Uudet digitaaliset ratkaisut museo- ja matkailualalla – DigiMatka

Hankkeen tavoitteena on jatkokehittää museo- ja matkailualalle avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmää edistämään digitaalisen ja vuorovaikutteisen sisällön hyödyntämistä näyttelyissä ja vastaavissa palveluissa. Hankkeessa luodaan hyvät ja käytännölliset tekniset edellytykset digitaalisten sisältöjen esittämiselle ja hallinnalle matkailukohteissa ja museoissa.

Hankkeen toisena päätavoitteena on ottaa käyttöön uusimpia matkailualalla ja museoissa teknologioita kuten laajennetun todellisuuden (XR) teknologioita ja Metaversealustoja ja kehittää niille uudenlaisia matkailua edistäviä sovelluksia. Lisäksi otetaan käyttöön mm. ratkaisuja virtuaalisille näyttelyille ja yritysten matkailutuotteiden virtuaalisille esittelyille.

Hanke edistää matkailun digitaalisten ratkaisujen kehittämistä ja käyttöönottoa Etelä-Savossa.

Hankkeen tulokset

Maakunnan osaamistaso museo- ja matkailualan digitaalisaatioon liittyen kasvaa.

Sisällönhallintajärjestelmä kehitetään toimintavalmiiksi ja siihen lisätään uusia ominaisuuksia siten, että alusta on käyttöönotettavissa erilaisille toimijoille ja sen pohjalta voidaan tehdä liiketoimintaa.

Hankkeessa otetaan käyttöön alusta virtuaalisille näyttelyille ja kehitetään kokeellinen alueen historiaan liittyvä näyttelytoteutus

Museoita ja matkailuyrityksiä hyödyttävät digikokeilut liittyen mm. XR-teknologioiden ja Metaversen soveltamiseen.

Muodostetaan alueelle matkailun digitaalisista ratkaisuista kiinnostuneiden toimijoiden verkosto, johon osallistuvat museo-, matkailu- ja luovien alojen toimijat sekä digitaalisten ratkaisujen kehittäjät.

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

Selvitetään sidosryhmien tarpeet hankkeen aihepiiriin liittyen sekä ideoidaan ja suunnitellaan uusia digitaalisia ratkaisuja tarpeisiin pohjautuen.

Kehitetään eteenpäin avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmää ja sovitetaan järjestelmä museo- ja matkailutoimijoiden tarpeisiin.

Kehitetään uutta osaamista XR-teknologioiden hyödyntämiseksi ja otetaan käyttöön uusia ratkaisuja virtuaalisiin näyttelyihin ja Metaverseen liittyen.

Tehdään pilotointeja ja kokeiluja, joissa käyttöön otettuja teknologioita testataan sidosryhmärajapinnassa ja analysoidaan palaute käyttäjiltä.

Tuotetaan uutta sisältöä ja kehitetään eteenpäin Päämajakaupunki Mikkeli -mobiilisovellusta.

Tiedotus ja julkaisutoiminta, verkostoituminen ja liiketoiminnan kehittäminen hankkeen tuloksiin pohjautuen.

Hankkeen nimi:

Uudet digitaaliset ratkaisut museo- ja matkailualalla – DigiMatka

Hankkeen kesto: 1.8.2024–31.7.2026

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Muut kumppanit: Museot; Sodan ja rauhan keskus Muisti, Suomen Metsämuseo Lusto, Mikkelin kaupungin museot, Jalkaväkimuseo, Riihisaari – Savonlinnan museo, Lahden museot, Varkauden museokeskus Yritykset: Metatavu, OiOi Collective, BigPix, Miaudio, Army Hostel, Mikkelin upseerikerho, Huoneistohotelli Marja
Vahvuusala: Digitaalinen talous
Vaikuttavuustavoite: Ihminen ja käyttäjälähtöisyys, Yrittäjyys ja korkea lisäarvo

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta
Kokonaisbudjetti: 431 285 euroa
EU:n osuus kokonaisbudjetista: 345 029 euroa
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 83 256 euroa

Asiasanat

digitaalisuus yhteiskehittäminen yritysyhteistyö

Yhteystiedot

Timo Partala
Projektipäällikkö
etunimi.sukunimi@xamk.fi
puh. 040 596 3533

Mikko Kosonen
Ohjelmistosuunnittelija
etunimi.sukunimi@xamk.fi