Digitaalisesti tuotettu kuva keittiölaitteista

Xamk RestoLab

Xamk RestoLab diversifies the flexible and location-independent education of hospitality management students by providing physical, virtual, gamified, and VR-based learning environments and methods.

We develop, research, and test various phenomena in the tourism, hospitality, and fisheries industries. We are actively contributing to building a stronger and more adaptable Southeast Finland.

Xamk RestoLab is a learning and development environment for service business, food services, and tourism.

What Xamk RestoLab is?

Hospitality Management Education

Supporting education, Xamk RestoLab

In the hospitality management program, many courses draw content from Xamk RestoLab activities. The facilities, digital platforms, and equipment provide diverse opportunities for educational use.

The Mystery of Käthy ihminen katsoo vr-lasien kautta maailmaa

The Mystery of Käthy VR Dinner

The VR dinner “The Mystery of Käthy”, produced in collaboration with students, is Xamk RestoLab’s first dining experience utilizing gamification and VR technology. “The Mystery of Käthy” is a narrative dinner combining historical storytelling with a tabletop escape game for diners.

The VR dinner project was an excellent example of how to explore various technologies with students and collaboratively create experiential services with tourism and hospitality businesses.

Submarine Audio Escape Game & Mega Game kuvassa kartta jossa pelinappuloita

Collaboration between education and RDI (Research, Development, and Innovation) generates new innovations

The Submarine Audio Escape Game was developed for the food service expertise course for hospitality management students. In the game, players take on the role of the staff in a submarine restaurant offering immersive travel experiences. Their task is to design a menu for the submarine’s crew and customers in the year 2150. The game has been part of the course for several years now, and participant feedback has been encouraging.

In the Mega Game, players refine their future-thinking skills and utilize methods familiar from futures studies to win the game. The storyline involves world nations gathering at a summit to stop climate change, requiring collaboration and new innovations to save the planet.

The agile experimentation and development of gamified modules have elevated the collaboration between education and RDI (Research, Development, and Innovation) activities in Xamk RestoLab to a new level.

Digital Twin digitaalinen kaksonen keittiötlasta

Digital Solutions

Xamk RestoLab is much more than just physical spaces. With the digital twin, it is possible to explore the entire Talli building’s production and customer areas.

We continue to develop the digital twin and seek new opportunities for its application in professional environments.

Data Nainen ja mies katsovat huoneiston ikkunoista kaupunkimaisemaa.

Data

As part of the KISMET project co-implemented by the Responsible Food Services research group, a data bank focusing on the food chain in the South Savo region was created.

You can explore the open food industry data bank managed by the South Savo food cluster through the link below.

Järvikalasovellus

Sovelluksen kehitys on toteutettu tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa useiden hankkeiden aikana Vastuulliset ruokapalvelut tutkimusryhmän koordinoimana.

Tuotannossa olevalla mobiilisovelluksella voi tehdä sisävesien kaupallisen kalastuksen lain edellyttämän saalisilmoituksen nopeasti jo vesillä, jakaa tietoa vaivattomasti sekä välittää arvokasta ympäristötietoa.

Sovellukseen on pilotoitu myös monipuolisia ominaisuuksia mobiili- sekä web-ympäristöön, jotka tukevat B2B-kalankaupan myynti- ja ostoympäristöä (toiminnanohjausta) sekä logistiikkaa (kuva vasemmalla). Lisäksi on kehitetty rinnakkainen B2C-konsepti, joka mahdollistaa kalan ympäristötiedon välittämisen suoraan kuluttajille ja voidaan tarvittaessa integroida järjestelmään.

Elinkeinokalatalouden kalanjäljitettävyyteen on kehitetty ratkaisuehdotuksia, jotka hyödyntävät mobiiliympäristöä ja kattavat koko arvoketjun arkkitehtuurin, kaupallisesta kalastajasta aina vähittäismyyntiin saakka. Näitä ratkaisuja on kehitetty osana Kalan Digijälki -hanketta.

Voit tutustua tuotannossa olevaan sovellukseen:

Järvikalasovelluksen tuotantoversion esittely

Get to know the RestoLab teaching kitchen

Get to know the Xamk Hospitality Management programmes (only in Finnish)

Mikkelin kampus

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Patteristonkatu 3, 50100 Mikkeli

Vieraspysäköinti: Ratsurinkuja

Kampuksen aukioloajat

  • D-rakennuksen pääovi on avoinna arkisin klo 7.00-16.15. 
  • muina aikoina tilat ovat käytettävissä ovikortilla, arkisin klo 16–22 ja la–​su klo 8–22.
  • Opetuksettomana ja kesä-aikana D-rakennuksen pääovi on auki 8-16.15, muut ovet ovat pääsääntöisesti kiinni. 
  • Viikonloppuisin, henkilöstöpäivänä syyskuussa sekä juhlapyhinä, esimerkiksi joulu- ja juhannusaattona kampus on yleensä kokonaan suljettu.

Learn more about RestoLab by reaching out to us!

Education at RestoLab

Phone
+358405720474
Email
Marjut.Kasper@xamk.fi
Department
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksi
Marjut Kasper
Lehtori
+358405720474
Marjut.Kasper@xamk.fi

RestoLab Services for Professional Environments and RDI Activities

Phone
+358400872759
Email
Teija.Rautiainen@xamk.fi
Department
Kestävä hyvinvointi
Teija Rautiainen
Tutkimusryhmäpäällikkö
+358400872759
Teija.Rautiainen@xamk.fi