Maa- ja metsätalousministeriö
gggg

Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana

Hankkeessa pilotoidaan matkailuyrittäjien osaamisen edistämiseksi koulutuksia, joilla pyritään saamaan kalastuksen harrastajista asiakkaita varsinkin rospuuttokaudella. Hankkeessa opastetaan palvelujen tuotteistamisessa sekä markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa.

*(Luke 2022)

Tiesitkö, että Suomessa kalastaa noin 1,8 miljoonaa* ihmistä vuosittain?

Yrityksille osaamista

Matkailuyritykset saavat hankeen myötä paremmat valmiudet:

  • tarjota asiakkailleen kalastukseen liittyviä palveluita ja välineitä,
  • opastaa asiakkaita oheispalveluiden pariin,
  • kertoa kalastukseen liittyvistä rajoituksista, luvista ja käytänteistä,
  • tehdä markkinointia ja viestintää.

Mitä merkitystä kalastajilla on kohderyhmänä matkailuyrityksille?

Kalastavat matkailijat muodostavat merkittävän potentiaalin sesongin ulkopuoliseen matkailuun rospuuttokaudella.

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

Pilottihankkeen aikana järjestetään kolme verkkokoulutusta ja päätöswebinaari.

Koulutuksien aikana on mahdollista kehittää omaa yritystoimintaa.

Pilottikoulutusten avulla selvitetään ja arvioidaan, miten mikro- ja pk-matkailuyrittäjille suunnattu koulutus kannattaa toteuttaa.

Hankkeessa tuotetut koulutusmateriaalit jäävät avoimesti saataville hanketoimijoiden verkkosivuille hankeen päätyttyä. 

Hankkeessa kerätyn palautteen pohjalta tehdään alustava suunnitelma teemaan liittyvästä laajemmasta koulutuskokonaisuudesta.

.

Koulutuksen kohderyhmät

Koulutukseen ovat tervetulleita matkailu- ja majoitusyrittäjät, kalastusmatkailupalveluja tarjoavat tai sellaiseksi aikovat yritykset,

Visit-organisaatioiden ja kaupunkien/kuntien sekä kalastusalan ja elinkeinokalatalouden koulutus-, asiantuntija ja kehitysorganisaatioiden edustajat.

Osallistujamäärä on rajattu 100 osallistujaan/koulutus.

1. Koulutus

Kalastuksen harrastajien tarpeet ja toiveet

Pvm 16.10.2024

Aika klo 13 – 15

Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla)

Haluatko tietää, miten erottaudutaan kalastuksenharrastajien joukossa hyvänä matkailuyrityksenä? Osallistu koulutukseen niin saat tietää.

Koulutuksessa paneudutaan kalastavan matkailijan puheenvuoron saattelemana päivän aiheeseen. Puhumassa Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanavalta.

Kalastajien tarpeista kalastusoppaan näkökulmasta kertoo Markku Tiusanen, Kalastusopas Killan puheenjohtaja ja kalastusopas.

Koulutukseen ilmoittautuminen alla olevan linkin kautta 9.10.2024 mennessä. Ilmoittautumisen yhteydessä on koulutukseen osallistuville kysymyksiä kalastajien huomioimisen nykytilasta.

Linkki koulutuksen materiaaleihin julkaistaan näillä sivuilla koulutuksen jälkeen.

2. Koulutus

Kalastusmatkailupalveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu​

Pvm 30.10.2024

Aika klo 13 – 15

Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla)

Koulutuksessa paneudutaan tuotteistamiseen ja käytännön prosesseihin yrityksessä. Palvelun tuotteistaminen matkailuyrityksessä on prosessi, jossa matkailutuote tai -palvelu kehitetään, muotoillaan ja markkinoidaan niin, että se vastaa kohderyhmän tarpeisiin ja on helposti myytävissä.

Yrittäjän näkökulmaa tuo Antti Venninen, kalastusopas ja matkailuyrittäjä, Vonkale Oy:stä.

Kuulemme, millaista yhteistyötä majoitusyritykset, ravitsemispalveluyritykset ja kalastusoppaat voivat tehdä palveluiden osalta. Aiheesta kertoo Markku Tiusanen, kalastusopas, Kalastusopaskillan puheenjohtaja.

Koulutukseen ilmoittautuminen alla olevan linkin kautta 18.10.2024 mennessä. .

Linkki materiaaleihin julkaistaan näillä sivuilla koulutuksen jälkeen.

Miten kehittää palveluvalikoimaa, jotta pystyy palvelemaan niin kotimaisia kuin kansainvälisiä kalastajia?

3. Koulutus

Markkinointi ja viestintä kalastajille

Pvm 13.11.2024

Aika klo 13 – 15

Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla)

Koulutuksessa saat tietoa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota markkinoinnissa ja viestinnässä. Mitkä asiat kannattaa laittaa kuntoon verkkosivun, somen ja muun markkinoinnin osalta? Mitä kanavia kannattaa hyödyntää?

Koulutukseen ilmoittautuminen alla olevan linkin kautta 6.11.2024 mennessä. Ennakkotehtävänä tuotekortti, jonka tekemiseen jaettiin oppia toisessa koulutuksessa.

Linkki koulutuksen materiaaleihin julkaistaan näillä sivuilla koulutuksen jälkeen.

Päätöswebinaari

Pvm 27.11.2024

Aika klo 13 – 14.30

Paikka Teams (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla)

Koulutusten materiaalit

Koulutusten materiaalit julkaistaan täällä koulutusten jälkeen.

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi:

Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana

Hankkeen kesto: 14.6.–4.12.2024

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy – Xamk
Osatoteuttajat: Kalastajan Kanava
Vahvuusala: Kestävä hyvinvointi
Vaikuttavuustavoite: Yrittäjyys ja korkea lisäarvo

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Maa- ja metsätalousministeriö
Kokonaisbudjetti: 22099 €
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 11809 €

Asiasanat

Yhteystiedot

Puhelin
+358505643004
Sähköposti
Hanna.Pajari-Seppanen@xamk.fi
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksi
Hanna Pajari-Seppänen
Lehtori
+358505643004
Hanna.Pajari-Seppanen@xamk.fi
Puhelin
+358503124989
Sähköposti
Eeva.Koljonen@xamk.fi
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksi
Eeva Koljonen
Lehtori
+358503124989
Eeva.Koljonen@xamk.fi
Puhelin
0505454014
Sähköposti
anne-maarit.sepling@eforte.fi
Anne-Maarit Sepling
Toimitusjohtaja, Kalastajan Kanava
0505454014
anne-maarit.sepling@eforte.fi

Yhteistyökumppani