Maa- ja metsätalousministeriö
gggg

Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana

Hanke on päättynyt

Hankkeessa pilotoitiin matkailuyrittäjien osaamisen edistämiseksi koulutuksia, joilla pyrittiin saamaan kalastuksen harrastajista asiakkaita varsinkin rospuuttokaudella. Hankkeessa opastettiin palvelujen tuotteistamisessa sekä markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa.

Tiesitkö, että Suomessa kalastaa noin 1,8 miljoonaa* ihmistä vuosittain? (*Luke 2022)

Yrityksille osaamista

Matkailuyritykset saivat hankeen myötä paremmat valmiudet:

  • tarjota asiakkailleen kalastukseen liittyviä palveluita ja välineitä,
  • opastaa asiakkaita oheispalveluiden pariin,
  • kertoa kalastukseen liittyvistä rajoituksista, luvista ja käytänteistä,
  • tehdä markkinointia ja viestintää.

Mitä merkitystä kalastajilla on kohderyhmänä matkailuyrityksille?

Kalastavat matkailijat muodostavat merkittävän potentiaalin sesongin ulkopuoliseen matkailuun rospuuttokaudella.

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

Pilottihankkeen aikana järjestettiin kolme verkkokoulutusta ja päätöswebinaari.

Koulutuksien aikana oli mahdollista kehittää omaa yritystoimintaa.

Pilottikoulutusten avulla selvitettiin ja arvioitiin, miten mikro- ja pk-matkailuyrittäjille suunnattu koulutus kannattaa toteuttaa.

Hankkeessa tuotetut koulutusmateriaalit jäävät avoimesti saataville hankkeen verkkosivuille hankeen päätyttyä. 

Hankkeessa kerätyn palautteen pohjalta tehtiin alustava suunnitelma teemaan liittyvästä laajemmasta koulutuskokonaisuudesta.

.

Koulutuksen kohderyhmät

Koulutuksiin olivat tervetulleita matkailu- ja majoitusyrittäjät, kalastusmatkailupalveluja tarjoavat tai sellaiseksi aikovat yritykset,

Visit-organisaatioiden ja kaupunkien/kuntien sekä kalastusalan ja elinkeinokalatalouden koulutus-, asiantuntija ja kehitysorganisaatioiden edustajat.

Osallistujamäärä oli rajattu 100 osallistujaan/koulutus.

1. Koulutus

Kalastuksen harrastajien tarpeet ja toiveet

Pvm 16.10.2024

Aika klo 13 – 15

Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetettiin ilmoittautuneille sähköpostilla)

Haluatko tietää, miten erottaudutaan kalastuksenharrastajien joukossa hyvänä matkailuyrityksenä?

Koulutuksessa paneuduttiin kalastavan matkailijan puheenvuoron saattelemana päivän aiheeseen. Puhumassa Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanavalta.

Kalastajien tarpeista kalastusoppaan näkökulmasta kertoi Markku Tiusanen, Kalastusopas Killan puheenjohtaja ja kalastusopas.

Koulutukseen ilmoittautuminen oli 9.10.2024 mennessä. Ilmoittautumisen yhteydessä oli koulutukseen osallistuville kysymyksiä kalastajien huomioimisen nykytilasta.

Koulutuksen materiaalit ovat alempana näillä sivuilla.

2. Koulutus

Kalastusmatkailupalveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu​

Pvm 30.10.2024

Aika klo 13 – 15

Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetetettiin ilmoittautuneille sähköpostilla)

Koulutuksessa paneuduttiin tuotteistamiseen ja käytännön prosesseihin yrityksessä. Palvelun tuotteistaminen matkailuyrityksessä on prosessi, jossa matkailutuote tai -palvelu kehitetään, muotoillaan ja markkinoidaan niin, että se vastaa kohderyhmän tarpeisiin ja on helposti myytävissä.

Yrittäjän näkökulmaa toi Antti Venninen, kalastusopas ja matkailuyrittäjä, Vonkale Oy:stä.

Kuulimme, millaista yhteistyötä majoitusyritykset, ravitsemispalveluyritykset ja kalastusoppaat voivat tehdä palveluiden osalta. Aiheesta kertoi Markku Tiusanen, kalastusopas, Kalastusopaskillan puheenjohtaja.

Koulutukseen ilmoittautuminen oli 27.10.2024 mennessä.

Koulutuksen materiaalit ovat alempana näillä sivuilla.

Miten kehittää palveluvalikoimaa, jotta pystyy palvelemaan niin kotimaisia kuin kansainvälisiä kalastajia?

3. Koulutus

Markkinointi ja viestintä kalastajille

Pvm 13.11.2024

Aika klo 13 – 15

Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetettiin ilmoittautuneille sähköpostilla)

Koulutuksessa sai tietoa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota markkinoinnissa ja viestinnässä. Mitkä asiat kannattaa laittaa kuntoon verkkosivun, somen ja muun markkinoinnin osalta? Mitä kanavia kannattaa hyödyntää?

Koulutukseen ilmoittautuminen oli 10.11.2024 mennessä. Ennakkotehtävänä tuotekortti, jonka tekemiseen jaettiin oppia toisessa koulutuksessa.

Koulutuksen materiaalit ovat alempana näillä sivuilla.

Päätöswebinaari

Pvm 27.11.2024

Aika klo 13 – 14.30

Paikka Teams

Tilaisuudessa kuultiin puheenvuoro Maa- ja metsätalousministeriön kalastusneuvos Eija Kirjavaiselta.

Koulutusten materiaalit

Koulutuksen 1. materiaalit: Kalastuksen harrastajien tarpeet ja toiveet

Koulutuksen 2. materiaalit: Kalastusmatkailupalveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu​

Koulutuksen 3. materiaalit: Markkinointi ja viestintä kalastajille

Päätöswebinaari

PADLET , hankkeessa mukana olleita yrityksiä.

Hankkeen artikkelit

Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana, miten palvella paremmin? Xamk Read

Hankkeelle tehty opinnäytetyö

Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana, Laura Jaakkola

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi:

Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana

Hankkeen kesto: 14.6.–4.12.2024

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy – Xamk
Osatoteuttajat: Kalastajan Kanava
Vahvuusala: Kestävä hyvinvointi
Vaikuttavuustavoite: Yrittäjyys ja korkea lisäarvo

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Maa- ja metsätalousministeriö
Kokonaisbudjetti: 22099 €
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 11809 €

Asiasanat

Yhteystiedot

Puhelin
+358505643004
Sähköposti
Hanna.Pajari-Seppanen@xamk.fi
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksi
Hanna Pajari-Seppänen
Lehtori
+358505643004
Hanna.Pajari-Seppanen@xamk.fi
Puhelin
+358503124989
Sähköposti
Eeva.Koljonen@xamk.fi
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksi
Eeva Koljonen
Lehtori
+358503124989
Eeva.Koljonen@xamk.fi
Puhelin
0505454014
Sähköposti
anne-maarit.sepling@eforte.fi
Anne-Maarit Sepling
Toimitusjohtaja, Kalastajan Kanava
0505454014
anne-maarit.sepling@eforte.fi

Yhteistyökumppani