ESGE
eSports Game Ecosystem
ESGE-hankkeen avulla kehitettiin alueellista elektronisen urheilun osaamista sekä törmäytettiin osaajia ja yrityksiä yhteistyöhön.
Hanke on päättynyt.
ESGE – hanke päättyi 31.4.2022. Voit tältä sivulta kuitenkin tarkastella hankkeen tarinaa. Tästä tekstistä löydät myös verkostokuvan jälkeen tietoa, jos haluat varata e-urheilulaitteita käyttöösi.
Mikä on meidän tavoitteemme?
ESGE-hankkeen tavoitteena on saada tietoon elektronisen urheilun tuomat liiketoimintamahdollisuudet sekä Kymenlaakson valmiudet toteuttaa suuren kokoluokan turnauksia Kymenlaaksossa. Hankkeen aikana rakennamme isojen e-urheiluturnausten järjestämiseen sopivan tapahtumakonseptin, josta järjestetään erilaisia pilotointeja hankkeen edetessä.
Mitä me teemme ja Mihin haluamme ihmisiä mukaan?
Hankkeessa rakennamme kouluttajista, pelaajista, harrastajista, tapahtumajärjestäjistä sekä muista asiantuntijoista ja alasta kiinnostuneista koostuvan alueellisen e-urheiluverkoston. Verkoston jäsenet ovat etulinjassa kuulemassa hankkeen järjestämistä tapahtumista ja tilaisuuksista. Liity mukaan, niin tiedät, mitä e-urheilun saralla tapahtuu Kymenlaaksossa.
ESGE verkoston laitteiden lainaussuunnitelma
ESGEn laitteiden lainaus suoritetaan Xamkin lainausehtojen mukaan. Laitteiden varauksessa voidaan hyödyntää Xamk Community Hub Discord-serveriä asentamalla yrityksille tarkoitettu booking-botti erilliselle varauskanavalle.
Toinen vaihtoehto on, että laita suoraa viestiä antti.leppilampi@xamk.fi , johon voit kertoa mitä lainaat, minne ja kuinka pitkäksi aikaa.
Lainauksen ehdot
– Lainaaja käyttää lainattuja laitteita omalla vastuullaan.
– Laitteita lainataan pääsääntöisesti Xamkin opiskelijoille.
– Välineitä ei ole vakuutettu lainauksen ajaksi. Lainaaja vastaa sattuneista vahingoista lukuun ottamatta normaalikäytöstä johtuneita rikkoutumisista.
– Laitteen rikkoutuessa tai ollessa viallinen, lainaajan on oltava välittömästi yhteydessä laitteen luovuttaneeseen henkilökunnan jäseneen.
– Lainaaja palauttaa välineet puhdistettuina, kaikki osat tallessa ja siististi pakattuina. Laitteet on ladattava ennen palautusta.
– Lainaaja noutaa laitteet itse lainauspisteestä ja palauttaa ne henkilökohtaisesti. Noutaessa lainaaja kuittaa nimensä listaan ja allekirjoituksellaan vakuuttaa lukeneensa ja hyväksyneensä nämä lainausehdot sekä hyväksyy hänen tietojensa käsittelyn Xamkin tietosuojailmoituksen mukaisesti. Tietosuojailmoitus: https://www.xamk.fi/tietosuoja/
– Lainausaika sovitaan lainaajan kanssa erikseen, oletuksena 2 viikkoa/laina. Jos tarvitsee enemmän, lainan voi uusia ilmoittamalla laitteen luovuttaneelle henkilökunnan jäsenelle uusia kahden viikon laina-ajan.
– Lainaus on maksuton.
Kymenlaakson alueen urheiluakatemiat e-urheilijan pelaajapolun tukena
Kymenlaakson alueen urheiluakatemiat e-urheilijan pelaajapolun tukena
Vielä ehdit hakea uuteen urheiluakatemian e-urheilija opintopolkuun, jossa sinun kilpahenkistä videopelaamistasi tuettaisiin opintojen ohella!
Liity ESGE-verkostoon
Liity ESGE-verkostoon
ESGE-verkostolla on oma Discord-kanava, missä järjestetään erilaisia peli-iltoja ja tiedotetaan jäseniä meidän tulevista tapahtumista.
Verkoston jäsenenä kuulet ensimmäiset joukossa mitä on tulossa!
Tsekkaa ESGEN Youtube-kanava!
Tsekkaa ESGEN Youtube-kanava!
Kanavalta löydät mm. tallenteet järjestetyistä online-tilaisuuksista ja webinaareista
Mitä hankkeessa tapahtuu?
Tervetuloa ensimmäiseen kino cup – turnaukseen!
(in English below)
Kino Cup järjestetään ensimmäistä kertaa, jossa tavoitteena on kisata turnauksen voitosta kolmessa pelissä:
CS:GO
League of Legends
NHL21
Jokaisen pelin turnaukseen kuuluu kaksi osaa: karsinnat ja pääturnaus. Karsinnat toteutetaan online-muodossa ja finaaliottelut pelataan paikan päällä Kouvolassa.
Karsinnat järjestetään 30.10. – 31.10.2021
HUOM! Finaaliottelut pelataan pääturnauksessa Kouvolassa, Nuorten Paikan tiloissa 12.11 – 14.11. Nuorten Paikka (NuPa) sijaitsee osoitteessa: Kouvolankatu 28, 45100 Kouvola. Finaaleja pääsee seuraamaan paikanpäältä ilmoittautumalla osoitteessa https://link.webropol.com/s/kinocup , tai onlinessa osoitteesta: www.twitch.tv/gamingbarracks
Kino Cupin pääturnauksessa on jaettavissa rahan arvoisia lahjakortteja sekä palkintoja jokaisen pelin MVP:lle:
League of Legends 12.11.
Sija 150€
Sija 100€
CS:GO 13.11.
Sija 300€
Sija 150€
Sija 100€
Sija 100€
Turnauksen yhteydessä vierailee myös SJ Gaming e-urheilujoukkueesta Jimi “Jimpphat” Salo tiimimanagerinsa Topias Rantalan kanssa. Turnauksen aikana on mahdollista haastaa Jimpphat CS:GO:ssa 1vs1 muodossa!
NHL21 14.11.
Sija 50€
Sija 25€
Turnauksen selostaa televisiossa lukuisia e-urheilulähetyksiä selostanut, Ricky “T-Panda” Kangasmäki!
Jokaisen pelin turnaus on avoin kaiken tasoisille pelaajille. Osallistuminen ja itse peli ovat täysin ilmaisia. Karsinnat pelataan best of 1 muodossa ja finaaliottelut best of 3 muodossa. Varaudu joukkueesi kanssa kuitenkin matkustamaan 12.11 – 14.11 välillä Kouvolaan, mikäli pääsette finaaleihin asti. Matkakuluja ei valitettavasti voida tarjota, mutta finalisteille on lahjakortin arvoisia palkintoja luvassa, kuten tekstin yllä mainitaan. Otteluita striimataan www.twitch.tv/gamingbarracks -kanavalle. Tarkempi aikataulu julkaistaan lähiaikoina. Ilmoittautuminen avautuu 14.9 ja viimeinen ilmoittautumispäivä turnauksiin on 28.10.
Ohessa linkit toornament-alustalle jossa ilmoittautuminen tapahtuu. Muistakaa myös liittyä Gaming Barracksin discord kanavalle, johon teemme turnauskanavat infoineen. https://discord.gg/h7UEgKDJ4E
League of Legends
https://play.toornament.com/en_GB/tournaments/4978250595961856000/
CS:GO
https://play.toornament.com/en_GB/tournaments/4976850210975940608/
NHL21
Turnaukseen ilmoittautuminen ja kysymykset suoraan sähköpostiin btoro001@edu.xamk.fi
Tarkempi tieto NHL21 – turnauksesta
Kyseessä on NHL21 1VS1 turnaus, pelit pelataan vain NHL joukkueilla. NHL-turnauksen pelit pelataan Supertähti-asetuksilla 4 minuutin erillä. Kierrokset 32, 16 ja 8 pelataan menetelmällä Bo1, Semifinaalit sekä finaalit pelataan Bo3 menetelmällä. NHL-turnauksen kesto on 28.10 – 14.11. NHL-turnauksen finaalit pidetään 14.11. Kouvolassa NuPa:n tiloissa. NHL-turnauksen finaaliin pääseviltä pelaajilta edellytetään läsnäoloa paikan päällä kyseisenä turnauspäivänä. NHL-turnauksen pääpalkintona toimii 50e hintainen lahjakortti sekä mahdollinen näytösottelu kookoon pelaajan kanssa, mikäli olosuhteet sallivat sen. Myös finaalin toiselle pelaajalle on luvassa 25 euron lahjakortti osallistumisesta turnaukseen. NHL-turnauksen finaalipelit pelataan uudella NHL22 pelillä sekä PS5 konsolilla. Karsintapelit pelataan NHL21 pelillä sekä playstation järjestelmillä.
Lisätietoja:
CS:GO ja League of Legendsin turnaukseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä Markus Savolaiseen. Discordista Stíle#6735. Sähköpostitse info@digitalbarracks.com
NHL21 turnaukseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä Tomas Rouhiaiseen sähköpostitse
btoro001@edu.xamk.fi
Muutoin tapahtumaan, ESGE-hankkeeseen ja viestintään liittyen ota yhteyttä Antti Leppilampeen sähköpostitse Antti.Leppilampi@xamk.fi
* * * * *
Welcome to the first Kino Cup-tournament!
Kino Cup will be held for the first time, and the tournament will feature three games:
CS:GO
League of Legends
NHL21
The tournament for each game will feature two parts: qualifiers and the main tournament. Qualifiers will be held online with the final matches played at Nuorten Paikka (NuPa) in Kouvola.
Qualifiers are held 30.10 – 31.10
The finals will be played on location in Kouvola, at Nuorten Paikka on 12.11 – 14.11. Nuorten Paikka (NuPa) is located in Kouvolankatu 28, 45100 Kouvola.
The Kino Cup finals will have value for money gift cards as prizes + each game MVP will get a special prize.
League of Legends 12.11.
1st. place 150€
2nd. place 100€
CS:GO 13.11.
1st.Place 300€
2nd.Place 150€
3rd. Place 100€
4th. Place 100€
During the tournament there will be a visit live from a couple of guys in SJ Gaming esports team Jimi “Jimpphat” Salo with their team manager Topias Rantala will be visiting us. You can play against Jimpphat on CS:GO 1on1 during the tournament, if you dare!
NHL21 14.11.
1st. Place 50€
2nd. Place 25€
The tournament finals will be casted by Ricky “T-Panda” Kangasmäki! He is known of casting many esports tournaments on Finnish television.
The tournament for each game is open to players of all skill-levels. Participation is free. With your team, be prepared to travel to Kouvola in the period of 12.11 –14.11, though as you are expected to show up should you make it all the way to the finals. Unfortunately we are unable to cover travel expenses, but all finalists can expect to receive value-for-money gift cards for their participation, as mentioned above. The final matches can be watched live in NuPa house. Registerate from here: https://link.webropol.com/s/kinocup . The matches will also be streamed at: www.twitch.tv/gamingbarracks A more in-depth schedule will be published in the near future. The registration starts in 14.9, and the deadline for registration in the tournament is 28.10.
Attached here are the links for the toornament-platform, where you can register. Remember to join the Gaming Barracks channel, where the tournament channels will be set up with their tournament info’s: https://discord.gg/h7UEgKDJ4E
League of Legends
https://play.toornament.com/en_GB/tournaments/4978250595961856000/
CS:GO
https://play.toornament.com/en_GB/tournaments/4976850210975940608/
NHL21
tournament registering straight to email: btoro001@edu.xamk.fi
Important information:
In matters concerning CS:GO or League of Legends. Contact Markus Savolainen through: Discord Stíle#6735 or via email: info@digitalbarracks.com
In matters concerning the NHL21 tournament. Contact Tomas Rouhiainen at: btoro001@edu.xamk.fi
In other matters concerning the event or ESGE project and communications. Contact Antti Leppilampi at: Antti.Leppilampi@xamk.fi
CS:GO Kymenlaakso Cup
CS:GO Kymenlaakso Cup on tarkoitettu Kymenlaaksolaisille toisen asteen opiskelijoille. Turnaus pelataan kokonaan verkon välityksellä, eli onlinessa, jolloin pelaajat pelaavat ottelunsa omalta koneeltaan.
Turnauksessa on kaksi osaa: karsinnat ja pääturnaus. Karsinnoissa joukkueet jaetaan alueellisesti neljään lohkoon:
- Kuusankoski, Valkeala
- Kouvola
- Elimäki, Anjala, Inkeroinen
- Pyhtää, Kotka, Hamina
Alueelliset karsinnat järjestetään 24.4.–25.4. Jokaisesta alueellisesta karsinnasta kaksi parasta joukkuetta jatkaa pääturnaukseen. Karsinnoissa, sekä pääturnauksessa turnausmuotona toimii double elimination bracket, eli kahdella häviöllä tippuu pois turnauksesta. 1.5.–2.5. pelattavassa pääturnauksen parhaimmille joukkueille luvassa rahanarvoisia lahjakortteja:
- 1. Sija 250 € – Kymenlaakso Cup-pokaali
- 2. Sija 100 €
Vaatimuksia turnaukseen osallistumiseen on vähintään 5 hengen joukkue, jonka enemmistö pelaajista tulee samasta koulusta (voit varmistaa asian Antti.Leppilampi@xamk.fi). Turnaus on avoin kaiken tasoisille pelaajille. Osallistuminen ja itse peli ovat täysin ilmaisia. Joukkueen tulee ilmoittaa oman koulunsa nimi, mutta joukkueen nimen saa itse valita. Otteluita striimataan www.twitch.tv/gamingbarracks -kanavalle. Karsintojen pelejä striimataan satunnaisesti, mutta pääturnauksen striimiaikataulu julkaistaan 29.4.
Ilmoittaudu mukaan alla olevista linkeistä:
Ole nopea, sillä ilmoittautuminen päättyy 18.4!
Jokaisen joukkueen kapteenin tulee liittyä Gaming Barracksin Discord-kanavalle, sekä käydä ilmoittamassa oman joukkueensa nimi Kymenlaakso Cup CSGO-osion #ilmoittautuminen-kanavalla. Kyseiseltä kanavalta löydät myös tarkemmat turnaussäännöt ja muuta infoa. Tapahtumatiimi on kapteeneihin yhteydessä Discordin välityksellä.
Rocket League 2vs2 Kymenlaakso Cup
Rocket League 2vs2 Kymenlaakso Cup on tarkoitettu Kymenlaaksolaisille yläkoululaisille. Turnaus pelataan kokonaan verkon välityksellä, eli onlinessa. Osallistujat voivat käyttää osallistumiseen joko konsolia tai tietokonetta. Turnaus pelataan kokonaisuudessaan perjantaina 30.4 kello 18.00 alkaen.
Ottelut pelataan Rocket Leaguen omalla turnausalustalla ja turnausmuotona toimii Single Elimination Bracket, eli ensimmäisestä tappiosta tippuu pois turnauksesta.
Parhaimmille joukkueille luvassa rahanarvoisia lahjakortteja:
• 1. Sija 100 €
• 2. Sija 40 €
Vaatimuksia turnaukseen osallistumiseen on vähintään 2 hengen joukkue, jonka pelaajat tulevat samasta koulusta. Turnaus on avoin kaiken tasoisille pelaajille. Osallistuminen ja itse pelit ovat täysin ilmaisia. Joukkueen tulee ilmoittaa oman koulunsa nimi, mutta joukkueen nimen saa itse valita.
Otteluita striimataan satunnaisesti www.twitch.tv/gamingbarracks -kanavalle.
Ilmoittautumisaikaa on aina 29.4. asti. Ilmoittautuminen onnistuu Gaming Barracksin Discord-kanavalla, ilmoittamalla oman joukkueensa nimi Kymenlaakso Cup RL-osion #ilmoittautuminenkanavalla. Tapahtumatiimi on kapteeneihin yhteydessä Discordin välityksellä.
Lisätietoja:
Turnauskohtaisissa asioissa ota yhteyttä Markus Savolaiseen. Discordista Stíle#6735. Sähköpostitse markus@digitalbarracks.fi
Muutoin tapahtumaan, ESGE-hankkeeseen ja viestintään liittyen ota yhteyttä Antti Leppilampeen sähköpostitse Antti.Leppilampi@xamk.fi
Tervetuloa Gaming for everyone –pikkujouluihin 10.12.2020!
Pikkujouluissa käsitellään tyttöjen, naisten ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamaa käytöstä pelimaailmassa. Pääsemme kuulemaan huikeat puheenvuorot aiheeseen liittyen. Pääset myös halutessasi vaikuttamaan tutkimustietoon vastaamalla aiheeseen liittyvään tutkimuskyselyyn. Ilta huipentuu yhdessä pelailuun ja tutustumiseen!
Ohjelma:
klo 18-19 Keskustelua puhujien innoittamana
Puhujina on Leena Viitanen Siili Solutionista sekä Laura ”Lapa” Kyntäjä. Leena kertoo omasta urapolustaan pelialalla joka on johtanut hänen nykyiseen työhön Siili Solutionissa sekä mm. Mimmit Koodaa –hankkeesta. Laura ”Lapa” Kyntäjä tunnetaan CS selostajana ja Kanaliiga CS:GO turnauksien pääjärjestäjänä. Laura jatkaa iltaa naiset ja pelaaminen –teemalla ja hän käsittelee myös saamiaan kommentteja pelimaailmassa.
klo 19-20 Pelimaailmassa kohdattuihin kommentteihin liittyvää keskustelua sekä pelailua yhdessä
Aika: 10.12.2020 klo 18-20
Paikka: Discord-kanava, LIITY TÄSTÄ
Erillistä ilmoittautumista ei tarvita, klikkaa vain itsesi Discord-kanavalle. Nähdään siellä!
Lisätietoja voit kysellä täältä: jade.hirvonen@xamk.fi ja marianne.maatta@femalegamingfinland.fi
Pikkujoulut järjestetään Girls just wanna have FUN-damental IT skills ja ESGE – Esport Game Ecosystem -hankkeiden sekä Female Gaming Finland ry:n toimesta.
ESGE-hanke järjestää pelaamiseen ja e-urheiluun liittyvän online-vanhempainillan, jossa asiantuntijakaarti kertoo mm. pelaamisen hyödyistä, psyykkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista sekä e-urheilusta yleisesti.
Aika: ke 6.5.2020 klo 18-19.30
Ilmoittaudu osoitteessa: https://webropol.com/s/vanhempainilta
Tilaisuus on osa ESGE-hankkeen toimenpiteitä. Lue lisää hankkeesta: www.xamk.fi/esports
Turnaukset
NHL 2020 -turnaukset
NHL 2020 -turnaukset
ESGE ja TurnausTiimi Kotka ry järjestivät NHL 2020 2 vs 2 -turnauksen Kotkassa 11.12.2019. Turnauksessa mukana oli myös Kotkan Testausasema kertomassa terveys- ja kehonhallintavinkkejä.
Kotkan voittajaksi selviytyi Graeme-niminen kaksikko.
Rocket League -nettiturnaus Etelä-Kymenlaakson kouluille
Rocket League -nettiturnaus Etelä-Kymenlaakson kouluille
Ajankohta: 29.4.2020 klo 16:00 alkaen
Pelimuoto: 2 vs. 2 – yksin ilmoittautuneet yhdistetään tiimeiksi
Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset ja kyselyt: games@kuuragames.com
Ilmoittautumistiedot: Nimi, pelaajanimi, koulun nimi, mahdollisen tiimikaverin tiedot
Ilmoittautuneille lähetetään lisätietoja turnauksesta sähköpostitse
Huom! Pelin lisenssi pitää omistaa, jotta voit osallistua turnaukseen
KYMI OPEN CS:GO-turnaus 15.5.2020
KYMI OPEN CS:GO-turnaus 15.5.2020
ESGE ja Gaming Barracks järjestivät KYMI OPEN CS:GO-onlineturnauksen 15.-16.5.2020. Voittajajoukkueelle tiedossa 250e palkinto!
KYMI OPEN Valorant-turnaus 8.–9.8.2020
KYMI OPEN Valorant-turnaus 8.–9.8.2020
Kymenlaakso cup CS:GO 13.–15.11.2020
Kymenlaakso cup CS:GO 13.–15.11.2020
Kymenlaakso cup CS:GO & Rocket League 30.4.–2.5.2021
Kymenlaakso cup CS:GO & Rocket League 30.4.–2.5.2021
Lue lisää turnauksesta täältä: www.xamk.fi/kymicup
Kino Cup 2021; 12.–14.11.
Kino Cup 2021; 12.–14.11.
Tapahtumat
E-urheiluteemainen webinaari yrityksille
E-urheiluteemainen webinaari yrityksille
Kiinnostaisiko lähteä mukaan e-urheiluun, mutta et tiedä miten?
Mitä e-urheilu oikein on ja miten yritys voisi siitä hyötyä?
Webinaarin tallenne on katsottavissa Esgen Youtube-kanavalta.
Online-vanhempainilta e-urheilusta
Online-vanhempainilta e-urheilusta
Järjestimme pelaamiseen ja e-urheiluun liittyvän online-vanhempainillan, jossa asiantuntijakaarti kertoivst mm. pelaamisen hyödyistä, psyykkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista sekä e-urheilusta yleisesti.
Vanhempainillan tallenne on katsottavissa Esgen Youtube-kanavalta.
Digital Business Hackathon 15.–17.10.2020
Esge on mukana oman haasteen kanssa!
Kymenlaakson ensimmäinen e-urheilutapahtuma
Vuoden 2021 lopussa Kymenlaaksossa järjestetään ensimmäinen isomman luokan e-urheilutapahtuma. Tule mukaan rakentamaan tapahtumakokonaisuutta ja luomaan jotain sellaista, mitä Kymenlaaksossa ei ole aikaisemmin nähty.
Lue lisää: www.xamk.fi/digihack
Digillä pintaan! -seminaari 4.11.
Digillä pintaan! -seminaari 4.11.
Esge on mukana Digilla pintaan! -seminaarissa omalla e-urheiluaiheisella verkostoitumisosiollaan!
Suomen tunnetuimman e-urheiluorganisaation toimitusjohtaja, Mika Kuusisto, tulee kertomaan klo 13.00 eteenpäin pelaajakokemuksen ja business toiminnan yhdistämisestä Encen näkökulmasta.
Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.
Gaming for everyone X-mas party 10.12.
Gaming for everyone X-mas party 10.12.
Tervetuloa Gaming for everyone –pikkujouluihin 10.12.2020!
Pikkujouluissa käsitellään tyttöjen, naisten ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamaa käytöstä pelimaailmassa. Pääsemme kuulemaan huikeat puheenvuorot aiheeseen liittyen. Pääset myös halutessasi vaikuttamaan tutkimustietoon vastaamalla aiheeseen liittyvään tutkimuskyselyyn. Ilta huipentuu yhdessä pelailuun ja tutustumiseen!
Ohjelma:
klo 18-19 Keskustelua puhujien innoittamana
Puhujina on Leena Viitanen Siili Solutionista sekä Laura ”Lapa” Kyntäjä. Leena kertoo omasta urapolustaan pelialalla joka on johtanut hänen nykyiseen työhön Siili Solutionissa sekä mm. Mimmit Koodaa –hankkeesta. Laura ”Lapa” Kyntäjä tunnetaan CS selostajana ja Kanaliiga CS:GO turnauksien pääjärjestäjänä. Laura jatkaa iltaa naiset ja pelaaminen –teemalla ja hän käsittelee myös saamiaan kommentteja pelimaailmassa.
klo 19-20 Pelimaailmassa kohdattuihin kommentteihin liittyvää keskustelua sekä pelailua yhdessä
Aika: 10.12.2020 klo 18-20
Paikka: Discord-kanava
Lisätietoja voit kysellä täältä: jade.hirvonen@xamk.fi ja marianne.maatta@femalegamingfinland.fi
Pikkujoulut järjestetään Girls just wanna have FUN-damental IT skills ja ESGE – Esport Game Ecosystem -hankkeiden sekä Female Gaming Finland ry:n toimesta.
Job possibilities in esports -webinar season 1
Have you ever dreamt of working in the Gaming Industry while enjoying your favorite game? or watching an online tournament?
Our upcoming webinar series has got you covered for all the questions you have. The top experts of the industry will be sharing their experiences and knowledge about various aspects to help our viewers get to the next level!
Check the episodes ->
We are glad to announce that ESGE’s Job Opportunities in eSports Webinar series is commencing with the first ever episode this Thursday.
For Ep.01: eSports in General, we have an industry expert, Marianne Määtä from Female Gaming Finland, who would be educating our audience about topics ranging from the very basics of eSports and various working opportunities in it to women in eSports and many more.
DATE: 12th November 2020 i.e. Thursday
TIME: 17.00 (EEST – Eastern European Standard Time GMT+2)
PLACE: MS TEAMS LIVE (link provided after registration)
THIS IS YOUR CHANCE TO KNOW MORE, SO MAKE SURE TO NOT MISS IT OUT!
You can watch the recording here: https://youtu.be/QVexaHHelj4
After last week’s successful pilot episode, where we got acquainted with eSports in general, this week is a chance for you to learn more about Event Organising in eSports!
For ‘Ep.02: Event Organising’, our guest – Ville Pelkola from Gaming Barracks, will join us and aware our audience about different aspects of event organizing and job opportunities when it comes to eSports.
DATE: 20th November 2020 i.e. Friday
TIME: 17.00 (EEST – Eastern European Standard Time GMT+2)
PLACE: YouTube Live Stream (link provided after registration)
NOW IS THE TIME TO KNOW-HOW THEY DO SUCH GREAT ESPORT EVENTS, SO MAKE SURE NOT TO MISS IT OUT!
You can watch the recording here: https://youtu.be/xgzF6Kh9r3g
📢DESIGNERS ALERT!📢
This time we are excited to bring you the opportunity to enhance your knowledge in the field of Game Design!
And so, for our ‘Ep.03: Game Design’, we have Marko Haaja from Kuura Games – who will tell us about everything there is to know regarding Game Design and the various job opportunities that it brings in the field of eSports.
DATE: 2nd December 2020 i.e. Wednesday
TIME: 17.00 (EEST – Eastern European Standard Time GMT+2)
PLACE: YouTube Live Stream (link provided after registration)
You can watch the recording here: https://youtu.be/dHD7AgHCoXo
🚨🚨🚨
We are back with another episode of our Job Opportunities in eSports Webinar series and this time we are delighted to cover the topic of – STREAMING!!For ‘Ep.04: Streaming’, Jani Rinne – better known as “Yambba” on Twitch 😎, will join us to talk about how it is to be an online streamer and everything that comes with it.
DATE: 8th December 2020 i.e. Tuesday
TIME: 17.00 (EEST – Eastern European Standard Time GMT+2)
PLACE: YouTube Live Stream (link provided after registration)
You can watch the recording here: https://youtu.be/9L1VFWj7dJc
Job possibilities in esports -webinar season 2
We are back with a brand new season of our webinar series JOB OPPORTUNITIES IN ESPORTS, and there’s no better way to begin it than talking about one of the most important subjects – PHYSICAL HEALTH!
Therefore, for our ‘Ep.01: Physical Health‘ we are delighted to have Violeta Ivanova – an expert in the field of physiotherapy and gaming – who will discuss the importance of physical health in gaming as well as various opportunities that it brings in the field of eSports.
DATE: 14th January 2021 i.e. Thursday
TIME: 17.00 (EEST – Eastern European Standard Time GMT+2)
PLACE: YouTube Live Stream (link provided after registration)
Hope to see you on live, then. 🙌😉
You can watch the recording here: https://youtu.be/V5ShvlfT8J0
EPISODE 2 ALERT
For all the sports enthusiasts out there who love a good commentary during games, we are delighted to bring you a dedicated episode ‘Ep.02: Shoutcasting in eSports’!
For this upcoming episode, we are happy to have Arttu Hämäläinen – the renowned shoutcasting expert, who will share his experiences and knowledge from working in this field
DATE: 11th February 2021 i.e. Thursday
TIME: 17.00 (EEST – Eastern European Standard Time GMT+2)
PLACE: YouTube Live Stream (link provided after registration)
You can watch the recording here: https://youtu.be/Zb_e-snnUg8
Since mental health is just as important as physical health, we are delighted to bring you our latest episode in the season 2 of Job Opportunities in eSports Webinar series dedicated to Psychology.
In ‘Ep.03: Psychology’ our guest – Simo Nuutinen, an expert Psychologist will discuss the subject in context with eSports and gaming. Along with that we will get to know his experience of working in gaming industry as a psychologist, for all our viewers who are motivated to do the same in the future.
DATE: Thursday 18th March 2021
TIME: 17.00 (EEST – Eastern European Standard Time GMT+2)
PLACE: YouTube Live Stream (link provided after registration)
You can watch the recording here: https://youtu.be/TDTPnw7tdls
Valmennukset
Yrityspajat
Haluaisitko yhdistää yrittäjyyden ja kiinnostuksesi e-urheilua ja pelaamista kohtaan? Mahtavaa!
Yrityspajat ovat tarkoitettuja tyypeille, joilla on jo yritysidea tai -idean poikanen e-urheiluun liittyen. Työpajat ei siis ole tarkoitettu idean keksimiseen, vaan jo olemassa olevan idean kehittämiseen.
Ensimmäinen yrityspaja tuli päätöskeen elokuussa 2020. Toteutus oli erittäin onnistunut ja osallistujien toiveesta yrityspaja saa jatkoa nyt syksyllä 2020. Mukaan mahtuu myös uusia osallistujia! Voit lukea yhden osallistujan kirjoittaman blogikirjoituksen yrityspaja-valmennuksesta tästä.
Jos kiinnostuit valmennuksesta, laita meiliä: Jade.Hirvonen@xamk.fi
Julkaisut ja artikkelit
Selvitys elektronisen urheilun nykytilanteesta ja mahdollisuuksista Kymenlaaksolle
Selvitys elektronisen urheilun nykytilanteesta ja mahdollisuuksista Kymenlaaksolle
Hankkeen ensimmäinen julkaisu (2020)
Assemblyt ummikon silmin
Assemblyt ummikon silmin
ESGE-hanke kävi tutustumassa Assembly-pelitapahtumaan Helsingin Messukeskuksessa. Ummikkona toimii kirjoittaja, jolla ei ole ollut aikaisempaa kokemusta pelialasta ennen hankkeen käynnistymistä syksyllä 2019.
Kuvaaja: Otto Jahnukainen / Assembly Organizing
Turnauksia ja yhteistoiminnallista oppimista
Turnauksia ja yhteistoiminnallista oppimista
Edellisessä ESGE-hanketta koskeneessa artikkelissa (Read 1/2020) oli ensikosketus e-urheilutapahtumaan. Tällä kertaa tiimin jäsenet eivät ole enää niin ummikkoja alalla. Minkälaisia oppeja on tullut? Miten case korona on vaikuttanut hankkeen toimintaan?
Tiedotteet
27.10.2021 13:24
Kymenlaaksossa tapahtuu taas e-urheilun puolella! Kino Cup on uusi e-urheiluturnaus, joka huipentuu Kouvolassa 12.–14.11.2021 pelattaviin finaaliotteluihin.
Turnauksen alkusarja pelataan verkossa, mutta finaalitapahtumaa voi seurata myös paikan päällä Kouvolan Nuorten Paikassa. Finaalitapahtumassa vierailee maailmallakin tunnettuja e-urheilijoita SJ-Gaming CS:GO-joukkueesta, kuten Jimi ”Jimpphat” Salo Kouvolasta sekä toinen vielä vahvistamaton pelaaja.
Vierailijoina nähdään myös muiden e-urheilulajien urheilijoita, jotka paljastetaan vielä ennen finaalipäivää. Vierailevat urheilijat kertovat ajatuksiaan e-urheilusta, antavat vinkkejä alasta kiinnostuneille ja heitä vastaan pääsee pelaamaan tapahtuman yhteydessä.
Pelilajeina Kino Cup -turnauksessa ovat NHL21, League of Legends sekä CS:GO. Turnausta voi seurata Twitch-kanavalla osoitteessa www.twitch.com/gamingbarracks. Pelejä striimataan aina alkusarjasta finaaleihin asti, ja alkusarjan ottelut ovatkin jo meneillään.
NHL-turnauksen finaalin 14.11. selostaa Kouvolassa syntynyt Ricky ”T-Panda” Kangasmäki, joka on alalla tunnettu selostaja ja selostanut tänä vuonna turnauksia muun muassa Ylellä.
Kino Cup -turnaus on yhteydessä aikaisemmin järjestettyihin koulujen välisiin Kymenlaakso Cup – turnauksiin. Näissä turnauksissa CS:GO-mestaruudet voitti sekä vuonna 2020 että 2021 Elimäen lukio ja Rocket League -mestaruuden voitti vuonna 2021 Virolahden yläaste. Suuren kysynnän vuoksi turnaukseen voiva tänä vuonna osallistua muutkin kuin koulujen omat joukkueet.
KinoCup-turnauksen järjestää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ESGE-hanke yhdessä Digital Barracks Oy:n kanssa. Turnauksesta saa lisätietoja osoitteesta: www.xamk.fi/kinocup .
KinoCup-turnaus on osa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Peliviikkoa. Tutustu peliviikon ohjelmaan tästä linkistä: Peliviikko (pdf)
ESGE – eSports Game Ecosystem -hanke tuo esiin elektronisen urheilun osaamista ja liiketoimintamahdollisuuksia Kymenlaaksoon. Hanketta rahoittaa Kymenlaakson liitto Euroopan aluekehitysrahastosta.
Lisätietoja:
ESGE-hankkeen projektipäällikkö Antti Leppilampi
www.xamk.fi/esports
040 5855 999, antti.leppilampi@xamk.fi
01.07.2021 12:53
Wau, mikä puolivuotinen takana! ESGE on päässyt moneen yhteistyöprojektiin mukaan kevään aikana ja e-urheilualan verkosto Kymenlaaksossa jatkaa kasvuaan.
Tässä muutamia nostoja julkisista toimenpiteistämme vuodelta 2021:
E-urheiluvalmennusta akatemiatoiminnan kautta
Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemia sekä Kouvolan urheiluakatemia ottavat vuoden 2021 syksyllä lajivalikoimaansa e-urheilun. Akatemiatoimintaan rekrytoitiin ESGE-verkoston kautta kolme valmentajaa, jotka aloittavat valmennuksen elokuussa. ESGE-hanke tulee olemaan valmennuksen tukena viestien valmennuksen etenemisestä syksyn aikana, jolla pyritään tavoittamaan uusia kiinnostuneita valmennettavia. Lue lisää TÄSTÄ.
Kymenlaakso Cup 2021 – turnaus
ESGE ja Digital Barracks järjestivät jälleen onnistuneen Kymenlaakson koulujen välisen turnauksen online-muodossa. Turnaukseen saatiin mukaan n. 110 opiskelijaa ympäri Kymenlaaksoa ja katsojia lopputurnauksella oli n. 1 300. CS GO:n mestaruus meni jälleen Elimäen lukiolle, ja Rocket Leaguessa voiton vei Virolahden koululta ”ViSa eSports”. Voit tsekata turnauksen aftermovien TÄÄLTÄ.
Uudet tilat ESGE:n ja Digital Barracksien käyttöön
Xamkin Kouvolan kampuksella olevaa Meduusa Studiota muokattiin hieman, minkä myötä e-urheilukäyttöön löytyi uusi toimistotila. Tiloissa on tällä hetkellä ESGE:n kautta streemaus- ja pelikäyttöön hommatut tietokoneet, joita on tarkoitus hyödyntää e-urheilutapahtumissa. Lisäksi Digital Barracks toimii tällä hetkellä samoissa tiloissa.
Uusi League of Legends e-urheilujoukkue Xamkille
ESGE:n työharjoittelija Damian Santibanez on selvittänyt onnistuneesti kiinnostusta Xamkin e-urheilujoukkuetta kohtaan ja onnistui löytämään 26 kiinnostunutta pelaajaa, joista muodostui Xamkin ensimmäinen e-urheilujoukkue. Pelinä tulee toimimaan League of Legends, ja joukkueen sisältö muotoutuu kesän aikana. Kesän jälkeen luvassa on tiedotetta joukkueen toiminnasta ja tietenkin jännittäviä otteluita, joista yhtenä kiinnostavana sisältönä on suunniteltu ottelua espanjalaista korkeakoulua vastaan.
Skystage – tapahtuma 4.6 – 6.6
ESGE ja Digital Barracks olivat mukana järjestämässä Skystage-tapahtumaa lukuisten alan huippujen kanssa. Tapahtuman kärkijoukoissa toimivat Skynett ry ja Savon Diginatiivit ry sekä ESEDU, Trailblazers ja Starthub. Tapahtuman yhtenä pääteemana oli hyväntekeväisyys, jonka myötä kerättiin noin 12 000 euroa Mieli ry:n mielenterveystyön tukemiseksi. Tällä alalla on siis mielettömästi positiivista voimaa! Tsekkaa lisää tapahtumasta TÄSTÄ.
Kauppakeskus Pasaatin tapahtumakokeilu 30.4.
ESGE oli testaamassa tapahtuman järjestämistä korona-aikana. Kauppakeskus Pasaatiin rakennettiin pieni e-urheiluhenkinen tila, josta pystyi samaan aikaan seuraamaan Kymenlaakso Cupin finaaleja ja kuulla e-urheilusta. Tärkeimpinä voittoina tuosta tapahtumasta oli turvallinen tapahtumakokeilu, yhteys muutamaan e-urheilusta kiinnostuneeseen vanhempaan sekä kontakti Titaanien jääkiekkojoukkueeseen.
Ystävänpäivän tapahtuma yhdessä Female Gaming Finlandin kanssa
Jatkoimme hyvää yhteistyötämme FGF:n kanssa ja järjestimme pienen keskustelutyöpajan 32 osallistujille, jossa pääteemana oli tasa-arvo ja naisten rooli e-urheilussa. Keskustelu oli tärkeää ja toi ESGE-verkostolle myös tärkeän muistutuksen siitä, miten chat-keskustelu pelimaailmassa voi olla raadollista.
NHL21 turnaus
ESGE tiimin työharjoittelija Tomas Rouhiainen järjesti änäriturnauksen keväällä, joka keräsi hienosti 32 osallistujaa ympäri Suomen. Nimimerkki ”markoohh-”, joka on pelissä muutenkin tunnettu pelaaja, vei voiton ja laittoi Twitterissä kiitokset turnauksen järjestäjille.
ESGE going international
ESGE on jatkanut verkostoitumistaan myös ulkomaisten korkeakoulukumppanien kanssa, joista varmasti kuullaan lisää loppuvuodesta. Näiden yhteistöiden takia on myös avattu verkkosivut sekä englanniksi että venäjäksi.
Sosiaalinen media
ESGE:n Facebook ja Twitter pyörivät normaaliin malliin, minkä lisäksi mukaan on otettu Instagram-tili (@esgeverkosto) ja viimeisimpänä profiili TikTok:iin (@esgeverkosto). ESGE:n työharjoittelijat Eemi Kondratjeff, Otso Saari ja Ikram Beckhari vastaavat sosiaalisen median tuotoksista ja tulosta tulee. Viimeisin TikTok:in päivitys on saanut noin 500 tykkäystä kirjoitushetkellä ja kaikilla päivityksillä on yhteensä 20 000 klikkauskertaa, mikä todistaa, että e-urheilua kannattaa näyttää TikTokissa. Kanavan tarkoituksena on pyrkimys tehdä keskustelua herättävää sisältöä ja kannustaa katsojia jakamaan mielipiteitä. Sisältöä tullaan lähettämään e-urheilu uutisten lisäksi ESGE:n tulevien tapahtumien koostevideoihin ja pelaajaprofiilien tekoon liittyen.
Tässä myös muutama uutinen kuluneelta vuodelta:
Kouvolan Sanomat
E-urheilu mukaan Kouvolan urheiluakatemian tarjontaan – ”E-urheilun mukaantulo lajivalikoimaan on ollut vain ajan kysymys”
Kouvolalainen opiskelijaporukka perusti Kymenlaakson ensimmäisen elektronisen urheilun yrityksen – Katsojia kerännyttä tapahtumaa markkinoitiin nollabudjetilla
PK – Ankkuri
E-urheilu osaksi urheiluakatemiatoimintaa ensimmäistä kertaa Kymenlaaksossa
Menoa ja vauhtia riittää samalla, kun verkosto kasvaa
ESGE jatkaa viime vuoden tapaan yhteistyötä myös kaikkien Kymenlaakson kuntien nuorisotöiden kanssa sekä on mukana KTP:n kanssa e-urheilua kehittämässä Kotkassa. On suunnitteilla myös useita yhteistyötapahtumia ja -turnauksia, joista kerromme lisää syksymällä.
Loppuvuodesta olisi tavoitteena järjestää liveturnaus, mikäli sen hetken tilanne sen sallii. Ihannetapauksessa turnauksessa päästäisiin livenä nauttimaan huipputason CS:GO pelaamista tunnetun e-urheilujoukkueen tukemana. Tästäkin kerromme lisää lomien jälkeen… 😉
ESGE tiimiin ovat kuuluneet vuoden aikana Antti Leppilampi, Toni Andersson, Jade Hirvonen, Damian Santibanez, Milla Kivistö, Oona Mikkola, Ikram Bechari, Sharen Ruiz, Kseniia Troshkina, Prakhar Sharma, Tomas Rouhiainen, Otso Saari, Jani Rinne sekä Eemi Kondratjeff. Loistava työ löytää siis taustaltaan monta mahtavaa ihmistä, joiden kanssa on ihan parasta tehdä töitä. Jokainen meistä ansaitsee hyvän loman ja niin myös sinä hyvä viestin lukija 🙂
Aurinkoista kesää toivottaa,
ESGE-tiimi
www.xamk.fi/esge
11.03.2021 09:50
Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemia ja Kouvolan urheiluakatemia tarjoavat e-urheiluvalmennusta syksyllä 2022. Tämänkaltaista valmennusta ei ole ollut aiemmin Kymenlaaksossa tarjolla e-urheilun huipulle tähtääville nuorille.
Valmennuksen käynnistymisen apuna on toiminut Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin perustama ESGE–verkosto, joka on koonnut vuoden ajan yhteen e-urheilusta kiinnostuneita pelaajia ja valmentajia Kymenlaakson alueelta
Suomen elektronisen urheilun liitto SEUL ry on antanut tukea Kymenlaakson valmennustoiminnan käynnistämiseen. Suomen e-urheilu-maajoukkueen valmentaja Otto Takala on muun muassa jakanut verkostolle kokemuksiaan Sotkamon urheiluakatemian toiminnasta.
Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian toiminnanjohtaja Jiri Auranen näkee e-urheiluvalmennuksen mukaan ottamisessa mahdollisuuden menestykseen. Urheilijalle valmennus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden opiskelun ja urheilun yhdistämiseen.
– Kouvolan urheiluakatemia haluaa olla urheilun kehityksessä mukana ja e-urheilun mukaantulo akatemian lajivalikoimiin on ollut oikeastaan vain ajan kysymys, sanoo akatemiajohtaja Timo Pahkala Kouvolan urheiluakatemiasta. Pahkala kertoo, että Xamk on ollut Kouvolan urheiluakatemian yhteiskumppani jo vuosia urheilijoiden opiskelun ja urheilun yhdistämisessä.
– Yhteinen ponnistus e-urheilun kehittämisessä osaksi akatemiatoimintaa tuo yhteistyöhömme uuden tervetulleen elementin lisää.
Urheiluakatemiaan voi hakea 9.–luokkalaisten lisäksi lukiossa, ammattiopistossa tai ammattikorkeakoulussa opiskelevat.
Jatkuva haku on edelleen käynnissä, tiedotteen alaosasta löydät hakulinkit urheiluakatemioihin.
Valmennus sisältää (riippuen valmennettavien määrästä)
- Joukkuevalmennusta (Strategioita joukkuepeliin)
- Akatemian tarjoamaa yleisvalmennusta (Fyysinen valmennus sekä oheistreenit)
- Henkilökohtaista valmennusta (Pelin tarkempaa analysointia yhdessä valmentajan kanssa
Alustava viikko-ohjelma
- Henkilökohtainen valmennusaikataulu
- Tiistaisin kotkalaisten ja kouvolalalisten yhteinen CS-päivä (etänä)
- Kerran viikossa oman valmentajan valmennuskerta (etänä)
- Kerran viikossa fysiikkavalmennusta / oheistreenit.
Valintakriteereissä vaikuttavat: pelaajan tunnit, rankki, faceit-lvl ja muu vapaasti kerrottava mainitsemisen arvoinen kokemus.
- Kysy Discordista lisää eurheiluvalmentajilta: tsuggi#1091 & Astro#7238
Xamkilaisille, opintopisteisiin liittyen ole yhteydessä: marja-sisko.luode@xamk.fi
In English:
The coaching includes:
- Team coaching (strategies for working in a team)
- General coaching provided by the academy (physical coaching and various side exercises)
- Personal coaching (specific and in-depth analysis with the coach)
Initial weekly schedule
- Personal coaching schedule
- On Tuesdays a joint CS-day between the players from Kotka and Kouvola
- Physical training and side exercises twice a week
The selection criteria are influenced by: the player’s hours, rank, faceit-lvl, and other freely accountable experiences worth mentioning.
For more information, hit up our coaches on Discord: tsuggi#1091 & Astro#1111
Students from XAMK, if you are interested in study credits, contact: marja-sisko.luode@xamk.fi
Haku Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemiaan:
https://peda.net/kotka/urheilijakoulutus/hakeminen
Kysy lisää tietoja tarvittaessa sähköpostilla: jiri.auranen@kotka.fi
Haku Kouvolan urheiluakatemiaan:
https://kouvolanurheiluakatemia.fi/urheilijalle/hakeminen/
Kysy lisää tietoja tavittaessa sähköpostilla: timo.pahkala@kymli.fi
Valmennus Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemiassa on maksutonta ja Kouvolan urheiluakatemiassa 220 euroa vuodessa. Tutustu lisää kustannuksiin sivulta https://kouvolanurheiluakatemia.fi/urheilijalle/akatemiaedut
ESGE – Esport Game Ecosystem -hanketta rahoittaa Uudenmaan liitto Euroopan aluekehitysrahastosta.
Lisätietoja:
Jiri Auranen, Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemia
jiri.auranen@kotka.fi
Timo Pahkala, Kouvolan urheiluakatemia
timo.pahkala@kymli.fi
Antti Leppilampi, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
antti.leppilampi@xamk.fi
10.11.2020 10:57
ESGE-hankkeella pyörähtää käyntiin monta siistiä juttua nyt marraskuussa. Tiedossa on niin enkunkielistä webinaarisarjaa e-urheilun työmahdollisuuksista kuin Kymenlaakso Cuppia sekä striimaus-työpajaa!
Job possibilities in esports –webinaarisarjan eka jakso “Esports in general” to 12.11. klo 17!
E-urheilun työmahdollisuuksista kertova englanninkielisen webinaarisarjan eka jakso julkaistaan torstaina 12.11. klo 17. Ekan jakson aiheena on ”Esports in general” ja vieraana on Female Gaming Finland –yhdistyksen puheenjohtaja Marianne Määttä.
Ilmoittaudu ke 11.11. klo 23 mennessä TÄSTÄ.
Webinaarisarjan jaksoja julkaistaan muutaman viikon välein. Seuraamalla meidän Facebook-sivua pysyt kartalla uusista jaksoista!
Kymenlaakso Cup pe-la 13.-15.11.
Perjantaina 13.päivä käynnistyy ennennäkemätön koulujen välinen Kymenlaakso Cup! Kahdeksan joukkuetta Kymenlaakson eri kouluista kilpailevat voitosta. Turnauksia voi seurailla kotisohvalta käsin striimistä.
Joukkueet:
AleksiB cultists = Myllykosken koulu
Team Langinkoski = Langinkosken koulu
Guccitjalkaan = Kotkan lyseon lukio
PPUYA = Pyhtää
Bastoarmy = Pyhtää
Ryka = Kouvolan yhteislyseo
Halu Esports = Haminan lukio
Ellu = Elimaen lukio
Ohjelma:
(WB=Winners Bracket, LB=Losers Bracket)
Perjantai
Klo 16 WB 1.1 (Striimi) ja WB 1.2
Klo 17 WB 1.3 ja WB 1.4 (Striimi)
Klo 18 LB 1.1 (Striimi) ja LB 1.2
Lauantai
Klo 14 LB 2.1 ja LB 2.2 (Striimi)
Klo 15 WB 2.1 (Striimi) ja WB 2.2
Klo 16 WB final (Striimi) ja LB 3.1
Sunnuntai
Klo 14 LB Final (Striimi)
Klo 15 Grand final (striimi)
Katso tarkemmat tiedot turnauksesta TÄÄLTÄ.
Katso striimiä TÄSTÄ.
Striimauswebinaari to 19.11. klo 18
Gaming Barracks on toiminut ESGE-hankkeen apuna jo monessa turnauksessa. Me pyysimme heitä jakamaan striimauksen saloja ja kertomaan tarkemmin, että miten striimaamisessa pääsee alkuun ja mitä vaaditaan onnistuneen striimin tuottamiseen.
Ilmoittaudu 18.11. klo 23 mennessä TÄSTÄ.
Job possibilities in esports –webinaarisarjan toka jakso “Event organizing” pe 20.11. iltana
Webinaarisarjan toka jakso ilmestyy perjantaina 20.11. Tämän jakson aiheena on ”Event organizing” ja vieraana Gaming Barracksin Ville Pelkola. Webinaarijakson tarkempi ajankohta julkaistaan ESGEn Facebook-sivuilla.
Ilmoittaudu nyt jo tokaan webinaarijaksoon TÄSTÄ
Lisätietoja:
Jade Hirvonen, ESGE- hankkeen projektityöntekijä, jade.hirvonen@xamk.fi
Lue lisää ESGE-hankkeesta: www.xamk.fi/esge
07.09.2020 10:36
Etsimme pelaajaverkostoomme tekijää, joka vastaa porukan aktivoinnista Discord-kanavallamme. Päätehtävänä on porukan yhteisöllistäminen esimerkiksi erilaisten peli-iltojen tai vastaavien kautta. Pääset halutessasi mukaan myös ESGE-hankkeen muuhun toimintaan.
Etsimämme tekijä on oma-aloitteinen ja sosiaalinen. Osaat yhdistää porukkaa, jotka ovat entuudestaan toisilleen tuntemattomia. Tiedät, mitä on yhteisöllistäminen ja miten sitä tehdään. Pelaat itsekin, mieluiten useampiakin eri pelejä, jotta voit aktiivisesti osallistua porukan kanssa pelailuun ja keskusteluun. Tarjolla on mahdollisesti useampikin paikka, jotka täytetään heti oikeiden henkilöiden löydyttyä.
Tehtävää on helppo toteuttaa opintojen ohessa, sillä ”työaika” on ilta- ja viikonloppupainoitteista. Olet Discordissa aktivoimassa porukkaa, silloin kun porukat on paikalla. Saat siis itse olla mukana suunnittelemassa työaikaasi.
Tehtävä on yhdistettävissä Xamkin opintoihin esim. harjoitteluna tai vapaasti valittavina opintoina. Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä sopiva ratkaisu.
Jos kiinnostuit, laita meiliä pikaisesti: jade.hirvonen@xamk.fi
Lue lisää ESGE-hankkeesta: www.xamk.fi/esge
18.03.2020 15:19
Koronavirus-pandemian takia myös ESGE-hankkeen työryhmä on siirtynyt täysin etätyöhön toistaiseksi. Voit lukea Xamkin koronavirukseen liittyvät ohjeet ja tiedotteet TÄÄLTÄ (pdf).
Tilanne luo haasteita hankkeiden toteutuksiin, sillä monet kevään toimenpiteet pitää perua tai siirtää myöhäisempään toteutukseen. ESGE-hankkeessa olemme päättäneet siirtää kevään tapahtumat ja suunnitteilla olevat valmennukset mahdollisuuksien mukaan online-toteutukseen. Etätyöskentely mahdollistaa meille nyt hyvin aikaa hioa toimenpiteet timanteiksi. Pidämme verkostomme ajantasalla, joten pysykäähän siis kuulolla!
Täytyy olla kiitollinen siitä, että työtä on mahdollista jatkaa lähes normaalisti kotoa käsin. Kaikilla se ei nimittäin ole – ja tämä on hyvä muistaa. Jatketaan päivä kerrallaan.
Terveisin,
ESGE-hankkeen työryhmä kotitoimistoiltaan
Ajankohtaista
19.11.2020 15:25
Digillä pintaan! -verkkoseminaari keräsi marraskuun alussa yli 170 kuulijaa digitaalisen liiketoiminnan, virtuaaliteknologioiden ja digitaalisen palvelumuotoilun pariin. Keynote -puheenvuoroissa Jari Auranen, Mari Silvennoinen ja Marko Filenius johdattelivat iltapäivän aiheeseen.
Digitaalinen asiakaspolku
Elämys Group konsernin teknologiajohtaja Jari Auranen avasi puheenvuorossaan erityisesti matkailutoimialan digitaalista asiakaspolkua. Auranen korosti liiketoiminnan digitalisoimisen ja erilaisilla digitaalisilla alustoilla mukana olemisen merkitystä. Perinteistä tapaa tehdä kauppaa ei tulevaisuudessa ole, joten pienenkin toimijan tuotteet tulee olla ostettavissa paitsi omasta verkkokaupasta myös erilaisilta matkailun alustoilta. Kotiinviemisissään Auranen nosti esiin muun muassa viime hetken varauspaikoilla ja alueorganisaatioiden verkkopalveluissa mukana olemista, varausmahdollisuuden lisäämistä sosiaalisen median kanaviin, digitaalista yhteistyötä muiden paikallisten toimijoiden kanssa sekä OTA-kanavien (Online Travel Agencies) merkitystä nimen ja näkyvyyden luomisessa.
Growth hacking eli kasvuhakkerointi
Columbia Roadin johtava konsultti Mari Silvennoinen johdatteli tiiviisti kasvuhakkeroinnin eli growth hackingin maailmaan. Growth hackingin tavoitteena on eri keinoja kokeilemalla kasvattaa myyntiä mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti. Focus on paitsi uusasiakashankinnassa myös olemassa olevien asiakkuuksien hoidossa. Asiakkuutta tarkastellaan koko elinkaaren näkökulmasta ja pyritään siihen, että kokonaisuus on kannattava. Silvennoinen painotti digitaalisessa ympäristössä tapahtuvan kehittämisen ja testaamisen tärkeyttä tässä ajassa. Hänen mukaansa tarvitaan erityisesti aikaansaamisen asennetta, aikaa ja resursseja kasvukokeilujen tekemiseen sekä kehittämisen omistajuutta. Jotta ajattelua saadaan muutettua, on Silvennoisen mukaan hyvä aloittaa pienesti nopeilla kokeiluilla ja napata nopeat voitot – on ok poimia matalalla roikkuvat hedelmät ensin, kertoa tuloksista ja saada näin muut mukaan. Kasvuhakkeroinnin näkökulmasta keskitytään aina tekemään asioita, jotka todennetusti tuottavat tulosta.
Tiedolla johtaminen
Flowhousen Marko Filenius esitteli yhteistyössä Kymenlaakson matkailun digiloikka -hankkeen kanssa muodostetut tiedollajohtamisen askelmerkit, jotka kuvaavat tiedollajohtamisen prosessia työkaluista alkaen. Fileniuksen mukaan tiedollajohtamisen kulttuuriin siirryttäessä on tärkeää ottaa askel ja asia kerrallaan, mutta toimia johdonmukaisesti niin, että toiminta on tavoitteellista.
Verkkosivujen toimiva analytiikka on tiedonkeräämisen perusta, ja asiakaspalaute äärimmäisen tärkeä lisä analytiikan tuottaman datan rinnalla. Tärkeimpien mittareiden aktiivinen seuranta ja analysointi ovat tiedollajohtamisen seuraava askel. Data ei yksin kehitä liiketoimintaa, vaan kerättyä dataa tulee hyödyntää toiminnan ohjaamisessa. Matkailualan toimijoille kohdennetussa esityksessä Filenius nosti esiin myös oman osaamisen kehittämisen sekä yhteistyön alan muiden toimijoiden ja alueorganisaatioiden kanssa.
Virtuaaliteknologiat
Virtuaaliteknologioiden hyödyntämiseen keskittyneen teemaosuuden aloitti CTRL Realityn Frans Enala, jonka esityksessä pureuduttiin VR ja AR teknologioiden käyttöön erityisesti opetuksessa ja matkailualalla. Esimerkiksi etäopetustilanteissa voidaan virtuaaliteknologioiden avulla harjoitella erilaisia työtehtäviä häiriöttömästi.
Kansainvälisesti merkittäviä tuotantoja toteuttaneen Fincloud.tv:n Juha Kela kertoi esimerkkejä 360° -videotuotannoista sekä avasi näkymiä alan kehitykselle. Videotuotantoja ja esitysratkaisuja Kela on toteuttanut mm. Real Madridille, Intelille ja BBC:lle. FinCloud ja Finwe toteuttivat Suomen ensimmäisen 360° live streamin 2014 Linnanjuhlien Jatkoilta ja tämän jälkeen mm. 4k 360° Live monikameratuotannon Nordic Business Forumille. Tällä hetkellä pääfokus on teollisuuden ja koulutuksen etäläsnäoloratkaisuissa sekä niiden päälle rakennettavissa videoanalytiikkasovelluksissa.
Lisätyntodellisuuden mahdollisuuksia kulttuuri- ja matkailukohteissa esitteli Salmi Platfromin Saku Määttä. AR mahdollistaa WAU! -elämyksien lisäämisen fyysiseen ympäristöön mobiililaitteiden avulla. Loppukäyttäjälle maksuttomassa alustassa voidaan ohjata matkailijoita, lisätä info -tauluja sekä saada taulut, valokuvat tai halutut ympäristöt elämään.
Esityksien lopuksi kuultiin ja nähtiin Kuura Playhousen Marko Haajan esitys virtuaalisuudesta osana yrityksen toiminnan ja logistiikan tehostamista, uusien työntekijöiden opastusta tai uusien rakennuksien toimintojen esittelemistä.
Työpajassa keskustelu painottui tapahtumien 360° Live tuotantoihin ja sen myötä jo lisääntyneeseen virtuaalilippujen myyntiin. Osallistujat arvioivat VR tekniikan hyödyntämisen lisääntyvän muutamassa vuodessa. VR mahdollistaa tapahtumien talouden kasvattamisen maailmanlaajuisen jakelun myötä. Liikkeelle lähteminen ja uusiin teknologioihin tutustuminen mahdollisimman pian nähtiin tärkeänä, jotta tuotantoprosessit ovat valmiit markkinoiden avautuessa.
Digitaalinen palvelumuotoilu
Digitaalisen palvelumuotoilun monipuolisen osuuden aloitti Sanoma Media Finlandin Elina Bono, joka esitteli Sanoman B2B markkinoinnin toimia korona-aikana. Kriisin iskiessä Sanoman B2B myynnin onnistumisen avaimet olivat luovuus, priorisointi, epävarmuuden hyväksyminen, asiantuntijoihin luottaminen, avoin ja aktiivinen tiedonkulku ja nyt ei saa hyytyä -asenne. Flowhousen Marko Filenius kävi osuudessaan läpi tuloksia digitaalisen asiakaspolun selvityksestä, jossa tutkittiin 80 kymenlaaksolaisen matkailuyrityksen digitaalista asiakaskokemusta. Selvityksen perusteella Filenius nosti esiin erityisesti sisältöjen, mobiilikäytettävyyden ja sivustojen luotettavuuden kehittämisen. Fileniuksen mukaan asiakasymmärrys, tiedolla johtaminen ja asiakaskokemuksen johtaminen ovat laajemmista teemoista avaimet digitaalisella asiakaspolulla erottumiseen.
GetJennyn Ilkka Vertanen puhui digitaalisen asiakaskokemuksen merkitystä yrityksen tulokseen. Kun perinteisessä kanssakäymisessä ensivaikutelma muodostuu noin seitsemässä sekunnissa, on verkossa aikaa asiakkaan vakuuttamiseen noin 0,05 sekuntia. GetJennyn ratkaisu digitaalisen asiakaskokemuksen parantamiseen on tekoälyyn pohjautuva asiakaspalveluchatboteilla. Chatbot yhdistettynä monipuoliseen järjestelmien integraatioon ja monimutkaisissa tilanteissa henkilökohtaiseen palveluun on tehokas tapa varmistaa hyvä digitaalinen asiakaspalvelukokemus.
Capgeminin Marjut Kytösalmi perehdytti kuulijoita digiajan asiakasuskollisuuteen Capgeminin globaaliin tutkimukseen perustuen. Digiajassa perinteiset kanta-asiakasohjelmat eivät enää riitä, vaan yrityksen ja asiakkaan arvojen tulee kohdata. Brändiä kohtaan tunnetut tunteet vaikuttavat asiakasuskollisuuteen järkiperusteita enemmän, ja tunneperäisesti sitoutuneet asiakkaat myös ostavat enemmän. Kytösalmi korosti asiakkaiden sitouttamisen tärkeyttä asiakasuskollisuuden muodostumisessa ja listasi merkityksellisen asiakassuhteen rakennuspalikoiksi kunnioituksen, vastavuoroisuuden, tuntemisen ja palkitsemisen.
Digitaalisen palvelumuotoilun osuus päätettiin Mikko Mäntynevan vetämään asiakaspalveluprosessien LEAN-työpajaan. Työpajan materiaalit sekä seminaarin muut julkaistavaksi annetut materiaalit löytyvät alta.
Teknologiset ratkaisut asiakaspalvelun tukena Ilkka Vertanen GetJenny
Asiakasuskollisuus Marjut Kytösalmi Capgemini
LEAN asiakaspalveluprosessi Mikko Mäntyneva
Tallenteet
Virtuaaliteknologioiden hyödyntäminen
Digitaalinen liiketoiminta – Toisintekijät
Digitaalinen liiketoiminta – Digitaalisen liiketoiminnan suunnittelu ja hinnoittelu
12.11.2020 15:44
ESGE-hankkeen avulla tullaan kehittämään alueellista elektronisen urheilun osaamista sekä törmäytetään osaajia ja yrityksiä yhteistyöhön. Milla hyppäsi Hackathon-tapahtuman kautta hankkeen toimintaan ja sitä kautta pelimaailmaan.
Mun nimi on Milla ja aloitin syksyllä DIB opinnot Kouvolan kampuksella. Löysin tieni mukaan ESGEen hackathonin kautta, jossa tiimini tehtävänä oli suunnitella pelitapahtuma Kymenlaakson alueelle. Meille sattui aivan loistava tiimi, jonka kanssa homma sujui kuin rasvattu ja tapahtuman jälkeen tartuin tilaisuuteen tehdä osan työharjoittelustani ESGE:llä oikean pelitapahtuman suunnittelun ja toteutuksen parissa.
Aiempaa työkokemusta minulla on kaupan alan esimiestyöstä ja erilaisten tapahtumien järjestäminen on aina ollut kirsikka työkakkuni päällä. Tartun aina pienimpäänkin tilaisuuteen järjestää erilaisia kanta-asiakasiltoja tai yhteistyökuvioita paikallisten yritysten kanssa. Rakastan tapahtumajärjestämisen projektiluontoista elinkaarta ja olen todella innoissani päästessäni taas tapahtumajärjestämiseen mukaan.
Työharjoitteluni toivon tuovan minulle ymmärrystä pelialan mahdollisuuksista tulevaisuuden urasuuntana. Lähdin opiskelemaan DIB-linjalle takaraivossa häilyvä ajatus pelialasta. En ole mikään pelaaja tai hifi-intoilija, mutta alassa kiinnostaa intohimo joka pelimaailmassa vallitsee. Haluan kai vain osani tästä intohimosta, sillä itse suhtaudun kaikkeen tekemiseeni tunteen palolla. Olen itse kiinnostunut pelien markkinoinnista ja ihmisten ohjaamisesta.
Osallistuin digillä pintaan webinaariin, jossa ENCE piti puheenvuoron e-urheilusta. Puheenvuoro oli kutakuinkin juuri kaikkea mitä olen e-urheilun ajatellut olevankin. E-urheillulla on mieletön potentiaali, mutta toistaiseksi laajasta fanikannastaan huolimatta se tuntuu minusta täysin läpipääsemättömältä omalta maailmaltaan. E-urheilu fanit tuntuvat elävän ja hengittävän lajia ja tämä intohimo näkyy joskus myös melkoisena fanaattisuutena mikä lisää e-urheilumaailman kynnystä entisestään.
Niin pelaajat kuin fanit ovat n. parikymppisiä miehiä. ENCE mainitsi yhteistyökuvioistaan Redbullin, Telian sekä Logitechin. Kaikki yhteistyökuviot on selkeästi valittu huolella ja vahvistavat mielikuvaa e-urheilusta ja siihen liittyvistä asioista: energiajuomista, laadukkaista yhteyksistä ja kalliista tietokoneista. Pelejä tekevät miehet miehille, joita katsovat miehet, joille mainostavat miehet.
E-urheilun parissa työskentelee todella vähän naisia ja vaikka olen sitä mieltä, että kenenkään ei tule saada työtä vain koska omaa jonkun sukupuolen koen, että houkuttelemalla enemmän naisia työskentelemään alalla saataisiin aikaan aivan uudenlaisia näkökulmia yhteistyötahoista ja laajentumismahdollisuuksista. On pelialalla toki naisiakin töissä, pelaamassa ja fanijoukoissakin, mutta toistaiseksi ainakin vielä pienessä marginaalissa.
ESGEn kaltaiset ruohonjuuritason peliorganisaatiot ovat omiaan tuomaan e-urheilun lähemmäs tavallista pelaajaa. Ei sitä jalkapalloakaan lähdetä heti Bundesliigaan pelaamaan vaan aloitetaan ensin viattomana harrastuksena, josta joko kehittyy ammatti tai sitten ihan vaan kaiken vapaa-ajan nielevä harrastus😉
Odotan innolla, että pääsemme kunnolla rakentamaan tulevaa pelitapahtumaa. On mahtavaa päästä tutustumaan Kymenlaakson omiin peli organisaatioihin ja e-urheilun mörkö tulee varmasti pienenemään, kunhan lajiin pääsee vähän paremmin sisälle. Jos ei minusta ihan e-urheilufania tule niin kelpo mobiilipelaaja ainakin.
Kirjoittanut ESGE-hankkeen työharjoittelija Milla
Lue lisää hankkeesta: www.xamk.fi/esge
16.10.2020 11:10
ESGE-hankkeen avulla tullaan kehittämään alueellista elektronisen urheilun osaamista sekä törmäytetään osaajia ja yrityksiä yhteistyöhön. Hankkeen harjoittelija, Tomas, on tutustunut syksyn uutuuksiin pelikonsoleiden suunnalla.Tuleva marraskuu on todella jännää aikaa sekä Sonyn että Microsoftin leireissä. Molemmat yhtiöt ovat syyskuussa julkaisseet omien pelikonsoliensa julkaisupäivän sekä hinnan. Playstation 5 tulee maksamaan Suomessa noin 500 euroa. Xbox Series X tulee myös maksamaan noin 500 euroa. Hinnan perusteella konsolit maksavat saman verran kuin viime konsolien kohdallakin.
Playstationin julkaisupäivä on 19. marraskuuta vastaavasti Xbox valitsi julkaisupäiväksi 10. marraskuuta. Tällä 9 päivän erolla Xbox yrittää kuroa heidän konsolien myyntilukuja lähes samalle tasolle kuin Playstationilla oli. Playstation 4 ja Xbox Onen kohdalla asemat olivat erilaiset, Sony julkaisi konsolinsa viikkoa aikaisemmin mutta siinä ilmaantui vakavia vikoja ensimmäisissä malleissa. Sony tällä kertaa kerkeää vielä yli viikon valmistella ja tarkastaa heidän oma tuotteensa vikojen varalta.
Uskoisin kun tekniikka on nykyään suhteellisen edistynyttä niin molemmat yhtiöt toimittavat heti julkaisusta lähtien toimivia konsoleita.
Xbox Series X:n sekä Playstation 5 tekniset tiedot julkaistiin jo aiemmin tänä vuonna. Tässä vertailussa tehoiltaan Xbox Series X on tehokkaampi kuin Playstation 5. Xboxissa on hieman tehokkaampi prosessori sekä näytönohjain kuin PS5, mutta marginaalit näiden välillä ovat todella pienet. Molemmat konsolit pystyvät pyörittämään 4K kuvan laadulla 120 FPS (Frames per second).
Molempien konsolien julkaisu lähestyy nopeaa vauhtia ja molempien yhtiöiden tulee olla valmiina, kun julkaisupäivä koittaa. Uskon molempien yhtiöiden kohdalla siihen, että he ovat valmiita, kun aika koittaa ja molempien konsolien julkaisu tulee onnistumaan todella hyvin. Euroopassa sekä Aasiassa uskoakseni myyntiluvut tulevat ehkä kääntymään enemmän PS5 puolelle mutta Yhdysvalloissa luvut menevät enemmän Xboxin puolelle.
Toivon, että molempien konsolien julkaisu onnistuu sekä toivon että yhtiöt pärjäävät keskinäisessä kilpailussaan.
Playstation 5 sekä Xbox Series X tulevat mullistamaan taas kerran pelikonsolien maailman ja kyseisissä konsoleissa tulee riittämään tehoa vielä moneksi vuodeksi eteenpäin.
Kirjoittanut Tomas Rouhiainen, ESGE-hankkeen harjoittelija
Päälähteinä:
https://global.techradar.com/fi-fi/news/xbox-series-x-tekniset-tiedot-julkaisupaiva-ja-vahvistetut-pelit#section-xbox-series-x-n-julkaisupaeivae
https://www.tomsguide.com/face-off/ps5-vs-xbox-series-x
01.09.2020 14:51
Tässä blogitekstissä Yrityspaja-valmennuksen osallistuja Aku kertoo valmennuksen annista. ESGE-hankkeen avulla tullaan kehittämään alueellista elektronisen urheilun osaamista sekä törmäytetään osaajia ja yrityksiä yhteistyöhön.
Kerron tässä blogiteksissä, miten koin ESGE:n järjestämät työpajat, mitä opin niistä ja oliko niistä hyötyä. Osallistuin työpajoihin Gaming Barracks ry:n (GB) mukana, joten reflektoin osittain omia kokemuksia ja osittain, miten työpajat ovat vaikuttaneet GB:n toimintaan.
Ihan aluksi täytyy sanoa, että yksikään työpaja ei ollut turha. Jokainen työpaja oli täynnä inspiraatiota, upeita luennoitsijoita sekä pullollaan informaatiota.
Kuinka kaikki alkoi meidän osalta?
Olemme järjestäneet Kouvolassa vuodesta 2016 lähtien 9 kertaa Kassun Lanit nimisen pelitapahtuman.
Saimme kutsun Antti Leppilammelta liittyä mukaan ESGE-hankkeen järjestämiin yritystyöpajoihin. Se osui sopivasti, sillä olimme jo antaneet pientä ajatusta Gaming Barracksin muuttamisesta yritykseksi. Meillä ei ollut selvää yritysideaa, halusimme vain järjestää lanitapahtumia muuallakin kuin Kouvolassa.
Lanit on pelitapahtuma, johon pelaajat tuovat tietokoneensa ja pelaavat toisten kanssa ja sosialisoivat keskenään samassa tilassa. On järjestäjistä kiinni, mitä sisältöä (muuta kuin pelaamista) kyseisessä tapahtumassa on.
Siitä se meidän alkuperäinen idea lähti liikkeelle. Halusimme tuoda saman fiiliksen, mikä meillä on aina ollu Kassun Laneilla, eli lämminhenkiset ja enemmän henkilökohtaiset lanitapahtumat myös muualle.
Idean kehittäminen ja tuotteistaminen – Antti Harjuoja
Ennen työpajaa saimme ennakkotehtäväksi käydä läpi mihin asiakkaan tarpeeseen ideaamme tai osaamistamme voimme hyödyntää, mitä arvoa pystymme tuomaan asiakkaalle, ja kilpailutilanteen kartoittaminen.
Kävimme työpajoihin osallistuneiden kesken läpi kaikkien ennakkotehtävät. Monilla oli erittäin potentiaalisia ja mielenkiintoisia ideoita.
Antti Harjuoja – Milestone nimisestä yrityksestä saapui luennoimaan meille, miten yritysideaa voi lähteä rakentamaan pitchaamisen kautta.
Tauon jälkeen kaikki saivat sparrausta yritysideoillensa ja vinkkejä sen kehittämiseen.
Saimme tästä varmuutta, että meidän idea oli erittäin kehityskelpoinen, joten lähtisimme sitä toden teolla toteuttamaan.
Somekanavat ja brändäys – Thomas Halloran
Tähän työpajaan saimme ennakkotehtäväksi käydä läpi, mitä somekanavia meillä on käytössä, miksi juuri ne ja onko jotain kanavia, mitä olemme harkinneet ottavamme käyttöön? Toinen tehtävä oli kartoittaa kohderyhmä mahdollisimman tarkkaan.
Luennoimaan tuli Thomas Halloran – Ikimedia nimisestä yrityksestä. Hän kertoi meille eri somekanavista, mitä materiaalia mihin alustalle voi ja kannattaa laittaa ja minkälainen materiaali puree omaan kohderyhmään. Kuinka hakea sponsoritukea sekä miten brändätä yritys?
Luennoijalla oli niin paljon asiaa, että saimme valita teemmekö tehtäviä vai jatkammeko Thomaksen luentoa. Päätimme yhdessä jatkaa kuuntelua.
Päällimmäisenä työpajasta jäi mieleen, kuinka hoitaa somekanaviamme sekä mihin kanaviin kannattaa keskittyä.
Esiintymiskammoiselle ihmiselle tämä oli haastavaa, mutta hyvin avaavaa.
Pitchaus – Walid O. El Cheikh
Gaming Barracks sai kutsun osallistua *ship Startup Festivaaleille Kotkassa ja haimme samalla Pitch Captain -pitchaus kilpailuun, joten tämä työpaja tuli todella hyvään aikaan.
Ennakkotehtävänä meidän piti miettiä miten haluamme pitchata, myydä tai esitellä ideaamme.
Luennoimaan saapui Walid O. El Cheikh – Pitching for Life yrityksestä. Hän kertoi, mitä hyvä pitch vaatii, miten se rakennetaan ja miten se toteutetaan.
Tässä työpajassa teimme paljon pitchausharjoituksia lyhyitä ja vähän pidempiä, yksilöllisiä sekä ryhmän sisällä.
Esiintymiskammoiselle ihmiselle tämä oli haastavaa, mutta hyvin avaavaa. Saimme kaikki mahdollisuuden ottaa Walidiin yhteyttä, ja hän pitäisi meille yksilölliset pitchaussessiot. Otin myöhemmin työpajan jälkeen yhteyttä Walidiin ja pyysin häneltä apua esiintymiskammon voittamiseen.
Esiintymiskammosta poispääsy on pitkä prosessi, mutta koen olevani oikeilla jäljillä. Isot kiitokset Walid!
Pääsimme *shipin pitching kilpailussa finaaliin!
Myynti ja pitchaus – Antti Leppilampi & Jade Hirvonen
Meidän piti valmistella 3 minuutin pitch Gaming Barracksista tätä työpajaa varten. Teimme *ship Startup Festivalia varten videon, joten näytimme sen työpajassa.
Antti Leppilampi aloitti työpajan persoonallisuustestin muodossa. Ihmisillä on muutama eri ”isompi” persoonallisuus (DISC). Miten persoonallisuus vaikuttaa myymiseen ja ostamiseen? Miten eri persoonallisuudet toimivat vuorovaikutuksessa?
Jokainen ryhmistä esitti pitchin ja jokainen antoi palautetta niistä. Me teimme *ship Startup Festivalia varten videon, joten näytimme sen työpajassa. Positiivisen palautteen määrä oli huikea! Tästä oli hyvä jatkaa *ship:iin.
Jokainen työpaja oli täynnä inspiraatiota, upeita luennoitsijoita sekä pullollaan informaatiota.
Loppumietteet
Kuten jo kirjoituksen alussa sanoin, ”Jokainen työpaja oli täynnä inspiraatiota, upeita luennoitsijoita sekä pullollaan informaatiota.”.
Yritystyöpajat edistivät Gaming Barracksin toimintaa erittäin suuresti. Seuraava askel on muuttaa Gaming Barracks yhdistyksestä yritykseksi.
Suosittelen osallistumaan ESGE:n järjestämiin yritystyöpajoihin, vaikka sinulla olisi vain hatara idea yrityksestä. Työpajat avaavat silmiä ja opettavat paljon!
Työpajoja tullaan järjestämään ainakin 4 lisää syksyllä, joten kipin kapin ottamaan ESGE:een yhteyttä.
Kiitos kaikille luennoitsijoille, ESGE:lle sekä erityisesti Antti Leppilammelle sekä Jade Hirvoselle työpajojen onnistuneesta järjestämisestä!
Aku Rundberg
Gaming Barracks
ESGE – eSports Game Ecosystem
Tiedot
Budjetti
Seuraa
Yhteystiedot
Antti Leppilampi
Projektipäällikkö
antti.leppilampi@xamk.fi
040 585 599
Atte Jäntti
Projektityöntekijä
atte.jantti@xamk.fi