Euroopan unioni, Euroopan aluekehitysrahasto Uudenmaan liitto Kymenlaakson liitto

Meptek

Meriliikenteen päästövähennystekniikoiden vertailu

Meptek-hankkeessa tutkittiin meriliikenteen päästövähennystekniikoiden tehokkuutta, ominaisuuksia, elinkaarta ja kustannuksia suhteessa saatuun hyötyyn.

Hanke on päättynyt.

Meriliikenteen vuosittaiset päästöt vaikuttavat globaalisti ilmastonmuutoksen kiihtymiseen sekä huonontavat paikallista ilmanlaatua. Yksinkertaisia ratkaisuja meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi ei kuitenkaan ole. Alusten käyttöikä on tavallisesti 30-40 vuotta, joten tehdyt investointipäätökset vaikuttavat meriliikenteessä vielä pitkään investointipäätöksen jälkeen. Meriliikenteen vähäpäästöisyys ja turvallisuus ovat yhteneviä Kymenlaakson maakuntaohjelman, Kymenlaakson älykkään erikoistumisen RIS3-strategian ja Itämeristrategian tavoitteiden kanssa.

Meriliikenteen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen on erityisen ajankohtaista myös EU:n omien hiilineutraaliustavoitteiden vuoksi. Parhaillaan unionissa kaavaillaan EU:n päästökaupan ulottamista meriliikenteeseen. Euroopan komissio esittää ehdotuksensa toteutuksen yksityiskohdista heinäkuussa 2021.

Päästökauppajärjestelmän tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä kustannustehokkaasti. Käytännössä järjestelmä tekee kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttamisesta maksullista. Päästökaupalla voi olla siten isot vaikutukset EU:n merenkulun kustannuksiin ja kilpailukykyyn. Vaikutukset riippuvat kuitenkin paljolti siitä, miten päästökauppa toteutetaan.

Hankkeen tavoitteet

MEPTEK-hankkeen tavoitteena on parantaa meriliikenteen päästöttömyyskehitystä ja taloudellista kilpailukykyä. Tavoitteena on tuottaa tietoa varustamoille ja muille merenkulun sidosryhmille valittujen päästövähennystekniikoiden ominaisuuksista, tehokkuudesta, kustannuksista, sekä tuottaa verifioituja mittaustuloksia erilaisista päästövähennystekniikoiden vaikutuksista todellisissa olosuhteissa.

Hankkeen tulokset

MEPTEK-hankkeen toimenpiteillä on merkittävä vaikutus meriliikenteen ekologiseen kestävyyteen ja ilmapäästöihin. Hankkeen toimenpiteet tehostavat meriliikenteen pakokaasupäästöjen vähentämistä ja ilmanlaadun paraneminen lisää rannikkoväylien ja satamien lähiympäristön asuinterveyttä ja -mukavuutta. Lisäksi tutkimus uusien polttoaineratkaisujen hyödyistä tukee siirtymistä fossiilista polttoaineista vaihtoehtoisiin polttoaineisiin. Samalla kehitetään big datan käsittely- ja tulkintaosaamista.

Työkalu

Hankkeessa kehitetty päästövähennystekniikoiden arviointityökalu on saatavissa tiedustelemalla: Elias Altarriba (elias.altarriba@xamk.fi) tai Sirpa Rahiala (sirpa.rahiala@xamk.fi)

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

Hanke toteutetaan suorittamalla laivoilla päästömittauksia ja kulkudatan tallentamista. Data analysoidaan soveltamalla muun muassa Bayes-verkkoteknologiaa, mikä on tehokas ja luotettava lähestymistapa massadatan analysointiin. Lisäksi tehdään eri vaihtoehdoille elinkaarianalyysejä, jotta voidaan löytää vaihtoehdot, joilla on alhaisten kustannusten lisäksi myös pienet ympäristövaikutukset.

Lokakuussa 2021 hankkeessa järjestettiin sidosryhmille suunnattu virtuaalinen päästötyöpaja. Työpajan aiheita olivat muun muassa meriliikenteen ympäristösäädökset, merenkulun päästökauppa ja säädösten vaikutukset varustamotoimintaan.  Työpaja sisälsi lyhyitä alustusluentoja ja pienryhmäkeskustelua näistä teemoista. Työpajan tavoitteena oli kuulla eri sidosryhmien näkemyksiä käsiteltävistä aiheista. Keskusteluja edeltävien alustusluentojen pitäjinä olivat Jukka-Pekka Jalkanen (Ilmatieteen laitos), Ville-Veikko Intovuori (Liikenne- ja viestintävirasto Traficom), Niina Honkasalo (Liikenne- ja viestintäministeriö), Mats Björkendahl (Suomen Varustamot) ja Jarkko Toivola (Väylävirasto).

Julkaisut ja viestintä

Hankkeen nimi:

Meptek − Meriliikenteen päästövähennystekniikoiden vertailu

Hankkeen kesto: 1.5.2020–31.12.2022

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu
Vahvuusala: Logistiikka ja merenkulku, Metsä, ympäristö ja energia

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Uudenmaan liitto, EAKR-rahoitus
Kokonaisbudjetti: 289 928 euroa
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 289 928 euroa

Yhteystiedot

Elias Altarriba
Projektipäällikkö
Logistiikka ja merenkulku
044  702 8450
etunimi.sukunimi@xamk.fi