Euroopan unionin osarahoittama Kymenlaakson liitto

Game Tech Kymenlaakso

Peliteknologiat muokkaavat tulevaisuutta

Hanke antaa Kotkalle edellytykset hyödyntää älykkään kaupungin tuomia mahdollisuuksia virtuaalisen kaupunkimallin avulla, ja vahvistaa samalla Kantasataman alueen profiilia korkean teknologian osaamisen ja tutkimuksen keskittymänä.

Hanke kehittää älykkään virtuaalisen kaupunkimallin innovatiivisilla toiminnoilla ja tukee jo käytössä olevia kehittämiskohteita.

Tavoitteet

Game Tech Kymenlaakso -ankkeen tärkeimpänä tavoitteena on kehittää Kotkan kaupungista Smart City -innovaatioalusta, joka hyödyntää peliteknologioita ja tekoälyä. Virtuaalimallinnukseen lisätään uusia toiminnallisuuksia kaupunkisuunnittelun, varautumisen ja turvallisuuden tueksi sekä Kantasataman alueen kehittämiseen. Lisäksi hankkeella vahvistetaan Turvapuistokokonaisuutta uusilla virtuaalisilla harjoitteluympäristöillä.

Hankkeen toimenpiteet nostavat Kotkan peliteknologian osaamisen ja hyödyntämisen kärkikaupungiksi sekä vahvistavat Kantasataman alueen vetovoimaa korkean teknologian ja osaamisen keskittymänä. Kotkan Kampukselle rakentuvaa peliteknologiaosaamisen keskittymää tukee myös muilla kampuksilla oleva vahva asiantuntemus alalta.

Työpaketit

  1. Kotkansaaren virtuaalimallinnos 2.0
  2. Peliteknologioiden hyödyntäminen Kantasataman alueen kehittämisessä
  3. Ambulasnssisimulaattorin harjoitteluskenaariot
  4. Cybersickness

Toimenpiteet

Kotkansaaren virtuaalimallinnos 2.0
Virtuaalisen kaupunkimallin kehittäminen yhteistyössä Kotkan kaupungin kanssa tähtää sen hyödyntämiseen kaupunkisuunnittelun tukena sekä ensimmäisten simulaatio- ja mallinnussovellusten tuottamiseen. Lisäksi hankkeessa testataan sensoridatan ja tekoälyn integrointia virtuaalimalliin. Kehitys sisältää myös Virrake-alustan jatkokehitystä, jonka päälle kaupunkimallinnos on rakennettu.

Peliteknologioiden hyödyntäminen Kantasataman alueen kehittämisessä
Kotkan kantasataman alueesta kehitetään älykäs osa kaupunkia, jossa pilotoidaan kampuksen fyysisen ja digitaalisen kaksosen yhteistoimintaa virtuaalisessa kaupunkimallissa hyödyntäen sensoriteknologiaa ja tekoälyä. Lisäksi testataan älykästä liikenteenseurantaa ja edistetään alueen museon näyttelyiden peliteknologiaratkaisuja asiakaskokemuksen parantamiseksi älykkään Kantasataman hengessä.

Ambulanssisimulaattorin harjoitteluskenaariot
Kehitetään ajosimulaattorille oma ohjelmisto ja alusta sekä integroidaan XR-teknologia osaksi sen toimintaa. Simulaattori linkittyy Kotkan virtuaaliseen kaupunkimalliin ja hyödyntää sitä ajoympäristönä.

Cybersickness
Selvitetään virtuaaliympäristöjen käyttöön liittyvää pahoinvointia ja kehitetään keinoja sen minimoimiseksi. Toteutetaan selvitystyö, jossa kartoitetaan ja testataan tehokkaimmat menetelmät pahoinvoinnin ehkäisemiseksi virtuaalisissa harjoitusympäristöissä. Tämä työpaketti tukee kaikkia hankkeen toimenpiteitä tarjoamalla parhaat käytännöt pahoinvoinnin vähentämiseen.

Tulokset

Hanke tuottaa älykkään virtuaalisen kaupunkimallin sisälle innovatiivisia toiminallisuuksia ja tukee muita jo käytössä olevia kehittämiskohteita.

Kymenlaakson älykkään erikoistumisen strategiassa todetaan erilaisten alustojen ja ympäristöjen olevan keskeisessä roolissa RIS kärkialojen innovaatio- ja kehittämistoiminnan aktivoimisessa ja tiedon jakamisessa. Tässä hankkeessa keskeisessä roolissa oleva virtuaalinen kaupunkimalli sekä siihen liittyvien virtuaalisten sisältöjen ja pilottien luominen tuottaa täysin uuden innovaatioalustan seudulle. Sen ympärille tulee kehitystyön myötä muodostumaan myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä yritystoimintaa.

Kaupungin virtuaalimallin ympärille on helppo muodostaa myös kansallista ja kansainvälistä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa jatkossa. TKI -yhteistyötä on tehty jo useiden suomalaisten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa, jotka ovat halunneet hyödyntää Xamkissa kehitettyjä kehittämisalustoja. Nämä samat alustat ovat aktiivisessa käytössä myös virtuaalisen kaupunkimallin kehittämistyössä.

Virtuaalinen kaupunkimalli kattaa myös Kantasataman alueen, jossa on jo virtuaalimalliin valmiiksi liitettävinä rakennuksten digitaalisina kaksosina olevat Xamkin kampus ja Satama Areena. Näitä käytetään pilottikohteina virtuaalisessa kaupunkimallissa erilaisen datan keräämisessä rakennusten valmistuessa fyysisestikin vaiheittain vuosien 2023 ja 2024 aikana. Rakennuksiin asennettavien sensorien avulla kerättävää dataa voidaan hyödyntää digitaalisessa kaksosessa mm. ohjaamaan rakennuksen kiinteistöautomaatiojärjetelmiä tekoälyn avulla ja tuotaa käyttäjille hyödyllistä dataa mm. rakennusten sisätilojen täyttöasteesta tai ilmanlaadusta.

Myös Kantasataman alueella sijaitsevaa Vellamoa tuetaan uusien teknologioiden hyödyntämisessä asiakaskokemuksen parantamisessa. Nämä pilotoinnit vahvistavat myös RIS strategiassa mainitun älykkään Kantasataman toimintaympäristön kehittymistä.

Yhteystiedot

Puhelin
+358504710244
Sähköposti
Riku.Heino@xamk.fi
Yksikkö
Digitaalinen talous
Riku Heino
Ohjelmistosuunnittelija
+358504710244
Riku.Heino@xamk.fi
Puhelin
+358504711155
Sähköposti
Toni.Hannula@xamk.fi
Yksikkö
Digitaalinen talous
Toni Hannula
Ohjelmistosuunnittelija
+358504711155
Toni.Hannula@xamk.fi
Puhelin
+358504138320
Sähköposti
Jesse.Kosunen@xamk.fi
Sosiaalinen media
Yksikkö
Digitaalinen talous
Jesse Kosunen
Ohjelmistosuunnittelija
+358504138320
Jesse.Kosunen@xamk.fi
Sosiaalinen media
Puhelin
+358469215591
Sähköposti
Eero.Sarkiniemi@xamk.fi
Yksikkö
Digitaalinen talous
Eero Särkiniemi
Ohjelmistosuunnittelija
+358469215591
Eero.Sarkiniemi@xamk.fi

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi:

Game Tech Kymenlaakso

Hankkeen kesto: 1.9.2024–31.12.2026

Tiedot

Hallinnoija: Xamk
Vahvuusala: Digitaalinen talous
Osaamiskärki: Digitaalinen liiketoiminta

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: EAKR – Euroopan aluekehitysrahasto
Kokonaisbudjetti: 681 943
EU:n osuus kokonaisbudjetista: 477 360
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 204 583

Asiasanat

aluekehittäminen digitaalisuus kymenlaakso