Meptek
Meriliikenteen päästövähennystekniikoiden vertailu
Meptek-hankkeessa tutkittiin meriliikenteen päästövähennystekniikoiden tehokkuutta, ominaisuuksia, elinkaarta ja kustannuksia suhteessa saatuun hyötyyn.
Hanke on päättynyt.
Meriliikenteen vuosittaiset päästöt vaikuttavat globaalisti ilmastonmuutoksen kiihtymiseen sekä huonontavat paikallista ilmanlaatua. Yksinkertaisia ratkaisuja meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi ei kuitenkaan ole. Alusten käyttöikä on tavallisesti 30-40 vuotta, joten tehdyt investointipäätökset vaikuttavat meriliikenteessä vielä pitkään investointipäätöksen jälkeen. Meriliikenteen vähäpäästöisyys ja turvallisuus ovat yhteneviä Kymenlaakson maakuntaohjelman, Kymenlaakson älykkään erikoistumisen RIS3-strategian ja Itämeristrategian tavoitteiden kanssa.
Meriliikenteen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen on erityisen ajankohtaista myös EU:n omien hiilineutraaliustavoitteiden vuoksi. Parhaillaan unionissa kaavaillaan EU:n päästökaupan ulottamista meriliikenteeseen. Euroopan komissio esittää ehdotuksensa toteutuksen yksityiskohdista heinäkuussa 2021.
Päästökauppajärjestelmän tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä kustannustehokkaasti. Käytännössä järjestelmä tekee kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttamisesta maksullista. Päästökaupalla voi olla siten isot vaikutukset EU:n merenkulun kustannuksiin ja kilpailukykyyn. Vaikutukset riippuvat kuitenkin paljolti siitä, miten päästökauppa toteutetaan.
Hankkeen tavoitteet
MEPTEK-hankkeen tavoitteena on parantaa meriliikenteen päästöttömyyskehitystä ja taloudellista kilpailukykyä. Tavoitteena on tuottaa tietoa varustamoille ja muille merenkulun sidosryhmille valittujen päästövähennystekniikoiden ominaisuuksista, tehokkuudesta, kustannuksista, sekä tuottaa verifioituja mittaustuloksia erilaisista päästövähennystekniikoiden vaikutuksista todellisissa olosuhteissa.
Hankkeen tulokset
MEPTEK-hankkeen toimenpiteillä on merkittävä vaikutus meriliikenteen ekologiseen kestävyyteen ja ilmapäästöihin. Hankkeen toimenpiteet tehostavat meriliikenteen pakokaasupäästöjen vähentämistä ja ilmanlaadun paraneminen lisää rannikkoväylien ja satamien lähiympäristön asuinterveyttä ja -mukavuutta. Lisäksi tutkimus uusien polttoaineratkaisujen hyödyistä tukee siirtymistä fossiilista polttoaineista vaihtoehtoisiin polttoaineisiin. Samalla kehitetään big datan käsittely- ja tulkintaosaamista.
Työkalu
Hankkeessa kehitetty päästövähennystekniikoiden arviointityökalu on saatavissa tiedustelemalla: Elias Altarriba (elias.altarriba@xamk.fi) tai Sirpa Rahiala (sirpa.rahiala@xamk.fi)
Hankkeen keskeiset toimenpiteet
Hanke toteutetaan suorittamalla laivoilla päästömittauksia ja kulkudatan tallentamista. Data analysoidaan soveltamalla muun muassa Bayes-verkkoteknologiaa, mikä on tehokas ja luotettava lähestymistapa massadatan analysointiin. Lisäksi tehdään eri vaihtoehdoille elinkaarianalyysejä, jotta voidaan löytää vaihtoehdot, joilla on alhaisten kustannusten lisäksi myös pienet ympäristövaikutukset.
Lokakuussa 2021 hankkeessa järjestettiin sidosryhmille suunnattu virtuaalinen päästötyöpaja. Työpajan aiheita olivat muun muassa meriliikenteen ympäristösäädökset, merenkulun päästökauppa ja säädösten vaikutukset varustamotoimintaan. Työpaja sisälsi lyhyitä alustusluentoja ja pienryhmäkeskustelua näistä teemoista. Työpajan tavoitteena oli kuulla eri sidosryhmien näkemyksiä käsiteltävistä aiheista. Keskusteluja edeltävien alustusluentojen pitäjinä olivat Jukka-Pekka Jalkanen (Ilmatieteen laitos), Ville-Veikko Intovuori (Liikenne- ja viestintävirasto Traficom), Niina Honkasalo (Liikenne- ja viestintäministeriö), Mats Björkendahl (Suomen Varustamot) ja Jarkko Toivola (Väylävirasto).
Julkaisut ja viestintä
- Meriliikenteen päästövähennysratkaisut. MEPTEK-hankkeen loppuraportti.
- “Mittauksilla kiinni merenkulun päästövähennyksiin”, artikkeli READ-verkkolehdessä nro 1/2023
- Tiedote ja kutsu loppuseminaariin 16.12.2022
- Developing Sustainable Shipping and Maritime Transport: Multi-criteria Analysis Between Emission Abatement Methods, in book: Sustainable Development and Innovations in Marine Technologies, CRC Press, 2022
- Improving the environmental performance of shipping and maritime transport – Highlights of the maritime emissions workshop, in book: Trends in Maritime Technology and Engineering, CRC Press, 2022
- “Tutkimuksen teko on yhteistyötä – referaatti Martech 2022 -konferenssiesitelmistä”, Maalla, merellä, ilmassa. Katsaus Logistiikan ja merenkulun tutkimus- ja kehitystoiminnasta 2022
- “Päästövähennysmenetelmien suorituskyvyn mittaukset todellisissa olosuhteissa Itämerellä” Metsä, ympäristö ja energia. Soveltavaa tutkimusta ja tuotekehitystä. Vuosijulkaisu 2022
- ”Päästökauppa on laajenemassa meriliikenteeseen 2020-luvun aikana”, Tulevaisuutta tekemässä. Tuloksia Logistiikan ja merenkulun tutkimus- ja kehitystoiminnasta 2021
- “Meptek-hankkeessa työskennellään moninaisilla menetelmillä”, sivut 462-468 Metsä, ympäristö ja energia. Soveltavaa tutkimusta ja tuotekehitystä vuosijulkaisussa 2021.
- “Merenkulun päästövähennykset etenevät | READ Xamk” artikkeli READ-verkkolehdessä nro 2/2021
- “Elinkaarilaskennan osaamisen tarve kasvaa tulevaisuudessa”, artikkeli READ-verkkolehdessä nro 3/2020.
- “Xamk jatkaa vahvaa meriliikenteen tutkimusta” artikkeli READ-verkkolehdessä nro 1/2020.
- ”Puhtaamman meriliikenteen mahdollisuudet”, sivut 401-408 Metsä, ympäristö ja energia. Soveltavaa tutkimusta ja tuotekehitystä vuosijulkaisussa 2020.
- ”Meptek – Merenkulun päästö-vähennystekniikoiden vertailuhanke käynnistyi koronan varjossa”, sivut 80-84 Tuloksia Logistiikan ja merenkulun tutkimus- ja kehitystoiminnasta 2020.
Meptek − Meriliikenteen päästövähennystekniikoiden vertailu
Tiedot
Budjetti
Yhteystiedot
Elias Altarriba
Projektipäällikkö
Logistiikka ja merenkulku
044 702 8450
etunimi.sukunimi@xamk.fi