Euroopan unionin osarahoittama logo

Conscious Consumption

Tämän hankkeen tavoitteena on muuttaa Euroopan kansalaisten käyttäytymistä kohti tietoisempia ja vihreämpiä kulutustottumuksia.

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen päätavoitteena on tietoisemmat ja vihreämmät kulutustottumukset. Hankkeen tavoitteena on varmistaa tuotteista luotettavat tiedot ja vahvistaa kuluttajansuojaa kaupallisia käytäntöjä, kuten viherpesua, vastaan.

CoCo Serious Blended Game lisää aikuisoppilaitosten ja opiskelijoiden digitaalista osaamista ja valmiutta siirtyä kohti digitaalista koulutusta kiertotalousteemoissa. Coco-hankkeen tavoitteena on myös kasvattaa opettajien ja opiskelijoiden digitaalisia taitoja ja osaamista sekä hyödyntää pelaamista luoden aitoa innovatiivista digitaalista opetussisältöä ja parantaa aikuiskouluttajien, palveluntarjoajien ja oppijoiden osaamista.

Hankkeen tulokset

Projektin aikana suunnitellaan, kehitetään ja toteutetaan seuraavat tulokset:

Knowledge vault: Tietopankki

Tietopankki on alusta, joka sisältää tietopohjan, jonka avulla oppijat ja kouluttajat voivat oppia lisää kestävästä kulutuksesta. Tietovarasto sisältää:

a) koulutusmateriaalia

b) hyötypelin tulostettava versio

c) hyötypelin digitaalinen osuus

d) verkko-oppisisältö

CoCo-hyötypeli

Projektin päätuloksena luodaan hyötypeli. Hyötypeli yhdistää kaksi eri muotoa: online-osan ja fyysisen osan. Peli keskittyy kolmeen pääalueeseen: ruokaan, vaatteisiin ja huonekaluihin. Peli tarjoaa tietoa ja tukee oppimista. Tärkeimmät näkökohdat ovat:

1) kuinka ihmiset voivat muuttaa kulutustottumuksiaan kestävämmiksi

2) kuinka erilaiset valinnat voivat auttaa torjumaan ilmastonmuutosta

Fasilitaattorin opas

Fasilitaattorin opas tarjoaa kaiken tietopohjan, jota kouluttaja tarvitsee ymmärtääkseen sekä tietopankkiin kerätyt CoCo-käsitteet että hyötypelin käyttö- ja oppimiselementit.

Opas on kattava ja helppokäyttöinen, ja se tarjoaa käytännön tietoa kestävän kulutuksen koulutustoiminnan kouluttajille, jotka keskittyvät erityisesti sosioekonomisesti heikommassa asemassa oleviin yhteisöihin.

This project has been funded with support from the European Commission from the Erasmus+ Programme under grant agreement: 2021-1-DE02-KA220-ADU-000033718. The European Commission’s support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi:

Conscious Consumption

Hankkeen kesto: 1.11.2021–1.5.2024

Tiedot

Hallinnoija: Comparative Research Network EV
Osatoteuttajat: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu – Xamk, EURO-NET, Dr. Ludwig Intelligent Projects GmbH, BLUE ROOM INNOVATION SL, Erasmus Learning Academy, Fundacja Otwarty Plan
Vahvuusala: Digitaalinen talous
Osaamiskärki: Luova talous
Tutkimusyksikkö: Luova talous

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Erasmus+
Kokonaisbudjetti: 289 097 €
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 47 375 €

Asiasanat

kiertotalous