NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa
Hankkeessa kokeiltiin ja kehitettiin nuorilähtöistä Living Lab -toimintaa, jonka yhtenä tuotoksena syntyi nuorten palvelukartta Kouvolaan.
Hanke on päättynyt.
Hankkeesta
NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hankkeen tavoitteina oli vahvistaa 16–29-vuotiaiden digiosaamista erityisesti työelämätaitoihin liittyen sekä kehittää nuorilähtöistä Living Lab -toimintaa, joka perustuu nuorten ja nuorten parissa työskentelevien yhteiskehittämiseen. Hankkeessa edistettiin nuorten digiosaamiseen ja työelämään liittyviä taitoja koulutusten, työpajojen ja digikoutsauksen avulla. Hanke toteutettiin Kouvolassa 1.9.2021-31.8.2023.
Hankkeessa kokeiltiin ja kehitettiin nuorilähtöistä Living Lab -toimintaa, jonka tavoitteena oli tuoda nuorten ääntä ja kokemuksia kehittämiseen sekä edistää nuorten ja ammattilaisten välistä dialogia palveluiden kehittämisessä. Living Lab -toiminnan tuotoksena syntyi Suuntaa etsimässä? Kouvolan palvelukartta nuorille ja nuorille aikuisille. Palvelukartta kokoaa yhteen nuorille ja kaikille yhteiset palvelut erilaisten tarpeiden sekä elämäntilanteiden perusteella. Palvelukartan tarkoituksena on helpottaa eri organisaatioiden tarjoamien palveluiden löytämistä. Palvelukartan kehittämisen käynnistyi nuorten parissa työskentelevien toiveesta. Palvelukartta löytyy Kouvolan kaupungin Nuorten Kouvola -sivustolta ja on kaikkien kiinnostuneiden käytettävissä.
Hankkeen kokeilut ja kehitetyt mallit löytyvät kootusti loppujulkaisusta:
LIVING LAB. Ideakirja nuorilähtöiseen palveluiden kehittämiseen
Suuntaa etsimässä? Kouvolan palvelukartta nuorille ja nuorille aikuisille
- Palvelukarttaa voit tutkailla täällä: Suuntaa_etsimassa_ Kouvolan_palvelukartta_nuorille_ja_nuorille_aikuisille_2023
- Palvelukartta löytyy myös Nuorten Kouvolan -sivuilta
Kouvolan palvelukartta nuorille ja nuorille aikuisille kokoaa yhteen palveluita erilaisten tarpeiden ja elämäntilanteiden perusteella. Palvelukartan tarkoituksena on helpottaa palveluiden löytämistä. Palvelukarttaa voi selata rauhassa kotona tai vaikkapa yhdessä työntekijän kanssa.
Palvelukartta on interaktiivinen PDF-tiedosto, jonka etusivulla on joukko erilaisia tarpeita. Näitä tarpeita klikkaamalla avautuu listauksia tarpeisiin liittyvistä palveluista ja linkit suoraan palveluiden sivuille.
Palvelukartta on rakennettu yhteiskehittämisen menetelmin NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hankkeessa vuosina 2022–2023. Matkan varrella oli mukana kymmeniä kouvolalaisia nuoria ja nuoria aikuisia sekä nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia seuraavista organisaatioista: Kouvolan kaupunki, Kymenlaakson hyvinvointialue, Kakspy ry, Parik, MLL, Monikulttuurikeskus Saaga ja Eduko.
Kehittämisen keskeisellä sijalla olivat nuorten näkökulmat, eli karttaa suunniteltiin ja kehitettiin nuorten tarpeiden perusteella. Etusivun teemat on määritelty yhdessä nuorten kanssa. Nuoret toivat rohkeasti esiin omia toiveitaan ja näkemyksiään. He toimivat myös palvelukartan testaajina kehittämisen aikana. Nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset olivat mukana rakentamassa palvelukartan sisältöä.
Palvelukartan kehittäminen oli yksi NOUSU-hankkeen Living Lab -kokeiluista. Hankkeessa kokeiltiin ja kehitettiin nuorilähtöistä Living Lab -toimintaa. Yhtenä tärkeänä tavoitteena oli edistää nuorten ja ammattilaisten välistä dialogia palveluiden kehittämiseen liittyen.
Lämpimät kiitokset kaikille palvelukartan kehittämisessä mukana olleille nuorille ja eri organisaatioiden ammattilaisille. Yhteiskehittämisessä on voimaa!
Digitaitopaketti
NOUSU-hankkeessa toteutettu Digitaitopaketti on ladattavissa täältä: Digitaitopaketti
Digitaitopaketti on suunnattu nuorille ja ammattilaisille tueksi digitaitojen- ja rohkeuden edistämiseen sekä digitaitokasvatukseen.
Digitaitopaketti sisältää digitaitoja edistävää tietoa, ohjeita ja harjoitteita. Pakettiin on koottu olemassa olevaa materiaalia, joihin pääset suorien linkkien kautta.
Voit hyödyntää paketin materiaaleja edistääksesi omia digitaitoja ja -rohkeuttasi tai käydä sisältöjä läpi yhdessä jonkun kanssa. Pakettia ei tarvitse käydä läpi kokonaisuutena, vaan voit poimia sisällöistä sopivimmat osiot.
Hankkeen esittelyvideo
Artikkelit
NOUSU-hankkeessa kirjoitetaan myös artikkeleita hankkeen kehittämiseen liittyen. Artikkeleiden avulla pääset tutustumaan tarkemmin hankkeen kehittämisteemoihin.
- Mäkelä, Tanja. 2022. Living Lab – Nuorilähtöistä toimintaa kehittämässä. Xamk READ – Research, Education and Regional Development Nro 3b/2022. 7.11.2022
- Mäkelä, Tanja & Lehtinen, Jani. 2022. Zora otti stagen haltuun – robotin hyödyntäminen kehittämisessä. Xamk Next. 20.12.2022
- Hammar, Eeva & Hahtala, Krista. Pop up vie Living Labin ihmisten luo. Xamk Next 12.12.2022
- Lindfors, Viivi, Tukia, Suvi-Anna & Maijala, Virpi. Katseet nuorten aikuisten digihyvinvointiin ja digiosallisuuteen. Xamk Read 29.5.2023
- Linfors, Viivi, Tukia, Suvi-Anna & Maijala, Virpi. Nuorisotyö digiosallisuuden edistäjänä. Xamk Next 29.5.2023 – artikkeli liittyy hankkeelle tilattuun opinnäytetyöhön
- Mäkelä, Tanja. Rohkeus heittäytyä johti Unelmien Kela -yhteistyöhön. Xamk Next 10.8.2023
- Lehtinen, Jani. Nuorten kanssa testaamassa Kouvolan kaupungin verkkosivuja. Xamk Next 10.8.2023
- Hahtala, Krista. Digitaitojen haasteet voivat eriyttää – myös nuoria. Xamk Next 10.8.2023
Tapahtumat
22.06.2022 13:03
NOUSU-hanke järjesti kesäkuun alussa yhdessä Kakspy ry:n Digijuu digime -hankkeen ja Kouvolan nuorisopalveluiden kanssa Diginoste– nuorten tapahtuman, jonka teemoina olivat digitaalisuus, digitaidot ja työllistyminen. Tapahtuman tarkoituksena oli kerätä yhteen nuoria ja nuorten kanssa toimivia tahoja ja yrityksiä. Tapahtuma järjestettiin Kouvolan Nuorten paikassa (Nupa) tiistaina 7.6.2022, jolloin koulut olivat jo päättyneet ja kesä oli virallisesti alkanut. Mukana tapahtumassa olivat myös Kulttuuripaja Kulta, Nuorisokeskus Anjala, Eezy, Yhes eteenpäin -hanke, Kokemusten talo -hanke ja Digitaidoilla osalliseksi -hanke.
Tapahtuman pääpuhuja oli moninkertainen lumilautailun maailmanmestari Roope Tonteri, joka kertoi elämän tarinansa, miten hän päätyi lumilautailun harrastajasta ammattilaiseksi, aina maailman huipulle asti sekä mikä herätti hänen kiinnostuksensa metsään ja sai ryhtymään metsäalan yrittäjäksi.
Livemusiikkia tapahtumassa tarjoilivat chileläinen artisti Juglarbee, joka esitti espanjankielistä hiphopia sekä Kouvolan yhteiskoulun nuorten bändi, joka esitti erilaisia coverkappaleita suomeksi ja englanniksi.
Henkilöstöpalveluyritys Eezy järjesti Nupan lavalla paneelikeskustelun, jossa Kouvolan Eezyn Emma-Kukka Rantasalo kertoi Eezyn toiminnasta ja haastatteli kahta Eezyn kautta työllistynyttä nuorta.
Kouvolan nuorisovaltuuston kaksi nuorta pitivät oman puheenvuoronsa ja kertoivat valtuuston toiminnasta.
Tapahtumassa mukana olleilla hankkeilla ja toimijoilla oli omat pisteensä Nupan tiloissa ja ihmiset saivat vapaasti kierrellä eri pisteillä.
NOUSU-hankkeen pisteellä oli tarjolla Nousu-tarroja, karkkia ja esitteitä sekä digikoulutustarve-kysely, johon vastaamalla osallistui superlahjakortin arvontaan. Nousun pisteellä ihmisiä viihdytti Zora-robotti, joka toivotti tervetulleeksi, esitteli Nousun pistettä ja viihdytti tanssi- ja musiikkiesityksillään. Nousun pisteellä pääsi myös kokeilemaan Moto tiles -liikuntalaattoja, jotka innostivat nuorten lisäksi myös tapahtuman järjestäjiä pelaamaan ja kilpailemaan keskenään.
Nupa-talon kolmannessa kerroksessa oli mahdollisuus päästä kokeilemaan VR-laseja ja erilaisia luovia virtuaalisia menetelmiä.
Tarjolla oli kahvia ja pientä syötävää koko tapahtuman ajan.
Katso Diginoste-tapahtumasta tehty kooste-Instagram-kela!
Tutustu NOUSU-hankkeen Instagramiin!
Lue blogikirjoitus Zora-robotista! (pdf)
Jani Lehtinen
TKI-asiantuntija
Nuorten kehittäjäryhmä
Ryhmän seuraavat kokoontumiset:
Ei tulevia kokoontumisia.
Paikka:
Living Lab, Kauppamiehenkatu 1, 45100 Kouvola (katutason kulmatila, vanhaa kauppahallia vastapäätä)
Vaikuttaminen
Tässä muutama vinkki, kuinka voit vaikuttaa digitaalisesti Kouvolassa
Kouvolan kaupungin sivuilta löydät paljon mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa: https://www.kouvola.fi/kouvolankaupunki/osallistu-ja-vaikuta/
Voit antaa palautetta Kouvolan kaupungin palveluista, toiminnasta ja päätöksenteosta: https://kartta.kouvola.fi/eFeedback/
Voit tehdä kunnille kuntalaisaloitteita sekä kannattaa ja seurata muiden tekemiä aloitteita: https://www.kuntalaisaloite.fi/fi
Kerro mielipiteesi ajankohtaisista hankkeista Kouvolassa tai muualla Suomessa: https://www.otakantaa.fi/
Tästä pääset vastaamaan avoimiin mielipidekyselyihin: https://www.kouvola.fi/kouvolankaupunki/osallistu-ja-vaikuta/kyselyt-2/
Muita vinkkejä Kouvolan alueella vaikuttamiseen
Voit hakea nuorisovaltuustoon: https://www.nuortenkouvola.fi/vaikuttaminen/nuorisovaltuusto/
Sinun on mahdollista hakea aluetoiminkuntaan: https://www.kouvola.fi/kouvolankaupunki/osallistu-ja-vaikuta/aluetoimikunnat/tietoa-aluetoimikunnista/
Esitä ideoita osallistavan budjetoinnin kohteiksi tai osallistua niitä koskeviin työpajoihin: https://www.kouvola.fi/kouvolankaupunki/osallistu-ja-vaikuta/aluetoimikunnat/tietoa-aluetoimikunnista/
Digitaalisia keinoja vaikuttamiseen koko Suomessa
Sivusto, johon on koottu eri vaikuttamisen tapoja: www.demikratia.fi
Kansalaisaloitteella voit ehdottaa uutta lakia, muutosta olemassa olevaan lakiin tai olemassa olevan lain kumoamista: https://www.kansalaisaloite.fi/fi
Uusi verkkopalvelu, jonka kautta kaikki alle 29-vuotiaat saavat mahdollisuuden tuoda äänensä kuuluviin yhteiskunnallisissa kysymyksissä: www.Digiraati.fi
Hankkeen tavoitteet
- Organisoidaan Living Lab toiminta ja tarvittava infra toimintaan keskeisellä sijainnilla olevaan tilaan Kouvolassa
- Nuorille suunnattujen digipalveluiden käytettävyyden testaus ja kokeilu nuorten sekä palveluiden tuottajien kanssa
- Suunnitellaan kokeilujen perusteella helppokäyttöisempiä digitaalisia palveluita nuorten, yrittäjien ja palveluiden tuottajien kanssa
- Rakennetaan koulutuspaketti, joka tukee nuorten digiosaamista kehittämällä heidän digitaalisia taitojaan
- Kehitetään kaksisuuntainen digimentorointipalvelu ja juurrutetaan toimintamalli
- Hankearvioinnin toteuttaminen hankkeen elinkaaren ajan ja monistettavan arviointikehikon laatiminen
Horisontaaliset periaatteet
NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hankkeessa tuetaan sukupuolten tasa-arvoa huomioiden sukupuolinäkökulma hankkeen toiminnassa.
Valtavirtaistaminen ja sukupuolisensitiivisyys ohjaavat hankkeen toimintaa. Kestävän kehityksen osalta kiinnitetään huomiota hyvinvoinnin ja tasa-arvon edistämiseen sekä yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen.
Sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys ovat rakennerahasto-ohjelmaan sisältyviä ns. horisontaalisia periaatteita. Niitä tarkastellaan kaikissa hankkeissa riippumatta siitä, millainen on hankkeen sisältö. Kestävään kehitykseen kuuluu sekä taloudellinen kestävyys että sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus.
LÄHTEET
Business Finland. 2020. EAKR-erityistavoitteet ja horisontaaliset periaatteet. PDF-dokumentti. Saatavissa: Horisontaaliset periaatteet
Rakennerahastot. 2022. Horisontaaliset teemat. WWW-dokumentti. Saatavissa: https://rakennerahastot.soft.ware.fi/web/guest/horisontaaliset-teemat
Digihyvinvinti
Digitaalinen hyvinvointi koostuu useasta eri osatekijästä. Se on nykyaikana olennainen osa yksilön kokonaishyvinvointia. Digihyvinvointi on sellainen yksilön kokema tila, jossa hänen on hyvä ja turvallinen olla, kun hän toimii digitaalisissa ympäristöissä ja sosiaalisessa mediassa. Siihen liittyy riittävän hyväksi koettu digitaalisten laitteiden käyttötaito ja tunne siitä, että hallitsee oman sosiaalisen median käyttönsä. Lisäksi on hyvä, jos osaa käyttää digitaalista mediaa omaksi ilokseen sekä hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia ja palveluita. (Digivoimaa 2022.)
Digihyvinvointimittari on kehitetty Digivoimaa -Digihyvinvoinnilla yhteiskunnallista osallisuutta -hankkeessa 2018-2020.
Testaa oma digihyvinvointisi Digihyvinvointimittarilla!
Mikä on Living Lab?
MIKÄ ON LIVING LAB?
Living Lab eli elävä laboratorio on käyttäjälähtöinen ekosysteemi, jossa tutkimus ja innovaatiotoiminta yhdistyvät tosielämän ympäristössä. Living Lab -toiminta tarkoittaa käytännössä toimintaa, jossa käyttäjä osallistuu tuotteiden tai palveluiden tutkimukseen, kehitykseen ja testaukseen. Tuotteita ja palveluita kehitetään monitoimijaverkostossa, ekosysteemissä, johon voi kuulua käyttäjiä, esimerkiksi hankkeen kohderyhmää ja kohderyhmän kanssa työskenteleviä, sekä muita toimijoita. Living Lab -toiminta perustuu ajattelutapaan, jossa käyttäjä nostetaan aktiiviseksi toimijaksi osaksi kehittäjätiimiä. (Lehtola 2018, 18-19.)
Living Labia voi käytännössä siis käyttää kuka tahansa ja missä yhteydessä tahansa. Sille voidaan tarvittaessa luoda uusia merkityksiä ja käyttötarkoituksia. Living Lab -toiminta voi tapahtua jossain kiinteässä tilassa, joka toimii testaus- ja kehitysympäristönä kalusteineen ja laitteineen. Living Lab -toiminta voidaan viedä myös esimerkiksi eri toimijoiden tiloihin eräänlaisena liikuteltavana versiona. Living Lab voi olla myös digitaalisessa ympäristössä. Jollain tietyllä digitaalisella alustalla voidaan testata ja yhteiskehittää uusia ratkaisuja johonkin tiettyyn tuotteeseen, palveluun tai arkipäiväiseen ongelmaan. (Drake 2020, 10.)
Living Lab ei ole siis kovin yksiselitteinen, sillä sitä voidaan hyödyntää niin monessa yhteydessä. Kokeiluympäristö on varmaankin hyvä käsite tiivistämään Living Labin merkitystä. Ympäristö, jossa muotoilun menetelmiä hyödyntäen voidaan ideoida, kokeilla, testata prototyyppejä, arvioida ja kehittää. (Fagerström 2014.)
LÄHTEET
Drake, M. 2020. Digitaalinen Living Lab: Mistä on kyse? Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Saatavissa: Opi ja kehitä! Digitaalinen Living Lab oppimis- ja innovointiympäristönä – Theseus
Fagerström, J. (toim.) 2014. Kasarminmäki Living Lab. Kymenlaakson ammattikorkeakoulun julkaisuja. Saatavissa: untitled (theseus.fi)
Lehtola, J. 2018. Living Lab – uusi innovatiivinen opiskeluympäristö. Opinnäytetyö. Saatavissa: Living Lab – Uusi innovatiivinen opiskeluympäristö : Käyttäjälähtöinen tilakonsepti Tampereen seudun ammattiopistoon – Theseus
Nuorten digiosaaminen
Digitaitoja tarvitaan iästä riippumatta monella elämän osa-alueella. Viime vuosina on kuultu puhuttavan diginatiiveista, joka sisältää oletuksen, että kaikki digitaidot olisivat automaattisesti hallussa syntymävuoden perusteella. Digitaidot sisältävät monenlaisen kirjon tietoa sekä erilaisia taitoja, laitteiden käytöstä medialukutaitoon. Taitojen kehittäminen edellyttää tietoa, kokeilua ja treenaamista.
Nuorten tarpeet digiosaamisen vahvistamiseen liittyen tulevat hyvin esiin Digi- ja väestötietoviraston Nuorten Digitaidot 2021 -kartoituksessa. Nuoret toivat esille haasteita mm. erilaisten sähköisten palveluiden löytämiseen ja käyttämiseen liittyen, kynnys ottaa yhteyttä voi olla korkea ja apu voi jäädä saamatta. Lisäksi voi olla vaikeaa ymmärtää, miten digipalveluissa tulisi toimia. Netissä kohdattu epäasiallinen käytös ja kiusaaminen huolestuttavat nuoria. (Digi- ja väestötietovirasto 2021.)
Elämme vielä jonkinlaista murrosvaihetta digiosaamiseen liittyen. Kaikki taidot ei välttämättä vielä kartu koulussa kuten kertotaulut ja toisaalta erilaiset digipalvelut kehittyvät koko ajan. Paljon on merkitystä myös sillä, onko palvelu suunniteltu kohderyhmän tarpeita vastaavaksi. Jokainen on varmasti omalta osaltaan törmännyt erilaisten digipalveluiden haasteisiin, jolloin voi vain haikailla helppokäyttöisyyden ja saavutettavuuden perään.
Lue lisää:
Nuorten digitaidot – kartoitus 2021. Diginatiivimyyttiä murtamassa – Myös nuoret kaipaavat digitukea. Digi- ja väestötietovirasto.
Työnhakusivustot
Alla lista hyödyllisistä työnhakusivustoista.
Huomioi, että työmahdollisuuksia voi löytää myös ottamalla yhteyttä suoraan yrityksiin tai jättämällä yrityksille avoimen hakemuksen.
TE-palvelut: https://www.te-palvelut.fi/fi/etusivu
Oikotie työpaikat: https://tyopaikat.oikotie.fi/
Monster: https://www.monster.fi/
Duunitori: https://duunitori.fi/
Kouvolan kaupungin kesätyöt: Kesätyöpaikat – Kouvolan kaupunki
Kesäksi duuniin: https://kesaksiduuniin.fi/
Ajankohtaista
07.02.2023 16:52
Vietimme Living Lab -tilan virallisia avajaisia viime viikolla. ”Liviksessä” vieraili kymmeniä nuoria ja ammattilaisia eri organisaatioista. Kivoja kohtaamisia ja keskusteluita. Avajaisissa pääsi testailemaan kehitteillä olevaa nuorten palvekarttaa ja jättämään kommentteja, kokeilemaan VR-laseja sekä tutustumaan Zora-robottiin.
Tilassa on ehtinyt olla jo erilaista toimintaa joulukuusta alkaen. Ensimmäinen tilassa kokoontunut porukka oli nuorten kehittäjäryhmä. Living Lab on yhteiskehittämisen paikka, joka kokoaa yhteen nuoria ja ammattilaisia.
Järjestämme Living Labissa digitaitoihin ja työelämään liittyviä koulutuksia, digikoutsausta sekä erilaisia yhteiskehittämispajoja nuorille ja ammattilaisille. ”Liviksessä” kokoontuu myös nuorten kehittäjäryhmä, joka on yksi NOUSU-hankkeen kokeiluista. Ryhmän toimintaa kehitetään yhdessä nuorten kanssa.
Tila ja toiminta on suunnattu 16–29-vuotiaille sekä ammattilaisille eri organisaatioissa, 2. asteen oppilaitoksissa, yrityksissä ja järjestöissä. Toiminnalla edistetään nuorten ja ammattilaisten dialogia palveluiden kehittämistarpeista.
Nuorilähtöisen Living Lab -toiminnan keskeisenä tavoitteena on tuoda nuorten ääntä ja kokemuksia palveluiden kehittämiseen. Konkreettinen esimerkki tästä on nuorten palvelukartan kehittäminen Kouvolaan. Karttaa kehitetään yhdessä nuorten ja ammattilaisten kanssa.
Nousu-hankkeessa kehitetään nuorten palvelukarttaa yhdessä nuorten ja ammattilaisten kanssa. Avajaisissa karttaa pääsi testaamaan kartan “raakile”-versiota ja jättämään omia kehittämisehdotuksia. Saimme paljon hyviä huomioita kartan kehittämiseen.
Avajaisissa vetonauloina toimivat Zora-robotti ja VR-lasien testaus.
Juvenian tutkimuspäällikkö Jaana Poikolainen hyppäsi virtuaalisen vuoristoradan kyytiin.
Avajaisissa oli myös virtuaalinen nuotiohuone, joka kytkeytyy Kokemusten Talo -hankkeeseen ja Tiina Savallammen opinnäytetyöhön. Näihin voi käydä tutustumassa tarkemmin kahvila Papulaarin alakerrassa helmikuun ajan. Kuvat: Tanja Mäkelä
Lämpimät kiitokset kaikille avajaisissa vierailleille.
Te teitte todellisen juhlapäivän.
Toivottavasti näemme tilassa myös jatkossa.
Koko Nousu-tiimin puolesta,
Tanja Mäkelä
projektipäällikkö, YTM
21.12.2022 09:45
NOUSU-hankkeen syksyyn on mahtunut monenlaista yhteiskehittämistä, työpajoja, tapaamisia, ideointia, suunnittelua, hankkeen toimintojen markkinointia ja koulutusta. Ja mikä tärkeintä, kohtaamisia kouvolalaisten nuorten kanssa.
Hankkeen yhtenä keskeisenä tavoitteena on rakentaa nuorilähtöinen Living Lab -toimintamalli. Siis mikä? Living Lab toimii yhteiskehittämisen paikkana nuorille ja nuorten kanssa työskenteleville eri alojen ammattilaisille, organisaatioille, järjestöille, oppilaitoksille ja yrityksille. Living Lab -toiminnan tavoitteena on tuottaa ratkaisuja pirullisiinkin ongelmiin yhteiskehittämisen menetelmin.
NOUSU-hankkeessa kehitettävän Living Lab -toiminnan teemoina ovat 16-29-vuotiaiden nuorten digitaitojen vahvistaminen ja työllisyyden edistäminen. Living Labissa mahdollistetaan nuorten osallistuminen kehittämiseen sekä edistetään nuorten ja ammattilaisten välistä dialogia kehittämisessä. Lue lisää artikkelista.
Löysimme vihdoin sopivan vuokratilan Living Lab -toiminnalle Kouvolan keskustasta. Olemme kalustaneet ja sisustaneet tilaa muiden töiden ohessa marraskuusta alkaen. Living Lab sijaitsee osoitteessa Kauppamiehenkatu 1, 45100 Kouvola.
Living Labissa järjestetään mm.
- digitaitoihin ja työelämään liittyviä koulutuksia 16-29-vuotiaille nuorille
- yhteiskehittämispajoja nuorille ja nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille, organisaatioille ja yrityksille
- digitaitojen koutsausta ja digitestauspajoja nuorille
Living Labissa kokoontuu myös nuorten kehittäjäryhmä, joka on osa hankkeen kehittämistoimintaa. Nuorten kehittäjäryhmän tarkoituksena on tuoda nuorten ääntä, kokemuksia ja ideoita kehittämiseen. Nuorten kehittäjäryhmä olikin ensimmäinen porukka, joka pääsi tutustumaan Living Lab -tilaan. Tapaamiselle visioitiin yhdessä tilan ja toiminnan kehittämistä. Kuten arvata saattaa, nuorilta tuli tärkeitä huomioita ja ideoita. Ryhmän toimintaa kehitetään yhdessä nuorten kanssa.
Olemme järjestäneet syksyn aikana nuorten palvelukartan kehittämiseen kytkeytyviä työpajoja yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Näissä pajoissa rakenteilla olevaa nuorten palvelukarttaa on pöllytelty yhdessä nuorten kanssa. Minkälainen kartta auttaisi heitä löytämään sopivat palvelut? Mitä kartta sisältää? Miltä kartan tulisi näyttää? Entä käytettävyys? Nuoret ovat nostaneet joka pajassa tärkeitä kommentteja ja toiveita, jotka ovat ohjanneet kartan kehittämistä eteenpäin.
Yksi syksymme (monista) kohokohdista oli Unelmien Kela -työpajat, jotka suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston sekä Kelan kanssa. Järjestimme työpajat Xamkin Kouvolan kampuksen Fuel-tilassa marraskuun alussa. Työpajojen tarkoituksena oli tuoda nuorten ääntä Kelan palveluiden kehittämiseen. Työpajojen teemoina olivat Kelan verkkosivut ja asiointi Kelassa sekä Kouvolan Kelan tilojen kehittäminen. Pajoihin osallistuneet nuoret toivat rohkeasti esiin omia näkökulmia ja kehittämisideoita. Nuorten ääni on kehittämisessä korvaamaton. Nämä pajat osoittivat jälleen yhteiskehittämisen tärkeyden.
Loppuvuodesta pyörähti käyntiin nuorten digitaitojen koutsaukseen liittyvä pilotti, jonka avulla kehitetään mallia nuorten digitaitojen vahvistamiseen. Lisäksi käynnissä ovat myös digitestauspajat, joissa nuoret pääsevät arvioimaan esim. www-sivujen käytettävyyttä.
Joulukuun Living Lab -työpajassa viriteltiin dialogia teemalla ”Nuorten työllisyys Kouvolassa – haasteet ja mahdollisuudet”. Työpajan ohjasi Synesis Oy:n Tomi Lamppula. Living Lab -pajojen tavoitteena on saada nuoria ja ammattilaisia saman pöydän ääreen tunnistamaan erilaisia haasteita ja ideoimaan niihin ratkaisuja. Hyvien asioiden tunnistamista unohtamatta. Osallistujilta tuli todella hyviä ideoita, joita pyrimme mahdollisuuksien mukaan edistämään hankkeessa.
Järjestämme myös nuorille suunnattuja koulutuksia digitaitoihin ja työelämään liittyen. Ensimmäisen koulutuksen teemana oli omien vahvuuksien tunnistaminen työelämään liittyen. Tämä järjestettiin yhteistyössä monikulttuurikeskus Saagan kanssa ja kouluttajana oli Tunneälynsaaren Suvi Saari. Nuorille suunnatut digitaitoihin ja työelämään liittyvät koulutukset jatkuvat tammikuussa yhteistyössä eri kumppaneiden kanssa.
Tässä muutamia poimintoja meidän syksystä. Meillä alkaa vuoden alussa tiivis ajanjakso Living Lab -toiminnan kehittämisessä omasta tilasta käsin. Pian koittaa kuitenkin aika hengähtää hetki ja ottaa aikaa palautumiselle.
Lämpimät kiitokset kaikille nuorille, joita olemme kohdanneet matkan aikana. Teidän ääni ja kokemukset ovat meille tärkeitä myös jatkossa.
Kiitokset kaikille yhteistyökumppaneille. Ilman teitä tämä olisi yksinäinen matka. Jatketaan hyvää matkaa ensi vuonna.
NOUSU-tiimi toivottaa kaikille rauhallista joulun aikaa! Iloa ja valoa tulevalle vuodelle 2023!
Tanja Mäkelä
projektipäällikkö, YTM
16.12.2022 12:43
Halloween-viikolla tiistaina 1.11.2022 Nousu – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hanke järjesti NuPalla (NuortenPaikka) Night of the Living lab – nuorten tapahtuman. Tapahtuman ideana oli yhdistää Halloween ja Living Lab -toiminta.
Nousu järjesti tapahtumassa nuoria osallistavan Digipalveluiden testauslabran, jonka ympärille rakentui viihdyttävä Halloween-tunnelma, joka sisälsi kilpailuja, tarjoiluja, livemusiikkia, Halloween-asuja ja teemaan sopivaa koristelua kuten seittiä, luurankoja, värivaloja ja kummituksia. Järjestelyistä vastasi Nousun lisäksi Nuorten palveluiden Etsivä nuorisotyö.
Digipalveluiden testauslabrassa nuoret istuivat tietokoneiden ääreen ja testasivat ja arvioivat nuorille Kouvolassa suunnattujen palveluiden löydettävyyttä netistä. Lisäksi pyysimme nuorilta kommentteja ja ideoita Nousu-hankkeessa kehitettävän palvelukartan sisältöön, graafiseen ilmeeseen ja toteutukseen.
Nousu järjesti myös muuta toimintaa, kuten Halloween-tikunheittoa ja mysteeriboksin. Tikunheitossa nuoret pääsivät testaamaan heittotaitoja pienillä tulitikun ympärille askarrelluilla paperisilla hämähäkeillä. Hämähäkkejä heitettiin lattialle piirretylle pistealueelle. Pisteet kirjattiin pistetaulukkoon. Mysteeriboksi testattiin rohkeutta. Tehtävässä käsi työnnettiin kolmeen boksissa olevaan reikään ja tunnusteltiin niiden sisältöä. Ensimmäisessä reiässä oli aivoilta tuntuvaa öljyistä spagettia, toisessa reiässä tarantelloilta tuntuvia piipunrasseja ja kolmannessa reiässä silmämunilta tuntuvia rypäleitä vedessä.
Kulttuuripaja KULTA toi tapahtumaan ”kylmäasemaksi” nimetyn matkalaukun, joka sisälsi herkkuja ja leikkimielistä toimintaa, kuten esimerkiksi tehtävän, jossa pääsi antamaan itselleen Halloween-nimen, valitsemalla listalta etunimen ensimmäisen kirjaimen ja syntymäkuukauden.
DIGIT2 – Digitaidoilla ja -ratkaisuilla työelämään -hankkeella oli oma piste, jossa nuoret saivat käydä testaamassa ja arvioimassa työelämätietoisuutta lisäävää Digit-APP – Tärpit Työelämään -sovellusta.
Livemusiikista tapahtumassa vastasivat Juglarbee ja Late Noir Theather. Juglarbee on chileläinen artisti, joka esittää englanninkielistä hiphopia. Late Noir Theather on kouvolalainen rock-kabaree-yhtye, jonka esiintymisessä korostuvat kauhuelokuva- ja friikkisirkus-tunnelma, niin musiikillisesti kuin myös visuaalisestikin.
Halloween-asukilpailussa tapahtumaan osallistuneita nuoria pyydettiin vapaaehtoisesti pukeutumaan Halloween-asuun. Asuraatina toimi Kouvolan nuorisovaltuuston kaksi nuorta, jotka valitsivat illan päätteeksi parhaan Halloween-pukeutujan ja voittaja sai palkinnoksi lahjakortin.
Lisäksi illan päätteeksi arvottiin voittaja Nousu-hankkeen Digipalveluiden testauslabraan osallistuneiden kesken. Voittajalle ojennettiin lahjakortti.
Kahvi ja teetä sekä pientä purtavaa, kuten mokkapaloja ja karkkia oli tarjolla koko illan ajan.
Tapahtumasta jäi hyvä fiilis, niin järjestäjille kuin myös osallistujille. Saimme yhdistettyä Nousu-hankkeen kannalta tärkeän Digipalveluiden testaamisen sekä nuorille suunnatun mukavan Halloween-tapahtuman. Ehkä vastaavanlainen tapahtuma järjestyy myös ensi vuonna.
Jani Lehtinen
TKI-asiantuntija
Kuvat: Jani Lehtinen
27.09.2022 14:57
Keväällä 2022 NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hanke alkoi koordinoida nuorille suunnatun palvelukartan kehittämistä. Palvelukartan tarkoituksena on koota yhteen nuorille suunnatut palvelut ja helpottaa palveluiden löytämistä. Palvelukartta tulisi olemaan helposti verkosta löydettävä käyttöliittymä tai vähintään interaktiivinen PDF, josta kaikki tarvittavat paikalliset ja valtakunnalliset palvelut löytyisi. Palvelukartan kehittäjäryhmään on saatu nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia eri organisaatioista ja suunnittelupalavereita järjestetään säännöllisesti.
Nuoria on ollut tarkoitus saada mukaan kehittämiseen alusta alkaen ja tämän johdosta Nousu-hankkeessa on aloitettu Palvelukartta-pajojen järjestäminen nuorille. Torstaina 22.9.2022 pääsimme järjestämään ensimmäisen Palvelukartta-pajan Työpaja Viitakummun Moti-pajan nuorille. Moti-paja on uudenlainen tukipaja oppivelvollisuusikäisille, ja sen tarkoituksena on mm. tukea nuoren opintojen edistymistä.
Kahvitarjoilun kera oli hyvä aloittaa syksyinen aamu Viitakummulla ja esitellä työpajaan osallistuville nuorille Nousu-hanketta ja ennen kaikkea nuorille suunnattua palvelukarttaa. Mitä ollaan jo kehitetty ja mikä on tavoite. Palvelukartta-pajassa olivat muuten hankkeelle hankitut läppärit ensimmäistä kertaa käytössä. Niiden ansiosta jokaisella osallistujalla on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua työpajan aikana toteutettaviin digitaalisiin tehtäviin. Palvelukartta-pajan ensimmäisenä tehtävänä osallistujat kirjoittivat Mentiin yhdellä sanalla:
Mitä tulee mieleen sanasta palvelukartta?
Mentiin kirjoitetut sanat muodostivat sanapilven, missä esiintyneet sanat olivat hyvin pitkälle sitä, mitä kaikkea tuleva palvelukartta voisi ollakin. Lämmittelytehtävän myötä oli hyvä hetki mennä suoraan asiaan ja aloittaa nuorten kanssa ideointi. Heijastimme seinälle Miro-pohjaa, josta esittelimme nuorille ideakuvia ja jo kehitettyä suunnitelmaa palvelukartasta. Palvelukartta kaikkine otsikoineen ja palveluineen saattoi kokonaisuutena tuntua haastavalta hahmottaa. Kävimme kohta kohdalta läpi ja mindmap-muodossa oleva palvelukartta sai kaipaamaansa nuorinäkökulmaista ideointia. Niin palvelukartan graafiseen ilmeeseen kuin tekniseen toteutukseen saimme juuri niitä mielipiteitä ja näkemyksiä, joita palvelukartan mahdollisilta tulevilta käyttäjiltä pitääkin saada.
Palvelukartta-paja antoi uutta nousua koko palvelukartan kehittämiselle. Saimme konkreettisia ehdotuksia ja ideoita ja palvelukartta sai uusia pääotsikoita ja palveluita. Palveluiden ryhmittelyyn saimme täysin uusia näkemyksiä ja innostusta ideointiin oli nähtävillä. Saimmepa me yhdeltä nuorelta jo protoyyppiä palvelukartan visuaalisesta ilmeestä. Tästä on hyvä jatkaa palvelukartan kehittämistä ja tarkoitus on toteuttaa Palvelukartta-pajaa myös muiden toimijoiden kanssa.
Eeva Hammar
Projektityöntekijä
Kuvat: Eeva Hammar
Yläkuva: Kelly Sikkema (unsplash)
06.07.2022 17:09
Nousu-hanke starttasi lokakuussa 2021. Aika on kiitänyt kovaa vauhtia ja nyt on jo yhdeksän kuukautta matkaa takana. Talvella ja keväällä keskityimme yhteistyöverkostojen kokoamiseen ja nuorille järjestettyihin pajoihin sekä tilaisuuksiin. Ja luonnollisesti hankkeen kehittämisen ideointiin ja suunnitteluun.
Hankkeessa kehitetään nuorten digitaitoihin ja työllisyyteen liittyvää Living Lab -toimintaa Kouvolaan. Living Lab on kirjaimellisesti elävä laboratorio, yhteiskehittämisen ja testauksen paikka nuorille ja heidän kanssaan työskenteleville eri alojen ammattilaisille. Living Labissa pohditaan yhdessä erilaisia kehittämistarpeita ja ideoidaan niihin yhdessä ratkaisuja. Meidän Living Lab voi olla liikkuva, fyysinen tai digitaalinen paikka.
Hankkeen alkuvaiheen aikana olemme testanneet liikkuvaa eli tuttavallisemmin matkalaukku-Living Labia. Olemme järjestäneet pajoja yhteistyökumppaneiden tiloissa. Pakkasimme kimpsut, kampsut ja menimme paikkoihin, joissa nuoria jo käy. Nämä pajat jatkuvat syksyllä.
Alkuvuodesta tietoomme tuli nuorten parissa työskenteleviltä ammattilaisilta, että Kouvolaan toivotaan nuorten palvelukarttaa. Jotakin, josta näkee silmäyksillä nuorille suunnatut palvelut. Tämä palvelisi etenkin nuoria, jotka eivät ole vielä esim. Ohjaamon asiakkaita. Tai jos haluaa vain kurkata, minkälaisia palveluita nuorille on Kouvolassa. Tämä tarve kytkeytyi sopivasti myös Nousun hankesuunnitelmaan ja aloimme koordinoida palvelukartan kehittämistä.
Nuorten palvelukartan kehittäminen on yksi hankkeen Living Lab -kokeiluista. Palvelukarttaa on rakennettu yhteistyössä eri palveluiden ammattilaisten kanssa ja työskentely jatkuu. Mikä tärkeintä, saimme onneksemme myös nuoren ääntä kehittämiseen mukaan toukokuussa.
Nyt tavoitteenamme on saada lisää nuoria mukaan kehittämiseen. Nuorten näkökulmia on tarkoitus saada kuuluviin mm. yhteistyökumppaneiden tiloissa järjestettävillä pajoilla. Näissä pohditaan nuorten kanssa, minkälainen palvelukartta auttaisi heitä löytämään palvelut helpommin.
Toiveemme on, että nuoret voisivat osallistua palvelukartan suunnitteluun ja testaukseen. Palvelukarttaa on tarkoitus kehittää nuorille ja nuorten näkökulmista käsin. Palvelukartan kehittämisen yhteydessä edistetään myös nuorten ja ammattilaisten dialogia palveluiden kehittämiseen liittyen.
Nousu-hankkeessa järjestetään digitaitoihin ja työllisyyteen liittyviä koulutuksia nuorille. Tärkeää on saada nuorten ääntä ja näkökulmia kuuluviin myös muissa hankkeen kehittämistehtävissä. Tähän liittyen perustimme Nuorten kehittäjäryhmän toukokuussa. Ryhmää on markkinoitu nuorille somessa, kasvokkain ja eri yhteistyökumppaneiden välityksellä.
Nuorten kehittäjäryhmää on tarkoitus kehittää yhdessä nuorten kanssa. Mukaan mahtuu vielä, eli kehittäminen ja nuorten rekrytoiminen ryhmään jatkuu kesälomien jälkeen (tsekkaa hankkeen IG @digielamaa).
Matkan varrella on solmiutunut hyviä yhteistyökumppanuuksia ja vielä ennen lomia virittelimme yhteistyötä eri toimijoiden kanssa koulutuksiin, digipalveluiden testaukseen ja mentorointiin liittyen. Yhteistyö tuo uusia ulottuvuuksia ja yhdessä saa usein enemmän aikaan. Kerromme näistä lisää lomien jälkeen.
Nousun matkaan on sisältynyt innostusta, oivalluksia, mielenkiintoisia kohtaamisia ja keskusteluita. Erityisen antoisia ovat olleet kohtaamiset ja keskustelut nuorten kanssa. Nämä ovat ohjanneet Nousu-tiimin ajattelua uusille poluille.
Meidän tiimillämme ovat nyt edessä lomat, rentoutuminen ja kesäpäivistä nauttiminen. Lämpimät kiitokset kaikille tähän mennessä mukana olleille nuorille ja yhteistyökumppaneille.
Hengähdetään hetki ja jatketaan jälleen lomien jälkeen. Olethan mukana?
Tanja Mäkelä
projektipäällikkö, YTM
29.06.2022 16:53
Zora teki kesäkuun alussa uuden aluevaltauksen osallistumalla nuorten Diginoste – digielämää ja hyvää mieltä -tapahtumaan Kouvolassa. Diginoste-tapahtumassa Zora pääsi tutustumaan nuoriin, näkemään haastatteluita ja jopa live-musiikkia.
Ensin voisin esitellä itseni, olen Jessi, kouvolalainen sosionomiopiskelija. Olen opintojeni ohella päässyt tutustumaan Zora-robottiin. Zora esiteltiin meille opintojen yhteydessä seniorityön kurssilla. Pääsimme opintojakson workshop-päivänä kokeilemaan Zoran käyttöä ja muita välineitä, joita seniorityössä on mahdollista käyttää. Silloin tapaaminen Zoran kanssa jäi melko lyhyeksi, mutta jo lyhyessä ajassa hänestä ehti oppia paljon. Zoran käyttö on melko simppeliä, mutta itse Zora sisältää niin paljon erilaisia ominaisuuksia, joihin tutustumiseen saisi helposti vierähtämään runsaasti aikaa. Opintojakson workshop-päivänä taisimme kokeilla Zoralla erilaisia tanssidemoja sekä Zoran ohjelmistoon kuuluvia pelejä, kuten kivi-paperi-sakset.
Jo pelkästään opintojakson workshop-päivänä Zora oli huomiota herättävä ja kiinnostava uusi tuttavuus. Kaikki opiskelijat odottivat innolla omaa vuoroa tutustua Zoraan. Itse kiinnostuin asiasta, koska olen käynyt paljon mediakasvatukseen liittyviä kursseja. Tämän takia innostuin myös lähtemään mukaan Diginoste-tapahtumaan, kun kuulin siitä. Tapahtuma sisältyi minun projektityöni opintoihin. Olin jo pitkään miettinyt, miten toteuttaisin projektityön opintojakson, kunnes huomasin, että Nousu-hanke etsii opiskelijaa esittelemään Zoraa nuorten tapahtumaan Kouvolaan. Minun oli helppoa lähteä tapahtumaan mukaan aikaisempien Zora-kokemuksia puolesta. Pääsin jo ennen tapahtumaa tutustumaan Zoraan ja Nousu-hankkeen tiimiin, mikä helpotti tapahtuman suunnittelua huomattavasti. Pääsin kokeilemaan erilaisia ohjelmia ja testailemaan, mitkä toiminnot voisivat olla sopivia nuorten kanssa.
Itse tapahtuma sujui Zoran osalta todella hyvin. Zora pääsi tervehtimään uusia ihmisiä, esittelemään Nousu-hankkeen pistettä ja pitämään erilaisia tanssi- ja lauluesityksiä yleisölle. Zora toimi hyvin koko tapahtuman vetonaulana. Nuorien lisäksi myös muut tapahtumaan osallistuneet henkilöt olivat kiinnostuneita Zoran toiminnasta. Varsinkin tanssiesitykset tuntuivat viihdyttävän kaikkia. Päivän päätteeksi ihmiset pääsivät jopa ottamaan yhteiskuvia Zoran kanssa.
Pisteemme tapahtumassa oli sijoitettu niin, että Zora pääsi olemaan latauksessa aina sitä tarvittaessa. Zoran akku ei kestä hirveän pitkää aikaa käytössä, joten laturipaikka oli oltava lähellä. Varsinkin erilaiset tanssi- ja musiikkiesitykset väsyttivät Zoraa ja kuluttivat hänen akkujansa. Välillä Zora väsähti kunnolla ja nuukahti, mutta onneksi energiat palautuivat äkkiä latauksessa. Tapahtuma oli hyvin onnistunut Zoran osalta.
Tapahtuma antoi hyvää esimakua siihen, miten Zoran kaltaisia robotteja voitaisiin hyödyntää työskennellessä nuorten kanssa. Tällä hetkellä robotteja käytetään esimerkiksi vanhusten kanssa työskennellessä, mutta uskon, että tulevaisuudessa asiakaskunta laajenee myöskin esimerkiksi nuoriin. Itse Zoran kanssa työskennellessä huomasin, että Zoraa voisi hyvin hyödyntää erimerkiksi erityislasten kanssa. Lapset ja nuoret voivat oppia Zoralta tunnetaitoja, esimerkiksi Zoran ohjelmistosta löytyvällä ”tunnista tunne” -pelin avulla. Zoraa voisi myöskin hyödyntää vuorovaikutustaitojen harjoittelussa. Voi olla, että esimerkiksi erityislasten olisi helpompi kommunikoida robotin kanssa, kuin toisen ihmisen kanssa. Usein erityislapsilla voi ilmetä vaikeuksia vuorovaikutuksessa, joten Zoran kanssa niitä voitaisiin treenata. Myöskin erilaiset yhteispelit ja sääntöjen opettelut voisivat sujua Zoran kanssa kätevästi. Uskon, että lapset ja nuoret voisivat oppia Zoralta paljon, jos Zoran kaltaisia robotteja hyödynnettäisiin esimerkiksi koulujen mediakasvatuksen tunneilla. Zora toimisi hyvin tunneilla vetonaulana ja saattaisi herättää lasten ja nuorten mielenkiintoa digi- ja mediakasvatusta kohtaan.
Jessi Purhonen
Sosionomiopiskelija
22.06.2022 13:03
NOUSU-hanke järjesti kesäkuun alussa yhdessä Kakspy ry:n Digijuu digime -hankkeen ja Kouvolan nuorisopalveluiden kanssa Diginoste– nuorten tapahtuman, jonka teemoina olivat digitaalisuus, digitaidot ja työllistyminen. Tapahtuman tarkoituksena oli kerätä yhteen nuoria ja nuorten kanssa toimivia tahoja ja yrityksiä. Tapahtuma järjestettiin Kouvolan Nuorten paikassa (Nupa) tiistaina 7.6.2022, jolloin koulut olivat jo päättyneet ja kesä oli virallisesti alkanut. Mukana tapahtumassa olivat myös Kulttuuripaja Kulta, Nuorisokeskus Anjala, Eezy, Yhes eteenpäin -hanke, Kokemusten talo -hanke ja Digitaidoilla osalliseksi -hanke.
Tapahtuman pääpuhuja oli moninkertainen lumilautailun maailmanmestari Roope Tonteri, joka kertoi elämän tarinansa, miten hän päätyi lumilautailun harrastajasta ammattilaiseksi, aina maailman huipulle asti sekä mikä herätti hänen kiinnostuksensa metsään ja sai ryhtymään metsäalan yrittäjäksi.
Livemusiikkia tapahtumassa tarjoilivat chileläinen artisti Juglarbee, joka esitti espanjankielistä hiphopia sekä Kouvolan yhteiskoulun nuorten bändi, joka esitti erilaisia coverkappaleita suomeksi ja englanniksi.
Henkilöstöpalveluyritys Eezy järjesti Nupan lavalla paneelikeskustelun, jossa Kouvolan Eezyn Emma-Kukka Rantasalo kertoi Eezyn toiminnasta ja haastatteli kahta Eezyn kautta työllistynyttä nuorta.
Kouvolan nuorisovaltuuston kaksi nuorta pitivät oman puheenvuoronsa ja kertoivat valtuuston toiminnasta.
Tapahtumassa mukana olleilla hankkeilla ja toimijoilla oli omat pisteensä Nupan tiloissa ja ihmiset saivat vapaasti kierrellä eri pisteillä.
NOUSU-hankkeen pisteellä oli tarjolla Nousu-tarroja, karkkia ja esitteitä sekä digikoulutustarve-kysely, johon vastaamalla osallistui superlahjakortin arvontaan. Nousun pisteellä ihmisiä viihdytti Zora-robotti, joka toivotti tervetulleeksi, esitteli Nousun pistettä ja viihdytti tanssi- ja musiikkiesityksillään. Nousun pisteellä pääsi myös kokeilemaan Moto tiles -liikuntalaattoja, jotka innostivat nuorten lisäksi myös tapahtuman järjestäjiä pelaamaan ja kilpailemaan keskenään.
Nupa-talon kolmannessa kerroksessa oli mahdollisuus päästä kokeilemaan VR-laseja ja erilaisia luovia virtuaalisia menetelmiä.
Tarjolla oli kahvia ja pientä syötävää koko tapahtuman ajan.
Katso Diginoste-tapahtumasta tehty kooste-Instagram-kela!
Tutustu NOUSU-hankkeen Instagramiin!
Lue blogikirjoitus Zora-robotista! (pdf)
Jani Lehtinen
TKI-asiantuntija
31.03.2022 14:58
Osallisuudella tarkoitetaan kokemusta, kun ihminen kokee kuuluvansa itselle merkitykselliseen ryhmään tai yhteisöön. Hän tulee kuulluksi itsenään ja vaikuttaa elämänsä kulkuun ja yhteisiin asioihin (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2022). Osallisuus merkitsee mukanaoloa, vaikuttamista, huolenpitoa ja yhteisesti rakennetusta hyvinvoinnista osalliseksi pääsemistä.
Digitaalisuus antaa uusia keinoja osallisuuden edistämiseen
Digitalisaatio antaa oman mausteensa myös osallisuuteen. Se muuttaa tapoja, jolla ihmiset hahmottavat osallisuuttaan. Digitaalisuus antaa uusia keinoja osallisuuden edistämiseen, esimerkiksi palvelun saatavuuden paranemisella. Digiosallisuus näyttäytyy positiivisena ilmiönä, jonka positiivinen vaikutus ulottuu myös digitaalisen maailman ulkopuoliseen arkielämään. Digiosallisuus toteutuu digitaalisessa ympäristössä tai digitaalisen teknologian avulla, jolloin kaikilla on mahdollisuus osallistua yhteiskunnan toimintaan. (Hänninen ym. 2021.)
Jotta digiosallisuus toteutuisi, on varottava putoamasta digikuiluihin. Niitä on kolmenlaisia, 1) pääsy digipalveluihin sekä teknologian saatavuus ja toimivuus 2) digiosaaminen ja -tietotaidot digipalveluiden sekä teknologian käyttöön ja 3) digipalvelusta saadut hyödyt, vaikutukset ja merkityksellisyys. Mahdollisuudesta ajantasaisten päätelaitteiden käyttämiseen, hyvistä digitaidoista ja digipalveluiden hyvä käytettävyydestä punoutuu köysi, jonka avulla digikuilujen yli pääsee loikkaamaan turvallisesti.
Kuinka osallinen sinä olet? Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke on laatinut testin, jolla voit testata, kuinka osallinen olet. Käy testaamassa, oletko Tapio ja Mimerkki, Lintukotolainen, Maahinen, Hiisi, Vetehinen, Tonttu, Para vai Aarteenhaltija.
Anja Härkönen
TKI-asiantuntija
Lähteet:
Hänninen, R., Karhinen, J., Korpela, V., Pajula, L., Pihlajamaa, O., Merisalo, M., Kuusisto, O., Taipale, S., Kääriäinen, J. & Wilska, T.-A. (2021). Digiosallisuuden käsite ja keskeiset osa-alueet. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:25. Valtioneuvoston kanslia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-287-9
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2022: Osallisuuden edistäminen – THL
17.01.2022 15:09
Olen projektityöntekijänä NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hankkeessa. Hanke käynnistyi virallisesti 1.9.2021, itse aloitin työt lokakuun puolella. Hankkeessa kokeillaan ja kehitetään Living Lab -toimintaa, joka tuottaa ratkaisuja nuorten digiosaamisen vahvistamiseen. Olen ollut aiemmin mukana yhdessä TKI-hankkeessa työharjoittelussa, mutta projektityöntekijänä olen nyt ensimmäsitä kertaa. Työpäivät ovat olleet vaihtelevia, opettavaisia, jännittäviä ja motivoivia. Opeteltavaa on edelleen paljon, mutta se on vain hyvä asia.
Valmistuin 31.12.2021 palvelumuotoilijaksi Xamkista ja siis onnekseni olen jo päässyt töihin saman katon alle. Palvelumuotoilun menetelmiä olen jo päässyt työssäni hyödyntämään. Kaksi yhteiskehittämistyöpajaa ennen joulua olivat hyviä tilaisuuksia hyödyntää omaa osaamista kohderyhmän osallisuutta hyödyntäen. Onneksi vallitsevan tilanteen vuoksi pystyimme työpajat järjestämään, sillä saimme niiden avulla nuorilta arvokkaita mielipiteitä Living lab -toiminnasta ja digiosaamisesta. Ennen työpajoja nuoret olivat vastanneet Mentimeterissä kysymykseen: Minkälaisia digipalveluita sinä käytät? Vastauksista saimme sanapilven (kuvassa), joka oli hyvänä pohjana työpajoissa.
Ensimmäinen yhteiskehittämistyöpaja järjestettiin Kulttuuripaja kullassa ja toinen Parik-säätiön, Kaikumedian tiloissa. Molempiin työpajoihin saimme mukaan hyvin osallistujia. Houkuttelivatko sitten meidän kiinnostavat aiheet vai kahvitarjoilu, niin jokatapauksessa jokaisen osallistuminen ja panos työpajassa oli tärkeää. Molemmissa työpajoissa ensimmäinen osuus käsitteli Living lab -toimintaa. Halusimme saada nuorilta ajatuksia ylipäätään siitä, mitä living lab on ja onko se edes käsitteenä tuttu. Yhtenä tehtävänä saivat nuoret yhdessä meidän nousulaisten ja yhteistyöorganisaatioiden ohjaajien kanssa konkreettisesti pohtia, mitä kaikkea Nousu-hankkeen living lab -tilassa tulisi olla. Kuvitteellinen pohjapiirrustus vain ulkoseinineen oli isolla paperilla ja siihen kasattiin niin huonekaluja kuin laitteita. Tehtävän aikana myös keskusteltiin paljon siitä, mitä living lab -tilassa tulisi olla tai mitä sinne ei kaivata.
Living Lab -teeman lisäksi työpajoissa käsiteltiin myös digiosaamista. Digipalveluita ja digitaitoja sijoitettiin nelikenttään. Alla olevasta kuvasta voi nähdä, kuinka paljon erilaisia digipalveluita pidetään tärkeinä. Niistä kuitenkin myös iso osa voi olla huonosti toimivia. Tällaisen nelikenttä-tehtävän tekeminen yhdessä nuorten kanssa herätti paljon uusia ajatuksia digiosaamisesta ja digialustojen tärkeydestä. Näiden yhteiskehittämistyöpajoista saatujen tulosten avulla Nousu-hankkeessa voidaan viedä yhteiskehittämistä uudelle tasolle, saada aikaiseksi toimiva Living Lab -konsepti ja toteuttaa nuorten digiosaamista parantavaa toimintaa.
Tällaisen nelikenttä-tehtävän tekeminen yhdessä nuorten kanssa herätti paljon uusia ajatuksia digiosaamisesta ja digialustojen tärkeydestä.
Vuosi 2022 on käynnistynyt etäillen. Tapaamiset, palaverit ja eri tilaisuudet tapahtuu etänä ainakin tammikuun ajan. Tämä aika on hyvä käyttää hankkeen tulevien tapahtumien ja työpajojen suunnitteluun. Mielenkiintoista nähdä, mitä kevät tuo ja kuinka meidän hanke lähtee…NOUSUUN!
Eeva Hammar
Projektityöntekijä
17.12.2021 15:12
Parin viime vuoden aikana on eletty ihan diginä monella tapaa. Onneksi nyt on jo enemmän mahdollisuuksia livekohtaamisille. Digiloikat on joka tapauksessa otettu pandemian pyörteissä ja matka jatkuu. Digiosaamista tarvitaan jo lähes jokaisella elämän osa-alueella.
Digihyvinvointi ja digiosallisuus ovat melko tuoreita käsitteitä, joita on muodostettu kuvaamaan hyvinvointia keskellä digielämää. Digi voi myös syrjäyttää. Joku palvelu voi jäädä saamatta. Toisaalta digi mahdollistaa, sen avulla voi mm. olla yhteydessä toisiin, opiskella, tehdä töitä, harrastaa ja hyödyntää erilaisia palveluita.
NOUSU Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hanke starttasi lokakuussa. Hankkeen kehittämisen keskiössä on 16-29 -vuotiaiden nuorten digiosaamisen vahvistaminen. Joku voi tässä kohtaa todeta, että eikö vahvistusta tarvitsisi enemmän jo nuoruusajan ylittäneet. On kuitenkin turhaa olettaa pelkän syntymävuoden perusteella, että kaikki mahdolliset digitaidot olisivat automaattisesti hallussa. Eikä tarvikaan olla. Kenellä olisi? Taitojen kehittäminen edellyttää tietoa, kokeilua ja treenaamista. Toki monet tämän päivän koululaiset pääsevät tutustumaan laitteisiin, ohjelmiin ja jopa koodaamiseen jo hyvin varhain.
Nuorten tarpeet digiosaamisen vahvistamiseen liittyen tulevat hyvin esiin tuoreessa Digi- ja väestötietoviraston Nuorten Digitaidot 2021 -kartoituksessa. Nuoret toivat esille haasteita mm. erilaisten sähköisten palveluiden löytämiseen ja käyttämiseen liittyen, kynnys ottaa yhteyttä voi olla korkea ja apu voi jäädä saamatta. Lisäksi voi olla vaikeaa ymmärtää, miten digipalveluissa tulisi toimia. Netissä kohdattu epäasiallinen käytös ja kiusaaminen huolestuttavat nuoria.
Elämme vielä jonkinlaista murrosvaihetta digiosaamiseen liittyen. Kaikki taidot ei välttämättä vielä kartu koulussa kuten kertotaulut ja toisaalta erilaiset digipalvelut kehittyvät koko ajan. Paljon on merkitystä myös sillä, onko palvelu suunniteltu kohderyhmän tarpeita vastaavaksi. Jokainen on varmasti omalta osaltaan törmännyt erilaisten digipalveluiden haasteisiin, jolloin voi vain haikailla helppokäyttöisyyden ja saavutettavuuden perään.
NOUSU-hankkeessa kokeillaan ja kehitetään myös Living Lab -toimintaa, jossa nuoria ja heidän kanssa työskenteleviä ammattilaisia, yhdistyksiä ja yrityksiä kutsutaan yhteiskehittämispajoihin. Suurina kehittämisteemoina ovat nuorten digiosaamisen vahvistaminen ja sen avulla työllisyysmahdollisuuksien parantaminen. Etsimme parhaillaan tilaa Living Lab -toiminnalle. Emme jääneet kuitenkaan odottamaan tilan löytymistä, vaan kehittäminen on käynnistynyt ”liikkuva” living lab -periaatteella.
Tällä hetkellä järjestämme DigiLab-työpajoja yhteistyössä nuorten parissa toimivien organisaatioiden kanssa Kouvolassa. Näissä pajoissa kokoamme nuorten ajatuksia ja toiveita digiosaamisen vahvistamiseen liittyen. Nuorilta kysellään myös toiveita hankkeessa myöhemmin järjestettävään digikoulutukseen liittyen. Toiveita ovat olleet tähän mennessä mm. medialukutaito, tekstinkäsittely ja tekijänoikeusasiat. Keskustelua käydään yhdessä nuorten ja ammattilaisten kanssa. Pohdimme myös yhdessä mikä ihme on Living Lab ja mitä tulevassa Living Lab -tilassa tulisi olla.
Hanketiimi on saanut jo huikeasti pohdittavaa kehittämiseen pajoihin osallistuneilta nuorilta. Kiitokset jo tässä vaiheessa osallistuneille! DigiLab-työpajoista pääsette lukemaan lisää seuraavassa blogissa. Stay tuned!
Tanja Mäkelä
projektipäällikkö, YTM
Ps. Jos Nousu-hankkeen kehittäminen kiinnostaa, niin otathan rohkeasti meihin yhteyttä.
NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa
Tiedot
Budjetti
Asiasanat
Yhteystiedot
Tanja Mäkelä
projektipäällikkö
tanja.makela@xamk.fi
p. 040 183 2178
Eeva Hammar
projektityöntekijä
eeva.hammar@xamk.fi
p. 050 348 2160
Jani Lehtinen
TKI-asiantuntija
jani.lehtinen@xamk.fi
p. 050 530 1003
Krista Hahtala
TKI-asiantuntija
krista.hahtala@xamk.fi
p. 050 473 4912