herokuva

Gateway to Global Markets

Projekti auttaa suomalaisia ja virolaisia kosmetiikka ja elintarvikealan pk-yrityksiä vientitoiminnan aloittamisessa Japaniin ja Etelä-Koreaan rajat ylittävän verkkokaupan avulla. Rakennamme verkostoja, tarjoamme kulttuurienvälistä koulutusta, teemme markkinatutkimusta ja kehitämme paikallisia markkinointistrategioita. Lisäksi digitalisoimme tilaus-toimitusprosessit, parannamme logistiikkastrategioita ja varmistamme kestävät toimitusketjut.

PK-yrityksille kasvua Aasian markkinoilta!

Hankkeen tavoitteet

Ensisijaisena tavoitteena on tukea PK-yritysten vientitoimintaa Japaniin ja Etelä-Koreaan rajat ylittävän verkkokaupan avulla. Tämä saavutetaan verkostojen rakentamisella, kulttuurienvälisellä koulutuksella, markkinatutkimuksilla, tuotteiden lokalisoinnilla, markkinointistrategioiden kehittämisellä ja myyntialustojen hyödyntämisellä. Työpaketti keskittyy vientiesteiden ylittämiseen ja menestyksekkään markkinoillepääsyn mahdollistamiseen.

Lisäksi tavoitteena on yksinkertaistaa ja digitalisoida myytyjen tuotteiden tilaus-toimitusprosessi näille markkinoille. Tämä sisältää logistiikkastrategiat, prosessimallinnuksen, kestävän toimitusketjun hallinnan ja myyntisuoritusten seurannan.

Tuotokset sisältävät digitalisoidun tilaus-toimitusprosessin, kattavan logistiikan ja toimitusstrategian sekä kansainvälisen markkinoillepääsyn suunnitelmat ja koulutusmateriaalit.

Projektin tuloksena on lisätä suomalaisten ja virolaisten PK-yritysten vientiä uusille markkinoille, mikä johtaa jatkuvaan ja kasvavaan vientimyyntiin sekä uusien myyntisopimusten solmimiseen.

Kohti kansainvälistä kasvua cross-border verkkokaupan avulla!

Cross-border verkkokauppa tarjoaa pk-yrityksille mahdollisuuden laajentaa asiakaskuntaansa ja kasvattaa liikevaihtoa ilman merkittäviä fyysisiä investointeja ulkomaille. Se avaa ovet uusille markkinoille ja mahdollistaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden myynnin kansainvälisesti kustannustehokkaasti ja joustavasti.

Seuraa ajankohtaisia tapahtumia päivityksiä englannin kielisiltä sivustoiltamme!

Hankkeen kohderyhmä

Projektin tärkein kohderyhmä ovat vientihaluiset pk-yritykset Suomesta ja Virosta. Näiden yritysten tulisi olla motivoituneita ja taloudellisesti valmiita aloittamaan vientitoimintaa Aasiaan. Kohderyhmänä ovat kosmetiikka- ja elitarvikealan yritykset, joilta puuttuu tarvittava osaaminen vientitoiminnan aloittamiseen Japaniin ja/tai Etelä-Koreaan. Yritysten tuotteiden tulee sopia kohdemarkkinoille, erityisesti elintarvike- ja kosmetiikka-alan pk-yritykset, joilla on eniten potentiaalia kohdemarkkinoilla käytettäessä verkkokauppaa pohjoismaisten tuotteiden myynnissä.

Hae mukaan!

Kosmetiikka- ja elintarvike-alan yritykset, jotka täyttävät seuraavat kriteerit

  • Olemassa oleva verkkokauppa (nopea lokalisaatio).
  • Paikallisten tuotteiden valmistaja tai edustaja.
  • Edustaa ”pohjoismaista” henkeä, tuotteet luomutuotettuja tai suunniteltu Suomessa tai Virossa.
  • Taloudellisesti kypsä ja valmis vientikauppaan.
  • Valmis varastointiin (inventaarion vapauttaminen, ei dropshipping).
  • Motivaatio kansainväliseen kasvuun.
  • Riittävät henkilöstöresurssit.
  • Sitoutunut avoimuuteen ja yhteistyöhön tavaroiden toimituksessa.

Osallistuvien yritysten tulee kattaa osa markkinointikuluista itse. Pk-yritysten tulisi varata 1000-5000 EUR markkinointiin.

Ilmainen varastointi- ja pakkauspalvelu (säästöt 200-500 EUR/kk).
Asiakkaat maksavat toimituskulut; tilaukset yhdistetään kulujen minimoimiseksi.
Ilmainen markkinatutkimus (arvo: 500-1500 EUR tuotemäärästä riippuen).

Hakulinkki aukeaa syyskuussa 2024.

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi:

Gateway to Global Markets

Hankkeen kesto: 1.5.2024–30.4.2027

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu
Osatoteuttajat: LIMOWA ry ja Prolog
Vahvuusala: Logistiikka ja merenkulku

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Central Baltic
Kokonaisbudjetti: 816400
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 355368