Euroopan unionin osarahoittama Kymenlaakson liitto
Kahta merikonttie kuljettava rekka ajaa sillalla. Taustalla meri, satama ja tuulivoimaloita. Rekkaa vastaan ajaa bussi. Sillan vieressä kulkee rautatie.

AkKuLOG – Akkuteollisuuden kestävä kuljetuslogistiikka

Logistiikan ympäristövaikutusten minimoiminen teollisuudessa rakentamisen ja tuotannon aikana.

Kestävä kuljetuslogistiikka

Monistettavia toimintamalleja vihreän teollisinvestointien logistiikkaan

AkKuLOG-hanke pyrkii ennakoiden vaikuttamaan akkuteollisuuden rakentamisen ja tuotannon aikaisten logistiikkatoimintojen ympäristökuorman pienentämiseen.

Hankkeessa tutkitaan vaihtoehtoisia käyttövoimia ja niiden soveltuvuutta teolliseen logistiikkaan, niin materiaali- kuin henkilöliikenteenkin osalta. AkKuLOG-hanke pyrkii minimoinaan monikansallisten investointien logistiikkaan, liikenteeseen, ilmastoon, ympäristöön ja turvallisuuteen liittyviä riskejä Kymenlaakson alueella.

Millä kuljetetaan tulevaisuudessa

Vaihtoehtoisten polttoaineiden soveltuminen raskaan liikenteen käyttöön.

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

Akkuteollisuus tarjoaa Suomen taloudelle merkittävää kasvupotentieaalia. Kotkan ja Haminan seudulle on kaavailtu toteutettavan vihreinä investointeina akkuteollisuutta. Suunnitelmien toteutuessa täysimääräisinä on arvioitu, että investointien kokonaisarvo on noin 8,5 mrd €. Tämä muodostaisi uusia merkittäviä yritys- ja työpaikka-alueita.

Teollisuuden logistiikan ympäristövaikutukset

Vihreänkin teollisuusinvestoinnin rakentaminen ja tuotannon aikaiset kuljetukset ja henkilöliikenne aiheuttavat ympäristövaikutuksia. Rakentamisvaiheessa on arvioitu, että rakentamiseen voi osallistun yli 5000 henkilöä. Myös tuotannon aikainen henkilöliikenne käsittää vähintään satojen tai jopa tuhansien ihmisten liikkumisen kodistaan töihin ja takaisin.

AkKuLOG-hanke on suunniteltu reagoimaan etupainotteisesti Kotkan-Haminan seudun akkuteollisuus investointien tietotarpeeseen logistiikka- ja liikennenäkökulmasta, liittäen tarkasteluihin vahvaa energiajärjestelmien osaamista.

Hanke toteutetaan tapaustutkimuksena akkuteollisuuteen, mutta hankkeessa kehitetyt ratkaisut ovat monistettavissa ja hyödynnettävissä muiden raskasta logistiikkaa tarvitseville aloille.

.

Ryhmähankkeella parempia tuloksia

AkKuLOG-hanke toteutetaan ryhmähankkeena Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopisto LUT:n kanssa. LUT tuo hankkeeseen vahvaa energiatekniikan osaamista. Heidän päävastuullaan on hankkeen työpaketin 4 toteuttaminen. Työpaketti 4 on: Vaihtoehtoiset käyttövoimat liikenteen ja logistiikan energiaratkaisuna.

Työpaketissa 4 tutkitaan ja analysoidaan erityisesti seuraavat liikenteen sähköiset ratkaisut:

  • Suurteholataus
  • Akunvaihtotekniikka
  • Omalla energiavarastolla varustetun trailerin käyttö raskaissa kuljetuksissa

Työpaketissa toteutetaan moniulotteinen optimointi eri teholähteiden välillä ottaen huomioon taloudellinen, kestävyys sekä toiminnan joustavuus ja turvallisuus. Työpaketissa 4 on myös tehtävänä arvioida lähitulevaisuuden tekniset edistysaskeleet ja niiden vaikutukset sähköjärjestelmän suunnitteluun.

Lappeenrannan-lahden teknillisen yliopiston logo.
Henkilöt ideoivat legoilla pöydän ääressä.

Kuljetuslogistiikan ja työmatkaliikkumisen mallintaminen ja simullointi

Hankkeessa tuotettavilla mallinnuksilla haetaan turvallisia, kustannustehokkaita sekä ilmasto- ja ympäristöystävällisiä ratkaisuita vihreän logistiikan toteuttamiseen.

Ensisijaisesti simuloinneissa tarkastellaan raskaiden kuljetusten osalta teollisuuslaitoksen ja satamien sekä muiden relevanttien logistiikkakeskusten välisiä reitityksiä sekä tulevaisuudessa tarvittavaa infrastruktuuria.

Hankkeessa tuotetaan vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfraselvitys Kymenlaaksossa. Tämä selvitys muiden Suomessa tehtyjen vastaavien selvitysten kanssa toimii tärkeänä lähtötietona, kun simuloidaan mahdollisia kuljetusreittejä.

Lastien käsittelyn ja varastoinnin osalta logistiikkaratkaisuissa huomioidaan automatisoinnin kehittyminen. Xamk ja LUT ovat valmistelleet yhdessä myös älysähköverkkoon liittyvää hanketta, johon AkKuLOGilla on tiivis yhteys

Kuljetusten negatiivisten vaikutusten minimointi.

Virtuaaliset mallinnukset ja simuloinnit totetutetaan ensisijaisesti hyödyntäen alustoina Emme- ja Brutus-liikennesimulointiohjelmia. Emme on tarkoitettu kokonaisliikenteen mallintamiseen ja simulointiin sisältäen raskaan liikenteen ja Brutuksessa pystytään kuvaamaan matkaketjuja. Hankkeen työpaketti 2 on keskittynyt simuloinneissa ja mallintamisessa tarvittavan tiedon keräämiseen. Lähtötiedoista valmistetaan oma raportti, joka valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä.

Hankkeen työpaketti 3 on suunniteltu varsinaisia simulointeja varten. Hankkeessa tuotetaan ensisijaisesti mallinnuksia ja simulointeja, joiden avulla rakennetaan logistiikan ratkaisumalleja akkuteollisuudelle, tavoitteena minimoida mahdollisia negatiivisia vaikutuksia.

Raportti: Vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraselvitys Kymenlaaksossa

Ramboll Finland Oy:n toteuttama selvitys kartoittaa vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin Kymenlaaksossa. Selvitystyö on osa Xamkin ja LUT-yliopiston yhteishanketta ”AkKuLOG”, Selvitystyötä tullaan käyttämään lähtötietona osana AkKuLOG-hankkeen kolmatta työpakettia.

Selvityksen mukaan Kymenlaaksossa on jo hyvät edellytykset vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöönotolle. Sähköautojen latausinfrastruktuuri on tällä hetkellä pääosin riitävä, mutta raskaan liikenteen tarpeisiin on investoitava lisää tehokkaisiin latauspisteisiin. Kaasupisteiden osalta kapasiteettia on jo olemassa, mutta tankkauspisteitä voisi olla lisää. Vedyn käyttöön tulevat investoinnit ovat myös ajankohtaisia.

Selvityksessä on arvioitu myös tulevaisuuden liikennemääriä ja niiden vaikutuksia jakeluinfrastruktuurin suunnitteluun. Sähkön kysynnän ennustetaan kasvavan huomattavasti lähivuosina ja raskaan liikenteen sähköistyminen lisää lataustarvetta entisestään.

Rahoitusmahdollisuuksia vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuuriin on saatavilla useista lähteistä, kuten TEM:stä, LVM:stä ja Energiavirastosta. Myös EU-tason rahoitusmahdollisuuksia kannattaa hyödyntää. Selvitys antaa pohjan Kymenlaakson alueen toimijoiden yhteistyölle vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuurin kehittämisessä.

Raportti kokonaisuudessaan on ladattavista tästä linkistä: Vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraselvitys Kymenlaaksossa

Kokemuksia tai artikkeleja hankkeeseen liittyen

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi:

AkKuLOG

Hankkeen kesto: 1.2.2024–30.6.2026

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Osatoteuttajat: Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT
Vahvuusala: Logistiikka ja merenkulku
Osaamiskärki: Logistiikan vihreä siirtymä
Vaikuttavuustavoite: Ympäristö ja kestävyys

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Uudenmaan liitto, Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto JTF
Kokonaisbudjetti: 708 936 euroa
EU:n osuus kokonaisbudjetista: 567 158 euroa
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 436 889 euroa

Asiasanat

ennakointi työllistyminen yhteiskehittäminen

Yhteistyökumppanit

Puhelin
+358505671099
Sähköposti
Heikki.Olkku@xamk.fi
Yksikkö
Logistiikka ja merenkulku
Heikki Olkku
Projektipäällikkö
+358505671099
Heikki.Olkku@xamk.fi
Puhelin
+358504616625
Sähköposti
Jyrki.Kymalainen@xamk.fi
Yksikkö
Luovan talouden tutkimusyksikkö
Jyrki Kymäläinen
TKI-asiantuntija
+358504616625
Jyrki.Kymalainen@xamk.fi
Puhelin
+358504729787
Sähköposti
Anssi.Salmi@xamk.fi
Yksikkö
Logistiikan ja merenkulun koulutusyksikkö
Anssi Salmi
Lehtori
+358504729787
Anssi.Salmi@xamk.fi
Puhelin
+358404859862
Sähköposti
Jouni.Ropponen@xamk.fi
Yksikkö
Logistiikan ja merenkulun koulutusyksikkö
Jouni Ropponen
Lehtori
+358404859862
Jouni.Ropponen@xamk.fi
Puhelin
+358504755396
Sähköposti
Jussi.Sutela@xamk.fi
Yksikkö
Logistiikka ja merenkulku
Jussi Sutela
Tutkimuspäällikkö
+358504755396
Jussi.Sutela@xamk.fi