

Digillä dialogia
ruokatuottajien ja asiakkaiden kohtaaminen
Vuorovaikutuksella luottamusta.
Hanke on päättynyt.
Etelä-Savon ruokamaakunnassa on vahvan alkutuotannon lisäksi korkealuokkaista elintarvikejalostusta, joka nojaa muutamien isojen yritysten ja lukuisten pienten tuottajien liiketoimintaan. Paikallisen ruoan, lähi- ja luomuruoan suosimisesta on tullut pysyvä trendi. Suoramyynnin keinot, esimerkiksi tilamyynti, REKO-ruokapiirit tai tapahtumien myyntipisteet, mahdollistavat henkilökohtaiset asiakastapaamiset, jotka puolestaan luovat luottamusta, mahdollistavat tiedonvaihdon ja vahvistavat pysyviä asiakassuhteita. Suoramyynnin heikkous on kuitenkin skaalautuvuuden puute.
Älypuhelimet ja mobiilit päätelaitteet pitävät ihmiset ”on-line” jatkuvasti ja digitaaliset kanavat mahdollistavat reaaliaikaisen tiedonhaun kiinnostavasta asiasta tai ilmiöstä, myös ruokatuotteista ja –yrityksistä. Yksi lähiruoan kulmakivistä on vuorovaikutuksesta syntyvä luottamus. Liiketoiminnan kasvaessa tarvitaan uusia tapoja tuottajan ja kuluttajan vuorovaikutuksen ylläpitämiseen. Myös verkossa tapahtuva vuorovaikutus rakentaa luottamusta, joten digitaaliset kanavat ovat aito vaihtoehto.
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen tavoitteena oli:
– Vahvistaa Etelä-Savon ruokatuottajien tietämystä ja osaamista digitaalisen tuottaja-asiakas –vuorovaikutuksen kanavista ja välineistä
– Selvittää kokeiluilla, mitä valittujen digitaalisten kanavien/välineiden käyttöönotto pienissä yrityksissä vaatii
– Tuottaa ja levittää tietoa kokeiltujen digitaalisten välineiden soveltuvuudesta ja koetusta hyödystä (yritykset, asiakkaat)
Kartoituksella ja kokeiluilla selvitettiin QR-koodien käytettävyyttä, käyttöönottoa ja mitä alkuperätiedon tarjoaminen kuluttajille vaatii. Hankkeen aikana opittua tietoa digitaalisen tuottaja-asiakas –vuorovaikutuksen kanavista ja välineistä levitettiin kohderyhmälle henkilökohtaisissa kohtaamisissa ja kiertueen avulla. Kokeilujen päätteeksi tietoa levitettiin kokeiluista ja kokeiltujen ratkaisujen soveltuvuudesta.
Hanke oli osa eurooppalaisen Smart Specialisation Agri-Food Platformin Traceability and Big Data -verkoston kansainvälistä toimintaa.
Digillä dialogia -tapahtumat
2018
Työpaja lähiruoan jäljitettävyyden uusista välineistä – asiakkaan näkökulma, 31.10.2018 Mikkeli
2019
Digitaalinen markkinointi ja sen hyödyntäminen – koulutus- ja demotilaisuus, 3.4.2019 Pieksämäki
Liiketoimintainnovaatiot ja digitaalisuus – koulutus- ja demotilaisuus, 28.3.2019 Savonlinna
Digillä dialogia: Tuottajaviestinnän työpaja 23.4.2019 Mikkeli
Saman aihepiirin hankkeita
- Fisu-posti – kalat suoraan kalastajalta
- DIMA – Digitaalisen inbound -markkinointiosaamisen pilotointi
Digillä dialogia – ruokatuottajien ja asiakkaiden kohtaaminen
Tiedot
Budjetti
Yhteystiedot
Teija Rautiainen
Tutkimuspäällikkö
0400 872 759
etunimi.sukunimi@xamk.fi