muiden koulutusvientitoimijoiden tekemisen benchmarkkaamisesta kertyy signaaleja koulutustarpeista. Ideoita vientikelpoisiin koulutustuotteisiin syntyy monin tavoin ja niiden kehittämisen polut ovat vaihtelevia.
Ideat voivat esimerkiksi kummuta tuotetta kehittävän tiimin osaamisesta ja kiinnostuksen kohteista. Näin lähti liikkeelle Team Leadership in the 21st Century -kurssi, jonka kehittäminen alkoi, kun Xamkin ja Esedun liiketalouden ja johtamisen asiantuntijat tulivat yhteen Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon -hankkeessa. Aluksi visiota kansainvälisille markkinoille sopivan koulutustuotteen teemasta ei ollut, mutta tiimi lähti miettimään heitä yhdistäviä tekijöitä:
Yhteisenä tekijänä tiimiläisillä oli kokemus aikaisemmasta Venäjä-yhteistyöstä ja tästä syystä tuotteen kohdemarkkinaksi valikoitui luonnollisesti itänaapuri. Kävimme vasta sitten miettimään yhdessä koulutusaihiota osaamisiemme pohjalta
, kertovat TKI-asiantuntijat Niko Arola ja Elina Pöllänen Xamkin Xentre-yksiköstä. Tuotekehittäjinä olivat myös liiketalouden ja johtajuuden opettaja Jan-Aulis Hiltunen Esedusta sekä TKI-asiantuntija Piritta Parkkari Xentrestä.
Tiimiä yhdistävä johtamisen teema valikoitui nopeasti kehitettävän koulutuksen teemaksi. Tiimityö on universaalisti tärkeä työelämätaito ja modernissa liiketoimintaympäristössä monet organisaatiot luottavat enenevässä määrin tiimien voimaan. Johtamisessa itseohjautuvuus ja valmentava ote ovat sivuuttamassa keskitetyn päätöksenteon, jota haluttiin erityisesti tuoda esille.
Antoisaa ideointia ja mahdollisuuksien runsautta
Mahdollisuus miettiä uusia ratkaisuja toteutukseen ja innostus kokeilla uusia toimintatapoja saivat ideoinnin kunnolla käyntiin. Ideoita keksittiin niin runsaasti, että oli jopa haastavaa rajata kehitettävän kurssin sisältöä ja päättää sen kohderyhmä. Koulutus haluttiin pitää kevyehkönä eikä keskittyä liikaa teoriaan.
Jotta tuotteen kysynnästä varmistuttaisiin, haluttiin idea esitellä kohdemarkkinan asiantuntijalle mahdollisimman pian ennen kurssin sisällön syvempää työstämistä. Tuoteidea pitchattiin kahdelle Venäjän markkinan asiantuntijalle. Heiltä saatu palaute selkeytti ideaa ja sitä, mihin siinä kannattaa keskittyä.
Aihe koettiin ajankohtaisena ja mielenkiintoisena, mutta toisaalta haasteeksi nähtiin Venäjän oma tarjolla oleva korkeatasoinen koulutus, sekä liiketalouden alalla oleva laaja kansainvälinen tarjonta. Ulkomaisen toimijan täytyy hioa huolella tuotteensa brändäys, erottautuminen ja jakelukanavat.
Saadun palautteen avulla ymmärrettiin myös, että kurssin teemasta olisi aineista kahdeksi hieman erilaiseksi kurssiksi eri kohderyhmille eli opiskelijoille ja yrityksille, joilla on erilaiset intressit. Kurssin pilotoinnissa päätettiin keskittyä opiskelijoihin.
Oivalluksia testiworkshopissa: tiimityö voi olla näin kivaa!
Team Leadership in the 21st Century -koulutuksen teemoja testattiin workshopin muodossa. Workshop järjestettiin etäyhteyksin joulukuun 2021 puolivälissä ja siinä päästiin kokeilemaan sisältöä ja interaktiivista toteutustapaa ryhmälle Pietarilaisia ITMO-yliopiston maisteriopiskelijoita.
Kolmetuntisen workshopin fokus oli tekemisen kautta oivallusten saamisessa. Pajan runko koostui lyhyestä alustuksesta teemaan ja ryhmätöistä. Opiskelijat olivat tehneet workshopia ennen myös ennakkotehtävän (Kuva 1.).
Ratkomalla haasteita tiiminä osallistujat oppivat tiimityöskentelystä huomaamattaan, mutta reflektointia tarvitaan myös syventämään oppimista
, toteaa workshopia fasilitoinut Piritta Parkkari. Testiworkshopin osallistujat heittäytyivät annettuihin tehtäviin ja olivat aktiivisesti mukana koko workshopin ajan. Ennakkotehtävänä tehty VIA Character Strenghts -testi innosti miettimään omia ja tiimiläisten vahvuuksia ja ratkaisemaan annettuja haasteita tiimin osaamisen perusteella. Näin pyrittiin havainnollistamaan modernin tiimin toimintatapaa (Kuva 2.).
Suurin osa testiworkshopin osallistujista koki sisällön hyödylliseksi ja hyvin jäsennellyksi. Tiimijohtajuudesta opittiin uusia asioita ja monet oppivat uutta myös itsestään. Toteutusmuoto koettiin myös toimivaksi. Innostusta herätti ideointi tiimin kesken, rento ja mukava ilmapiiri sekä monikulttuuriset näkökulmat tehtävissä.
Mieltä lämmittävin palaute oli yhden osallistujan ajatuksien muuttuminen siitä, millaista tiimityöskentely voi olla:
Minulla on huonoja kokemuksia tiimityöskentelystä, mutta tämän workshopin ansiosta kävin miettimään suhtautumistani uudelleen.
Onnistuneen pilotin ja rohkaisevan palautteen myötä ideaa kehittänyt tiimi huomasi, että suunnitellun opintopisteytetyn verkkokurssin sijaan workshop itsessään on toimiva tuote. Team Leadership in the 21st century tuleekin saamaan jatkoa keväällä 2022 taas työpajan muodossa. Pilotin kokemusten perusteella tiimityöskentelyä tekemisen kautta opettavan työpajan uskotaan soveltuvan korkeakoulujen lisäksi myös yrityksiin ryhmätyöskentelyn ja tiimien toimivuuden vahvistamiseen.
Elina Pöllänen ja Piritta Parkkari
Kirjoittajat ovat OVI-hankkeen TKI-asiantuntijoita
OVI – Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon on alueen kolmen oppilaitoksen (Xamkin, Esedun ja SAMIedun) yhteistyössä toteuttama hanke, jota rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke toteutetaan ajalla 2019–2021.
Metsäkoneenkuljettajan osaamisalan opettaja Marko Pylvänen Esedusta kertoo blogissa kokemuksistaan OVI-hankkeessa ja siitä, miten koulutusvientiä on kehitetty maailmanlaajuisen pandemian muuttaessa viennin edistämismatkasuunnitelmat.
Työhöni kuuluu metsätraktorin käytön ja huollon opetus nuorille opiskelijoille. OVI-hanke vaikutti mielenkiintoiselle erityisesti viennin edistämismatkojen osalta, jotka omalta kohdaltani oli suunniteltu toteutettavaksi Valko-Venäjän suuntaan. Valitettavasti matkat eivät toteutuneet ja olen suunnannut toimintaa hankkeen osalta digitaalisen koulutusmateriaalin työstämiseen ja sen kehittämiseen koulutuksellisesta sekä koulutusviennillisestä näkökulmasta. Tämä on liittynyt erityisesti webinaarimuotoiseen koulutuskokeiluun jota voi nimetä pilotoinniksi.
Lähtökohta webinaarille oli suunnitella venäläisille suunnattua koulutusta. Idea koulutukselle tuli Esedun koulutusvientivastaavilta. Toteutuksen ajankohdaksi muodostui huhtikuu 2021 aiheenaan metsäkonetekniikka. Aihe piti sisällään webinaarin muodossa metsäkoneiden perustekniikkaa kuvin, tekstin ja videon avulla. Seuraavassa kuvassa 1 nähdään valmiiksi venäjäksi käännetty versio powerpoint-esityksen kansilehdestä.
Kohderyhmän taustasta ei itselläni ollut tarkkaa tietoa, joten koulutusmateriaalin muodostin yleisellä tasolla. Ajatuksena tälle webinaarille oli sen olevan avaus tuleville koulutuksille ja sitä kautta olevan tietynlainen jatkumo metsäalan koulutusviennille. Ideointi tähän lähti liikkeelle omasta työstäni, missä opetan kyseistä metsäalan tutkinnon osaa.
Osa-alue on erittäin laaja pitäen sisällään metsäkoneiden tekniikkaa ja huoltoa. Webinaarin materiaali muodostui metsäkoneen teknisistä osa-alueista runkorakenteesta, kuormaimesta, ohjaamosta, moottorista, hydrauliikasta ja sähkö/ohjausjärjestelmästä. Kuvassa 2 nähdään osa-alueet, mistä webinaari muodostui kokonaisuudessaan.
Venäläisille suunnatun ilmaisen webinaarin suunnittelu, työstäminen ja toteutus antoi itselle uusia koulutuksen toteuttamistapoja niin videoinnin kuin webinaarin toteuttamisen osalta. Varsinaisen webinaarin toteutus oli taas oma lukunsa. Puhuminen tulkin välityksellä ja osaksi paikallisen kielen ymmärtäminen aiheuttivat itselleni lievää keskittymisen vaikeutta. Lisänä tähän kokemattomuus webinaarin vetämisestä uutena koulutuksellisena muotona loi oman jännitteensä. Lisäksi piti huomioida oman puheen rytmittäminen niin, että tulkki pysyi mukana.
Loppujen lopuksi webinaarin aikataulutus piti paikkansa ja yhteydet toimivat sekä materiaali tuli esitettyä. Webinaari oli rajattu kestämään 1,5h ja sen loppuun oli varattu aikaa kysymyksille. Loppujen lopuksi suoranaista tarvetta ei vielä koulutukselle löytynyt, mutta webinaaritoiminta on käynnistetty kokeilun kautta.
OVI-hanke on tuonut monenlaista kokemusta, olipa kyseessä yhteistyökuviot esimerkiksi Samiedun suuntaan tai keskustelut venäläisten osapuolien kanssa unohtamatta yhteisiä palavereja konevalmistajien kanssa. Tuotekehittämisen antoisin puoli on avautunut kokemuksien kautta, missä omaa pilottia on kokeiltu suunnattuna mahdollisille asiakkaille. Viimeisimpänä kehityksellisenä työnä on ollut uuden ilmaisen webinaarin suunnittelu ja metsäalan perustutkinnon lokalisointi.
Kirjoittaja on metsäkoneenkuljettajan osaamisalan opettaja Marko Pylvänen Esedulta.
Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon – OVI –hanketta toteuttavat yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Etelä-Savon Koulutus Oy sekä Itä-Savon koulutuskuntayhtymä Ammattiopisto SAMIedu. Hanketta rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke toteutetaan ajalla 2019 – 2021.
Suomalaiselle osaamiselle on kysyntää maailmalla. Koulutusvientiponnisteluissa ei tarvitse eikä kannata selviytyä yksin, vaan rakentaa rohkeasti eritasoista yhteistyötä: sisäistä, alueellista, kansallista ja kansainvälistä. Suomi on pieni maa, eikä meidän tulisi nähdä alan muita toimijoita kilpailijoina vaan kumppaneina – maailmalla riittää valloitettavaa markkinaa kaikille.
Sisäisten voimavarojen tunnistaminen ja kehittäminen on koulutusviennin perusta. Omaa tekemistä kannattaa vahvistaa hyödyntämällä alueellista osaamista. Yhteistyössä saadaan niin organisaatioiden sisäiset kuin alueelliset resurssit laajemmin käyttöön.
Erilaiset yhteistyökokeilut, mitä OVI-hankkeenkin aikana on saatu synnytettyä Etelä-Savoon, kantavat hedelmää koko alueelle. Tätä tarvitaan enemmän – lisää alan osaajia ja uusia kysyntään vastaavia tuotteita.
Koulutusorganisaatioiden ja vientiyritysten osaajista kerätään osaajatietopankki mahdollistamaan uuden yhteistyön ja ideoiden syntymistä. Xentre-yhteisösovellukseen liittymällä oman osaamisen ja kiinnostuksen kohteet saa tehtyä näkyväksi muille, sekä pystyy verkostoitumaan muiden koulutusorganisaatioiden ja vientiyritysten osaajien kanssa.
Onko sinulla osaamista, mitä voisi videä ulkomaille? Lue lisää sovelluksesta ja liity mukaan!
Valtakunnalliset ja kansainväliset verkostot voimavarana
Sisäisäisten ja alueellisten voimavarojen lisäksi kannattaa huomioida ja hyödyntää myös kansalliset ja kansainväliset verkostot. Xamkissa rakennetaan koulutusverkostoa Edufication-palvelun kautta. Se on uudenlainen palvelu, joka koostaa yhteen suomalaisen koulutusalan toimijoiden ammattitaidon, tuotteet ja palvelut.
Tällä hetkellä suomalaisen koulutuskentän palveluita tarjotaan yksittäisten toimijoiden kautta. Edufication-verkkopalvelun kautta kansainvälisten koulutuspalveluja ostavien ihmisten ja organisaatioiden on helpompi löytää koulutustarpeisiinsa sopivat tuotteet ja palvelut,
kertoo projektipäällikkö Pekka Pulkkinen.
Palvelu on lanseerattu syyskuussa ja yhteistuotantoja sekä muita koulutusvientiavauksia on meneillään useammankin kumppanin kanssa. Koulutusviennin lisäksi iso osa on osaamisen ja ammattitaidon näkyväksi tekeminen, eli niin sanottu koulutusmuotoilu. Edufication-malli soveltuu niin koulutusviennin edistämiseen kuin esimerkiksi organisaatioiden sisäisten koulutusten tuottamiseen ja muotoiluun.
Maailmalla suomalaisten koulutusviejien apuna kattava kotimainen tukiverkosto. Perinteisten kansainvälistymisen tukiorganisaatioiden kuten suurlähetystöjen ja kauppakamarien lisäksi maailmalla toimivat koulutusviennin Team Finland Knowledge -asiantuntijat. Tämä koulutusvientiä edistävä asiantuntijaverkostomme kattaa koko maailman ja edustajia löytyy Pohjois-Amerikasta, Etelä-Amerikasta, Venäjältä, Kiinasta, Kaakkois-Aasiasta, Intiasta, Lähi-idästä ja Pretoriasta.
OVI-hankkeen TFK-webinaareissa esittäytyneet asiantuntijat – joilla on kattava verkosto alueensa koulutustoimijoihin – jakoivat tietoa kohdemaansa markkinatilanteesta ja vientipotentiaalista. Venäjän TFK-asiantuntija Sari Eriksson ja Education Finland -ohjelman johtaja Jouni Kangasniemi (ylhäällä oikealla) korostivat verkostojen ja ekosysteemien tärkeyttä.
Suomen koulutusviennin kentällä on vielä paljon tehtävää ja toiminta on vasta muodostumassa. Ekosysteemit ovat päivän sana koulutusviennin alueella ja niiden kehittäminen koulutusviennin ympärille on tärkeää,
totesi Education Finlandin johtaja Jouni Kangasniemi Etelä-Savon oppilaitoksille järjestetyssä webinaarissa.
Tärkein viesti on ymmärtää yhteistyön tärkeys ja että loppujen lopuksi ollaan kaikki yhteisellä asialla. Lisää tekijöitä tarvitaan!
Voisiko sinunkin osaamista viedä ulkomaille? Tee osaamisesi näkyväksi ja verkostoidu XENTRE-sovelluksessa!
Lataa Xentre-sovellus (Google Play) / Lataa Xentre-sovellus (App Store)
Viiden päivän vierailuohjelma kiinalaiselle delegaatiolle Savonlinnan ja Punkaharjun vesillä ja maisemissa oli visiona, kun kansainvälistä koulutusvientiä terveysalan osaamisesta alettiin suunnitella. Covid19-pandemian vauhdittamana suunnitelmat muuttuivat. Pian on valmiina virtuaalinen esittely, jossa Savonlinnan seudun moniammatillista hoidon ja kuntoutuksen osaamista markkinoidaan kansainvälisenä koulutusvientituotteena.
Virtuaaliesittelyn tuottaminen sisältyy Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon (OVI)-hankkeeseen, jossa vuosina 2019–2021 on kehitetty osallistujien koulutusvientiosaamista ja alueellista yritysyhteistyöverkostoa viennin tueksi. Tavoitteena on luoda pysyviä toimintamalleja sille, että koulutuksesta sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnasta (TKI) voitaisiin muokata kansainväliseen tarjontaan maksullisia palveluja.
Savonlinnan seudulla yksi hankkeen vientituotteista on moniammatilliseen hoidon ja kuntoutuksen osaamiseen perustuva verkkovälitteinen virtuaaliesittely, jolla markkinoidaan kansainvälisesti terveysalan koulutustuotteita. Virtuaalisen esittelyn tuottamisessa ovat mukana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta (Xamk) Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö sekä Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan yksikkö, Itä-Savon koulutuskuntayhtymä Samiedu, Kruunupuiston kuntoutuskeskus, Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosteri sekä eLive Ecosystem Oy.
Koulutusvientiosaaminen vahvistui työpajoissa
OVI-hanke on tuottanut parin vuoden kuluessa kymmenisen työpajaa, joissa hankkeen osallistujat ovat perehtyneet kansainvälisen koulutusviennin lähtökohtiin ja kokemuksiin, kulttuurin keskeiseen rooliin ja merkitykseen koulutusviennin suunnittelussa, koulutusviennin käyttäjälähtöiseen palvelumuotoiluun sekä tuotteistamiseen ja hinnoitteluun. Työpajat ovat palvelleet siinäkin, miten aluksi lähtökohtana olleesta viiden päivän vierailuohjelmasta paikan päällä Savonlinnan seudulla on siirrytty Covid19-pandemian takia valmistelemaan verkkovälitteistä ratkaisua. Viiden päivän vierailuohjelma on lyhennetty noin tunnin esittelyksi, joka kuitenkin kattaa keskeisen sisällön alkuperäisestä ideasta.
Käytännönläheistä osaamista on hankkeen työpajoissa kertynyt esimerkiksi videotuotannon yksityiskohdista, mikä edistää varsinaista virtuaaliesittelyn sisällön suunnittelua ja toteutusta. Monilta sudenkuopilta varmasti vältytään. Videotallenteet ovat näppärä keino tiivistää oleellinen visuaalisesti havainnolliseen muotoon. Saavutettavuus edellyttää kuitenkin, että videotuotanto varustetaan vielä kohdemaan kielellä selostuksina, joten pelkkä kuvaus ja editointi eivät riitä.
Yhteistyö kumppaneiden kesken
Koulutusvientihanke käynnistyi Kick off-tapahtumalla, jossa tätä vientituotetta taustoitettiin moniammatillisella ja alueellisella osaamisella sekä pitkäkestoisella tutkimus- ja kehittämistoiminnalla. Koulutusvientiin saatiin yhteistyökumppaneiksi tuttuja ja uusiakin toimijoita, jotta Etelä-Savon osaamista voitiin yhdistää. Yhteistyössä kumppaneiden kanssa konkreettinen työskentely tapahtui mm. tuotekorttien muokkaamisena niin, että kaikkien kumppaneiden vahvuudet saatiin esille virtuaaliesittelyn osatekijöiksi.
Yhteistyötä jäsensivät koulutustuotteen rakentamisen rinnalla säännölliset Teams-palaverit (kuva 1), joissa oli mahdollista vaihtaa ajatuksia työpajojen tuottamista ideoista ja työstää tuotekortteja ja käsikirjoitusta mielekkääksi kokonaisuudeksi. Porukalla arvioitiin myös matkan varrella tuotettuja videoklippejä ja hiottiin niitä yhteistä tavoitetta palvelemaan.
Palaverien rinnalla yhteistyö kumppaneiden kesken tarkoittaa myös mm. kuvaussuunnitelmien tekemistä ja videokuvausten toteutuksia osin autenttisissa hoidon ja kuntoutuksen ympäristöissä. Sitoutuminen yhteiseen hankkeeseen näkyy innostuksena kuvausjärjestelyissä, vaikka ne ottavatkin aikansa ammattilaisten arkityön keskellä. Yhteistyökumppanien on mahdollista hyödyntää hankkeen tuotoksia myös omassa toiminnassaan.
Sitoutumista vahvistettiin yhteistyösopimuksilla, jossa määritellään eri osapuolten ja osallistujien roolit, vastuut ja velvollisuudet. Yritysyhteistyön luominen onkin ollut yksi OVI-hankkeen tavoitteista.
Koulutusosaamisesta kaupalliseksi tuotteeksi
Kun perinteisistä koulutustuotteista muokataan hankkeen kuluessa kaupallisesti markkinoitavia tuotteita, kouluttajat joutuvat uuden äärelle: Tuotteistamiseen liittyviä palveluja, kuten käännös- ja media-alan palveluja, on kilpailutettava. Lisäksi koulutusvientituotteen kaupallistamisessa vaaditaan muutakin erityisosaamista ja useita erilaisia sopimuksia. Tähän Xamkissa on omaa asiantuntemusta, jota voidaan hyödyntää.
Lähtökohtana koulutusvientituotteen tarjonnassa tulee pitää käyttäjälähtöisyyttä ja saavutettavuutta. Virtuaaliesittelyssä tämä tarkoittaa sisällön houkuttelevuutta ja käyttäjien oman kielen käyttämistä tekstityksessä ja esittelyn selostuksissa. Myös hinnoittelua ja markkinointia on suunniteltava käyttäjien näkökulmasta kiinnostavasti. OVI-hankkeen palavereissa näihin on saatu koulutusta (kuva 2.)
Koulutusvientituotteen ohessa oli tarkoitus tuottaa samalla myös suomalaiseen luontoon, kulttuuriin ja hyvinvointiin liittyviä elämyksiä vierailijoille. Ajallisesti rajatumpaan virtuaaliesittelyyn elämyksellisyyttä tuotetaankin nyt videoiden ja kuvien välityksellä. Kruunupuiston kuntoutuskeskuksen roolina on toimia kuntoutuksen asiantuntijana sekä esitellä osallistujille alueen ainutlaatuista harjuluontoa. Tulevaisuudessa on toivottavasti mahdollisuus toteuttaa vierailu paikan päällä kuten alkuperäisessä suunnitelmassa olikin.
Onnistunut tuote vaatii pilotointia
Syksyllä valmistuva koulutusvientituote vaatii vielä testaamista potentiaalisilla käyttäjillä. Hankkeen aluksi tehtiin kansainvälisille kumppaneille kysely koulutustarpeista varmistamaan asiakasymmärrystä palvelumuotoilun lähtökohdaksi. Se ei vielä riitä, vaan kansainvälisiä yhteistyötahoja kaivataan myös kaupallisen tuotteen viimeistelyvaiheessa. Tämä koulutuskokonaisuuden virtuaaliesittely toimii esimerkkinä uudenlaisesta yritysyhteistyöstä ja luo pohjaa toimivalle koulutusviennin tuotekehitykselle jatkossa.
Kirjoittajat
Reunanen Merja A.T. yliopettaja, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk
Litmanen Tuulia, lehtori, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk
Tiirinki Meri, kehityspäällikkö, Kruunupuiston kuntoutuskeskus
OVI – Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon on alueen kolmen oppilaitoksen (Xamkin, Esedun ja SAMIedun) yhteistyössä toteuttama hanke, jota rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke toteutetaan ajalla 2019–2021.
Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys kasvaa, kun ihmiset elävät pidempään ja haluavat pysyä terveinä. Ihmiset haluavat osallistua aktiviteetteihin, kuten esimerkiksi mindfulness harjoituksiin, joiden katsotaan hyödyttävän heidän sisäistä rauhaa ja onnellisuuden tunnetta. Tämä suuntaus näkyy myös yhä enemmän matkailualalla, kun ihmiset etsivät keinoja parempaan henkiseen hyvinvointiin. Luonnon myös itsessään tiedetään tutkitusti edistävän kokonaisvaltaista hyvinvointia. Luonto- ja hyvinvointimatkailu ovat kovassa nosteessa juuri nyt maailmanlaajuisesti.
Luonnon fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset vaikutukset ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin ovat moninaiset. Luonnon tarjoamin keinoin voimme hoitotyössä vaikuttaa muun muassa sydän- ja verisuoniperäisten sairauksien ennaltaehkäisyyn sekä ehkäistä sairauksien pahenemista. Myös mielenterveyden edistäminen sekä sosiaalisen kanssakäymisen lisääminen ovat keskeisiä. Luonnon positiivisten merkitysten ymmärtäminen ja eri keinojen hyödyntäminen jo opiskeluvaiheessa, antaa opiskelijoille hyvät valmiudet toteuttaa ihmisen monimuotoista hyvinvointia.
Luonnon merkityksen ymmärtäminen hyvinvoinnin kannalta korostuu sekä matkailussa että hoitotyössä. Tätä taustaa vastaan lähdettiin suunnittelemaan yhteistä oppituntia eteenpäin.
Suoraan Saimaalta Kiinaan – kokeilevaa koulutusvientiä
Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon hankkeessa (OVI) hoitotyön lehtori Tuulia Litmanen ja matkailu- ja palveluliiketoiminnan lehtori Marjut Kasper yhdistivät voimansa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Lopputuloksena kehitettiin vahvasti hyvinvointiin ja luontoon liittyvä oppitunti, jonka erikoisuutena aiempiin opintojaksoihin oli tunnin toteutustapa. Pilottiluennot sekä toiminnalliset harjoitteet lähetettiin ulkoa, suoraan Saimaan rannalta Zoomin avulla Kiinaan, Xamkin partnerikoulun matkailu- ja terveysalan opiskelijoille.
Aluksi ajatuksena oli tuottaa useamman päivän kestäviä koulutusmatkailupaketteja eri teemoin hyvinvoinnin ympärille Savonlinnan seudulle. Kun tieto matkustusrajoitteista maailmanlaajuisesti tuli, oli mietittävä koulutuksen muoto uudestaan. Perinteisen Teams verkkoluennon ympärille kehkeytyi ajatus tuntien lähettämisestä verkon välityksellä suoraan Suomen luonnosta. Kuningasajatuksena oli tarjota kansainvälisille opiskelijoille jotain uutta ja aitoa. Vaikkakin verkon välityksellä. Melko pian kävi ilmi, että muiden tukea tarvitaan. Niinpä mukaan tiimiin saatiin myös toinen hoitotyön lehtori, kaksi tekniikan ja kuvauksen osaajaa, hyvinvoinnin opiskelija juontamaan sekä pitämään harjoituksia kiinalaisille opiskelijakollegoille sekä lisäksi paikallisena yritysyhteistyön edustajana luontojoogan ohjaaja.
Oppitunnin sisältö koostui lyhyistä asiantuntijaluennoista, harjoituksista, mittauskokemuksista etukäteen työstetystä videoklipeistä sekä rentouttavasta luontojoogasta suomalaisessa rantamaisemassa. Oli tärkeää, että mukana oli näyttöön perustuvaa tietoa luentojen ja harjoitteiden tueksi. Kansainväliset opiskelijat voivat hyödyntää saamaansa tietoa ja kokemusta omissa esimerkiksi luontoon painottuvissa matkailutuotteista, hoitotyössä sekä omaa hyvinvointia ajatellen.
Onnistumisia ja pohdittavaa pilotoinnin perusteella
Opiskelijat kokivat autenttisen ympäristön mielenkiintoisena, erilaisena vaihtoehtona perinteiseen luokkaopetukseen nähden. Sisältöön oltiin pääosin tyytyväisiä. Lyhyistä esityksistä sai kiinni keskeisimmät asiat, joskin asiaan syvempi perehtyminen tarvitsee enemmän opiskelua. Oli ilo nähdä kiinalaisten opiskelijoiden aktiivinen osallistuminen harjoitteisiin.
Kokeilun perusteella todettiin, että äänenlaatuun lähetystä tehtäessä tulisi kiinnittää vielä enemmän huomiota. Ulkona pelkkä kameran mikrofoni ei ole tarpeeksi riittävä. Nettiyhteys ja etenkin sen toimivuus on vastaavanlaisissa oppimistilanteissa varmistettava etukäteen. Ja jos mahdollista, englanninkielen tekstitys olisi paikallaan. Tekniikalla olikin yllättävän suuri merkitys oppituntien onnistumiseen.
Vaikkakin ulkona suorana lähetettävät oppitunnit alkavat muistuttaa jo pikkuhiljaa TV-lähetystä ja niiden valmistelut vievät enemmän aikaa ja resursseja, antavat ne kuitenkin lisäarvoa tavanomaiseen luokka tai Teams opetukseen verrattuna.
Tuntien teemasta toki riippuu mistä tunteja kannattaa lähettää. Valmista mallia toteutukselle ei ollut olemassa, joten pilottitunnit toimivat suunnannäyttäjinä. Tämän johdosta luotiin selkeä malli seuraavien toteutusten tueksi. Mallissa kartoitettiin perusrakenne, mitä suoran lähetyksen toteuttaminen vaatii. Tekniikkataiturit, jotka huolehtivat lähetyksen teknisestä onnistumisesta kuten yhteyksistä ja kameratyöskentelystä ovat onnistuneen suoran lähetyksen avaintekijät. Sisällön asiantuntijat voivat näin keskittyä täysiä omaan osioon ja asian esittelyyn.
Uudet avaukset koulutusvientiin ovat tervetulleita. Tämä pilottikokeilu osoitti sen, että erilaisia tapoja oppituntien toteuttamiseen on olemassa – myös kansainvälistä koulutusvientiä ajatellen. Hiomalla lisää niistä voi syntyä timantteja.
Lähteet:
Business Finland. 2021. Why is wellness travel becoming a trend? Matkailun ennakointi – Business Finland
Kuuluvainen, V. & Sarén, H. 2016. Luonnon hyvinvointivaikutukset – hyödynnä tietoa matkailuliiketoiminnassa. Luonnon hyvinvointivaikutukset – mahdollisuus matkailualalle (theseus.fi)
Kirjoittajat
Marjut Kasper, Matkailu- ja palveluliiketoiminnan lehtori, Xamk
Tuulia Litmanen, Hoitotyön lehtori, Xamk
OVI – Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon on alueen kolmen oppilaitoksen (Xamkin, Esedun ja SAMIedun) yhteistyössä toteuttama hanke, jota rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke toteutetaan ajalla 2019 – 2021.
Joulun alla 2020 Xamkin matkailun lehtori Marjut Kasper sai idean. Virtuaalimatkailusta puhutaan nyt kaikkialla. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa matkailualalla toimiville yrityksille? Mitä erilaisia malleja ja vaihtoehtoja virtuaalimatkan toteuttamiseen on meillä Suomessa tarjolla? Mikrokurssin tuoteaihio virtuaalimatkailusta osana OVI hankkeen MOC (Massive online course) kokeiluja oli juuri syntynyt. Niin ajassa. Samoihin aikoihin Samiedun kansainvälisyys ja opetusteknologian asiantuntija Anne-Mari Behm hyvästeli vierailijaryhmää Espanjasta, Portugalista ja Saksasta. Kuudes ”Virtual visit to SamiEdu” oli päättymässä. Osallistujia virtuaalivierailuissa oli ollut yli 200. Fiilis oli hyvä, tätä pitäisi pandemia-aikana tehdä enemmän. Kun matkustaminen ei onnistu, virtuaaliset piipahdukset kansainvälisten partnerioppilaitosten luona Teamsin, Thinglinkin tai Zoomin avulla tuntui hyvältä ja tarpeelliselta.
Yhteistyö SamiEdun ja Xamkin välillä sai lentävän lähdön. Pian oltiinkin jo kuvaamassa ensimmäisiä 360 asteen videoklippejä ja kuvia Punkaharjulla, Harjunportin retkiluistelureitillä.
Miksi nostaa virtuaalimatkailua esille nyt ja luoda siitä koulutustuote?
Koulutustuote on tarkoitettu matkailualalla toimiville yrittäjille sekä opiskelijoille. Sen tarkoitus on avata eri virtuaalimatkailun malleja, joita yritykset voivat hyödyntää esimerkiksi markkinoinnissa, kohteessa itsessään tai suoraan myytävänä tuotteena. Haluamme kannustaa yrittäjiä luomaan virtuaalista materiaalia hyvin yksinkertaisillakin ratkaisuilla. Tarkoitus on madaltaa kynnystä tuottaa materiaalia ja karsia turhia pelkoja ja peikkoja virtuaalisuuteen liittyen. Virtuaalimatkailu on todella muutakin kuin ne epämukavat virtuaalilasit ja niiden välityksellä ympärillä pyörivä maailma. Tavoitteena on saada ymmärrystä, että virtuaalimatkailu voi parhaassa tapauksessa tuoda aivan uudenlaista liiketoimintaa yrittäjille ja lisätä yrityksen kiinnostavuutta asiakkaiden ja matkailijoiden silmissä.
Verkkokurssilla avataan virtuaalimatkailun käsitettä, esitellään hyötyjä ja mahdollisuuksia, annetaan käytännön esimerkkejä ja ratkaisuja sekä avataan asiakkaan digitaalisen polun mallia. Ääneen pääsevät myös jo virtuaalimatkailun muotoja toiminnassaan hyödyntävät yritykset sekä ohjelmistoyritys, joka tuottaa lisättyä todellisuutta matkailijoiden iloksi ja matkailuyrittäjien hyödyksi.
SamiEdun ja Xamkin yhteistyömalli verkkokurssin toteutuksessa
Yhteistyöllä kurssista muotoutuu virtuaalimatkailua esittelevä pilottikurssi XAMKin Pulse verkkokauppaan. Jo ensimmäisiä aineistoja kootessa tuli ilmi, että teemasta olisi sanottavaa enemmänkin. Kaikkea ei voi yhteen mikrokurssiin sisällyttää. Niinpä päätettiin aloittaa perusteista, teeman avaamisesta, kerätä siitä palautetta opiskelijoilta ja jättää syventävät teemat myöhemmäksi. Ratkaisuun vaikutti myös se, että virtuaalimatkailu ja sen ympärillä oleva teknologia kehittyy nopeaan tahtiin.
Kahden oppilaitoksen yhteistyömallissa on tärkeää huomioida jo aloittaessa erilaisia asioita kuten käydä läpi yhteistyö -ja käyttöoikeussopimuksia sekä oppilaitosten että kurssin sisällöntuotannossa olevien yritysten kanssa. Aiheeseen sopivien yhteistyöyritysten löytäminen on olennainen osa koko kurssia. Alla oleva kuva kertoo yhteistyön jouhevasta etenemisestä kohti valmista verkkokurssia.
Yhteistyömallin loppuosa koostui pitkälti materiaalin viimeistelystä. Sovimme yhteisestä kuvausajasta Xamkin Mikpolistudiolla MOC tuotantotiimin kanssa, jolloin kuvasimme kurssin esittelyvideon sekä johdannot aihealueisiimme.
Koimme yhteistyön SamiEdun ja Xamkin välillä inspiroivaksi ja onnistuneeksi. Pääsimme tavoitteeseen ensimmäisen yhteisen verkkokurssin tuottamisesta. Syksyllä käymme läpi opiskelijoilta saamamme palautteet, joiden perusteella tarkastelemme verkkokurssin jatkotoimenpiteitä.
Todennäköisesti tämä ei jää tähän.
Kirjoittajat:
Marjut Kasper, Matkailu-ja palveluliiketoiminnan lehtori, Xamk
Anne-Mari Behm, Kansainvälisyys – ja opetusteknologian asiantuntija, SamiEdu
Suomalainen koulutusjärjestelmä on kansainvälisesti niittänyt mainetta luotettavana, tasa-arvoisena ja laadukkaana järjestelmänä. Maineesta saamme pitkälti kiittää PISA-tutkimuksia, mutta myös toimiva yhteistyö eri oppilaitosten välillä on kasvattanut mielenkiintoa Suomea kohtaan. Kiinnostuksen myötä on syntynyt aivan uusia matkailijatyyppejä vapaa-ajan – ja liikematkustuksen rinnalle. Nyt puhutaan koulutusmatkailijoista. Koulutusmatkailijat ovat pääsääntöisesti tietyn koulutusalan ammattilaisia, asiantuntijoita, opiskelijoita tai opettajia. Heidän tavoitteena on pääsääntöisesti uuden oppiminen ja uusien näkökulmien tuominen omaan koulutukseen, työelämään tai opiskeluun.
Koulutusmatkojen laadukkaaseen käytännön toteuttamiseen tarvitaan puolestaan julkisen ja yksityisen sektorin sekä koulutuksen tuottajan ja matkailualan tiivistä yhteistyötä. Koulutusmatkailu voidaankin nähdä yhtenä osana laajempaa koulutusvientiä. Opetushallituksen ohjelmajohtaja Lauri Tuomen mukaan ”Yhä useammat tahot haluavat tulla kädestä pitäen tutustumaan maahan, joka on koulutuksen ’supervalta” (Businessfinland 2018)
Koulutusmatkailusta hyötyä eri tahoille
Koulutusmatkailusta voidaan käytännössä nähdä olevan suoraa hyötyä sekä julkiselle sektorille että elinkeinoelämälle. Julkinen sektori hyötyy tunnettuuden ja kansainvälisen yhteistyön lisääntymisestä. Toivottavaa olisi, että yrityksiä saataisiin vielä vahvemmin ja rohkeammin mukaan kehittämään sisältöä yhteisiin tuotteisiin. Yrityksillä olisi näin avaimet käsissä kansainvälistymiseen ja sen myötä tulevaisuudessa mahdolliselle liiketoiminnan kasvulle.
Koulutusmatkailulla ei ole vielä suurta jalansijaa Etelä-Savossa, mutta kokeilujen myötä koulutusvientikokemus yhdessä oppilaitosorganisaation kanssa kasvaa. Olennaista on huomioida myös se, että näin koronaepidemian myötä myös virtuaaliset kierrokset, tutustumiskäynnit ja verkko-opetus ovat tulleet jäädäkseen. Virtuaalisia yrityksen toiminnasta kertovia esittelykierroksia voisi hyödyntää huomattavasti enemmän myös koulutusmatkailussa.
Suomalaista kouluruokaa jo vuodesta 1948
Maksutonta kouluruokailua on tarjottu Suomessa peräti yli 70 vuoden ajan. Tämä pitkäikäinen kouluruokajärjestelmä on herättänyt kiinnostusta maailmalla. Siksi se soveltuukin erinomaisesti yhdeksi koulutusmatkailuteemaksi. Suomen lisäksi Ruotsi on ainoa maa maailmassa, joka tarjoaa ilmaisen lounaan koululaisille koulupäivinä. Muun muassa kuntien, oppilaitosten ja yksityisen sektorin yhteistyöllä pidetään yllä tätä toimivaa järjestelmää, joka tarjoaa päivittäin ravitsevaa ruokaa peräti yli 800 000 oppilaalle ja opiskelijalle.
Kouluruokailu koetaan valtion tasolla tärkeäksi ja sitä kehitetään jatkuvasti. Ulkoministeriö on muun muassa tehnyt kattavan julkaisun kouluruokailusta Suomessa ja sen käytänteistä yhteistyössä opetushallituksen kanssa kansainvälistä markkinoille.
Ilmainen kouluruoka on ollutkin yksi avaintekijöistä siinä, että Suomesta on kasvanut vahva koulutusmyönteinen yhteiskunta. Kouluruokailussa ei ole kyse ainoastaan yleisestä opiskelijoiden ja oppilaiden hyvinvoinnista ja terveellisestä ateriasta vaan myös yhteisöllisyydestä.
Uusia koulutusmatkailutuotteita kehitetään Xamkissa
Xamkissa on OVI-hankkeen myötä tartuttu ajankohtaisiin ja maailmalla kiinnostaviin teemoihin. Kehitteillä on hankkeen aikana konsepteja, joiden avulla halutaan viedä sekä alueellista että valtakunnallista osaamista ja hyväksi koettuja käytänteitä kansainvälisille markkinoille. Matkailu- ja palveluliiketoiminnan lehtori Eliisa Kotro sekä yliopettaja Riitta Tuikkanen ovat olleet mukana suunnittelemassa kouluruokailuun liittyvää tuotekokonaisuutta. Tuotteessa on mukana myös asiantuntijatapaamisia ruoka-alan vaikuttajien kanssa.
Tutustumiskohteiksi on valikoitunut muun muassa eteläsavolaisia alkutuotannossa toimivia ruoka-alan yrityksiä sekä kunnallisia palveluntuottajia. Keskeisiksi koulutusteemoiksi ovat nousseet mm. valtakunnalliset ruokasuositukset, yhteisöllisyys, ruokakasvatus sekä “pellolta pöytään” – ruokaketjuajattelu.
Tämän koulutusmatkatuotteen myötä haluamme viedä viestiä lähinnä eurooppalaisille ruoka-alan asiantuntijoille ja opiskelijoille erinomaisesta kouluruokailujärjestelmästämme ja terveellisestä kouluruoasta, tarjota oppimiskokemuksia, oivalluksia, asiantuntijatapaamisia sekä autenttisia elämyksiä kouluruokailuteeman ympärille
– toteaa Eliisa Kotro.
Hyvin suunnitellut ja asiantuntevan sisällön omaavat koulutusmatkat rakentavat myönteistä mielikuvaa Suomesta, sekä koulutuksen että matkailun näkökulmasta. Tavoitteena on, että kansainväliset vieraat saavat matkan myötä arvokkaita ja ainutlaatuisia oppimiskokemuksia sekä hyviä käytänteitä kotimaahan viemiseksi.
Kirjoittaja on Marjut Kasper Matkailu ja palveluliiketoiminnan lehtori Xamkilla
Lähteet:
Business Finland 2018. Mitä on koulutusmatkailu
Opetushallitus 2019. Maksutonta kouluruokaa jo yli 70 vuotta- Kouluruokailun järjestämiseen haetaan mallia nyt Suomesta
Ulkoministeriö 2019. Suomen kouluruokailusta mallia maailmalle
OVI – Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon on alueen kolmen oppilaitoksen (Xamkin, Esedun ja SAMIedun) yhteistyössä toteuttama hanke, jota rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke toteutetaan ajalla 2019 – 2021.
Viime vuosina oppilaitokset ovat panostaneet entistä enemmän koulutusvientiin. Koulutuksen toimintaympäristö on muutoksessa ja opiskelijoita halutaan sankoin joukoin ulkomailta Suomeen ja suomalaista osaamista halutaan saada kaupaksi ulkomailla. Koulutusvientibuumi ei ole poikkeus eteläsavolaisissakaan oppilaitoksissa, Xamkissa, Esedussa ja SAMIedussa.
Koulutusvientituotteiden sisällöt perustuvat toimijoiden vahvuusalueisiin. Alueelta löytyykin eri alojen huippuosaamista, mutta se ei yksinään riitä. Tarvitaan myös ymmärrystä palvelujen ja tuotteiden kaupallistamisesta. Miten saadaan koulutustuote sopivaan pakettiin ja kiinalaisten ja venäläisten opiskelijoiden mielenkiinto heräämään?
OVI – Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon -hankkeessa kehitetään tuoteaihioita koulutusvientiin ja kannustetaan rohkeisiin kokeiluihin koulutusvientirintamalla. Hankkeen tuotteistamisessa korostuu alueellinen yhteistyö ja asiantuntijuus yhteistyössä eri hanketoimijoiden, sekä yritysten kanssa. Näin saadaan alueen resurssit laaja-alaisesti käyttöön ja löydetään uusia yhteistyön muotoja, jotka hyödyttävät koko aluetta ja luovat elinvoimaa.
Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen työkalut tutuiksi
Jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä tarvitaan ketteryyttä tunnistaa asiakkaan tarpeita ja kykyä pystyä vastaamaan niihin. Kevään aikana järjestetyissä tuotteistamispajoissa on tehty tutuiksi palvelumuotoilun ja tuotteistamisen työkaluja tukemaan kehitysprosessia. Prosessin alussa olevaa ideoiden ja tuoteaihioiden vyyhtiä saa selkeytymään järjestelmällisellä etenemisellä ja ajatusten näkyväksi tekemisellä.
Ideoita on hyvä olla paljon ja niitä pitää dokumentoida. Tekemällä ja kokeilemalla selviää, mikä toimii asiakkaalle ja mikä ei
sanoo tuotteistamisen asiantuntija Mika Tonder Muutosmuotoilu Tamora Oy:stä. Hän korostaa kehitysprosessin jatkuvan dokumentoinnin tärkeyttä, mitä ei hänen mukaansa voi tehdä liikaa. Jos ideat ja tuoteaihiot eivät ole kirjoitettu ylös, ne jäävät vain korvien väliin tai unohtuvat kokonaan.
Jossain vaiheessa pitää lopettaa suunnittelu ja puhuminen konditionaalissa ja lähteä kokeilemaan tuotetta markkinoilla. Palvelu on tuotteistettu hyvin silloin, kun se menee kaupaksi
vahvan asiakaslähtöinen Tonder toteaa. Hänen mielestään ei ole olemassa ‘tyhmää asiakasta’, joka ei ymmärrä tuotteen nerokkuutta, vaan hyllyyn jäävällä tuotteella vika löytyy aina itse tuotteesta.
Hankkeen aikana syntyviä tuoteaihioita testataan ja koemarkkinoidaan. Digitaaliset kokeilut ovat tärkeä osa tekemistä ja erityisesti koronakevään takia ympäri maailman tapahtunut suuri digiloikka vauhdittaa käyttäjien valmiuksia omaksua verkko-opetusta entistä paremmin.
Sosiaali-, terveys ja kuntoutusalan osaamista Kiinaan
Xamkilla Savonlinnassa on jo aiemmin testattu kansainvälisessä yhteistyössä erilaisia koulutuksen työmuotoja, mikä on herättänyt kiinnostusta kansainvälisissä yhteistyökumppaneissa. Paikallinen tutkimusyhteystyö on luonut hyvän pohjan uusien koulutusvientituotteiden kehittelemiseen.
Savonlinnan vahvuus on eri koulutusalojen välinen moniammatillinen osaaminen. Täällä tehdään tiivistä yhteistyötä alueen koulutusorganisaatioiden ja sote-toimijoiden kanssa, sekä monipuolista pedagogisten opetusmenetelmien hallintaa löytyy
, kertoo hankkeessa Savonlinnan kampuksella tuotekehitystä koordinoiva hoitotyön lehtori Tuulia Litmanen.
Vuodesta 2016 Xamkilla opettajana toimineelle Litmaselle kansainvälisten asioiden parissa työskentely on ennestään tuttua kansainvälisyyskoordinaattorin roolissa. OVI-hankkeessa hän on saanut uusia ulottuvuuksia kansainväliseen toimintaan.
OVI-hanke on tuonut uutta ja monipuolista näkökulmaa työnkuvaani, joka on aiemmin hyvin pitkälle keskittynyt sairaanhoitajaopiskelijoiden opetukseen
Litmanen toteaa. Hän kehittää hoitotyön osaamispakettia Kiinan markkinoille yhteistyössä SAMIedun ja punkaharjulaisen, kuntoutuspalveluja tuottavan Kruunupuiston kanssa. Hän kokee saaneensa tuotteistuspajoista tarpeellista osaamista ja vahvistusta kaupallistamisprosessin hallintaan.
OVI – Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon on alueen kolmen oppilaitoksen (Xamkin, Esedun ja SAMIedun) yhteistyössä toteuttama hanke, jota rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke toteutetaan ajalla 2019 – 2021.
Elina Pöllänen
Kirjoittaja on TKI-asiantuntija Xamk Pienyrityskeskuksella
Ovi – Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon
Tiedot
Budjetti
Asiasanat
Yhteystiedot
Niko Arola
Projektipäällikkö
+358405380961
etunimi.sukunimi@xamk.fi