Digiosaajasta yrittäjyyteen
Koulutustarjonnalla vastattiin työelämän digitalisoitumisen synnyttämään osaamisvajeeseen ja edistettiin työnhakijoiden työllistymistä. Hanke pienensi työmarkkinoiden polarisoitumista tarjoamalla kattavan ajasta ja paikasta vapaan verkkokoulutuskokonaisuuden.
Digiosaajasta yrittäjyyteen koulutuskokonaisuus on saatu valmiiksi ja koulutushanke päättyy 31.5.2022.
Hankkeen tulokset
Hankkeen aikana kaikkiaan 78 opiskelijaa suoritti osia 30 op koulutuskokonaisuudesta. 21 opiskelijaa suoritti koko 30 opintopisteen kokonaisuuden.
Koulutuksen suoritettuaan osallistujien työllistymisen mahdollisuudet paranivat ja kiinnostus oman yritystoiminnan kehittämiseen vahvistui.
Koulutuskokonaisuuden opetusmateriaaleja hyödynnetään hankkeen päättymisen jälkeen tutkintoon johtavassa koulutuksessa, avoimen ammattikorkeakoulun tarjonnassa sekä materiaaleja jaetaan myös OKM:n Avointen oppimateriaalien kirjastossa (aoe.fi).
Muutama opiskelija perusti myös oman yrityksen koulutuksen suoritettuaan.
Hankkeesta tehty posteri löytyy tämän linkin takaa:
Hankkeen keskeiset toimenpiteet
Koulutuskokonaisuus rakentui 30 opintopisteen kokonaisuudesta.
Kaikille yhteiset opintojaksot (20 op)
Digiyrittäjyyden perusteet (5 op)
Itsensä johtaminen/Läsnä etänä (5 op)
Digitaalinen henkilöbrändäys (5 op)
Kehittyvä ammattilainen (5 op)
Valinnaiset opintojaksot (10 op)
Muotoiluajattelu (5 op)
Tulevaisuuden digitaidot (5 op)
Asiakasymmärrys menestystekijänä (5 op)
Tuonti ja vienti osana suomalaisen yrityksen kansainvälistymistä (5 op)
Ohjelmistorobotiikka ja data-analytiikka tulevaisuuden liiketoiminnassa (5 op)
Ajasta ja paikasta riippumaton verkkokoulutus rakensi edellytyksiä tasa-arvoiselle osallistumiselle ja mahdollisti näin osallistujille heidän osaamis- ja koulutustasonsa nousun ja jatkuvan, koko eliniän kestävän oppimiskokemuksen.
Opiskelijahankinta tehtiin yhteistyössä alueiden TE-toimistojen kanssa siten, että koulutukset palvelivat ko. alueen ja yksilön tarpeita.
Tavoitteet
Tavoitteena oli vastata elinkeino- ja työelämän rakenteellisiin ja -sisällöllisiin muutoksiin. Digiosaajasta yrittäjyyteen -koulutuspaketin sisällöt suoritettuaan opiskelijan osaamiskvalifikaatiot päivittyivät vastaamaan tämän päivän työelämän vaateita. Osallistujat työllistyvät nopeammin ja saivat vahvistusta ja tukea oman yritystoiminnan käynnistämiseksi.
Hanke tuki alueellisen työllisyysasteen nousua ja vastasi työvoimapula-alojen osaamistarpeisiin sekä purki rakenteellista työttömyyttä osallistujien tieto-taito -osaamistasoa nostamalla, sekä lisäsi työvoiman liikkuvuutta.
Konsortiohanketta toteutti 7 ammattikorkeakoulua, Xamk, LAB, Laurea, Vaasa, Lappi, Kajaani ja Tampere. Hanketta koordinoi Xamk.
Hankkeen aikataulu:
1.8.2021 – 1.1.1.2021 koulutuksen suunnittelu, sisällöllinen mallintaminen ja koulutuksen markkinointi
11.1.2021 – 14.2.2021 Koulutuksen markkinointi ja ilmoittautuminen Lyyti -järjestelmässä
14.2.2021- 15.3.2021 Opiskelijoiden valintaprosessi ja informointi koulutuksen alkaessa
8.3. – 30.11.2021 Koulutuskokonaisuuden opintojaksojen läpivieminen Open Learn –alustalla
1.1. – 31.5.2022 koulutuksen prosessiarvionnin päätös ja mahdollisten rästisuoritusten loppuunsaattaminen
Ajankohtaista
07.01.2021 16:38
Elämme ajassa, jossa uusia tuotteita, palveluita ja yrityksiä ilmaantuu markkinoille koko ajan. Meitä lähestytään erilaisten yritysten toimesta jatkuvasti. Meille tarjotaan kaikenlaisia tuotteita ja palveluita ja meihin kohdistetaan markkinointia joka suunnalta ja kaiken aikaa. Kilpailu yritysten välillä kiristyy ja asiakkaiden huomiosta sekä euroista kilpaillaan yhä intensiivisemmin niin fyysisissä kuin digitaalisissakin kanavissa. Millä eväillä nykypäivän liiketoiminnassa voi sitten pärjätä ja menestyä?
Asiakasymmärrys ja asiakaslähtöisyys liiketoiminnan lähtökohtana
Vastaus edellä esitettyyn kysymykseen on yllättävänkin yksinkertainen. Menestyäkseen nykyaikaisessa liiketoiminnassa yrityksen on aidosti ymmärrettävä asiakastaan, hänen tarpeitaan ja käyttäytymistään ja rakennettava oma liiketoimintansa tämän asiakasymmärryksen ympärille. Asiakasymmärrys menestystekijänä -opintojakso alkaakin juuri sillä, että pohdimme yhdessä, miten voimme paremmin ymmärtää asiakasta, hänen tarpeitaan ja käyttäytymistään tässä ajassa sekä erilaisissa kanavissa ja tilanteissa. Kun olemme muodostaneet perustan asiakasymmärrykselle, alamme tarkastella sitä, millaisille asiakkaille haluamme lähteä rakentamaan liiketoimintaamme eli toisin sanoen, kenelle asiakaslähtöinen liiketoimintamme on suunnattu.
Asiakasymmärrys toimii arvonluonnin perustana
Tämän jälkeen pohdimme opintojaksolla sitä, miten oman yrityksen tuotteet ja palvelut on mahdollista rakentaa siten, että ne ratkaisevat tavoittelemiemme asiakkaiden tarpeita ja luovat siten asiakkaille arvoa. Keskitymme siis siihen, mitä asiakkaamme todella tarvitsee ja miten voimme luoda asiakaslähtöisen arvolupauksen, joka puhuttelee asiakasta, josta asiakas kiinnostuu ja jonka asiakas haluaa ostaa. Asiakkaiden aseman vahvistuessa myös asiakaskokemus korostuu liiketoiminnassa. Pohdimme opintojaksolla sitä, miten nykyaikaisessa liiketoiminnassa on mahdollista suunnitella ja rakentaa asiakaspolku ja –kokemus, joka jää asiakkaalle positiivisesti mieleen, joka saa asiakkaan ostamaan meiltä jatkossakin ja joka saa asiakkaan suosittelemaan yritystämme myös eteenpäin.
Asiakkaalle tuotettavasta arvosta taloudellisesti kannattavaan liiketoimintaan
Pelkkien asiakasta puhuttelevien arvolupausten, asiakaslähtöisten tuotteiden ja palveluiden sekä mieleenpainuvien ja sujuvien asiakaskokemusten luominen ei kuitenkaan vielä riitä menestykseen liiketoiminnassa. Liiketoiminnan tulee olla myös taloudellisesti kannattavaa. Kannattavan liiketoiminnan rakentamisessa on olennaista selvittää ensinnäkin se, mistä ja minkä verran asiakas on valmis maksamaan. Oma liiketoiminta on kyettävä rakentamaan siten, että jokainen yksittäinen liiketoiminnan osa ja myös yrityksen kokonaisuus puhaltaa yhteen hiileen ja toimii kaikilta osin aidosti asiakaslähtöisesti. Tämän lisäksi on varmistuttava siitä, että yrityksen ansaintalogiikka ja -malli toimivat siten, että yrityksen liiketoiminta on kannattavaa. Opintojakson loppupuolella tarkastelemme sitä, miten asiakkaalle tuotetusta arvosta rakennetaan kannattavaa liiketoimintaa, joka luo arvoa paitsi yrityksen asiakkaille, niin myös sen omistajille.
Tällä opintojaksolla saat monipuolisia oppeja ja valmiuksia asiakkaan ja asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen, asiakaslähtöisten tuotteiden ja palveluiden luomiseen, asiakaskokemuksen kehittämiseen ja asiakaslähtöisen kannattavan liiketoiminnan rakentamiseen. Tervetuloa mukaan!
Teksti: Ilkka Bergius ja Janika Kyttä, Laurea-ammattikorkeakoulu
18.12.2020 12:19
Digiosaajasta yrittäjyyteen –koulutuskokonaisuuteen haku alkaa 11.1.2021 ja päättyy 7.2.2021. Koulutuskokonaisuus kestää 8.3.2021 – 30.11.2021.
Aloita tulevaisuutesi rakentaminen nyt ja kehitä omia digitaitojasi ja liiketoimintaosaamistasi!
Verkkokoulutus mahdollistaa osallistumisen kaikkialta Suomesta.
Duunaa tulevaisuutesi: Vahvista asemaasi työmarkkinoilla, työllisty nopeammin tai innostu yrittäjyydestä.
Koulutuskokonaisuuden laajuus on 30 opintopistettä ja aloituspaikkoja on 100. Koulutus toteutetaan sekä suomeksi että englanniksi. Opinnot tapahtuvat verkossa, Open Learn –oppimisalustalla.
Koulutus on tarkoitettu työttömille työnhakijoille tai työttömyysuhan alaisille sekä yrittäjäksi ryhtymistä harkitseville. Koulutus soveltuu myös maahanmuuttajataustaisille henkilöille.
Koulutuksen tavoitteena on:
Koulutuskokonaisuudessa saat käytännön työkaluja johtaa itseäsi ja työuraasi sekä yrittäjyyspolkuasi.
Saat eväitä kehittää liiketoimintaosaamistasi digitaalisessa toimintaympäristössä tutustumalla mm. virtuaalityöskentelyyn sekä muotoiluajattelun, ohjelmistorobotiikan ja oman osaamisen vahvistamisen mahdollisuuksiin.
Lisäät tietotaitoasi tulevaisuuden työelämätaidoista ja henkilöbrändäyksestä.
Mahdollistat osaamis- ja koulutustasosi nousun sekä jatkuvan, koko eliniän kestävän oppimisen.
Koulutuskokonaisuus pitää sisällään laajasti mielenkiintoisia osa-alueita, joilla vahvistat omia asiantuntijan ja kehittäjän taitojasi sekä kyvykkyyttä osallistua työmarkkinoille työntekijänä tai itsenäisenä yrittäjänä.
Opiskelun aloittamiseen sinulla tulee olla valmiudet ja välineet korkeakouluopintoihin ja verkossa tapahtuvaan itsenäiseen opiskeluun sekä sähköpostitili.
Koulutus toteutetaan 7 ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Koulutusta tarjoavat LAB, Laurea, Vaasa, Lappi, Kajaani, Tampere sekä Xamk. Koulutushanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö, OKM.
Koulutus on osallistujille maksuton.
Koulutuskokonaisuuden sisältö:
Yhteisiin opintoihin kuuluvat opintojaksot:
Duunaa tulevaisuutesi opintojakso 20 op:
Digiyrittäjyyden perusteet, 5 op (8.3. – 31.5.2021)
Itsensä johtaminen/Läsnä etänä, 5 op (1.4. – 30.6.2021)
Digitaalinen henkilöbrändäys, 5 op (1.5. – 31.8.2021)
Kehittyvä ammattilainen, 5 op (1.5. – 30.6.2021)
Valinnaiseen opintokokonaisuuteen kuuluvat: (opiskelija valitsee näistä kaksi kurssia yht. 10 op)
Muotoiluajattelu, 5 op (1.5. – 30.6.2021)
Tulevaisuuden digitaidot, 5 op (1.6. – 31.8.2021)
Asiakasymmärrys menestystekijänä, 5 op (1.9. – 31.10.2021)
Tuonti ja vienti osana suomalaisen yrityksen kansainvälistymistä, 5 op (1.9. – 31.10-2021)
Ohjelmistorobotiikka ja data-analytiikka tulevaisuuden liiketoiminnassa, 5 op (1.10. – 30.11.2021)
Koulutuskokonaisuuden yksi opintopiste tarkoittaa 27 tuntia opiskelijan työtä. 30 opintopistettä vastaa 810 tuntia eli 100 opiskelupäivää.
Teksti: Satu Hynynen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
13.12.2020 19:38
Digitalisaation mahdollisuudet
Digitalisaatio etenee koko ajan ja sen nopeus ja vaikutukset kasvavat. On vaikea tietää, mitä kaikkea se tuo tullessaan, joten täydellinen varautuminen tulevaisuuteen on mahdotonta. Voimme kuitenkin kehittää taitoja, tunnistaa näitä muutoksia ja reagoida niihin liiketoiminnan kehittämisessä.
Olemassa olevien toimintatapojen tunnistaminen ja tarkastelu on avain muutokseen. On helpompi muuttaa ja suunnata uudelleen toimintatapoja, jotka on tunnistettu. Tärkeää on myös muodostaa kokonaiskuva siitä, mitä kaikkea pitäisi kehittää, mitä kaikkea voitaisiin tehdä ja millaisin askelin kehittämisessä olisi edettävä.
Muutosten tunnistaminen ja niihin reagointi on kuitenkin haastavaa arjessa ja yrityksen ydintoiminnan pyörittämisen rinnalla. Tähän tarvitaan sekä aikaa että erikoisosaamista. Erilaisille digiosaamisen päälle rakennetuille palveluille ja tuotteille on kysyntää – ja näiden kehittämiseen saat tukea juuri Digiosaajasta yrittäjyyteen –koulutuksesta!
Tulevaisuuden digitaidot – mitä ne ovat?
Liiketoiminnan kehittämisessä tarvittavia tulevaisuuden digitaitoja ovat ne taidot, joilla liiketoimintamallia ja sen toteuttamisen menetelmiä pystytään muokkaamaan ja siten mahdollistamaan digitalisaation tuomien hyötyjen realisointi – ja myös erilaisen uhkien minimointi. Tulevaisuuden digitaidot –opintojaksolla opiskellaan, miten ylläpidetään liiketoimintaa ajan tasalla ja kehitetään sitä digitaalisilla ratkaisuilla.
Aloitamme nykytilanteen tarkastelulla digikartoituksen avulla. Kartoitus auttaa sinua ymmärtämään liiketoiminnan tämänhetkistä kokonaisuutta ja digitaalista kypsyysastetta. Nykytilanteen kartoituksesta edetään kehittämissuunnitelman rakentamiseen, kun ymmärretään nykytilanteessa olevat ongelmat ja tiedetään, mistä ne oikeasti johtuvat. Mitkä asiat haittaavat tai estävät liiketoiminnan toteutusta halutulla tavalla?
Mikä estää digitaalisten ratkaisujen paremman hyödyntämisen? Onko digitalisoinnin esteenä osaamisen tai teknologioiden puute vai pelottaako muutos?
Toimivien digitaalisten yhteistyövälineiden avulla varmistetaan, että työt tulee tehtyä ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaaliset teknologiat kehittyvät erittäin nopeasti, joten erilaisia yhteistyövälineitä tulee markkinoille koko ajan. Kehityksen mukana pysyminen edellyttää kykyä tunnistaa tarpeeseen vastaavat työvälineet ja omaksua niiden käyttö nopeasti. Asiantuntijan digiosaamista on siis myös erilaisten ohjelmistojen ja laitteiden vertailu – esimerkiksi toimintojen, kustannusten, helppokäyttöisyyden, skaalautuvuuden ja tukipalveluiden vertailu – ja tietysti niiden soveltuvien vaihtoehtojen löytäminen.
Taitoja ja verkostoja tulevaisuutta varten
Tulevaisuuden digitaidot -opintojaksolla opiskellaan digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia käytännönläheisesti ja tapauskohtaisesti. Opit tunnistamaan erilaisia liiketoimintaa kehittäviä digitalisointimahdollisuuksia. Opit selvittämään yrityksen liiketoimintaa haittaavia tai estäviä ongelmia, suunnittelemaan näitä korjaavia digitaalisia ratkaisuja ja vertailemaan tarpeeseen vastaavia digitaalisia yhteistyövälineitä.
Varaudu tulevaisuuden muutoksiin ja hanki itsellesi tulevaisuuden digitaidot, joilla voit ylläpitää liiketoimintaa ajan tasalla! Ilmoittaudu mukaan Digiosaajasta yrittäjyyteen koulutukseen ja aloita tulevaisuutesi rakentaminen jo nyt. Samalla voit tutustua muihin samoista teemoista kiinnostuneisiin asiantuntijoihin ja rakentaa omaa verkostoasi tulevaisuutta varten.
Teksti: Marjo Jussila, Tuomo Lindholm ja Anna-Maija Tapojärvi, Lapin ammattikorkeakoulu, Lapin AMK
11.12.2020 12:26
Luo oma brändisi!
Erilaiset digitaaliset alustat kuten somepalvelut ja blogit tarjoilevat ilmaisia mahdollisuuksia tuoda esiin omia parhaita puoliamme ja rakentaa samalla tärkeää ammatillista verkostoa. Osaatko jo hyödyntää niiden tarjoaman potentiaalin? 2020-luvun työnhaussa ja oman yrityksen tuotteiden ja palveluiden myymisessä on aina mukana pieni pala social sellingiä. Sosiaalisella myynnillä tarkoitetaan sitä, että työelämässä hyödynnetään aktiivisesti sosiaalisen median kanavia luottamusta rakentaen ja samalla muita auttaen. Tämän kurssin aikana opit, miten voit viestiä verkossa ammatillista osaamistasi rakentamallesi verkostolle.
Mitä henkilöbrändin rakentaminen on?
Jokaisella meillä on henkilöbrändi, halusimme sitä tai emme. Selvästi omasta osaamisestaan viestivät muistetaan helpommin, kun pohditaan sopivia yrityskumppaneita, projektitiimin jäseniä tai vaikka tiiminvetäjiä. Henkilöbrändäystä voi tehdä esimerkiksi auttamalla muita erilaisilla sisällöillä, herättämällä keskustelua tai vaikka vinkkaamalla hyödyllisistä työkaluista. Oman henkilöbrändin rakentaminen ja suunnitteleminen ei siis todellakaan ole pelkästään jotain käyntikortteja jakelevien pukutyyppien tai somevaikuttajien työhön kuuluvaa hypetystä. Henkilöbrändäys ei myöskään ole väkinäistä small talkia tai omilla saavutuksilla brassailua. Se on meille jokaiselle hieno mahdollisuus hyödyntää jo olemassa olevaa osaamistamme erilaisilla digialustoilla ja samalla ohjata itseämme työelämässä kohti omia mielenkiinnonkohteita ja tavoitteita. Alkuun tarvitaan vain hyvä suunnitelma ja henkilöbrändille kotipesä.
Oman verkoston rakentaminen
Verkoston rakentaminen kuulostaa monille pelkältä pyramidihuijaukselta, vaikka se todellisuudessa on kaikkea muuta. Me kaikki kuulumme jo valmiiksi monenlaisiin eri yhteisöihin ja ryhmiin sekä olemme tehneet projekteja erilaisissa tiimeissä niin vapaa-ajalla kuin työ- tai opiskelupiireissäkin. Näiden kaikkien yhteyksien ihmiset ovat verkostoamme. Erilaiset digitaaliset alustat luovat meille mahdollisuuksia koota elämämme ihmisiä yhteen paikkaan – ja myös samalla tutustua uusiin huipputyyppeihin. Omaa verkostoaan voi rakentaa aktiivisesti esimerkiksi lähettämällä kontaktipyyntöjä pienellä henkilökohtaisella viestillä varustettuna ja merkitsemällä vaikka LinkedInin projektilistauksiin yhteisiä päämääriä tavoittelemassa olleita ihmisiä. Passiivisesti omaa verkostoaan voi rakentaa esimerkiksi lisäämällä oman henkilöbrändin kotipesän tiedot sähköpostin allekirjoitukseen. Kurssin aikana pääset tekemään juuri sinun henkilöbrändillesi sopivan suunnitelman ammatillisen verkoston rakentamisesta.
Kurssilla opit kertomaan parhaista puolistasi
Millaisissa asioissa muut kysyvät sinulta usein neuvoa? Mistä asioista saat työkavereiltasi kiitosta? Millaisten asioiden tekemisestä nautit tai missä olet hyvä? Mitä osa-alueita unelmatyösi sisältää? Millainen on sinulle luontainen tapa viestiä? Muun muassa näiden kysymyksien vastauksista muodostuu oman henkilöbrändisi ydin, jota lähdet verkossa viestimään. Jokaisella meistä on uniikki yhdistelmä taitoja, joista on muille ihmisille hyötyä. Ne muistetaan, jotka onnistuvat näistä taidoista kertomaan omalla tyylillään uransa kannalta tärkeille kohderyhmille tai avainhenkilöille. Toiset pitävät kuvien editoimisesta, jotkut kuvaavat parhaiten videoita ja kolmannelle ajatuksien muotoilemiseen sopii parhaiten tekstien kirjoittaminen. Mikä on itsellesi innostavinta? Kurssin aikana myös treenaamme yhdessä erilaisia keinoja kertoa omasta osaamisesta muille hyödyntäen valmiita digialustoja. Tervetuloa mukaan!
Teksti: Miina Kivelä, Tampereen ammattikorkeakoulu, TAMK
11.12.2020 11:52
Vienti vetää ja tuonti työllistää
Suomen markkinat ovat kansainvälisesti katsoen hyvin pienet. Se pakottaa monen yrityksen maailmanmarkkinoille heti alkumetreillä. Joko yritys hankkii raaka-ainetta tai materiaalia muista maista tai etsii uusia asiakkaita Suomen ulkopuolelta. Verkkokauppa on tästä hyvä esimerkki. Pitkistä etäisyyksistä huolimatta on pystyttävä toimittamaan oikea tuote, oikeaan paikkaan, juuri oikeaan aikaan.
Logistiikka-ala työllistää
Logistiikka on tieto-, materiaali- ja pääomavirtojen hallintaa. Sen sujuvuus erityisesti kansainvälisessä kaupankäynnissä on tärkeää. Suomi tarvitsee jatkuvasti lukuisia asiantuntijoita, jotka hallitsevat tietoliikenteen sekä tavaravirtojen ohjaamisen maalla, merellä ja ilmassa. Myös rahan tulee liikkua nopeasti. Näin varmistetaan taloudellinen vakaus niin yrityksissä kuin maailmanmarkkinoillakin.
Vienti- ja tuontitaidot lisäävät ammattitaitoa
Osaavasti hoidettu vienti- ja tuontiprosessi tarjoaa monia mahdollisuuksia. Kaikki lähtee myyjän ja ostajan välisen kauppasopimuksen ehtojen ymmärtämisestä. Kuka toimittaa, mitä toimittaa ja mihin? Millä tavara saadaan kuljetettua sovittuun paikkaan? Kenen vastuu, jos jotain yllättävää tapahtuu? Miten ja milloin ostajan tulee tehdä maksu? Hyödyllistä tietoa monessa ammatissa tilaus-toimitusketjun eri vaiheissa.
Tullaukseenko tämä liittyy?
Kyllä vain. Euroopan unioni takaa jäsenilleen vapaan liikkuvuuden jäsenmaasta toiseen. Sama koskee vapaassa liikkeessä olevaa tavaraa. Tavaran siirtyessä EU-alueen ulkopuolelle tulee se asettaa tullimenettelyyn. Tullaus on myös hoidettava tavaran saapuessa yhteisöalueelle. Brexit-keskustelusta tuttu tilanne monelle.
Hyödyllistä käytäntöä kuluttajankin arkeen
Toimivasta tuonti- ja vientiprosessista hyötyy kuluttajakin. Kun ulkomaankauppa toimii, riittää kaupan hyllyiltä tavaraa, esimerkiksi kahvia ja banaaneja. Ja kun suomalaisten teknologiayritysten kauppa käy, niin myös vienti vetää. Hyppää sinäkin mukaan tuonnin ja viennin vetovoimaiseen maailmaan!
Teksti: Leena Pommelin-Andrejeff, Vaasan ammattikorkeakoulu, VAMK
10.12.2020 11:40
Ohjelmistorobotiikan perusteet ymmärrettävällä tavalla
Ohjelmistorobotiikan on jo muutaman vuoden ajan kerrottu muuttavan asiantuntijatyötä. Näin on tapahtunut, ja vauhti on koko ajan kiihtymässä. Automaation ymmärtäminen on tärkeää, vaikka intohimoa sen tuottamiseen ei jokaiselta löytyisikään. Useimmille meistä ohjelmistorobotti tulee vähintäänkin olemaan se työkaveri, joka mahdollistaa oman työajan vapauttamisen inhimillisyyttä ja luovuutta edellyttäviin tehtäviin. Ohjelmistorobotiikan ymmärtäminen ja sen tuottaminen eivät edellytä enää koodarin taitoja. Merkityksellistä on tuntea tehtävän tekemisen tarkka prosessi ja tunnistaa sellaiset tehtävät, jotka voidaan siirtää automaation hoidettavaksi. On myös tärkeää tuntea automaatiota niin, että tulee uuden työkaverin kanssa toimeen, ja voi tarvittaessa auttaa sitä ja kehittää sen apukeinoja aina uusiutuvia tarpeita vastaavaksi. Opintojakso tarjoaa hyvän näköalan ohjelmistorobotiikan perusteisiin ymmärrettävällä tavalla.
Tietopaketti data-analytiikasta
Ohjelmistorobotiikan lisäksi opintojakso tarjoaa tietopaketin data-analytiikasta ja sen mahdollisuuksista liiketoiminnan kehittämisessä. Data-analytiikka tarjoaa keinoja löytää riippuvuuksia ja säännönmukaisuuksia erikokoisista datamassoista. Datamassojen käsittelystä saatavia tuloksia hyödynnetään monella tavalla niin tietoon perustuvassa päätöksenteossa, prosessien optimoinnissa kuin toimintojen automatisoinnissa.
Tunne itsesi ja vahvista toimintakykyäsi muutosten keskellä
Toimintaympäristön jatkuva muutos edellyttää oman toimintakyvyn, vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tarkastelua ja uudistumistarpeiden tunnistamista. Kuten vuosi 2020 osoitti, muutokset voivat olla todella nopeita ja radikaaleja. Mitä paremmin tunnemme itsemme ja ymmärrämme omaa toimintaamme, sitä paremmat edellytykset meillä on kyetä säilyttämään toimintakyky ja voida hyvin suurtenkin muutosten keskellä. Roolista riippumatta itsensä johtamisen taitojen kehittäminen kehittää myös yhteisössä toimimisen taitoja samoin kuin toisten johtamisen osaamista. Kun toimintaympäristömme muuttuu vaikkapa automaation lisääntymisen tai pandemian rajoitusten takia, työkalupakissa on hyvä löytyä perussarjan lisäksi joitakin varasarjoja onnistumisen ja menestymisen varmistamiseksi. Näitä työkaluja ja tietoja käsittelemme Itsensä johtamisen -osuudessa osana FutureMe – Duunaa tulevaisuutesi kokonaisuudessa.
Näiden osaamisten lisäksi koko Digiosaajasta yrittäjyyteen -koulutuskokonaisuus pitää sisällään laajasti mielenkiintoista digiosaamista, jota kartuttamalla voi vahvistaa omia asiantuntija- ja kehittäjän taitojaan sekä varmasti myös mielenkiintoa työnantajien näkökulmasta. Opintokokonaisuus tarjoaa varmasti loistavat mahdollisuudet myös uuden liiketoiminnan synnyttämiseen tai olemassa olevan liiketoiminnan kasvattamiseen.
Teksti: Hanna Kemppainen, Kajaanin ammattikorkeakoulu, KAMK
Digiosaajasta yrittäjyyteen
Tiedot
Budjetti
Asiasanat
Yhteystiedot
Satu Hynynen
Projektipäällikkö
Puh. 044 702 8338
satu.hynynen@xamk.fi