Digimarkkinoinnin kohdentaminen toi kuntokeskukseen uusia asiakkaita
Kuntokeskus Kristalli Sportin yrittäjä Eero Piironen sanoo, että digitalisaatio on yritykselle kilpailuvaltti ja siihen kannattaa panostaa.
Kristalli Sportin ovet avautuivat ensimmäistä kertaa asiakkaille 1. päivä lokakuuta vuonna 2013. Kuluneet kymmenen vuotta ovat olleet savonlinnalaiselle Piiroselle opettavaisia, sillä niihin on mahtunut muun muassa opettajankoulutuslaitoksen lopettamisen, koronapandemian ja Venäjän hyökkäyssodan liiketoiminnalle tuomia haasteita.
– Turbulenssia on riittänyt, mutta kaikesta on selvitty, ja samalla olen kasvanut yrittäjänä. Vaikka joitakin asioita tekisin jälkikäteen ajatellen toisin, päätöstä lähteä yrittäjäksi en ole katunut. Haaveeni oli ja on liikuttaa mahdollisimman isoa joukkoa ihmisiä.
Kristalli Sportin palveluihin kuuluvat kuntosali ja ryhmäliikuntatunnit sekä personal trainer- ja valmennuspalvelut. Piironen sanoo, että toimintaa kehitetään koko ajan asiakaspalautteen ja trendien mukaan. Ryhmäliikuntamuodoista suosituimpia ovat joogatyyliset tunnit.
– Tilat on päivitetty viimeisen kahden vuoden aikana täydellisesti ja palveluja on tullut lisää, kuten nonstopina asiakkaiden käytössä oleva InBody-kehonkoostumusmittari.
Yrittäjän toimintaympäristöön on vaikuttanut myös digitalisaation yleistyminen, joka on muuttanut markkinoinnin kokonaan toisenlaiseksi.
– Kun Digiportaat-hankkeen yritysneuvoja Hannu Jaatinen esitteli minulle yrittäjille suunnattua digimarkkinoinnin valmennusohjelmaa, päätin lähteä siihen mukaan. Omat tietotekniset taitoni olivat jo ennestään hyvällä tasolla, mutta halusin perehtyä syvemmin digimarkkinointiin.
Keväällä 2023 järjestetty valmennus sisälsi eriteemaisia koulutuspäiviä. Erityisen hyödylliseksi itselleen Piironen koki tutustumisen somessa tapahtuvaan maksulliseen mainontaan ja sen kohdentamiseen.
– Kuluvan kesän kesäkorttikampanja on näyttänyt kohdennetun some-markkinoinnin tehon ja tuonut meille uusia asiakkaita. Netistä ostettava kertakorttikin on osoittautunut yllättävän suosituksi.
Myös jo käytössään olevaan Canvaan Piironen toteaa saaneensa hyödyllisiä pikkuniksejä.
– Ja vaikka Kristalli Sportilla on jo pitkään ollut toimivat verkkosivut ja verkkokauppa, koulutus antoi sysäyksen tehdä niihin hienosäätöjä. Parasta oli se, kun jo koulutuspäivän aikana pääsin soveltamaan opiskeltavia asioita omaan liiketoimintaani.
Piironen korostaa, että digitalisaatio on yritykselle voimavara, vaikka joskus on muutakin pelätty.
– Esimerkiksi meillä verkkokauppa ei ole vähentänyt työvoiman tarvetta eikä heikentänyt asiakaspalvelun laatua, vaan päinvastoin: pystyimme muuttamaan puolipäivätoimisen asiakkuuspäällikön työn kokopäiväiseksi.
Piironen muistuttaa, että digimarkkinointikaan ei ole tie pikavoittoihin. Hän vakuuttaa, että panostukset uusiin taitoihin kuitenkin maksavat itsensä takaisin.
– Liikunta-alalla itse tuotteen markkinointi on onneksi sikäli helppoa, että liikkumisen hyvät vaikutukset ovat kiistattomia.
Muille Digiportaat-hakkeen koulutuksiin osallistumista harkitseville Piirosella on selkeä neuvo:
– Mikään ei tapahdu automaattisesti – tekemiselle on varattava aikaa. Asioita saa vietyä tehokkaasti eteenpäin, kun lähtee välillä pois työympäristöstä ja keskittyy vain yhteen asiaan. Samoin sisällöistä on kyettävä valitsemaan ne osiot, joille oikeasti on käyttöä.