Euroopan unioni, Euroopan aluekehitysrahasto

Fisu-posti

kalat suoraan kalastajalta

Hanke on päättynyt. Fisu-posti -hankkeen tavoitteena oli kokeilla uudenlaista järvikalan suoramyyntitapaa. Suoramyynnillä voidaan parantaa kalastuselinkeinon kannattavuutta ja lisätä järvikalan paikallista saatavuutta. Fisu-posti oli konttiin tehty kalan myynti- ja noutopiste, johon kalastaja tuo ja asiakas hakee tilaamansa tuotteet oman aikataulunsa mukaan.

Hanke pyrki löytämään uudenlaisen ratkaisun järvikalan saamiseksi ostajan ulottuville oikeaan aikaan ja paikkaan.

Hankkeen tulokset

LÄHIAPAJA-kokeilu – kooste hankkeen kokemuksista (pdf, 2,0 Mt)

Kuhan matka Lähiapajaan (video YouTube-kanavalla)

Lahnan matka Lähiapajaan (video YouTube-kanavalla)

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

Hanke kokeilee ja arvioi uuden järvikalan myynti- ja kauppatavan tuomia mahdollisuuksia kalastuselinkeinolle ja kuluttajille. Keskeisenä osana fisu-postin toiminnallisuutta on digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto, joka mahdollistaa myynti-/noutopisteen automaattisen toiminnan. Fisu-postin toimintaperiaate on, että kalastaja tuo ennakkoon maksetut tuotteet itsepalvelu-noutopisteeseen. Tuotteen nouto tapahtuu sähköisen avaimen avulla, jonka asiakas saa tilauksen yhteydessä verkkokaupasta. Myös paikalliset lähiruokatuottajat voivat myydä tuotteitaan noutopisteen kautta REKO-lähiruokaryhmän toiminnan ohessa.

Hankkeen tavoitteet:

1) Kartoitetaan järvikalan myyntiin soveltuvia uusia kauppatapoja ja -paikkoja Etelä-Savossa.
2) Pilotointivaiheessa kehitetään kalan ja lähiruoan itsepalvelu-noutopisteeksi soveltuvaa Lähiapaja-älykonttia. Kontti sijaitsee Juvan ABC-liikenneaseman pihassa (Tulostie 1, 51900 Juva). Kontista voi ostaa tuotteita paikan päällä itsepalvelukassan kautta tai verkkokaupasta.
3) Arvioidaan uusien suoramyyntikanavien ja kauppapaikkojen toimintaa ja kehitysmahdollisuuksia Etelä-/Itä-Savon alueella.

Paikallinen suoramyyntikanava vastaa kysyntään ja tarjontaan

Kalan lisääntynyt kysyntä näkyy pääosin tuontikalan kulutuksen kasvuna vaikka lähiruoka on ollut Suomessa jo pitkään nouseva trendi. Kyselytutkimuksen mukaan kuluttajat ja paikallisostajat, kuten ravintolat  ja matkailupalveluiden tuottajat kokevat, että suomalaista ja paikallista järvikalaa ei ole saatavilla. Lähiapajan käyttäjäkuntaan kuuluvat myös kesäisin Etelä-Savon alueelle siirtyvät mökkiläiset, jotka ovat kiinnostuneita hankkimaan kalansa suoraan kalastajalta.

Kalastajan kannalta kalan suoramyynti kuluttajalle lisää kalasta saatavan katteen määrää ja samalla myös kalan matka asiakkaalle lyhenee. Samalla vahvistetaan myös järvikalan paikallismarkkinoita ja siihen liittyviä lyhyitä jakeluketjuja.

Sosiaalinen media

Ota yhteyttä

Puhelin
+358400872759
Sähköposti
Teija.Rautiainen@xamk.fi
Yksikkö
Kestävä hyvinvointi
Teija Rautiainen
Tutkimusryhmäpäällikkö
+358400872759
Teija.Rautiainen@xamk.fi

Nostot muihin hankkeisiin

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi:

Fisu-postilla järvikalat liikkeelle

Hankkeen kesto: 1.1.2018–31.12.2019

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Vahvuusala: Kestävä hyvinvointi

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon maakuntaliitto – Euroopan aluekehitysrahasto EAKR
Kokonaisbudjetti: 139,145 euroa
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 55,658 euroa