Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana
Hanke on päättynyt
Hankkeessa pilotoitiin matkailuyrittäjien osaamisen edistämiseksi koulutuksia, joilla pyrittiin saamaan kalastuksen harrastajista asiakkaita varsinkin rospuuttokaudella. Hankkeessa opastettiin palvelujen tuotteistamisessa sekä markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa.
Tiesitkö, että Suomessa kalastaa noin 1,8 miljoonaa* ihmistä vuosittain? (*Luke 2022)
Yrityksille osaamista
Matkailuyritykset saivat hankeen myötä paremmat valmiudet:
- tarjota asiakkailleen kalastukseen liittyviä palveluita ja välineitä,
- opastaa asiakkaita oheispalveluiden pariin,
- kertoa kalastukseen liittyvistä rajoituksista, luvista ja käytänteistä,
- tehdä markkinointia ja viestintää.
Mitä merkitystä kalastajilla on kohderyhmänä matkailuyrityksille?
Kalastavat matkailijat muodostavat merkittävän potentiaalin sesongin ulkopuoliseen matkailuun rospuuttokaudella.
Hankkeen keskeiset toimenpiteet
Pilottihankkeen aikana järjestettiin kolme verkkokoulutusta ja päätöswebinaari.
Koulutuksien aikana oli mahdollista kehittää omaa yritystoimintaa.
Pilottikoulutusten avulla selvitettiin ja arvioitiin, miten mikro- ja pk-matkailuyrittäjille suunnattu koulutus kannattaa toteuttaa.
Hankkeessa tuotetut koulutusmateriaalit jäävät avoimesti saataville hankkeen verkkosivuille hankeen päätyttyä.
Hankkeessa kerätyn palautteen pohjalta tehtiin alustava suunnitelma teemaan liittyvästä laajemmasta koulutuskokonaisuudesta.
.
Koulutuksen kohderyhmät
Koulutuksiin olivat tervetulleita matkailu- ja majoitusyrittäjät, kalastusmatkailupalveluja tarjoavat tai sellaiseksi aikovat yritykset,
Visit-organisaatioiden ja kaupunkien/kuntien sekä kalastusalan ja elinkeinokalatalouden koulutus-, asiantuntija ja kehitysorganisaatioiden edustajat.
Osallistujamäärä oli rajattu 100 osallistujaan/koulutus.
1. Koulutus
Kalastuksen harrastajien tarpeet ja toiveet
Pvm 16.10.2024
Aika klo 13 – 15
Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetettiin ilmoittautuneille sähköpostilla)
Haluatko tietää, miten erottaudutaan kalastuksenharrastajien joukossa hyvänä matkailuyrityksenä?
Koulutuksessa paneuduttiin kalastavan matkailijan puheenvuoron saattelemana päivän aiheeseen. Puhumassa Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanavalta.
Kalastajien tarpeista kalastusoppaan näkökulmasta kertoi Markku Tiusanen, Kalastusopas Killan puheenjohtaja ja kalastusopas.
Koulutukseen ilmoittautuminen oli 9.10.2024 mennessä. Ilmoittautumisen yhteydessä oli koulutukseen osallistuville kysymyksiä kalastajien huomioimisen nykytilasta.
Koulutuksen materiaalit ovat alempana näillä sivuilla.
2. Koulutus
Kalastusmatkailupalveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu
Pvm 30.10.2024
Aika klo 13 – 15
Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetetettiin ilmoittautuneille sähköpostilla)
Koulutuksessa paneuduttiin tuotteistamiseen ja käytännön prosesseihin yrityksessä. Palvelun tuotteistaminen matkailuyrityksessä on prosessi, jossa matkailutuote tai -palvelu kehitetään, muotoillaan ja markkinoidaan niin, että se vastaa kohderyhmän tarpeisiin ja on helposti myytävissä.
Yrittäjän näkökulmaa toi Antti Venninen, kalastusopas ja matkailuyrittäjä, Vonkale Oy:stä.
Kuulimme, millaista yhteistyötä majoitusyritykset, ravitsemispalveluyritykset ja kalastusoppaat voivat tehdä palveluiden osalta. Aiheesta kertoi Markku Tiusanen, kalastusopas, Kalastusopaskillan puheenjohtaja.
Koulutukseen ilmoittautuminen oli 27.10.2024 mennessä.
Koulutuksen materiaalit ovat alempana näillä sivuilla.
Miten kehittää palveluvalikoimaa, jotta pystyy palvelemaan niin kotimaisia kuin kansainvälisiä kalastajia?
3. Koulutus
Markkinointi ja viestintä kalastajille
Pvm 13.11.2024
Aika klo 13 – 15
Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetettiin ilmoittautuneille sähköpostilla)
Koulutuksessa sai tietoa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota markkinoinnissa ja viestinnässä. Mitkä asiat kannattaa laittaa kuntoon verkkosivun, somen ja muun markkinoinnin osalta? Mitä kanavia kannattaa hyödyntää?
Koulutukseen ilmoittautuminen oli 10.11.2024 mennessä. Ennakkotehtävänä tuotekortti, jonka tekemiseen jaettiin oppia toisessa koulutuksessa.
Koulutuksen materiaalit ovat alempana näillä sivuilla.
Päätöswebinaari
Pvm 27.11.2024
Aika klo 13 – 14.30
Paikka Teams
Tilaisuudessa kuultiin puheenvuoro Maa- ja metsätalousministeriön kalastusneuvos Eija Kirjavaiselta.
Koulutusten materiaalit
Koulutuksen 1. materiaalit: Kalastuksen harrastajien tarpeet ja toiveet
- Linkit materiaaleihin alla
- Hankkeen esittely
- Ennakkokyselyn koonti
- Kalastava matkailija, Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanava
- Kalastajien tarpeet kalastusoppaan näkökulmasta, Markku Tiusanen, Kalastusopas Killan puheenjohtaja ja kalastusopas
- Matkailuyrityksen toimintaympäristö suhteessa kohderyhmään, Anne-Maarit Sepling, Kalastajan Kanava
- Työkalu 1: Yrityksen toimintaympäristön ja kohderyhmien määrittely
- Koulutuksen 1. tallenne (kesto 1:58:03)
Koulutuksen 2. materiaalit: Kalastusmatkailupalveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Linkit materiaaleihin alla
- Millaista palveluyhteistyötä yritykset ja kalastusoppaat voivat tehdä, Markku Tiusanen, Kalastusopas Killan puheenjohtaja ja kalastusopas
- Tuotteistaminen, Eeva Koljonen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu & Anne-Maarit Sepling, Kalastajan Kanava
- Käytännön esimerkki: Majoitus & Kalastus Vonkale Oy, Antti Venninen, kalastusopas ja matkailuyrittäjä
- Työkalu 2: Tuotekortti ulkoinen
- Työkalu 3: Tuotekortti sisäinen
- Koulutuksen 2. tallenne (kesto 1:44:17)
Koulutuksen 3. materiaalit: Markkinointi ja viestintä kalastajille
- Linkit materiaaleihin alla
- Millaista yhteistyötä yritykset voivat tehdä oppilaitoksen kanssa? Marjut Kasper, lehtori, koulutusvastaava, Xamk
- Minkälaista tukea yritys voi saada Kala-Leadereiltä ja Leader-ryhmiltä?, Salia Binaud, paikalliskehittäjä, Leader Kantri
- Markkinointi ja viestintä kalastajille, Anne-Maarit Sepling, Kalastajan Kanava
- Kalastajien toiveita matkailuyrityksille, kuluttajatutkimuksen ennakkotuloksia, Eeva Koljonen, Xamk
- Koulutuksen 3. tallenne (kesto 1:47:24)
Päätöswebinaari
- Linkit materiaaleihin alla
- Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana –hanke ja tulokset, Hanna Pajari-Seppänen, lehtori ja Eeva Koljonen, lehtori, Xamk sekä Anne-Maarit Sepling, tuottaja, Kalastajan Kanava
- Kalastaja asiakkaana -kuluttajatutkimus, Laura Jaakkola, restonomi
- Kalastusmatkailun kehittämisohjelma, Eija Kirjavainen, kalastusneuvos, MMM
- Päätöswebinaarin tallenne (kesto 1:42:30)
PADLET , hankkeessa mukana olleita yrityksiä.
Hankkeen artikkelit
Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana, miten palvella paremmin? Xamk Read
Hankkeelle tehty opinnäytetyö
Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana, Laura Jaakkola