Euroopan unoni, Euroopan sosiaalirahasto ELY-keskuksen logo

Game on

Nuorten työllistymistä uudenlaisista digitaalisista kokeiluista

Eteläsavolaisten nuorten osallistumisen ja työllisyysasteen nostaminen.

Hanke on päättynyt.

Tavoitteet

GAME ON -hankkeen päätavoitteena on eteläsavolaisten nuorten työllistäminen, osallisuuden lisääminen sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja arjen hallinnan tukeminen. Hankkeessa rohkaistaan eteläsavolaisia pk- ja mikroyrityksiä ja muita organisaatioita pelillisiin ja dgigitaalisiin kokeiluihin, joissa tavoite on nuorten työllistäminen. Tavoitteena on luoda toimintamnalli työllistymistä edistävien toimenpiteiden suunnitteluun ja toteutukseen erilaisten digitaalisten valmennusten, pelioppimisen ja digitaalisten kokeilullisten kaupunkiseikkailujen ja yrityscasejen kautta. Hankkeessa selvitetääm digitaalisen seikkailun liiketoimintamahdollisuuksia Suomessa ja kansainvälisesti.

Toimenpiteet

– Kollektiivisen oppimisen kokeilut, joihin osallistuvien nuorten lisäksi tavoitellaan yrityksiä ja muita toimijoita.
– Kaupunkiseikkailujen perustalle laadittavia virtuaalisen toimintaympäristöjen kokeiluja.
– Digitaalisten seikkailuiden toteutus, pelillisyyden kehittäminen. Digitaalisten pelitoteutusten liiketoimintamahdollisuuksien selvittäminen. Nuorten osallisuuden lisääminen ja vertaisohjaamisen hyödyntäminen kokeiluissa ja kehittämisessä.

Tulokset

Hankkeen osallistujien työllistyminen tai hakeutuminen koulutukseen, nuorten työllistymisvalmiudet parantuvat. Nuorten työllistymistä tukeva malli ja siihen liittyvät kirjalliset ja sähköiset tuotokset. Digitaaliselle konseptoidulle seikkailulle on luotu ansaintalogiikka reunaehtoineen sekä arvio sen soveltamisesta kansallisesti ja kansainvälisesti.

Ajankohtaista

Yli 100 kesätöistä kiinnostunutta nuorta kiersi tammikuun kahtena viimeisenä päivänä yritysrasteja Mikkelin keskustassa ja sen liepeillä JobHunt -pelissä. Kahdellakymmenellä yhdellä rastilla pääsi tutustumaan ja esittäytymään kasvokkain muun muassa kaupan- ja asiakaspalvelun työnantajiin pankkeihin, ravintoloihin sekä terveydenhoidon ja hoivan parissa työskenteleviin toimijoihin. Lisäksi virtuaalisesti mukana oli yksi siivousalan yritys.

Nuoret pääsivät rasteilla monella tavalla osoittamaan kiinnostustaan ja osaamistaan haettavia työtehtäviä ja yrityksiä kohtaan. Rasteilla simuloitiin erilaisia asiakaspalvelutilanteita, kokeiltiin ja arvioitiin yrityksen tuotteita sekä kehitettiin ideoita yrityksen sosiaalisen näkyvyyden parantamiseksi. Osalla rasteista oli mahdollisuus pitää itsestään hissipuhe ja videoida se tai osallistua pikahaastatteluun. Olipa mukana laskemistehtäviä, tulevaisuuden kouluruoan visiointia sekä työnäytteitä leipomiseen ja erilaisten asiakasryhmien kohtaamiseen liittyen. Karttapohjaisella pelisovelluksella rasteja kiertäneiden osallistujien mukaan kiinnostavimpia olivat rastit, joissa piti laittaa itsensä likoon, kuten haastatteluissa. Lisäksi sellaisia toiminnallisia rasteja arvostettiin, joissa työnantajan edustajan opastuksella tai tarkkailun alla tehtiin jotain varsinaiseen työhön liittyvää. Vähiten kiinnostusta herättivät osallistujien mielessä pelkät lomakkeiden täyttämiset, jos niihin ei sisältynyt kohtaamista työnantajan edustajan kanssa.

Ison ketjun kauppiasyrittäjä korosti oman aktiivisuuden merkitystä kesätyön saamisessa, sillä siinä erottaudutaan suurista hakijajoukoista. Peliin osallistunut liiketoiminnan opiskelija Julia Laurila kertoi, että hän sai hissipuhetta pitäessään hyödyllisiä neuvoja ja vinkkejä työnantajalta. Tunnelmaa hän kuvaa rennommaksi, kuin työnhakutilanteessa yleensä. Rasteilla työnantajien apuna suunnittelussa ja toteutuksessa toimineet Xamkin liiketoiminnan opiskelijat yllättyivät siitä, kuinka helposti havaitsee ja aistii, onko henkilö oikeasti kiinnostunut kyseisestä työnantajasta ja työtehtävästä. Rasteille suunnistaneet opiskelijat olivat kyllä motivoituneita ja pääsääntöisesti suorittivat kaikki rastilla vaaditut tehtävät. Toistamiseen toteutetusta JobHunt -työnhaku- ja rekrytointi pelistä saatiin paljon hyödyllistä palautetta, jota hyödynnetään, kun peliä ja mallia kehitetään eteenpäin ja laajennetaan uusille paikkakunnille.

Tämän työnhakumallin testauksen mahdollisti Xamkin Pienyrityskeskuksen toteuttama Game On –hanke, joka saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastolta Etelä-Savon ELY-keskuksen kautta.

Teksti: Niko Arola

Yritykset esittäytyvät kiinnostavalla ja tuoreella tavalla JobHunt -pelissä. Tammikuun viimeisinä päivinä (30.-31.1.18) yritysrasteilla työnhakijat pääsevät tutustumaan moniin kiinnostaviin työnantajiin kasvokkain toiminnallisten rastitehtävien ja kysymysten kautta.

Jobhunt –pellin osallistujille tämä antaa mahdollisuuden testata työnhakutaitojaan, esittäytyä potentiaalisena työntekijänä sekä tutustua erityyppisiin yrityksiin ja solmia henkilökohtaisia suhteita yritysten edustajiin. Työnantajat saavat positiivista näkyvyyttä ja voivat kartoittaa, millaiset työnhakijat ovat kiinnostuneita heistä. Parhaassa tapauksessa pelin kautta voi jopa löytyä sopivia tekijöitä yrityksiin. Ajatuksena on, että peli voi tuoda sekä lyhyellä että pidemmällä tähtäimellä uudenlaisia näkökulmia ja keinoja yritysten rekrytointiin.

Erona viime vuonna ensi kertaa toteutettuun JobHunt -peliin on, että yli 120 Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijaa osallistuu peliin osana opintojaan. Lisäksi osallistujia on tulossa toiselta asteelta sekä nuorista, joille työnhaku on nyt ajankohtaista. Myös yritysten rekrytoinnissa otettiin huomioon, minkä alan opiskelijoita on tällä kertaa mukana. Tänä vuonna peliin valikoitui parikymmentä yritystä, jotka edustavat mm. seuraavia aloja hoiva, terveydenhoito, kauppa ja asiakaspalvelu, pankki, siivous sekä ravintola ja majoitus.

Vielä ehtii mukaan. Peli on avoin ja maksuton kaikille. Peliin liittyminen edellyttää vain, että lataa X-routes sovelluksen sovelluskaupasta ja rekisteröityy JobHunt –peliin. Pelin rastit sijaitsevat Mikkelin keskusta-alueella ja sen läheisyydessä. Rastit näkyvät JobHunt –sovelluksessa ja ne avautuvat 30.1. Etukäteen peliin ja mukana oleviin yrityksiin voi tutustua osoitteessa jobhunt.fi

Rastien valmistelussa ja toteutuksessa Xamkin markkinoinnin opiskelijoista kootut pienryhmät toimivat yritysten apuna. Työllistymismallin ja pelin kokeilun ja toteutuksen mahdollistaa Xamkin Pienyrityskeskuksen vetämä Game On –Nuorten työllistymistä uudenlaisista digitaalisista kokeiluista hanke, joka saa rahoituksensa Euroopan Unionin sosiaalirahastosta Etelä-Savon ELY-keskuksen kautta.

Teksti: Niko Arola

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hallinnoimat Game On -hanke ja Digillä duuniin! -hanke ovat olleet mukana käynnistämässä pelinsuunnitteluun ja -kehittämiseen liittyvää toimintaa mikkeliläisille nuorille.

Kick off-tapahtumana toimi 9.12.2017 järjestämämme Job Game Jam -tapahtuma, joka toteutettiin yhteistyössä Ohjaamo Olkkarin ja Hacklab Mikkeli ry:n kanssa. Job Game Jam -tapahtumassa tarjoutui mahdollisuus osallistua pelinkehitykseen liittyviin workshopeihin sekä kehittää omia lauta-, rooli- tai tietokonepelejä. Tapahtumaan osallistui yhteensä 40 erilaista osaajaa: mukana oli niin ensikertalaisia, harrastelijoita kuin myös pelialalla työskenteleviä.

Tutustu tapahtuman videokoosteeseen:

Ohita upotus:
Ole hyvä ja hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Job Game Jam -tapahtumassa tuli vahvasti esille kiinnostus pelien kehittämiseen ja suunnitteluun sekä siihen liittyvään toimintaan. Tästä johtuen järjestimmekin heti tammikuun 2018 ensimmäisellä viikolla tuumaustalkoot yhdessä paikallisten nuorten kanssa. Tällöin noin tusina pelinkehitystoiminnasta kiinnostunutta nuorta kokoontui Mikamar-flipperihalliin pelaamaan flippereitä, ideoimaan tulevaa ja kuulemaan samalla flipperihallin omistajan uratarinan. Flipperihalli on yksi esimerkki siitä, kuinka omasta intohimosta, eli tässä tapauksessa flipperien kunnostamisesta ja pelaamisesta, voi tehdä itselleen elannon.

Pelinkehityspöhinä on siis Mikkelissä hyvällä alulla, ja hankkeista saadaan mukavasti vipuvoimaa myös tämän asian edistämiseen yhdessä paikallisten nuorten kanssa.

Sanna Lappalainen
projektipäällikkö
Digillä duuniin! -hanke
sanna.lappalainen@xamk.fi
puh. 040 637 7903

Pelialalle pääsee pienellä panostuksella, vinkkaa yksi Metatavun perustajista ja Jamien toteuttajista Heikki Kurhinen. Tiettävästi tämä on ensimmäinen kerta, kun Mikkelissä järjestetään Game Jameja julkisesti, kertoo Kurhinen. Game Jam on tapahtuma, jossa kehitetään ja suunnitellaan pelejä nopealla aikataululla. Kaikki peleistä ja pelaamisesta kiinnostuneet ovat tervetulleita lauantaina 9,12. Olkkarissa järjestettäviin jameihin, joissa voi tietokonepelien lisäksi perehtyä rooli- tai lautapeleihin. Workshopeissa perehdytään mm. pelitarinoihin ja pelimusiikkiin sekä omalla laitteella hyödynnettäviin pelinkehitysohjelmistoihin. Kynnys jameihin osallistumiseen on matala, et tarvitse valmista tiimiä tai koodausosaamista. Riittää, että on 15-30 –vuotias ja on intoa pelien kehittämiseen suunnitteluun ja pelaamiseen, ruoka ja tarjoilutkin tulevat talon puolesta. Toki mukaan saa tulla oman tiiminkin kanssa ja omaksi laitteeksi riittää, vaikka älypuhelin.

Lähtökohtana Job Game Jameissa on yhdessä tekemisen ja kokeilemisen kehittämisen ja pelaamisen rinnalla nuorten innostaminen ja työllistäminen, toteaa Game On –hankkeen projektipäällikkö Niko Arola. Tästä syystä eri workshoppien vetäjät ovat pääosin yrittäjätaustaisia ja mukana on innostavia uratarinoita pelialalta.

Laajan yhteistyöverkoston toiveena on, että Job Game Jam olisi eri pelitoimijoiden kohtaamispaikka, sillä koskaan ei tiedä, mitä mielenkiintoista Game Jameihin osallistuvat keksivät jatkossa. Mukana suunnittelussa ja toteutuksessa olevat tahot ovat valmiita tukemaan peleihin liittyviä kokeiluja, kehittämistä ja yrittämistä jatkossakin. Job Game Jam toteutetaan osana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Pienyrityskeskuksen Game On –Nuorten työllistämistä uudenlaisista digitaalisista kokeiluista –hanketta, joka saa rahoitusta Euroopan unionin sosiaalirahastosta ELY-keskuksen kautta. Game Jameja ovat toteuttamassa myös Ohjaamo Olkkari, Digillä duuniin –hanke sekä Hacklab Mikkeli Ry.

Job Game Jam -tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/383021065460025/
Lisätiedot ja ilmoittautumiset tilaisuuteen www.jgj.fi.

Teksti: Niko Arola

Yhä useampi nuori tekee pelaamisesta ja pelien kehittämisestä itselleen ammatin. Miten pelien suunnittelusta ja kehittämisestä voi tehdä itselleen ammatin? Millaisia osaajia peliala työllistää? Entä mitä taitoja pelejä suunnitellessa ja kehittäessä opitaan? 

Näihin kysymyksiin saadaan vastauksia Job Game Jam -tapahtumassa, joka järjestetään Mikkelin Ohjaamo Olkkarissa lauantaina 9.12.2017.  Job Game Jam on 15-30 -vuotiaille peleistä, pelaamisesta ja pelien tekemisestä/kehittämisestä/suunnittelusta kiinnostuneille nuorille tarkoitettu tapahtuma. Tapahtumassa tutustutaan erilaisiin peleihin sekä niiden kehittämiseen ja lisäksi tapahtumassa on alan ammattilaisten järjestämiä työpajoja. Samalla nuorilla on mahdollisuus kuulla uratarinoita Mikkelistä kotoisin olevilta pelialan ammattilaisilta.

Mikä ihmeen Game Jam? 

Game jam on tapahtuma, jossa suunnitellaan ja kehitetään pelejä lyhyessä ajassa. Tyypillisesti game jam kestää päivästä kahteen päivään. Game jamien osallistujat voivat olla pelialalla muutenkin vaikuttavia ohjelmoijia, pelikehittäjiä, taiteilijoita ja kirjoittajia, tai muuten vain peleistä kiinnostuneita. Yleensä osallistujat järjestäytyvät pieniin tiimeihin, jotka ryhtyvät työstämään peli-ideaa.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: www.jgj.fi

Job Game Jam -tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/383021065460025/ 

Lataa tapahtumaesite tästä.

Tapahtuman järjestäjät: Game On -hanke, Digillä duuniin -hanke, Ohjaamo Olkkari ja Hacklab Mikkeli ry.

Sanna Lappalainen
Digillä duuniin! -hanke
projektipäällikkö
sanna.lappalainen@xamk.fi
puh. 040 637 7903

Niko Arola
Game On -hanke
projektipäällikkö
niko.arola@xamk.fi
puh. 040 538 0961

Miten esitellä Mäntyharjua kiinnostavasti nuorille, matkailijoille ja satunnaisille kulkijoille paikallisia unohtamatta? Tällaisen haasteen markkinointiharjoittelijat saivat. Tavoitteena on esitellä Mäntyharjua uudella ja kiinnostavalla tavalla, summaavat harjoittelijat tavoitettaan. Seikkailupelin kautta aktivoidaan nuoria ja tuodaan lisää vapaa-ajan mahdollisuuksia kesäiseen Mäntyharjuun. Game On -hankkeessa Observis Oy:n kanssa kehitetty peli tarjoaa tekemistä, tietoa ja aktivoi sekä esittelee mielenkiintoisia paikkoja ja faktoja Mäntyharjusta koko heinäkuun ajan.

Sisältöä suunnitelleet opiskelijat Maija Jormanainen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta, Heini Rahikainen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta ja Teemu Vitikainen Jyväskylän yliopistosta ovat laittaneet luovuutensa likoon. Valittavina on 5 eri kategoriaa ja rasteja, kysymyksiä on yli puolensataa. Kaikille löytyy jotain, sillä rastien teemat liittyvät urheiluun, historiaan, matkailuun, kulttuuriin tai luontoon. Kuukauden sisällä eniten rasteja suorittanut saa Mäntyharjun tietäjä arvonimen.

Pelin pelaaminen on yksinkertaista. Tarvitset vain älylaitteen, johon lataat sovelluksen. Ensimmäiset rastit löytyvät helposti läheltä keskustaa ja vähitellen haasteet lisääntyvät edetessäsi. Peli soveltuu sekä itsenäiseen pelaamiseen, kaveriporukan ajanvietteeksi tai vaikkapa perheen yhteiseksi retkipäiväksi. Ulkomaalaisia vieraita ja matkailijoitakaan ei ole unohdettu, sillä peli on pelattavissa myös englanniksi ja se on maksuton. Tämä on nyt testi, miten peli toimii pidempikestoisena ilman miehitettyjä rasteja, toteaa Heikki Isotalus Observiksesta

Alla on lyhyt kuvaus pelin juonesta, joka on tehty hieman kieli poskella.

Hyppää seikkailuun ja valloita Mäntyharju!

Oletko SINÄ seuraava ”Mäntyharjun tietäjä”? Viihdytkö parhaiten luonnossa, oletko himourheilija, sytytkö historiasta vai haluatko kulttuurin taitajaksi? Voit valita osa-alueen omien kiinnostuksen kohteidesi mukaan. Etsi rasteja, ratko arvoituksia ja valloita Mäntyharju Mäntyharju Race -pelissä.

“Olet saapunut Mäntyharjulle, Suomen keskipisteeseen. Mäntyharju, kaiken alku ja loppu, aika ja avaruus, alfa ja omega. Kuitenkin, olet saapuessasi pennitön, taidoton, eikä kulttuuristakaan ole harmainta hajua. Tähän tarvitaan muutos. Et tyydy kompromisseihin, vaan tähtäät suoraan huipulle. Kiikareissasi on Mäntyharjun valtias -titteli. Saavuttaaksesi määränpääsi sinun tulee kehittää itsestäsi monitaitaja, joka tietää kaikesta kaiken, ja vielä vähän päälle. Sinun tulee siis hallita niin kulttuurin, historian, urheilun, matkailun kuin luonnonkin aihealueet. Pue seikkailuhousut jalkaan, etsi kätketyt rastit, ratko arvoitukset ja lunasta Mäntyharjun himotuin arvonimi. Lupaamme, että uurastuksesi palkitaan matkan varrella.”

Pelissä on viisi kategoriaa: urheilu, kulttuuri, luonto, matkailu sekä historia. Jokaiseen aihealueeseen liittyy 11 rastia, jotka löytämällä saavutat korkeimman tittelin. Voit suorittaa eri kategorioiden rasteja sekaisin, haluamassasi järjestyksessä. Jokaisen kategorian ensimmäiset kolme rastia näkyvät kartalla aloittaessasi. Ratkaistuasi nämä olet oikeutettu ensimmäiseen palkintoon ja ylenet seuraavalle tasolle. Tämän jälkeen kartalle ilmestyy kolme uutta rastia, ja matkasi huipulle voi jatkua. Näiden kolmen rastin jälkeen peliin tulee lisätwisti eli niin sanottu salarasti. Tämä rasti ei näy kartalla, vaan sinun tulee selvittää sen sijainti pelin antaman vihjeen avulla. Jos ratkaiset tämänkin arvoituksen, ylenet jälleen korkeammalle hierarkiatasolle ja saat jo toisen palkinnon. Kolmas taso sisältää jälleen kolme tavallista rastia sekä yhden salarastin. Ratkaistuasi nämä olet saavuttanut korkeimman tason ja ansaitset kategorian ylimmän tittelin sekä sen kantajalle arvoisensa palkinnon.

Mitä vielä odotat? Ready, steady, GAME!

Mäntyharju Race on toteutettu X-Routes sovelluksella, jonka saat ladattua Play –kaupasta tai App Storesta
Peli on toteutettu osana Xamkin Pienyrityskeskuksen Game On – Nuorten työllistymistä uudenlaisista digitaalisista kokeiluista –-hanketta, joka saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastosta

Lisätiedot: Niko Arola Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Pienyrityskeskus niko.arola@xamk.fi 040 5380 961 tai Teemu Vitikainen, Observis Oy teemu.vitikainen@observis.fi  040 1525147

Huhtikuun ensimmäisellä viikolla eri organisaatiot ja hankkeet järjestivät Mikkelissä lukiolaisille ja ammattiopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoille projektiviikon. Viikon aikana 2. asteen opiskelijat pääsivät käytännössä tutustumaan heitä kiinnostaviin teemoihin. Yksitoista toisen asteen opiskelijaa oli kiinnostunut sisällön ja markkinoinnin kehittämisestä Digitaaliselle kaupunkiseikkailulle. Poikaporukkaa kiinnosti erityisesti pelillisyys.

Ensimmäisenä päivänä perehdyttiin siihen, mikä on Digitaalinen kaupunkiseikkailu. Termien täsmennyttyä ja aikaisemmin vuosien kokemuksista oppineena ryhmä lähti pohtimaan mahdollisia pelaajaprofiileja sekä sitä mistä nämä kuvitteelliset henkilöt voisivat olla kiinnostuneita. Varsinainen rastien ja markkinoinnin suunnittelu tehtiin pareittain.

Lukiolaiset ja Esedun porukat aloittivat kartoittamalla ja miettimällä mistä he itse olisivat kiinnostuneita ja mikä saisi heidät osallistumaan. Osallisuuden tematiikkaa pohdittiin useammassakin yhteydessä vastuuopettajan Saara Vauhkosen johdolla, joka tekee myös omaa opinnäytetyötään osallisuudesta. Yhteisöpedagogin opinnoistaan Saara hyödynsi monia osallistavia toimintatapoja viikon aikana. Markkinointia lähestyttiin etsimälle itselle merkityksellisiä ja koskettavia mainoksia ja pohtimalla niiden keinoja tavoittaa kohderyhmänsä. Projektiviikon osallistujat opettelivat käyttämään Canva-ohjelmaa mainosten teossa. Tosin rastien tekeminen oli mukana olleista kiinnostavampaa kuin markkinoinnin pohtiminen. Rasti-ideoiden työstämisen jälkeen jokainen ryhmä pohti toteuttajia rasteilleen ja lähestyi näitä sähköpostitse. Tuloksena ainakin joillekin rasteille löytyi jo toteuttajatahot omista harrastuspiireistä. Viikon lopuksi ryhmät esittelivät tuotoksiaan.

Game On –hankkeen ja Digitaalisen kaupunkiseikkailun kannalta projektiviikko oli erittäin hyödyllinen ja silmiä avartava kokemus. Sen myötä saatiin kokemusta nuorten aktivoinnista, kiinnostuksen kohteista, markkinointikanavista sekä ennen kaikkea valmiita käyttökelpoisia rasteja 15.-16.9.2017 toteutettavalle kaupunkiseikkailulle. Mikä ilahduttavinta, osa ryhmän jäsenistä lupautui itse tulemaan toteuttamaan rasteja syyskuussa.

Projektiviikon Digitaalisen kaupunkiseikkailun 2017 pelisisällön suunnittelusta ja markkinointi –kokonaisuuden toteutuksesta vastasi Xamkin Pienyrityskeskuksen luotsaama Game On -Nuorten työllistymistä uudenlaisista digitaalisista kokeiluista -hanke, joka saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastosta.

Teksti: Niko Arola

Yritysmielikuva ratkaisee millaisia osaajia yritys saa, toteaa digipalveluiden kehityspäällikkö Anssi Rautio Kaakon Viestintä Oy:stä. Yritys haki JobHuntin kautta ”nuorisotiimiinsä” osaajia, joilla asenne on kohdallaan hektisissäkin tilanteissa. Sosiaalisissa tilanteissa selviäminen ja eräänlainen luova hulluus on tällaisissa töissä jopa ammattitaitoa tärkeämpää, kertoo Rautio. Ammattiosaamista voi aina oppia, jos halua ja sitoutumista löytyy, hän lisää.

Erottautuminen on päivän sana sekä työnhaussa että rekrytoinnissa. Tähän ajankohtaiseen haasteeseen tartutaan JobHunt rekrytointi- ja työnhakupelissä, joka johdattaa työnhakijat tutustumaan yrityksiin paikan päälle ja ensivaikutelma syntyy puolin ja toisin nopeasti. JobHunt –peliä testattiin ensimmäisen kerran Mikkelissä helmikuun puolivälissä ja mukana oli parikymmentä yritystä tehtaista, mainostoimistoihin ja kahviloihin.

Yhtenä esimerkkinä mukana olevista yrityksistä on Matrel Oy, mikkeliläinen automaatio ja ohjauskeskusten sekä toimilaitteiden sopimusvalmistaja. Yrityksen toimitusjohtaja Lasse Turunen toivotti työnhakijat JobHuntissa tervetulleeksi uudistettuun tehdassaliin Rantakylään, jonne yritys oli muuttanut noin kuukausi sitten. Polku ammattilaiseksi kulkee meilläkin usein harjoittelun kautta, vahvisti Turunen. Kasvutavoitteet ovat kovat, joten osaajia tarvitaan lisää, hän kertoi. Tutustumiskierroksen lisäksi rastilla testattiin, kuinka juottaminen hakijoilta sujuu.

JobHunt -pelin rasteilla vain mielikuvitus on rajana, millaisella tavalla yritys haluaa esittäytyä. Samalla työnantaja saa kuvan hakijan persoonasta ja sopivuudesta haettuun tehtävään. Rastien aukioloaikana yrityksessä on avoimet ovet ja kaikki yrityksestä ja työtehtävistä kiinnostuneet voivat käydä paikan päällä tutustumassa. Tämä madaltaa kynnystä työnhakuun ja tuo samalla yritykselle runsaasti positiivista näkyvyyttä. Rastien sisällöt vaihtelivat koodaamisesta ja markkinointisuunnitelman luonnostelemisesta, pikahaastatteluihin, tehdaskierroksiin ja työtehtävien esittelyihin.

JobHunt on paikkatietojärjestelmään perustuva peli, jota pelataan verkossa, mutta samalla se myös kannustaa kasvokkaiseen kohtaamiseen. Rastit näkyvät karttasovelluksessa ja rastikuvauksissa yritykset kertovat minkälaista työntekijää tai harjoittelijaa tarvitaan lyhyempään tai pidempään tehtävään. Pelillisyys näkyy mahdollisuutena kerätä pisteitä, mutta useimmille on tärkeintä työllistyminen ja työpaikkoihin tutustuminen.

JobHunt -pelialusta on Observis Oy:n käsialaa. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun markkinoinnin opiskelijat ovat olleet mukana ideoimassa ja toteuttamassa rasteja yhdessä yritysten kanssa. Markkinointivideoissa opiskelijat ovat pyrkineet tuomaan esille yrityksen luonnetta. Yrityksissä on kiitelty erityisesti opiskelijoiden idearikkautta.

Yritykset näkivät JobHunt kokeilun kiinnostavana ja toteuttamiskelpoisena ideana, vaikka työnhakijoita ensimmäisenä vuonna olikin odotettua vähemmän. Monet yritykset ilmaisivat olevansa jatkossakin mukana kehittämässä JobHuntista entistä toimivampaa tapaa rekrytoida ja työllistyä. Työ tämän mallin ja sen markkinoinnin parissa jatkuu Xamkin Pienyrityskeskuksen Game On –hankkeessa Euroopan sosiaalirahaston tuella.

Teksti projektipäällikkö Niko Arola.

Kesätyönhaku on kiivaimmillaan. Myös lehdistö hehkuttaa aihetta, sillä ensiarvioiden mukaan kesätöitä olisi tarjolla Mikkelissä enemmän kuin edellisenä vuonna. RekryOn messuilla oma havaintoni on, että nuoret työnhakijat ovat arastelevat työnantajien kanssa jutustelua. JobHunt – pelissä pyritään tuomaan ratkaisu tähän kohtaanto-pulmaan.

Matalan kynnyksen rasteille voi kuka tahansa yrityksestä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista kiinnostunut mennä kyselemään lisää. Avoimin mielin kannattaa myös mennä katsomaan millaisia rasteja Xamkin markkinoinnin opiskelijat ovat yhdessä yritysten kanssa keksineet. Tuore lisä rekrytointiin on tervetullut toteavat mukana olevat yritykset ja pelillisyys työnhaussa on herättänyt kiinnostusta mediassakin. Yle Areenasta voi käydä katsomassa klipin Itä-Suomen alueellisten uutisten kesätyönhausta Mikkelissä kuukauden ajan http://areena.yle.fi/1-3978461 (alkaa kohdasta 1.10). Oheisesta linkistä voi lukea verkkojutun aiheesta: http://yle.fi/uutiset/3-9447133  . Pidetään peukkuja, että nuoret työnhakijat lähtevät joukolla yrityksiin ensi viikolla.

Teksti: Niko Arola

Haluamme, että saamme näkyvyyttä ja nuoret tulisivat tutustumaan yritykseemme, työpaikkoihimme, sanoo tuotantoesimies Saila Liukkonen Casemet Oy:stä.

Casemetilla on sama ongelma kuin todennäköisesti monella muullakin yrityksellä: sen olemassa olosta ei tiedetä saati että tiedetään, että siellä olisi työpaikkoja vapaana. Casemet on 120 henkilöä työllistävä täysin mikkeliläinen metallialan yritys. Sen aiempi nimi ennen viime vuoden yrityskauppoja oli Ensto.

-Haluamme löytää meille sopivia työntekijöitä. Vapailta markkinoilta heitä ei etenkään metallitöihin tahdo löytyä, sanoo Liukkonen.

Casemet on monen muun mikkeliläisen yrityksen tavoin mukana 13.-17.2. toimivassa JobHunt-pelissä, joka on rekrytointi- ja työnhakupeli. Siinä työnhakijat kohtaavat työnantajia yritysten omiin tiloihin perustetulla rastilla, jossa yritykset hakevat osaajia ja tekijöitä erityyppisiin ja -pituisiin töihin esimerkiksi sesonkiapulaisiksi, kesätöihin, harjoitteluihin sekä opinnäytetöitä tekemään.

-Kesä on tulossa ja hyvin todennäköisesti palkkaamme kesätyöntekijöitä. Ja haluamme tietoomme ihmisiä, jotka voivat tulla meille töihin, sitten kun paikkoja tulee auki, sanoo Liukkonen.

JobHuntin teknisen sovelluksen toteuttanut mikkeliläinen Observis Oy:n liiketoimintajohtaja Heikki Isotalus sanoo, että pelin avulla voi löytyä piilotyöpaikkoja ja myös tekijöitä, joita ei muualta löydy.

-Työnantajat ja työntekijät eivät tiedä toisistaan. En usko, että millään alalla on helppoa löytää juuri oikeita tekijöitä tehtäviin. Oikeat tekijät oikeassa paikassa ovat kuitenkin yrityksen tärkein voimavara, sanoo Isotalus.

Läppää haastattelussa

JobHunt-pelin kuhunkin yritykseen perustetun rastitehtävän avulla opiskelija voi tuoda esiin persoonaansa ja osaamistaan ja työnantaja voi puolestaan arvioida hakijan soveltuvuutta tehtävään. Rastin jälkeen opiskelija voi jättää hakemuksen työpaikkaan ja on etulyöntiasemassa työnhaussa.

Etulyöntiasema syntyy jo siitä, että työnhakija ja työnantaja ovat jo kohdanneet ja jutelleet. Kun on tavattu, on helpompi palkata töihin ja myös mennä töihin.

-Meille voi jättää avoimen hakemuksen ja mielellään haastattelemme myös. Kannattaa tulla käymään, sanoo Casemetin Saila Liukkonen.

Liukkonen sanoo, että missään nimessä ei kannata pelätä paikalle tuloa, vaikka tällaistakin työmarkkinoilla on nähty, eli nuoret eivät uskalla lähestyä työnantajia, vaikka heillä olisi osaamista ja koulutusta.

Yksi syy metallialan työntekijäpulaan voi olla tietämättömyys alasta. Monella saattaa olla käsitys meluisasta, likaisesta ja sotkuisesta pajasta, vaikka todellisuus on nykytehdastyössä toisenlainen, sillä siisteys, puhtaus ja meluttomuus on tätä päivää.

-Monet ovat yllättyneitä siitä, että täällähän on siistiä. Eräskin työntekijä sanoi, että on mukavaa, kun nyt on siisti ja lämmin sisätyö, sanoo Liukkonen.

Heikki Isotalus näkee työnhakijan ja työn esittelyn pelin kautta erinomaisena tapana. Hän sanoo, että tällaisessa tilanteessa jää pois normaalin työnhaun tuttu alkujännitys.

-Tässä voidaan havainnoida, mitä työnhakija jo osaa ja samalla heittää läppää.

Observis on myös mukana omalla rastillaan. Heillä on esimerkiksi tehtävä ohjelmistokehitykseen ja digitaalisten palveluiden myyntiin ja markkinointiin.

-Siinä jo päästään kartalle, mikä on tekijän into ja taito miettiä asioita.

Rekryklippejä somessa

JobHuntilla, http://jobhunt.fi, tavoitellaan 15-30-vuotiaita. Digitaalisessa työnhakupelissä on mukana kaikkiaan lähes kaksikymmentä eri alan yritystä Mikkelistä. Yritykset ovat muun muassa tuotannollisia yrityksiä, pieniä palveluyrityksiä ja luovien alojen firmoja. Yritysten rekrytointiklippejä voi katsoa JobHuntin Facebook-sivulla.

Yrityksille peliin osallistuminen on maksutonta, sillä se toteutetaan osana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Pienyrityskeskuksen GameOn – Nuorten työllistymistä uudenlaisin Digitaalisin kokeiluin -hanketta, jota rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta (ESR). Rastit ovat yritysten kanssa suunnitelleet Xamkin toisen vuoden markkinoinnin opiskelijat.

Peli oli käytössä myös RekryOn messuilla 7.-9.2. kulttuuritalo Tempossa (entinen Naisvuoritalo).

Teksti: Kari Kauppinen

Mikkelissä lanseerataan helmikuussa tuore tapa rekrytoida 15-30-vuotiaita nuoria pelillisen kokeilun kautta. JobHunt rekrytointi- ja työnhakupelissä aktiiviset työnhakijat kohtaavat työnantajat yritysten tiloissa yritysrastilla. Rasteilla yritykset hakevat osaajia ja tekijöitä erityyppisiin ja pituisiin töihin, sesonkiapulaisiksi, kesätöihin, harjoitteluihin sekä opinnäytetöitä tekemään.

Rastitehtävän avulla opiskelija voi tuoda esiin persoonaansa ja osaamistaan ja työnantaja voi puolestaan arvioida hakijan soveltuvuutta tehtävään. Rastin jälkeen opiskelija voi jättää hakemuksen työpaikkaan ja on etulyöntiasemassa työnhaussa.

Peli toimii samalla alustalla kuin Mikkelissä vuosittain järjestettävä Digitaalinen kaupunkiseikkailu. Karttasovelluksessa näkyvät rastit avautuvat viikolla 7 ja kokeiluluontoisesti peliä markkinoidaan RekryOn messuilla 7.-9.2.

Tällä hetkellä mukana on lähes 20 erityyppistä yritystä tuotannollisista yrityksistä aina luoviin sekä pieniin palveluyrityksiin saakka. Yritykset ovat ottaneet uudenlaisen rekrytointipelin innostuneesti ja mielenkiinnolla vastaan osana muuta rekrytointiprosessia, toteaa Game On –hankkeen projektipäällikkö Niko Arola XAMKin Pienyrityskeskuksesta. Voit käydä katsomassa yritysten rekrytointiklippejä JobHuntin FB-sivulla.

JobHuntin teknisestä alustasta vastaa Observis ja toteutuksessa on mukana XAMKin markkinoinnin opiskelijoita. JobHunt toteutetaan osana Game On –Nuorten työllistymistä uudenlaisista kokeiluista –hanketta, jota rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta.

Lisätiedot: www.jobhunt.fi ja Niko Arola, niko.arola@xamk.fi / 040 53 80961

Hankkeen nimi:

Game on – Nuorten työllistymistä uudenlaisista digitaalisista kokeiluista

Hankkeen kesto: 1.1.2016–31.5.2018

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Vahvuusala: Digitaalinen talous

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta
Kokonaisbudjetti: 227 324 euroa

Yhteystiedot

Niko Arola
Projektipäällikkö
040 538 0961
etunimi.sukunimi@xamk.fi