Game Tech Kymenlaakso

Peliteknologiat muokkaavat tulevaisuutta

Hanke mahdollistaa Kotkan pääsyn mukaan älykkään kaupungin tuomiin mahdollisuuksiin
virtuaalisen kaupunkimallin avulla, ja nostaa samalla Kantasataman alueen profiilia korkean
teknologian osaamis- ja tutkimuskeskittymäksi.

Hanke tuottaa älykkään virtuaalisen kaupunkimallin sisälle innovatiivisia toiminallisuuksia ja tukee muita jo käytössä olevia kehittämiskohteita.

Tavoitteet

Game Tech Kymenlaakso -hankkeen tärkeimpänä tavoitteena on luoda Kotkan kaupungista Smart City innovaatioalustaa peliteknologioiden ja tekoälyn avulla, jossa kaupungin virtuaalimallinnokseen tuodaan lisää sovelluksia kaupunkisuunnittelun, varautumisen, turvallisuuden sekä Kantasataman alueen kehittämiseen liittyen sekä tuetaan Turvapuistokokonaisuutta uusilla virtuaalisilla harjoitteluympäristöillä.

Hankkeen toimenpiteet nostavat Kotkan profiilin peliteknologian osaamisen ja hyödyntämisen kärkikaupungiksi ja nostavat entisestään Kantasataman alueen vetovoimaa korkean teknologian ja osaamisen keskittymänä. Xamkin Kotkan kampukselle keskittyvää peliteknologioiden osaamiskeskittymää vahvistaa myös Xamkin muilla kampuksilla oleva vahva peliteknologiaosaaminen

Työpaketit

  1. Kotkansaaren virtuaalimallinnos 2.0
  2. Peliteknologioiden hyödyntäminen Kantasataman alueen kehittämisessä
  3. Ambulasnssisimulaattorin harjoitteluskenaariot
  4. Cyber sickness

Toimenpiteet

Kotkansaaren virtuaalimallinnos 2.0
Virtuaalisen kaupunkimallin kehittäminen yhteistyössä Kotkan kaupungin kanssa tähtää virtuaalimallin hyödyntämiseen kaupunkisuunnittelun apuna sekä tuottaa ensimmäisiä sovelluskohteita simulaatioihin ja malleihin liittyen. Lisäksi testataan myös sensoridatan ja tekoälyn hyödyntämistä virtuaalimallissa. Sisältäen myös Virrake -alustan kehittämistä jonka päälle kaupunkimallinnos on tehty.

Peliteknologioiden hyödyntäminen Kantasataman alueen kehittämisessä
Nostetaan Kantasataman alue älykkääksi osaksi kaupunkia, jossa pilotoidaan kampuksen fyysisen ja digitaalisen kaksosen yhteistoimintaa virtuaalisessa kaupunkimallinnoksessa sensoriteknologiaa ja tekoälyä soveltaen. Lisäksi pilotoidaan älykkästä liikenteenseurantaa sekä tuetaan Kantasataman alueella olevan Merikeskus Vellamon näyttelyjen peliteknologiaratkaisujen kehittämistä asiakaskokemuksen nostamiseksi älykkään Kantasataman hengessä.

Ambulasnssisimulaattorin harjoitteluskenaariot
Kehitetään oma ohjelmisto ja alusta simulaattorille ja tuodaan XR teknologia osaksi simulaattorin toimintaa. Simulaattori linkittyy virtuaalisen kaupunkimallinnokseen ja hyödyntää sitä ajoympäristönä.

Cyber sickness
Selvitetään virtuaaliympäristöjen käyttämiseen liittyvää pahoinvointitaipumusta. Tehdään selvitystyö, joka kartoittaa ja testaa sopivimmat menetelmät, joilla pahoinvointi-ilmiö
saadaan minimoitua virtuaalisissa harjoitusympäristöissä. Työpaketti tukee hankkeen kaikkia toimenpiteitä selvittäen parhaimmat tekniikat pahoinvointielementin välttämiseksi.

Tulokset

Hanke tuottaa älykkään virtuaalisen kaupunkimallin sisälle innovatiivisia toiminallisuuksia ja tukee muita jo käytössä olevia kehittämiskohteita.

Kymenlaakson älykkään erikoistumisen strategiassa todetaan erilaisten alustojen ja ympäristöjen olevan keskeisessä roolissa RIS kärkialojen innovaatio- ja kehittämistoiminnan aktivoimisessa ja tiedon jakamisessa. Tässä hankkeessa keskeisessä roolissa oleva virtuaalinen kaupunkimalli sekä siihen liittyvien virtuaalisten sisältöjen ja pilottien luominen tuottaa täysin uuden innovaatioalustan seudulle. Sen ympärille tulee kehitystyön myötä muodostumaan myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä yritystoimintaa.

Kaupungin virtuaalimallin ympärille on helppo muodostaa myös kansallista ja kansainvälistä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa jatkossa. TKI -yhteistyötä on tehty jo useiden suomalaisten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa, jotka ovat halunneet hyödyntää Xamkissa kehitettyjä kehittämisalustoja. Nämä samat alustat ovat aktiivisessa käytössä myös virtuaalisen kaupunkimallin kehittämistyössä.

Virtuaalinen kaupunkimalli kattaa myös Kantasataman alueen, jossa on jo virtuaalimalliin valmiiksi liitettävinä rakennuksten digitaalisina kaksosina olevat Xamkin kampus ja Satama Areena. Näitä käytetään pilottikohteina virtuaalisessa kaupunkimallissa erilaisen datan keräämisessä rakennusten valmistuessa fyysisestikin vaiheittain vuosien 2023 ja 2024 aikana. Rakennuksiin asennettavien sensorien avulla kerättävää dataa voidaan hyödyntää digitaalisessa kaksosessa mm. ohjaamaan rakennuksen kiinteistöautomaatiojärjetelmiä tekoälyn avulla ja tuotaa käyttäjille hyödyllistä dataa mm. rakennusten sisätilojen täyttöasteesta tai ilmanlaadusta.

Myös Kantasataman alueella sijaitsevaa Vellamoa tuetaan uusien teknologioiden hyödyntämisessä asiakaskokemuksen parantamisessa. Nämä pilotoinnit vahvistavat myös RIS strategiassa mainitun älykkään Kantasataman toimintaympäristön kehittymistä.

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi:

Game Tech Kymenlaakso

Hankkeen kesto: 1.9.2024–31.12.2026

Tiedot

Hallinnoija: Xamk

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: EAKR – Euroopan aluekehitysrahasto
Kokonaisbudjetti: 681 943
EU:n osuus kokonaisbudjetista: 477 360
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 204 583

Asiasanat

digitaalisuus kymenlaakso