Centre of Expertise of Municipal Youth Work

The Centre of Expertise serves, researches, and develops youth work in municipalities as a consortium. The main tasks are to strengthen youth workers competence and network cooperation, produce and share information about municipal youth work, and develop and model the quality assessment of municipal youth work.

The aim was to promote the awareness and quality of youth work

Juvenia was a part of Centre of Expertise of Municipal Youth Work, which started in spring 2020.

The project is finished.

Juvenia produced information

Juvenia observes at youth work in municipalities with a small population in the Youth Policy Framework. Research topics arise from current phenomena in youth work, to which efforts are made to respond quickly by means of predictive information production. The aim is to produce information that supports youth work information management and strengthens awareness of youth work. Information is produced primarily to support education and decision-making.

Six organisations in the centre of expertise

Youth Research and Development Centre Juvenia is the co-implementor of the Centre of Expertise of Municipal Youth Work. Other organisations in the Centre of Expertise managed by Kanuuna in the city of Lahti are the Finnish Youth Research Society, the City of Oulu administered Koordinaatti, MIELI Mental Health Finland and EHYT Finnish Associatoin for Substance Abuse Prevention.

The Ministry of Education and Culture is responsible for the funding and mission of the Centre of Expertise of Municipal Youth Work.

Results (in Finnish)

  • Moisala, M. (toim.) 2023. Nuorisotyö pienissä kunnissa. Näkökulmia tehtävistä ja tulevaisuuksista. Xamk kehittää 223. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
  • Moisala, M. 2023. Lapin pienten kuntien nuorisotyön yhteiskunnallinen tehtävä monialaisessa yhteistyössä. Aluehallintovirastojen julkaisuja 223/2023.
  • Helin, E. & Moisala, M. 2023. Nuorisotyön merkitys ja rooli tulevaisuuden pienissä kunnissa. Teoksessa Haapala, A. (toim.) Kestävää hyvinvointia kehittämässä 2023. Hyvinvointi ja tulevaisuus. Xamk kehittää 219, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. 
  • Helin, E., Moisala, M. & Uustalo, K. 2022. Ok, boomer. Ilmiöitä nuorisotyön kentältä. Nuorisotyö 2/2022. 
  • Moisala, M. 2021. NUPS tuo tekemisen rinnalle yhteistä pohdintaa. Blogi. 
  • Helin, E. & Moisala, M. 2021. Nuorisotyön ympäristöt muutoksessa – miten reagoimme? Blogi.
  • Helin, E. & Moisala, M. 2021. Nuorisotyön yhden yön digiloikka. Blogi.
  • Helin, E. & Moisala, M. 2020. Nopeasti muuttuva maailma tarvitsee nopeaa tietoa. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, READ nro 3/2020.

Lapin asukasluvultaan pienten kuntien nuorten kasvu- ja elinoloja sävyttävät pitkät välimatkat, julkisen liikenteen harvat yhteydet tai puuttuminen kokonaan sekä kapeat ammatillisen koulutuksen valintamahdollisuudet. Nuorisotyön rooliksi voi muodostua nuoren kokonaisvaltainen kannattelu, kun muut palvelut puuttuvat. Nuorisotyö on kunnan ainoa palvelu, jonka tehtävät kohdistuvat koko nuorisopolitiikan laaja-alaisiin tavoitteisiin.

Suomen nuorisopoliittiset tavoitteet ja toimenpiteet niiden saavuttamiseksi määritellään Valtakunnallisessa nuorisotyön- ja politiikan ohjelmassa (VANUPO). Ohjelman tavoitteena on edistää nuorten kasvu- ja elinoloja. VANUPO linjaa lisäksi nuorisotyötä määrittämällä muun muassa nuorisoalan valtakunnallisten osaamiskeskusten painopisteet.[1]

Seuraavaksi esitetään Lapin nuorisotyön ammattilaisten kokemustietoon pohjautuvat suositukset Valtakunnallisen nuorisotyön ja -politiikan ohjelman 2024–2028 valmistelutyön tueksi. Suositukset on rakennettu Lapin asukasluvultaan pienten kuntien nuorisotyön näkökulmasta, mutta esitetyt suositukset ovat sovellettavissa myös laajemmin maaseutumaisten kuntien nuorisotyön tukemiseksi.

Nuorisotyön roolia tulee vahvistaa nuorisopolitiikan toteuttajana

Nuorisolaissa (1285/2016) todetaan, että nuorisotyö ja -politiikka kuuluvat kunnan tehtäviin. Nuorisotyön tehtävänä on Nuorisolain mukaisesti tukea nuorten kasvua, itsenäistymistä ja osallisuutta yhteiskunnassa. Nuorisopolitiikalla tuetaan nuorten kasvu- ja elinoloja sekä sukupolvien välistä vuorovaikutusta. [2]

Nuorisotyöllä ja nuorisopolitiikalla on yhteiset nuorisolain mukaiset tavoitteet. Nuorisotyön rooli yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi nuorisopolitiikan toteuttajana jää kuitenkin melko näkymättömäksi VANUPOssa. Muun muassa tästä syystä nuorisotyön ja valtakunnallisen nuorisopolitiikan suhde katkeaa pienten kuntien paikallistasolle mentäessä.

Kuntien nuorisotyön roolia valtakunnallisten nuorisopoliittisten linjausten toteuttajana tulisi kirkastaa VANUPOssa nuorisotyön ja nuorisopolitiikan yhteyden vahvistamiseksi.

Nuorisotyön merkityksen sanoittaminen ja tiedolla johtaminen tarvitsee tukea

Valtioneuvoston asetus nuorisotyöstä- ja politiikasta säätää VANUPOon kirjattavaksi nuorisotyön tukemisen linjaukset. [3] Lapin nuorisoalan ammattilaiset kokivat, että ajankohtainen nuorisotyön tuen tarve liittyy pääasiassa nuorisotyön arvostuksen, palkkauksen ja työolojen parantamiseen.

Nuorisotyön resurssoinnista vastaa pääasiassa kunta itse. Nuorisotyön merkityksen perustelu kuntapäättäjille on tapahduttava pienissä kunnissa usein nuorisotyöntekijän toimesta, koska kunnasta puuttuu nuorisotyöhön perehtynyt hallinnon tason henkilöstö. Nuorisotyön resurssit ja työnkuvat eivät siis aina mahdollista yhteiskunnalliseen vaikuttamistyöhön vaadittavia panostuksia.

Pienten kuntien nuorisotyön yhteiskunnallisen merkityksen sanoittamiseen ja kuntien nuorisopoliittiseen tiedolla johtamiseen tarvitaan tukea.

Monialainen yhteistyö on paikallistasolla jatkuvassa muutoksessa

Nuorisotyön laadukkaan toteutuksen haastaa nuorisotyöntekijöiden suuri vaihtuvuus ja rekrytoinnin haasteet. Asuntopula hankaloittaa useissa kunnissa työvoiman saamista muualta Suomesta. Työntekijöiden vaihtuvuus koskettaa myös nuorisotyön yhteistyökumppaneihin lukeutuvia aloja. Työntekijöiden jatkuva vaihtuminen heijastuu mahdollisuuksiin toteuttaa monialaista yhteistyötä pitkäjänteisesti.

Nuorisolain mukaisten monialaisten ohjaus- ja palveluverkostojen systemaattinen toiminta tukisi pienten kuntien nuorisotyötä asemoitumista osaksi kuntien monialaista palvelukokonaisuutta. Erityisesti monialaisten ohjaus- ja palveluverkostojen nuorisolakiin perustuva tiedon tuotannon tehtävä on tärkeässä roolissa pienten kuntien nuorisopoliittisten tavoitteiden laatimista.

Kuntien nuorisotyön sitominen osaksi kuntien strategioita monialaisessa yhteistyössä edistää nuorisotyön roolin ja merkityksen sanoittamista kunnissa.

Toimenpidesuositukset pienten kuntien nuorisotyön tukemiseksi valtakunnallisen nuorisopolitiikan keinoin

Alla esitetään kolme toimenpidesuositusta maaseutumaisten pienten kuntien nuorisotyön ja nuorisopolitiikan suhteen vahvistamiseksi tukemiseksi Valtakunnallisen nuorisotyön- ja politiikan ohjelman (VANUPO) avulla:

1. Nuorisotyön roolin ja merkityksen sitominen VANUPOn nuorisopoliittisiin tavoitteisiin tukee kuntien nuorisotyön merkityksen esiin nostamista kuntien omissa päätöksenteon prosesseissa. VANUPOon tulee sisällyttää jatkossa osio, joka poikkihallinnollisten nuorisopoliittisten tavoitteiden toimeenpanon lisäksi sanoittaa nuorisotyön roolia kyseisten tavoitteiden saavuttamiseksi paikallisella tasolla. VANUPO ja sen hyödyntäminen paikallistasolla tulee jalkauttaa kuntiin esimerkiksi osaamiskeskustehtävänä.

2. Nuorisotyön dokumentoinnin ja mittaamisen edistämiseen tulee edelleen panostaa, jotta nuorisotyön resurssien perusteleminen kunnissa mahdollistuu. Nuorisotyön tulosten raportoinnin lisäksi dokumentointia tulee laajentaa nuorisotyön nuorisopoliittisia tavoitteita kuvaavilla mittareilla. Tämä edistää nuorisotyön merkityksen näkyväksi tekemistä erityisesti kuntien päätöksentekijöille.

3. Kuntien monialaiset ohjaus- ja palveluverkostot voivat olla hyvin toimiessaan merkittävässä osassa pienten kuntien tiedolla johtamisen prosesseja. Työntekijöiden suuren vaihtuvuuden vuoksi monialainen yhteistyö kunnissa vaatii edelleen informaatio-ohjausta monialaisten ohjaus- ja palveluverkostojen toiminnan johtamiseksi ja toteuttamiseksi kunnissa. Hyvinvointialueiden tuomia mahdollisia muutoksia monialaisen yhteistyön toimintamahdollisuuksiin tulee seurata.

Näin tieto tuotettiin

Suositukset perustuvat Simossa, Muoniossa, Inarissa ja Kemijärvellä syksyllä 2022 toteutettuihin aineistonkeruisiin Lapin nuorisotyön nuorisopoliittisista suuntaviivoista. Aineistoa oli tuottamassa yhteensä 52 nuorisotyön ammattilaista 14 eri Lapin kunnasta. Menetelmänä käytettiin hyvän tulevaisuuden muistelua. Aineostoon pohjautuvat suositukset on muotoiltu lopulliseen muotoonsa yhteistyössä tilaisuuksiin osallistuneiden nuorisotyön ammattilaisten ja hallinnon kanssa.

Tiedonkeruu on toteutettu osana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian Kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskustoimintaa, jota rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lisätietoja

Marja Moisala
projektitutkija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia
p. 040 482 7178
marja.moisala@xamk.fi

Lähteet

[1] Valtakunnallinen nuorisotyön- ja politiikan ohjelma 2020–2023. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:2. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-697-3. Viitattu: 1.11.2022.
[2] Nuorisolaki 1285/2016. Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285#Pidm45949345743136. Viitattu: 1.11.2022.
[3] Valtioneuvoston asetus nuorisotyöstä ja -politiikasta. Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170211. Viitattu: 7.11.2022.

Kuva: Pexels, Jess Bailey designs

Mikä on nuorisotyön tehtävä asukasluvultaan pienissä kunnissa silloin, kun nuoret käyttäytyvät vapaa-ajallaan julkisessa tilassa häiriötilanteita aiheuttaen? Kenen vastuulle nuoret kuuluvat?

Viikonloppuna näin erään kaupunginjohtajan jakaman videon Twitterissä. Osa kaupungin nuorista oli aiheuttanut häiriöitä nuorisotilan läheisyydessä. Kaupunginjohtaja osoitti viestinsä vanhemmille ja toivoi vanhempien puuttuvan lastensa tekemisiin. Video oli kannustava, mutta siinä ei otettu, eikä ollut ehkä tarkoituskaan ottaa kantaa siihen, miten kaupunki aikoo tilanteeseen vastata. Selväksi kuitenkin kävi, että nuorisotoimi ei asiaa ollut yksin kyennyt ratkaisemaan.

Olen viime aikoina törmännyt eri puolilla Suomea samankaltaisiin tilanteisiin. On tullut näkyväksi, miten nuorisotyön resurssit eivät pienillä paikkakunnilla tunnu riittävän vastaamaan julkisissa tiloissa toistuviin nuorten aiheuttamiin häiriöihin. Puuttuminen tilanteisiin kun on usein pois jostain muusta nuorisotyön tekemästä työstä. Eräässä työpajassa kävimme keskustelua kenelle häiriöitä aiheuttavat nuoret sitten kuuluvat, jos nuorisotyö ei tilanteisiin pysty vastaamaan. Selkeää vastuutahoa ei löytynyt.

Oikea vastaus on toki monialainen yhteistyö. Mikään sektori ei pysty yksin ottamaan kokonaisuutta haltuun, mutta yhdessä siihen on paremmat mahdollisuudet. Silloin pystytään tarvittaessa tukemaan myös vanhemmuutta. Yhteiskuntamme ja ympäristömme kun ovat monimutkaistuneet, myös vanhemmat voivat tarvita tukea nuortensa kanssa. Monialaisessa yhteistyössä nuorisotyöllä on merkittävä rooli nuoruuden asiantuntijana, paikallisten ilmiöiden tunnistajana ja sanoittajana.

Monialaisen yhteistyön rakenteet kunnissa

Ankkuritoiminta on kehitetty vastaamaan varhaisen puuttumisen tilanteisiin. Ankkuritoiminnassa poliisi, terveystoimi, sosiaalitoimi ja nuorisotoimi ratkovat yhdessä nuoren ja tarvittaessa vanhempien kanssa ongelmatilanteita ennen niiden eskaloitumista. (Ankkuritoiminta 2022.) Viesti joistain kunnista on kuitenkin ollut, miten ankkuritoiminnan osapuolet ovat ylityöllistettyjä, jolloin yhteistyötä ei tavoitteiden mukaisesti pystytä tekemään.

Kuntia velvoittaa myös nuorisolain 9 § monialainen yhteistyö. Laki määrittelee ryhmälle tehtävät ja yksi tehtävä on ”koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida niiden pohjalta nuorten tilannetta paikallisen päätöksenteon ja suunnitelmien tueksi” (Nuorisolaki 9. §). Tilanne monessa kunnassa on kuitenkin se, että monialainen ohjaus- ja palveluverkosto ei toimi joko ollenkaan tai se toimii hyvin kevyesti. Joissain kunnissa lain tavoitteita saadaan toteutettua sujuvasti.

Monialaisten ohjaus- ja palveluverkostojen lisäksi kunnissa toimii myös muita monialaisia yhteistyöverkostoja. Kuten koulujen, sosiaalitoimen ja muiden sektoreiden ylläpitämiä rakenteita, joissa pyritään ratkaisemaan yksin tai monialaisesti, myös yhdessä vanhempien kanssa, erilaisia ilmi tulleita haasteita.

Kuntiin on siis luotu yhteistyötä mahdollistavia rakenteita. Mutta eri syistä johtuen ne eivät aina toteudu sellaisenaan tai ne eivät tavoita kaikkia niitä kunnan toimijoita, jotka työskentelevät samojen nuorten kanssa. Jokaisella sektorilla on omat velvoitteensa ja omat haasteensa, ja jokainen sektori omalta osaltaan tekee nuorten eteen sen minkä pystyy ja mikä on tehtäväksi annettu. Jokaisen kunnan tulee kuitenkin pystyä arvioimaan itse, onko se sillä hetkellä riittävää ja aidosti nuorta kokonaisvaltaisesti tukevaa.

Jalkautuva nuorisotyö osana monialaista yhteistyötä

Jalkautuva nuorisotyö on yksi nuorisotyön muodoista ja useassa isossa kaupungissa tämä toimii jo säännöllisesti osana moniammatillista toimintaa. Työtä tehdään pitkäjänteisesti nuorten parissa siellä missä nuoret haluavat itse vapaa-aikaansa viettää. Jalkautuvan nuorisotyön käsikirjassa määritellään moniammatillinen työ tapahtuvaksi ”sekä toiminnallisella tasolla että strategisella tasolla”. Työn tavoitteena on saada ajankohtainen tieto päätöksentekoon asti. Käsikirjassa mainitaan, miten jalkautuvan nuorisotyön tavoitteet määräytyvät niin tilanteiden kuin tarpeiden mukaan. Työ voidaan siis rakentaa sellaiseksi kuin se missäkin kunnassa on tarpeellista. (Papunen 2019, 9.)

Pienen kunnan näkökulmasta katsottuna jalkautuvan nuorisotyön resurssi näyttää olevan puuttuva elementti. Ja mahdollisesti se ratkaisu niissä tilanteissa, joissa nuoret aiheuttavat häiriöitä julkisessa tilassa. Mutta mistä pienen kunnan nuorisotyö, joka joutuu tasapainottelemaan jo nyt resurssien ja tarpeen välillä, rakentaa uuden lisäpalikan työhönsä? Onko se väistämättä jostain olemassa olevasta pois?

Keinoina vuoropuhelu ja johtaminen

Kunnallisen nuorisotyön näkökulmasta yksi keino löytää resurssia uudelle lisäpalikalle on strateginen keskustelu. On päätettävä oman kunnan nuorisotyön tehtävä. Mihin työssä halutaan keskittyä ja miten työtä suunnataan siten, että nuorisotyö palvelee parhaiten kunnan nuoria ja muuttuvia tilanteita. Kun tehtävä ja tavoite ovat selvät nuorisotyön sisällä, on monialaisen yhteistyön aloittaminen tai siihen mukaan lähteminen helpompaa.

Monialaisen yhteistyön näkökulmasta kokonaisuus otetaan haltuun sovitulla johtamisella ja yhteisten tavoitteiden asettamisella. Alussa mainitsemassani kaupunginjohtajan videossa ei mainittu, miten kaupunki aikoo yhdessä tilanteeseen reagoida, enkä itse siihen vastausta kyseisen kunnan kohdalla tiedä. Mutta yleisesti tämänkaltaisessa tilanteessa monialaisen yhteistyön näkökulmasta tilanne pitäisi jo alkuvaiheessa olla osapuolilla tiedossa ja reagointiin olisi olemassa jo valmiita suunnitelmia. Jos nuorisotyöntekijöillä ei ole resurssia puuttua tilanteeseen, on sitä löydyttävä jostain muualta. Nuoret ovat kunnassa kaikkien sektoreiden yhteisiä.

Yhteiset nuoret

Kuten todettua, jalkautuva nuorisotyö tuntuu olevan ratkaisu toistuviin nuorten aiheuttamiin häiriöihin julkisessa tilassa. Nuoret kuuluvat meille kaikille ja jalkautuvaa nuorisotyötä tehdään moniammatillisesti selkeällä tavoitteella. Pienissä kunnissa jalkautuvan nuorisotyön haltuunotto vaatii keskustelua ja tehtävän tarkentamista, uuden lisäpalikan mukaan ottaminen on pois jostain jo olemassa olevasta asiasta.

Tehokkain tulosta tuottava ratkaisu tilanteeseen on nuorisotyön riittävä rahoitus, jotta nuorisotyöllä olisi aitoja mahdollisuuksia kehittää työtä yhteiskunnan muuttuneisiin ja muuttuviin tarpeisiin. Totutut keinot eivät välttämättä enää riitä. Nuorten elämään kun ovat viime aikoina iskeneet niin koronan aiheuttamat toimenpiteet, Venäjän hyökkäys Ukrainaan, laajempi sodan uhka, taloutta uhkaava taantuma ja ilmastokriisi.

Tiedoksi: Opetus- ja kulttuuriministeriö, Kuntaliitto, Aluehallintavirastot ja nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia kehittävät yhdessä mukaan lähteneiden kuntien kanssa nuorisolain velvoittamaa monialaisen yhteistyön ohjaus- ja palveluverkostoa. Työn tavoitteena on tuottaa tukea kunnille verkoston johtamiseen. Tuloksia on saatavilla keväällä 2023.

Essi Helin

Projektitutkija

Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia

Essi tarkastelee yhdessä Juvenian projektitutkija Marja Moisalan kanssa asukasluvultaan pienten kuntien nuorisotyön asemaa uusissa hyvinvointialueissa osana Kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskustoimintaa. Juvenia on osatoteuttaja Kanuuna-verkoston hallinnoimmassa Kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskuksessa. 

Lähteet:

Ankkuritoiminta. 2022. Ankkuritoiminnan kehittäminen raditoiminnassa -hanke. WWW-dokumentti. Saatavissa: www.ankkuritoiminta.fi [Viitattu 28.11.2022].

Nuorisolaki 1285/2016. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285

Papunen, T. 2019. Yhteisin askelin – Jalkautuvan nuorisotyön käsikirja. PDF-dokumentti. Saatavissa: https://www.hel.fi/static/liitteet-2019/KuVa/julkaisut/Jalkautuvan_nuorisotyon_kasikirja.pdf [Viitattu 28.11.2022].

Kuva: Daniel Reche, Pixabay

Project name:

Centre of Expertise of Municipal Youth Work

Project duration: 1.4.2020–31.3.2024

Info

Lead partner: City of Lahti, Kanuuna
Partial partners: South-Eastern Finland University of Applied Sciences, Finnish Youth Research Society, the City of Oulu administered Koordinaatti, MIELI Mental Health Finland, EHYT Finnish Associatoin for Substance Abuse Prevention
Focus area: Sustainable wellbeing
Research centre: Juvenia

More information

Jussi Ronkainen
Manager of the Research Unit
+358 50 312 4983
firstname.lastname@xamk.fi

Essi Helin
Project researcher
+358 40 541 5096
firstname.lastname@xamk.fi

Marja Moisala
Project researcher
+358 40 482 7178
firstname.lastname@xamk.fi