Digivihreä RRT
Kestävää kilpailukykyä ja turvallisuutta muuttuvassa toimintaympäristössä
Vahvistimme Kouvolan RRT-kokonaisuuden kilpailukykyä kehittämällä digitaalista infraa ja edistämällä yrityslähtöisiä innovaatioita.
Sujuvaa logistiikkaa digitaalisuutta hyödyntäen.
Logistiikan kehittäminen digitalisuudella ja datalla
DIGI-RRT-hankkeessa vahvistettiin digivihreää kaksoissiirtymää ja kilpailukykyä muuttuvassa toimintaympäristössä Kouvolan RRT-kokonaisuudelle. Pilotoimme kansallisesti ja kansainvälisesti verkostoitunutta kuivasatamakonseptia Kouvolassa ja Kymenlaaksossa. Lanseerasimme myös ensimmäisenä Suomessa konseptin, joka sovittaa yhteen terminaalitoimintaa ja valtion rataverkkoa.
Kymenlaakson älykkään erikoistumisen tavoitteita älykkäässä ja vihreässä logistiikassa edistettiin myös hankkeessa. Näiden rinnalla vahvistui kansainvälinen yhteistyö ja EU:n kansainvälisten rahoitusmahdollisuuksien laajempi hyödyntäminen.
Mikä on digivihreä kaksoissiirtymä?
”Se tarkoittaa digitaalisuuden ja datan hyödyntämistä siten, että edistetään kestävää kehitystä ja ilmastoneutraaliutta”
Tarmo Halmineva, Digivihreä RRT- hankkeen projektipäällikkö, Kinno
Hankkeessa kehitettiin RRT-kokonaisuuden digitaalista infraa ja edistettiin yrityslähtöisiä innovaatioita ja tuotettiinn sen asiakkaille edelläkävijyyttä kestävällä paperittomalla logistiikalla.
Tavoitteena oli erityisesti maakunnan yritysten tukeminen digitaalisten työkalujen käyttöönotossa, kustannustehokkuuden, kilpailukyvyn ja turvallisuuden kehittämisessä sekä kestävyyden näkyväksi tekemisessä. Pyrimme myös löytämään yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä markkina-alueita. Edistimme logistiikan kestävyyttä nostamalla kuljetussuoritteiden kannattavuutta sekä täyttöastetta digitaalisilla hallintatyökaluilla.
MITÄ TEIMME
Toimien lähtökohtana oli aiemmassa Railgate Finland – Smart Hub Solutions hankkeessa tunnistetut jatkokehitystarpeet digitaalisen infrastruktuurin ja palvelujen vahvistamisen osalta, huomioiden ilmastotavoitteet sekä toimintaympäristön muutos.
Hankkeella pyrittiin kehittämään logistiikka-alan suuntauksia vihreitä arvoja kohti, optimoimaan logistiikkaketjuja sekä soveltamaan digitaalisia työkaluja ja data-analytiikkaa fokuksena inter- ja multimodaalikuljetukset (eri kuljetusmuotojen älykäs yhdistely).
Kolmen työpaketin ja erilaisten karttojen, testausten sekä tuotteistamisen kautta saadaan parannettua yritysten tiedonkulkua, läpinäkyvyyttä, etähallintaa ja kilpailukykyä. Lisäksi optimoidaan ja tehostetaan logistiikkaa, pyritään vähentämään päästöjä ja parantamaan kustannustehokkuutta.
TYÖPAKETIT
HANKKEEN TUOTOKSIA
Logistiikka-alan viimeisimmät lainsäädäntöuudistukset – tapahtuma 2.10.2024
Tästä pääset seuraamaan tallenteita DigivihreäRRT- hankkeen järjestämästä tapahtumasta, jossa syvennyttiin logistiikka-alan viimeisimpiin lainsäädäntöuudistuksiin.
Tallenteista saat ajantasaista tietoa lainsäädäntöuudistuksista ja regulaatioista, jotka tulevat vaikuttamaan kuljetus- ja logistiikka-alan toimintakenttään.
Tapahtumalla välitettiin tietoa:
● tulevista regulatiivisista uudistuksista
● logistiikan päästöraportointiin liittyvistä toimista ja vaatimuksista
● uusista digitaalisista ratkaisuista rahtitietojen digitalisointiin liittyen
Ajankohtaiskatsaus logistiikan tietosääntelyn muutoksiin – Janne Huhtamäki, Traficom
Alustuksessa tietoa alusliikenteen uudistuksista, ITS-direktiivistä, vaihtoehtoisista käyttövoimista, eFTI:stä ja CountEmissions EU- asetuksesta sekä muutamista hankkeista.
Lainsäädännön uudistukset – Lasse Nykänen, Vediafi Oy
Tämä osa käsittelee älykkäitä liikennejärjestelmiä ja tieliikenteen automaatiota, intermodaalikuljetuksia, logistiikan tietojärjestelmiä (EMSW-asetus, eFTI, ICS) ja NIS2-direktiiviä sekä Kestävää kehitystä (CSRD-, ESRS- standardit)
Vastuullisuus ja sen todentaminen – uudet laskentamallit ja -ohjeet, Lasse Nykänen, Vediafi Oy
Tämä osio paneutuu CountEmissionEU- asetusehdotukseen sekä antaa tietoa ISO 14083:2023 standardista. Lisäksi kerrotaan GLEC-viitekehyksestä kuljetusten päästöjenlaskentaan sekä raportointiin.
Kuljetusketjujen digitalisoituminen, Matti Lankinen, Vediafi Oy
Tässä osuudessa paneudutaan EU:n ja Suomen kuljetusketjujen kehittämiseen sekä siihen, mitä digitalisaatio tuo logistiikkaan.
Taukopaikkaselvitys, DigiRRT
Täältä pääset lukemaan Tietorahdin DigivihreäRRT-hankkeelle tekemän taukopaikkaselvityksen. Yhtenä hankkeen tavoitteena on ollut selvittää kuljettajien parkkialueiden nykytila ja palvelut sekä miten Kouvolan RRT-alue voisi osaltaan siihen vaikuttaa.
Taukopaikkaselvityksiä on tehty jo vuosikymmeniä, mutta useasti toimenpiteet ovat jääneet tekemättä, jonka vuoksi tilanne on vuosi vuodelta mennyt huonommaksi. Samaan aikaan EU-tasolta tulee uusia asetuksia jäsenvaltioille. Levähdysalueita on oltava käytettävissä enintään 100 kilometrin päässä toisistaan, ja niissä on oltava riittävästi turvallisia pysäköintipaikkoja ja asianmukaisia tiloja – saniteettitilat mukaan luettuina – monimuotoisen työvoiman tarpeisiin. Tämän vuoksi eri alueille TEN-T verkolla tule tehdä toimenpidesuunnitelmat eri sidosryhmille.
DigivihreäRRT ja logistiikan digitaalinen kehittäminen – videosarja
Alla olevilla videoilla pääset seuraamaan DigivihreäRRT-hankkeen videosarjaa logistiikan digitaalisesta kehittämisestä.
DigivihreäRRT hankkeessa vahvistettiin Kouvolan RRT-kokonaisuuden kilpailukykyä muuttuvassa toimintaympäristössä. Hankkeella kehitettiin RRT-kokonaisuuden digitaalista infrastruktuuria sekä edistettiin yrityslähtöisiä innovaatioita ja RRT:n asiakkaiden kestävää paperitonta logistiikkaa. Videosarjassa pääset seuraamaan mitä tarkoittaa Kouvola RRT:n näkökulmasta logistiikan kaksoissiirtymä, digitiekartta ja digitaalisen kaksosen tekninen määrittely. Videot avaavat niissä käsiteltyjä teemoja selkeästi ja ymmärrettävästi luoden paremman käsityksen aiheesta ja sen sisällöstä.
- Traileri
- DigivihreäRTT hanke-esittely
- DigivihreäRRT ja logistiikan kaksoissiirtymä
- DigivihreäRRT digitiekartta
- RRT-terminaalin digikaksosen tekninen määrittely
Traileri – DigivihreäRRT ja logistiikan digitaalinen kehittäminen
DigivihreäRRT hankkeen videokokonaisuuden ”DigivihreäRRT ja logistiikan digitaalinen kehittäminen” esittelyvideo.
DigivihreäRRT-hanke
Hankkeen projektipäällikkö Tarmo Halmineva Kouvola Innovation Oy:stä esittelee hankkeen tavoitteita ja tuloksia.
DigivihreäRRT ja logistiikan kaksoissiirtymä
Käydään läpi säädösviidakkoa, jota logistiikan digitalisaatiossa tullaan kohtaamaan, Vediafi Oy:n Matti Lankisen opastuksella.
Digivihreä tiekartta
Lasse Nykänen Vediafi Oy:stä esittelee DigiRRT:n Digivihreä tiekartta osion. Tavoitteena oli kehittää Kouvolan RRT-terminaalin digitaalista ja vihreää siirtymää terminaalin digikaksosen avulla. Videolta selviää, minkälaiset elementit ja toiminnallisuudet RRT terminaalin kaltaisen toimijan digikaksoselta minimissään vaaditaan ja mitä se parhaimmillaan sisältää.
RRT-terminaalin digikaksosen tekninen määrittely
Lasse Nykänen Vediafi Oy:stä esittelee RRT-terminaalin digikaksosen teknisen määrittelytyön. Video luo ymmärrettävän kuvauksen siitä, mikä digikaksonen on ja minkälaisilla rakennuspalikoilla siitä voidaan rakentaa toiminnallisesti hyvä.
Hankkeesta sitä sun tätä muualla
Vedia Digi RRT-Blogi
Lue Vedia Oyn Lasse Nykäsen blogista Multimodaalikuljetusten konsolidoinnin digitalisaatio -työpajasta.
Maaliskuussa pidettiin hankkeen ensimmäinen työpaja, jossa keskityttiin kestävään ja älykkääseen digisiirtymään sekä niiden merkityksestä Suomen ensimmäiselle kuivasatamalle RRT-terminaalille.
Alustuksessa Fintraffic:n Teemu Heikura kertoi tulevasta eFTI-säädännöstä ja mitä viranomaispuolella nyt tapahtuu logistiikan digitalisaatiossa. Tullin Ollipekka Mäkitalo esitteli puolestaan Tulli 2.0 toimintaa.
Itse työpajassa käsiteltiin digitaalista kaksosta, datan ja tiedon kehitystä sekä näiden roolia multimodaalikuljetuksissa, logistiikan liiketoiminnassa ja markkinassa.
Yhdistettyjen kuljetusten järjestelmien kehitys Ruotsissa
Tästä pääset lukemaan Limowa ryn Heikki Lahtisen ja Xamkn Tiina Poikolaisen Read-julkaisun liittyen havaintoihin Ruotsin yhdistettyjen kuljetusten järjestelmän kehityksestä.
Digivireä-RRT oli myös matkassa tutkimassa kuinka Ruotsin suuret kombi-/ intermodaaliterminaalit toimivat. Matkan aikana keräsimme ideoita Kouvolan RRT-terminaalin toimintoihin ja toimintaan.
Pääsimme osallistumaan Railport Hallsberg-Göteborg seminaariin ja tutustumaan tarkemmin Eskilstuna Logistik & Etablering:n toimintaan ja toimintoihin. Paljon on tällä saralla vielä opittavaa ja tehtävää jäljellä, käy lukemassa!
Logistiikan kehittämistä etäajettavilla työkoneilla ja 5G:llä
Linkistä pääset lukemaan Xamkin Readissa 3/2024 ilmestyneen artikkelin etäajettavasta työkoneesta, 5G:tä hyödyntäen.
Digivihreä-RRT ja 5GHEARRT yhdistivät hetkeksi voimansa ja kävivät testaamassa etäajettavaa työkonetta Pyhtään Helsinki-East Aerodomella ja Kouvolan RRT:llä.
Käy lukemassa testistä ja sen kokemuksista tarkemmin alla olevasta linkistä!
Hankkeen tiedot
Digivihreä-RRT – kestävää kilpailukykyä ja turvallisuutta muuttuvassa toimintaympäristössä
Tiedot
Budjetti
Asiasanat
Lisätietoja
Tarmo Halmineva
Projektipäällikkö
p. 020 615 9071
etunimi.sukunimi@kinno.fi
Kinno Kouvola Innovation
Tuomas Rantavuo
TKI-asiantuntija
p. 050 522 6204
etunimi.sukunimi@xamk.fi
Xamk Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu