Arvo
Hyvinvointialan yritykset + koronapandemian vaikutukset = haastetta liiketoiminnalle, joka perustuu ihmisen fyysiseen näkemiseen.
Hanke on päättynyt 31.8.2023.
Hyvinvointipalveluiden asiakasarvo ei koostu asiakkaan näkemisestä.
Toimijoiden tuottama arvo koostuu palveluiden aikaansaamista hyvinvointivaikutuksista.
Koronapandemian iskettyä, ei ollut mahdollista kohdata ihmisiä, jolloin yhtenä ratkaisuna pandemian haasteista selviämiseksi ja liiketoiminnan kasvattamiseksi, oli hyödyntää digitaalisuutta palveluiden tuotossa.
Sen lisäksi oli (ja on edelleen) kannattavaa perustaa liiketoiminta pohjaten asiakkaalle tuotettaviin hyvinvointivaikutuksiin.
Digitaaliset taidot ja digitaalisuuden haltuunotto oli tunnistettu haasteelliseksi erityisesti hyvinvointialalla toimivien mikro- ja pk-yrityksien osalta. Digitaaliset palvelut paitsi mahdollistavat liiketoiminnan koronapandemian aikana, myös luovat lisäarvoa mahdollistamalla vaikutusdatan keräämisen helpommin perinteisiin palveluihin verrattuna. Näin ollen osaaminen edellämainituissa teemoissa on ollut yritysten ja toimijoiden kannalta elintärkeää.
Kasvattaakseen osaamistaan ja kehittyäkseen liiketoiminnan jatkumiseksi, tarvittiin ARVO-hanketta.
Hanketta toteutti Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun Active Life Lab -yksikkö.
Päätavoitteet Arvo-kokonaisuudelle
ARVO – Vaikutukset kilpailueduksi hyvinvointipalvelujen digitalisaatiota kehittämällä
Yrittäjän valmius ja osaaminen digitaalisten alustojen käyttöönottoon kasvaa.
- Osallistuvalle toimijalle syntyy yksi uusi digitaalinen palvelu, sekä osaaminen ylläpitää ja kehittää palvelua itsenäisesti.
- Uuden tuotteen myötä palvelun tarjoaminen on mahdollista ilman asiakkaan fyysistä kohtaamista.
- Toimijat keräävät vaikutustiedon digitaalisesti.
- Toimijat pystyvät näyttämään asiakkaalle hänen palvelustaan saamansa hyvinvointivaikutukset.
- Vaikutustietoa osataan käyttää hyväksi markkinoinnissa, viestinnässä ja palvelujen kehittämisessä.
- Valmius laskuttaa palvelun vaikutuksista kasvaa.
Tutustu lisää
Opaskokonaisuus, joka selkeyttää, miksi materiaalikoosteeseen kerätyt toimet ovat tärkeitä hyvinvointialan toimijoiden arjessa.
Teemat kulkevat liiketoiminnan suunnittelusta brändityöskentelyyn ja sieltä edelleen digitaalisen markkinoinnin vinkkeihin.
Pohdituttaako hyvinvointialan toimijana, miten voisit muuttaa jo vakiintuneita toimintamallejasi? Entä miten ennakoinnista voisi olla hyötyä palveluiden kehittämisessä? Ja kuinka sitten herättää digitaalisesti toiminnan kohderyhmään kuuluvan, potentiaalisen asiakkaan huomio? Lue artikkelikokonaisuudesta kaikista näistä ja hieman enemmänkin.
Etelä-Savon alueen toimijat lähtivät uteliaasti mukaan parivuotiselle ARVO-matkalle. Mikro- ja pk-yritysten lisäksi osallistujia oli myös julkiselta puolelta ja seuraedustajia.
Osallistujilla oli käytettävänään monialainen asiantuntijatiimi.
Arvo-oppaat: Lataa vinkit digitaaliseen liiketoimintaan hyvinvointialalla
Oppaat ja vinkit työkalujen käyttöön
Täytettävät työkalut
Lue hyvinvointipalvelujen digitalisaation kehittämisestä
Miten esimerkiksi hyvinvointialan yritys voisi muuttaa jo vakiintuneita toimintamallejaan? Ja miksi niin kannattaisi tehdä?
Lue lisää Arvon TKI-asiantuntija Marko Tanskasen NEXT-artikkelista:
Miksi kehittää digitaalisuutta hyvinvointialan yrityksille?
Mihin digitaalisuuden tiekartta vie?
Lue lisää Arvon TKI-asiantuntija Marko Tanskasen NEXT-artikkelista:
Digitaalisuuden tiekartta ohjaa kohti vaikuttavaa digipalvelua
Miten ennakointi tukee palveluiden kehittämisessä?
Lue lisää Arvon TKI-asiantuntija Enni Jaatisen READ-artikkelista:
Hyvinvointipalveluiden ihmislähtöistä kehittämistä tulevaisuusmuotoilun avulla
Miten mm. Arvossa mukana olevat hyvinvointialan yritykset voisivat hyödyntää asiakaslähtöisyyttä?
Lue lisää Arvon TKI-asiantuntija Marko Tanskasen READ-artikkelista:
Miksi kannattaa olla smart digitaalisen markkinoinnin tavoitteita asettaessa?
Lue lisää Arvon TKI-asiantuntija Marko Tanskasen NEXT-artikkelista:
Kannattaa olla SMART digitaalisen markkinoinnin tavoitteita asettaessa
Miten herättää potentiaalisen asiakkaan huomio digitaalisesti?
Lue lisää Arvon TKI-asiantuntija Marko Tanskasen NEXT-artikkelista:
Hyvinvointialalla toimivan liiketoiminnan kasvattaminen digitalisaation avulla – miksi ja miten?
Lue lisää Arvon TKI-asiantuntija Marko Tanskasen READ-artikkelista:
Digitaalisuus voi tuottaa lisäarvoa hyvinvointipalveluillekin
Miten hyvinvointialan yrittäjä voisi parhaiten todistaa sen, että juuri hän tuottaa parasta mahdollista palvelua?
Lue lisää Arvon projektipäällikön Mira Häyrisen READ-artikkelista:
Miten vaikutukset ja kilpailuetu liittyvät toisiinsa?
Lue lisää Arvon TKI-asiantuntija Enni Jaatisen READ-artikkelista:
4P, 4C, 4E – markkinointimixin kehittyminen tuotekeskeisestä kokemuskeskeiseksi
Lue lisää Arvon TKI-asiantuntija Marko Tanskasen NEXT-artikkelista:
Minkälaisia haasteita hyvinvointialan toimijat ovat kohdanneet digitaaliseen markkinointiin liittyen?
Lue lisää Arvon TKI-asiantuntija Marko Tanskasen NEXT-artikkelista:
Vaikuttavaa markkinoinnin kehittämistä hyvinvointialalle yhteistyössä
Arvossa mukana olleita yrityksiä ja toimijoita
Aamukahvitilaisuuksia ja koulutuksia
Kevät 2022 | verkostoitumiskahvit
Yhteisinä toimina vietimme kuukausittaisia verkostoitumiskahveja, joiden keskusteluita ohjasivat jokaiselle kerralle ennalta suunnitellut, hankkeeseen osallistuvien toimijoiden tarpeisiin pohjautuvat teemat.
Kahvihetkiä toteutettiin hybridinä.
Syksy 2022 | koulutukset ja jälkilöylyt
Kesän jälkeen muutimme verkostoitumiskahvi-konseptia, mutta emme tietenkään halunneet luopua toimijoiden kuukausittaisen tapaamisen mahdollistamisesta heitä yhdistävien asioiden parissa.
Syksyllä järjestimme intro-tapaamisen, jossa alustimme hyvinvointialan digitaalisuuden tiekartan esittelemällä kolmea syksyn koulutuskertaa.
Koulutuskerrat olivat kestoltaan keväisiä verkostokahvitilaisuuksia pidempiä ja koulutusteemoihin liittyen oli saman viikon aikana mahdollista osallistua “jälkilöylyt” -tapahtumiin, joissa oli mahdollisuus keskustella yhdessä koulutus sisällöstä ja miten aihe kutakin hankkeen osallistujaa koskettaa.
Vaikuttavuutta, tuotteistamista ja markkinointia
Niistä teemoista koostui kevään 2023 yhteiset koulutukset
Arvoisa päätös syksyllä 2023
ARVOn päätöstilaisuutta juhlistettiin 17.8.2023
Hyvinvointiala koskettaa meistä kaikkia. Rakentaaksemme tulevaisuuskestävää toimintaa, tulee meidän olla tietoisia alalla vallitsevista muutoksista ja erilaisista mahdollisuuksista. ARVO-hankkeen päätösseminaarin teemana oli
Hyvinvointipalvelut 2.0: Digitaalisuuden mahdollisuudet.
Arvon monialainen asiantuntijatiimi
Mira Häyrinen
Projektipäällikkö
TtM, ft
vaikuttavuus, sosiaali-ja terveysala, ohjelmistokehityksen sisällöt
Pirjo Hakala
TKI-asiantuntija (äitiyslomalla)
ft, hyvinvointiteknologian insinööri, TtM
Marko Tanskanen
TKI-asiantuntija
LitM, KTM
Enni Jaatinen
TKI-asiantuntija
Muotoilija (YAMK), palvelumuotoilu
Tradenomi (AMK), myynti ja markkinointi, palvelumuotoilu
Asiakaslähtöinen kehittäminen, markkinointi, viestintä, ennakointi
ARVO – Vaikutukset kilpailueduksi hyvinvointipalveluiden digitalisaatiota kehittämällä
Tiedot
Budjetti
Asiasanat
Yhteystiedot
Mira Häyrinen (TtM, ft)
Projektipäällikkö
+358 40 547 9413
etunimi.sukunimi@xamk.fi