




Kymenlaakso Startup Ecosystem
Hankkeessa vahvistettiin startup-yrittäjyystoimintaympäristöä ja yrittäjyysyhteisötoimintaa mm. tuomalla yrittäjiä yhteen ja viestintää parantamalla.
Hanke on päättynyt.
Kymenlaakso Startup Ecosystem -hanke päättyi 30.11.2020. Hanke toteutettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) ja Patteri-opiskelijayrittäjyysyhdistyksen (PatteriES) yhteistyönä. Hanke oli Euroopan aluekehitysrahastohanke (EAKR) ja sitä rahoitti Kymenlaakso liitto / Uudenmaan liitto. Hankkeen varsinaiset kohderyhmät olivat startup-yrittäjyydestä kiinnostuneet, pk-yrittäjät ja opiskelijat.
Hankkeen tulokset: Startup-kulttuuriin kuuluvat luovuus, innostus, rohkeus, tulevaisuususko ja kokeilu. Tällaiseen asenneilmapiiriin saatiin hankkeessa innostettua uusia yrittäjänalkuja ja vanhempiakin konkareita eritoten *ship Startup festival –tapahtumassa. Hankkeen tuella ja toiminnalla syntyi 6 uutta yritystä maakuntaan, uusia työpaikkoja yrityksiin ja uutta liiketoimintaa sekä yrittäjyyttä tukevia toimintamalleja, aloite yrityskoordinaattorin toimesta ja uudenlaisesta yrittäjyyden koulutusohjelmasta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun sekä vahvistettiin *ship Startup Festival -tapahtuman asemaa maakunnassa. Hankkeen aikana tuotetut visuaaliset materiaalit koottiin yhteen Kymenlaakson yrittäjyyden reseptikirjaksi, joka paljastaa muun muassa parhaat yrittäjyyden cocktailit.
Hankkeen ohjausryhmän jäsenet kommentoivat, että hankkeen teema ja tavoitteet, startup-kulttuurin kehittäminen ja opiskelijayrittäjyyden edistäminen, ovat ensiarvoisen tärkeitä maakunnalle. Hanke on onnistuneesti tuottanut maakunnan ekosysteemin toimijoiden tarvitsemaa keskustelua, materiaalia ja toimintamalleja. Hankkeen toiminta on tukenut myös maakunnan yrittäjyyskasvatustoimintaa (eritoten Etelä-Kymenlaaksossa Mini *ship –toiminta).
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät eli startup-yrittäjyydestä kiinnostuneet, pk-yrittäjät ja opiskelijat antoivat palautetta vaihtelevasti hankeaikana. Suurin osa palautteesta kohdistuu yksittäiseen tapahtumaan tai tekemiseen.
Helpdesk-tukea saaneet opiskelijat ovat antaneet palautetta, että hankkeen kautta saatu tuki, osaaminen, kannustus ja kohtaamiset ovat olleet ensiarvoisen tärkeitä. He näkevät sitä kautta hankkeen arvokkaana, oman yrittäjyyspolkunsa edistäjänä. Samoin mini-toimeksiantojen kautta saatu työkokemus on koettu arvokkaana. Se voi olla jopa ovi tulevaan työhön. Mukana olleet yrittäjät ovat jakaneet innokkaasti oppejaan opiskelijoille. Palautetta on tullut siitä, että yrittäjyydestä kiinnostuneita opiskelijoita ja yhteistä vuoropuhelua tukevia paikkoja saisi olla enemmänkin. Startup-yrittäjät ja startup-tiimit ovat kiitelleet eritoten *ship Startup Festivalin antia ja tapahtumasta saatu palaute onkin ollut erinomaista.
Hanke on onnistuneesti tuottanut maakunnan ekosysteemin toimijoiden tarvitsemaa keskustelua, materiaalia ja toimintamalleja.
Hankkeen aikana syntyi 2 opinnäytetyötä:
Ngyen Long (2020) https://www.theseus.fi/handle/10024/345877
Emmi Mäkinen (2019) https://www.theseus.fi/handle/10024/121364/browse?type=author&value=M%C3%A4kinen%2C+Emmi
Intohimona yrittäjyys –kokoelmajulkaisuun (2020) kaksi artikkelia: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-275-7
Yrittäjyystarinoita videosarja: https://www.youtube.com/playlist?list=PLXswRRyb1mzo4RyFK254ue0EhU769Yian
Tavoitteet
Hankkeessa on tarkoitus kehittää ja kokeilla erilaisia toimintamalleja, kuten tapahtumia ja digitaalisia ratkaisuja, joilla vahvistetaan startup-yrittäjyystoimintaympäristöä ja yrittäjyysyhteisötoimintaa. Hankkeen tarkoitus on tuoda yrittäjiä yhteen, parantaa viestintää eri yrittäjyystoimijoiden välillä ja vahvistaa kaikkia yrittäjyyttä tukevia toimia paremmaksi kokonaisuudeksi:
1. COMMUNITY – Yrittäjyys- ja kasvuhenkisen yrittäjäyhteisön käynnistäminen Kymenlaaksossa.
2. NETWORKS – Kymenlaaksolaisten yritysten vahvempi kytkeminen osaksi paikallista yrittäjyysekosysteemiä, osallistamalla heitä paikallisiin aktiviteetteihin ja niiden kehittämiseen.
3. ENVIRONMENT – Tuoda yhteen alueen luovat yrittäjyystoimijat ja mallintaa Kymenlaakson yrittäjyystoimintaympäristö, joka tukee kasvuhakuisten yrittäjien kehittymistä.
Toimenpiteet
- Yrittäjyys- ja kasvuhenkisten nuorten kartoitusta, inspiroimista ja aktivoimista alueen yrittäjyysyhteisön rakentamiseen. Toimenpiteisiin kuuluu mm. uusien, yli Kymenlaakson kaupunkien rajojen välisien tapahtumien, kiihdyttämö- ja hautomomallien kokeilua sekä eri yrittäjyysorganisaatioiden yhdistämistä yhteiseen toimintaan Kymenlaaksossa ja kansallisesti.
- Erilaisten aktiviteettien kokeiluja, joilla saadaan paikallisia yrityksiä ja yrittäjiä osaksi yhteisöä ja sen toimia. Toimenpiteet ovat mm. koulutuksia ja verkostoitumistilaisuuksia, jotka tukevat kansainvälistymistä ja kasvua.
- Tavoitteena on kartoittaa kaikki Kymenlaaksossa toimivat startup-toimintaa ja kasvuhakuista yrittäjyyttä tukevat toiminnot kuten; hankkeet, yritykset, julkiset toimijat, yhdistykset, jotka tarjoavat palveluita,verkostoja, koulutusta tai vastaavaa yrittäjämäisen ajattelun kehittymiselle ja kasvuhakuisille yrityksille.

Tulokset
- Nuorten johtama Kymenlaakson kaupunkien rajat ylittävä yrittäjyysyhteisö -toiminta, jolla tavoitetaan
niin toisen asteen kuin AMK:n opiskelijoita sekä paikallisia yrittäjiä. Aktivoida opiskelijayrittäjyysyhdistystoiminta (PatteriES) Kotkassa. Toimintaan osallistuu noin 500 osallistujaa vuositasolla. - Startup-tapahtuma joka palvelee kaikkia seudun yrittäjyystoimijoita ja yrittäjiä. Tapahtuman yhteydessä toimii yritysten osaamista tukevia koulutuksia, palveluita, verkostoitumis- ja sijoittaja tilaisuuksia. Palveluita ja kokeiluja voidaan hyödyntää muissa seudun kehitystoimissa; kuten Kotkan kampuksen masterplan.
- Xamkin, Cursorin, Kinnon ja muiden palveluiden tuottajien aloittavan startup yrittäjän palvelut mallinnettu PatteriES:n/*shipin yhteyteen jatkuvasti päivitettäväksi malliksi. Luodaan selkeä mallinnus toimintaympäristöstä, jota voi helposti hyödyntää koulut, organisaatiot, yritykset, opiskelijat, yrittäjät ja yrittäjäksi haluavat.
Ajankohtaista
17.11.2020 14:41
Opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia yrittäjyydestä
Xamkin opiskelijat kertovat, millaista on opiskella, luoda kansainvälisiä verkostoja ja rakentaa uraa Suomessa.
Entä miten yrittäjyyteen voi ajautua jo opiskeluaikana ja millaista on olla yrittäjä?
Adams Kerosi opiskeli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa kansainvälistä liiketoimintaa ja opinnäytetyössään hän on tutkinut Suomen ja Venäjän opiskelijayrittäjyyden verkostoa. Videolla Adams kertoo kansainvälisen opiskelijayrittäjyyden edistämisestä ja kannustaa opiskelijoita kehittämään ideoitaan. Katso Adamsin vinkit ja löydä oma sisäinen yrittäjäsi.
Anu yhdistää sivutoimisen kevytyrittäjyyden ja palvelumuotoilun opiskelun. Monipuolinen työkokemus antaa näkemystä ja ennen Xamkia Anulta löytyy hieman opintoja palvelumuotoilu- ja tuotekehitystyöstä. Anulle Kouvolan kampus on myös tuttu käännöstieteen laitoksen ajoilta. Anun mielestä yrittäjämäisen ajattelun voi nähdä kansalaistaitona ja työmahdollisuuksien laventajana. Oletko Sinä salaa yrittäjähenkinen?
Daria on ympäristöinsinööri, ilmastoaktivisti, ilmasto-podcast-emäntä ja kouluttaja. Darian yrittäjämäinen asenne on vienyt häntä opiskeluissa ja työelämässä eteenpäin. Darian mukaan ilmastonmuutos ei ole syy paniikkiin vaan syy muutokseen. Katso Darian vinkit uran rakentamiseen ja kuinka hän on opiskelujen avulla luonut itselleen uran intohimonsa parissa.
Henrik Dombovari opiskelee Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa digitaalista liiketoimintaa ja on innokkaasti mukana erilaisissa projekteissa. Henrik onkin mestari verkostoitumaan erilaisten ihmisten kanssa. Videolla Henrik kertoo kansainvälisen verkostoitumisen tärkeydestä ja kulttuurisidonnaisuudesta. Katso Henrikin vinkit kuinka onnistut verkostoitumaan työelämää varten!
Antti Lääperi ajautui yrittäjäksi jo opiskeluaikanaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa erilaisten projektien kautta. Kun tarvittavaa palvelua ei löytynyt, päätti Antti yhtiökumppaninsa kanssa luoda sellaisen. Katso inspiroiva tarina KaaKau kaupunkipyörien synnystä ja kuule Antin vinkit opiskelijoille!
04.11.2020 13:48
Kymenlaakson Startup Ecosystem –hanke on parin vuoden aikana pyrkinyt edistämään opiskelijoiden yrittäjyyttä erilaisten kokeilujen kautta. Parhaista kokeiluista on syntynyt toimintamalleja. Hyvätkään suunnitelmat eivät tosin toimi, jos niiden toimivuutta ei pystytä viemään käytännön tasolle. Toimintamallien juurruttaminen organisaatioon vakituiseksi toiminnaksi on opiskelijayrittäjyyden edistämisen kannalta erityisen tärkeää. Esittelemme kolme hankkeen menestyksekkäintä toimintamallia, jotka tukevat niin opiskelijoiden kuin pk-yrittäjien yritystoiminnan kehittymistä.
Ravintola Vanha Sampo ja HelpDesign -yritysvalmennus
Kymenlaakson Startup Ecosystem -hankkeen HelpDesign -yritysvalmennus auttoi ravintola Vanhan Sampon yrittäjää näkemään uudenlaisia liiketoiminnan mahdollisuuksia. Yritys kasvoi koronakevään aikana. Työntekijän lomautukset peruttiin, liiketoimintaa laajennettiin ja palkattiin jopa lisää henkilökuntaa. Katso Vanhan Sampon tarina ja miten pienyrittäjä pystyy hyötymään Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Xamkin hanketyöstä.
HelpDesk — ideasta yrittäjäksi
Juho Repo kiinnostui yrittäjyyden mahdollisuudesta Xamkin yrittäjyysopintojen ja Kymenlaakso Startup Ecosystem -hankkeessa kehitetyn HelpDesk -mentoroinnin ansiosta. Juhon yritysidea on jo edennyt prototyyppi-vaiheeseen. Katso Juhon matka yrittäjyyden alkutaipaleella ja uskaltaudu sinäkin kehittämään ideaasi seuraavalle tasolle!
Opiskelijoille duunia HelpDuunista
Kymenlaakso Startup Ecosystem -hankkeen HelpDuuni -toimintamalli työllistää opiskelijoita erilaisten tehtävien ja toimeksiantojen kautta. Opiskelija saa työkokemuksen ja palkkion lisäksi tarvitsemaansa tukea työtehtävään hankehenkilöstöltä. Opiskelijaa tai vastavalmistunutta ammattilaista rohkaistaan yrittäjämäiseen ajatteluun. Videolla Saara Kumpulainen kertoo, miten hän hyötyi HelpDuunista.
27.05.2020 12:41
Näin esität liikeideasi – Teijo Javanainen & Fodu valmisruoka-idea
Hyvä myyntipuhe tai oman idean selkeä esittäminen voi viedä jo hyvin pitkälle. Näin meille kävi kumppanini Nicole Kahilan kanssa, kun päätimme hakea palautetta liikeideallemme pitchaus-kilpailusta Mikkelissä viime syksynä.
Olimme kehittäneet reseptejä ärtyvän suolen oireyhtymään sopivaan ruokavalioon ja pyöritelleet ideaa blogista tai vastaavasta nettisivusta, jonka kautta hyvät ruokaohjeet tulisivat myös muiden niitä kaipaavien käyttöön. Huomasimme kuitenkin pian, että jonkin verran aiheesta onkin jo kirjoitettu, mutta esimerkiksi ruokavaliolle suunnattu keittokirja ei ole vielä saavuttanut kovin suurta suosiota. Ihmettelimme syytä tähän ja tulimme johtopäätökseen, että oireyhtymästä kärsivän haasteena ei ole hyvien ruokaohjeiden puute vaan ruoan valmistamiseen kuluva aika keskellä kiireistä arkea. Näin syntyi idea Fodusta – valmisruoasta herkkävatsaisille.

Esittele ideaasi aina kun voit. Fodun demopitchaus Business Finlandin Kasvuun-tapahtumassa marraskuussa 2019.
Päätimme osallistua Syke 2019-yrittäjyystapahtuman ohessa järjestettyyn liike-ideakilpailuun. Ajattelimme, että saisimme kilpailun kokeneelta asiantuntijapaneelilta arvokasta palautetta. Ja mikäli he pitäisivät ideaa hyvänä, niin sitä kannattaa lähteä kehittämään liiketoiminnaksi. Muodostimme esityksemme seuraavalla kaavalla:
1. Asiakkaan ongelma: Tärkeä osa pitchausta on kertoa millainen ongelma asiakkaallasi on ja sen laajuus. Me esitimme pitchissämme ravitsemusterapeuttien arvion siitä, että noin joka kymmenes suomalainen kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Samalla kerroimme henkilökohtaisen tarinan, kuinka vaikeaa tiukkaa ruokavaliota on seurata. Näin kuulijalle tulee selvä käsitys ongelmasta, he pystyvät samaistumaan asiakkaan kokemaan vaivaan ja arvioimaan potentiaalisien asiakkaiden määrää.
2. Ratkaisu: Esitettyyn ongelmaan esitetään selkeä ratkaisu. Tässä kohtaa on helppo kompuroida kertomalla liian yksityiskohtaisesti omasta tuotteesta. Selityksen tulee olla yksinkertainen, niin että kuka tahansa ymmärtää mistä on kysymys. Me esitimme, että valmisruoka helpottaa asiakkaan elämää silloin, kun ei jaksa valmistaa ruokaa itse.
3. Arvo: On tärkeää kertoa kuulijoille millä tavoin oma tuote eroaa muista ja miksi se on juuri paras esitetyn ongelman ratkaisemiseen. Me vetosimme hyvään makuun ja tuoreisiin raaka-aineisiin, joiden avulla tuote eroaisi suuresta osasta kilpailijoista.
4. Business Model: Liike-idean selkä ranka; mitä myydään, missä kanavissa, mistä raha tulee, ja mistä tulee kustannuksia. Koska pitchasimme vasta ideaa, tämä kohta pitchiä oli meille haasteellinen. Päätimme kertoa arviomme tulevan tuotteemme annoskoosta ja hinnasta. Samalla kerroimme, että tavoittelemme tuotteen saamista S-ryhmän ja Keskon ruokakauppojen hyllyihin.
5. Kilpailijat: Selkeä listaus kilpailijoista. Tässä on tehtävä kotiläksyt hyvin, koska tätä useimmiten ideaa selittäessä joku kysyy “Onko joku muu saanut tämän idean?” tai “Mitä kilpailevat yritykset tekevät?”. Me olimme kahlanneet läpi suurimpien valmisruokayritysten tuotteiden ainesosaluetteloita ja määritimme tärkeimmät kilpailevat tuotteet nelikenttään, jossa tuotteita verrattiin niiden helppouden ja ruokavalioon sopivuuden perusteella.
6. Tiimi: On tärkeää kertoa millaiset henkilöt ovat liikeidean takana. Tärkeää on myös muistaa aloittaa ongelmasta ja tuotteessa ennen itsensä esittelyä. On hyvä herättää kuulijoiden ideaa kohtaan ensin ja sitten kertoa miksi olet oikea ihminen kehittämään sitä. Me kerroimme aiemmasta työkokemuksestamme ja millaista verkostoa olemme keränneet työuramme aikana ympärillemme.
7. Pyyntö tai ns. Call-to-Action: Tämä tärkeä osa pitchiä on tehdä selväksi miksi kerrot tämän asian kuulijoille. Usein pitchauskilpailuissa on paikalla sijoittajia ja tämä on se osa esitystä, jossa kerrotaan, millaista summaa sijoitusrahaa haetaan, jotta liiketoimintaa voidaan kehittää. Meidän tapauksessa, koska kyseessä oli ideakilpailu, haimme neuvoa ja verkostoa elintarvikealalta, josta meillä itsellämme ei ole kokemusta.
8. Roadmap: Esitys siitä, mitä idean kehittämiseksi on jo tehty ja mitä seuraavaksi tavoitellaan. Pelkkä idea harvoin riittää vakuuttamaan kuulijaa ja siksi onkin tärkeää esitellä mitä saavutuksia idean takana olevalla tiimillä on. Samalla myös tulevien toimenpiteiden ja tavoitteiden tulee olla uskottavia. Tämä kertoo kuulijoille, että idea on harkittu ja asiaa viedään eteenpäin järkevästi. Me esitimme kuvia ja olemassa olevia esimerkkireseptejä sekä kerroimme asettamistamme tavoitteista reseptiikan testaamiseksi.
Pitchin rakenne
Näin kokosimme esityksestämme eheän pitchin ja saimme kilpailussa hyvää palautetta ja esitystä kehuttiin selkeäksi. Myös tuomariston esittämät kysymykset olivat hyviä ja saimme paljon uutta näkökulmaa ideaamme. Lisäksi kävi niin hyvin, että voitimme ideakilpailun, joka toi meille palkinnon lisäksi myös uskoa siihen mitä teemme.

Syke 2019-ideakilpailun palkintojen jako
Suosittelemme kaikille, joilla on jokin idea, kertomaan siitä mahdollisimman monelle. Ikinä ei tiedä etukäteen, onko oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Sen voi selvittää vain ideaa esittämällä ja mitä selkeämpi anti, sitä todennäköisemmin idea saa vastakaikua.
Blogitekstin kirjoittaja Teijo Javanainen työskentee tällä hetkellä projektipäällikkönä Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulussa (Xamk).

04.05.2020 21:53
Hämmennys. Selviytyminen. Vastakkainasettelut. Koronan hiljentämässä Suomessa keskityttiin akuutissa vaiheessa selviytymiseen. Naapurin toimia saatettiin yllättäen tarkastella miettien, suunnataanko auton kanssa mökille. Samalla media paukuttaa toinen toistaan hurjempia tarinoita viruksen runtelemista maista. Valmiuslaki toi voimaan tullessaan uudenlaisia haasteita normaaliin elämään. Koulut siirtyivät etäopetukseen ja ihmisten on tasapainoiltava perusasioiden järjestämisen kanssa. Poikkeustila palauttaa meidät hyvinvoinnin alkulähteille. On tarve luoda yhteiskuntaa tervehdyttäviä toimintatapoja, jotta jaksamme tämän kuluttavan vaiheen ylitse.
Sosiaalinen media kauppapaikkana
Nuorempi sukupolvi on jo keksinyt uudenlaisia toimintatapoja yrittäjyyteen. Monet ymmärtävät sosiaalisten kanavien merkityksen markkinoinnissa ja kaupan käynnissä. Termit kuten sosiaalisen median vaikuttaja, tubettaja tai some-persoona ovat usein sama asia kuin yksityisyrittäjä. Helpolta näyttävä työ vaatii kuitenkin tuntien taustatyötä, lukuisia videoeditointeja ja kuvauksia. Ei voi kuitenkaan pitää itsestäänselvyytenä, että kaikilla on kontaktit tai taito hyödyntää tätä uudenlaista yrityskenttää.
Instagram kasvun mahdollistajana?
Sosiaalisen median markkinoinnin onnistuessa yritystoiminta voi levitä maailmanlaajuiseksi. Hyvänä esimerkkinä toimii Jonna Hietalan perustama pieni kivijalkamyymälä Kerä Tampereella. Liike on lifestyle-lankakauppa, jonka ideologiaan kuuluu yhteisöllisyys. Liikkeen toiminta kasvoi neulonnan tullessa yhä suositummaksi harrastukseksi ja Hietala kasvatti tietotaitoaan neulonnasta ja lankojen materiaaleista.
Skandinaavista tyyliä edustavassa lehdessä on kaksikon itse ottamia valokuvia, reseptejä ja neulontaohjeita. Lehti on englanninkielinen ja sillä on maailmanlaajuinen levikki. Onnistuneen levikin takana on onnistunut
instagram-brändäys ennen lehden julkaisua. Instagram on mahdollistanut samanhenkisten ihmisten löytävän toisensa kiinnostuksen kohteiden perusteella ja auttanut luomaan uudenlaista yritysyhteistyötä. Skandinaavinen estetiikka on suosittua Yhdysvalloissa ja yritys on pystynyt palkkaamaan työntekijöitä. Nykyään Hietala ja Kramer järjestävät lehden tekemisen lisäksi myös valokuvauskursseja ja neulomisretriittejä ympäri maailman. Lisää Laine-lehden tarinasta voi lukea linkistä: https:// www.iltalehti.fi/taloussankari/a/92a0bf95-8207-4ff0-ae58-147a14bc2bfe
Voimaa yhteistyöstä
Veikkaamme, että moni ei ennen Korona- epidemiaa pystynyt asettumaan yrittäjän saappaisiin. Monella rahahanat ovat nimittäin saattaneet mennä kokonaan kiinni. Mutta miten vaikkapa kampaaja voisi hyötyä sosiaalisesta mediasta tai digitaalisuudesta? Kampaaja voisi tehdä esittelyä hiusalan trendeistä, kirjoittaa blogia, perustaa verkkokaupan tai videoida opastuksia kaupallisessa yhteistyössä. Kaikkea kannattaa kokeilla ja uuden opettelu voi viedä huomiomme hetkeksi muualle. Toivottavaa onkin, että selviytymistaisteluiden ohessa syntyisi jotain Koronaa vahvempaa – yhteenkuuluvuuden tunnetta ja empatiaa.
Poikkeustilanne pakottaa uudistumaan, laajentamaan katsantokantaa yritystoiminnan suhteen.YT-neuvottelujen aaltoja on niin Yhdysvalloissa kuin Suomessa. Isoja firmoja, kuten lentoyhtiöitä, ennustetaan kaatuvan. Pienyrittäjille koronan aiheuttamat poikkeusolot voivat koitua kohtaloksi, johon mikään valtion tukipaketti ei auta mikäli tukien myöntämisen kriteerit eivät tavoita eniten kärsiviä. Meistä kukaan ei halua, että pahimmat iskut ottaa vastaan heikommassa asemassa olevat pienyrittäjät. Yhteisvastuuta löytyy myös XAMK:in taholta, missä asiantuntijoita on kaavailtu apuun tukihakemusten laatimisen kanssa. Tärkeintä on kuitenkin periksiantamattomuus – yrittäjät, yhdistäkää voimanne ja hiokaa sotasuunnitelma valmiiksi, nyt on aika toimia.
Minna Nieminen & Anu Ivanoff
Kirjoittajat ovat Xamk:n palvelumuotoilun opiskelijoita ja mukana toteuttamassa Kymenlaakso Startup Ecosystem-hanketta, joka pyrkii vuoropuhelun tiivistämiseen yrittäjähenkisessä ja moniammatilllisessa yhteistyössä. Uudenlaisilla toimintamalleilla pyritään lisäämään avointa yhteistyökulttuuria ja opiskelijoiden osallisuutta yrittäjyyden kentässä Kymenlaaksossa.

24.10.2019 01:10
Kymenlaakso Startup Ecosystem (myöhemmin KSE) hankkeen tavoitteena on kehittää startup-ekosysteemiä ja aktivoida amk-opiskelijoita ja toisen asteen oppilaita mukaan yrittäjämäisiin aktiviteetteihin.
Toimintaa on aloitettu aktivoimalla Patteri Entrepreneurship Society yhdistystoimintaa Xamkin Kotkan kampuksella. PatteriES on opiskelijavetoinen yrittäjyysyhdistys, joka toimii Xamkin kampuksilla. Sen tavoitteena on edistää yrittäjyyskulttuuria Kymenlaakson alueella ja tukea yrittäjiksi haluavia opiskelijoita. PatteriES on KSE -hankkeen osatoteuttaja. Sen toimintaan hankkeessa kuuluu kokeiluiden suunnitteluun osallistuminen ja toteutus sekä opiskelijoiden aktivoiminen mukaan toimintaan.
Kotkan kampuksella aktivoidutaan
Vuoden 2019 alussa PatteriES toimintaan valittiin uusi hallitus. Hallitus vastaa yhdistystoiminnasta ja on normaalia, että hallitus vaihtuu vuosittain. Hallituksen opiskelijaedustus valittiin tänä vuonna Kotkan kampukselta. Etuna siinä, että hallitus koostuu Kotkan kampuksen opiskelijoita on se, että yhdistyksen toimintaa saadaan keskittymään Kotkan kampukselle. Tämä helpottaa toimintamallien ja kokeilujen pilotointia keskitetysti. Parhaat toiminnot voidaan jatkossa monistaa muille kampuksille. Yleisesti yhdistyksellä on jo vuosia ollut hyvä presenssi Kouvolan kampuksella, mutta Kotkan kampus on ollut haasteellisempi ympäristö käynnistää toimintaa. Sen lisäksi, että hallituksen kolme jäsentä ovat Kotkan kampuksen opiskelijoita valittiin hallituksen varapaikoille opiskelijoita Kouvolan ja Mikkelin kampuksilta.
Uusi hallitus
Hallitus koostuu kolmesta Xamkin opiskelijasta, jotka edustavat hallituksen puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajaa. Alusta saakka on ollut selvää, että opiskelijat toimivat päättävissä rooleissa ja Xamkin henkilökunta edustaa enemmän neuvonantajia. Xamkin henkilöstöä hallituksessa on myös kolme. Tämän lisäksi hallituksessa on kolme Xamkin opiskelijaa varajäsenenä. Hallituksen opiskelijajäsenet ovat Ronny Bäckman, Hassib Rezai ja Santtu Vesanen. Bäckman ja Rezai kehittävät omaa startup-yritystään opiskeluidensa ohella ja ovat olleet laajalti mukana Kymenlaakson yrittäjyysekosysteemissä mm. osallistumalla *ship Startup Festivaaliin ja Levelup kiihdyttämöön ideallaan. Heillä on laajaa näkemystä aloittavien yrittäjien tarpeista ja siitä mitä tarjontaa sillä saralla on Kymenlaaksossa. Santtu Vesasella on kokemusta opiskelijayhdistystoiminnasta ja hän tuo paljon tietoa sekä kokemusta opiskelija-aktiivitoiminnasta Kotkan kampuksella.
Uutena tänä vuonna yhdistyksen hallitustoiminnassa on se, että siellä on myös Xamkin henkilöstöstä edustus. Tällä toimella pyritään takaamaan yhdistyksen perustoiminnan pysyvyys sekä toiminnan kehittäminen. Käytännössä tämä voi tarkoittaa uusien opiskelijajäsenten neuvomista ja rekrytoimista, toimintamallien kehittämistä, rahoituksen hakemista, hankeyhteistyön edistämistä, opiskelijoiden laajempaa osallistumista TKI -toimintaan sekä opiskelijoiden edun valvomista mm. hankesopimuksissa. Tämän lisäksi uusi toimintamalli edistää viestimistä yhdistystoiminnasta korkeakoulun sisällä sekä tuo henkilöstön verkostot ES toiminnan tueksi. Xamkin henkilöstöstä hallituksessa on Maarit Vahvanen XLab toiminnan projektipäällikkö, KSE hankkeen projektipäällikkö Kirsi Rouhiainen ja KSE hankkeen asiantuntija sekä pitkän linjan PatteriES toimija Antti Viitanen.

Artikkelin kirjoittaja Antti Viitanen on myös *ship Startup Festivalin isä.
23.10.2019 21:33

Hyppää kyytiin! Kymenlaakso odottaa…
Syksyllä 2018 käynnistyneessä Kymenlaakso Startup Ecosystem -hankkeessa luotiin ensimmäisen syksyn aikana pohjaa hankkeen eteenpäin viemiselle. “Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” – sanonnan paikkaansapitävyys on käväissyt mielessäni useamman kerran. Mutta ehkä suunnittelu joskus vie aikaa itse toteuttamiselta ja siltä haluaisin projektipäällikkönä välttyä. Haluaisin suunnittelun, byrokratian ja puuhastelun sijasta käyttää aikaa oikeisiin asioihin, ihmisiin ja eri toten verkostoihin. Siitä tässä hankkeessa on pohjimmiltaan kysymys: ihmisistä ja yhteyksistä.
Tämä on kehittämismatka – ei mikään valmismatka tai pikkusievä pakettimatka.
Tavoitteenani on tässä blogissa kuvata matkaamme Kymenlaakson startupekosysteemin parissa mahdollisimman todenmukaisesti. Aina kaikki ei suju kuin Strömsössä – eikä niin kuin projektisuunnitelmissa alun alkujaan on kirjoitettu. Meidän hankkeemme kohtasi syksyn 2018 aikana haasteita, mutta niiden myötä kuitenkin vahvistui ajatus siitä, että tärkeintä aina ja kaikessa ovat ihmiset ja miten hyvin he voivat. Hankkeemme kautta voimme olla välillisesti luomassa seudullemme hyvinvointia, intoa mennä eteenpäin ja yrittää. Haluamme vaalia uskoa tulevaisuuteen. Kymenlaaksossa ja kymenlaaksolaisissahan on potentiaalia vaikka mihin!
Seuraa siis matkaamme syvälle Kymenlaakson startupekosysteemin ytimeen! KSE blogissa tullaan kertomaan hankkeeseen liittyvistä tapahtumista, tunnoista, ideoista, kokeiluista, kohtaamisista ja niistä kuuluisista toimenpiteistä, joista hankkeissa pohjimmiltaan on kyse.

Projektipäällikkö, lehtori Kirsi Rouhiainen kuittaa ja kehottaa kiinnittämään turvavyöt…
Kymenlaakso Startup Ecosystem
Tiedot
Budjetti
Asiasanat
Yhteystiedot
Projektipäällikkö
Minna Lehesvuori
044 702 8512
minna.lehesvuori@xamk.fi
